"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Osmosevand og NO3

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Florence
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 27. apr 2018 16:57
5
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aarhus C

Osmosevand og NO3

Indlæg af Florence »

Jeg har lige købt et nyt osmose anlæg og No3 er på 10, det var mit vand også før jeg kørte det igennem osmose anlægget, er det ikke sådan at No3 så vil være på omkring 0 eller hvad?

Der er værdier der er faldet, men troede godt nok også No3 ville falde.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Osmosevand og NO3

Indlæg af PoulD »

Er det i omosevandet du måler en NO3 på 10? Eller efter der er blandet salt i? Eller i akvariet ?
Hvad måler du NO3 med? Er der DI filter (harpiks) på det osmoseanlæg du har købt?


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Florence
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 27. apr 2018 16:57
5
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aarhus C

Re: Osmosevand og NO3

Indlæg af Florence »

Jeg målte vandet uden noget i, de første 2 l. smed jeg ud, så målte jeg efterfølgende, det var i en stor glasskål. Jeg måler med JBL pro scan. Nej tror ikke der er harpiks på anlægget, nej det er der ikke ...


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Osmosevand og NO3

Indlæg af PoulD »

Det lyder ret vildt, med 10 ppm NO3 i vandet fra et sprit nyt osmoseanlæg. Som jeg ser det er der 2 muligheder: Enten er der noget helt galt med osmoseanlægget (som i f.eks. hullet / bristet membran) eller også er der fejl på din målinger.

Jeg kender intet til JBL pro scan men generelt har jeg ikke kæmpe fidus til strips. Du er opmærksom på det kun kan bruges til ferskvand? Jeg ville købe f.eks. et Salifert NO3 testsæt beregnet til saltvand hvis jeg var dig. Det koster ikke mange kr.

Hvis du har lidt demineraliseret - eller destilleret vand, kunne du evt. prøve at måle på det, og hvsi det ikke viser et helt rent 0 er der noget galt med enten testsættet eller måden du bruger det på.

PS: Det har intet med dit aktuelle problem at gøre, men jeg vil anbefale dig, at købe et DI filter (harpiks) som du kan sætte efter dit Reverse Osmose anlæg. Et RO anlæg er ikke særlig effektivt til at fjerne fosfat / PO4, som nok oftere udgør et problem end NO3. Et DI filter vil også få NO3 i nul, men det er alligevel ikke løsningen på dit problem (løser du det på den måde kunne du ligeså godt have ladet være med at købe et RO anlæg og bare have brugt et DI filter alene)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Florence
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 27. apr 2018 16:57
5
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aarhus C

Re: Osmosevand og NO3

Indlæg af Florence »

Tak Poul, det var et fejlkøb det jbl pro scan køb og havde flået pakken op da jeg opdagede det var til ferskvand, og jeg ved godt de strips ikke er helt nøjagtige, derfor tænkte jeg ville bruge dem til at måle mit osmose vand og mit drikke vand. Jeg har bestilt et marine sæt, jeg vil prøve at købe noget demineraliseret ved og måle på det. for du har ret, enten er det anlægget eller testen.

tak for råd ang. DI filter :-)


Brugeravatar
Florence
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 27. apr 2018 16:57
5
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aarhus C

Re: Osmosevand og NO3

Indlæg af Florence »

Jeg har lige prøvet med demineraliseret, den sagde også no3 på 10 mg/l, så er det testen. Øv, men godt at vide jeg køber en ordentlig på fredag :-) tak for hjælpen.


Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"