"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ph probe

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Ph probe

Indlæg af chrislolk »

Min controller skal bruge en ny probe, men jeg magter ikke at give ~700 kr for en mærke-probe. Er der nogen der kender til en billig(ere) prober som er af udmærket kvalitet? Amerikanerne har åbenbart mulighed for at købe en billig en hos BRS, som skulle være god. Den mulighed har vi ikke her, men er der andre??


Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ph probe

Indlæg af Carsten »

De prober jeg har købt til en billig penge på Ebay, har været helt ok


Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Ph probe

Indlæg af chrislolk »

Carsten skrev:De prober jeg har købt til en billig penge på Ebay, har været helt ok
Fedt. Har bare set nogle skrive, at de kun holder kalibreringen i en måned.


Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 589
Tilmeldt: søn 26. feb 2012 15:59
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012
Kontakt:

Re: Ph probe

Indlæg af Dyhr »

Øh, en ph probe skal kalibreres før brug HVER gang.
Til det bruger man buffervæske.
Hvis du kan leve med +/-0,2 i udslag behøver du ikke gøre det så ofte.


Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Ph probe

Indlæg af chrislolk »

Det er en ph probe til konstant nedsænket brug - tilkoblet en akvariecomputer.


Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ph probe

Indlæg af Carsten »

chrislolk skrev:
Carsten skrev:De prober jeg har købt til en billig penge på Ebay, har været helt ok
Fedt. Har bare set nogle skrive, at de kun holder kalibreringen i en måned.
Du behøver jo heller ikke at købe den billigste.


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Ph probe

Indlæg af trine... »

Kender ikke kvaliteten men her er de ihvert fald noget billigere, men har handlet der før uden problemer. Jeg afhentede dog varene på adressen.

http://www.skala-shoppen.dk/en/26-prober" onclick="window.open(this.href);return false;
Senest rettet af trine... tirs 3. apr 2018 17:07, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Ph probe

Indlæg af chrislolk »

Carsten skrev:
chrislolk skrev:
Carsten skrev:De prober jeg har købt til en billig penge på Ebay, har været helt ok
Fedt. Har bare set nogle skrive, at de kun holder kalibreringen i en måned.
Du behøver jo heller ikke at købe den billigste.
Nej, det regnede jeg heller ikke med. Det var mere hvis der var nogen der havde en specifik model, som de vidste var okay. De samme prober er jo på ebay til vidt forskellige priser.


Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Ph probe

Indlæg af chrislolk »

trine... skrev:Kender ikke kvaliteten men her er de ihvert fald noget billigere, men har handlet der før uden problemer. Jeg afhentede dog varene på adressen.

http://www.skala-shoppen.dk/en/26-prober" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, det var en noget mere acceptabel pris. Dem vil jeg kigge lidt nærmere på. Takker.


Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Ph probe

Indlæg af Mikas »

Jeg er på min nummer to probe af de billige fra eBay.
Jeg vil hellere købe 20 end at købe en dyr :)
Man kan jo kalibere den hver gang man fylder medie på, er den skredet for meget kan man skifte den til en ny som man kan have liggende i reserven når de ik koster mere end 20-30 kr :)


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Ph probe

Indlæg af StarF »

Købte en på fish street, den fungere ganske fint efter 5 mdr i min kalk reactor.


Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Ph probe

Indlæg af chrislolk »

StarF skrev:Købte en på fish street, den fungere ganske fint efter 5 mdr i min kalk reactor.
De har to. Kan du huske hvilken? Den ene koster helt urimeligt i fragt, mens den anden nærmest intet koster i fragt.


Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Ph probe

Indlæg af PoulD »

Set alene ud fra et målemæssigt perspektiv, afhænger det lidt af hvad du skal bruge den til. Hvis du skal bruge proben til ganske almindeligt brug hvor man bare skal vide pH i baljen indenfor +/- 0,3 og om den stiger eller falder er næsten en hvilken som helst billig probe sandsynligvis mere end tilstrækkelig. Er det til en kalkreaktor har det formentlig endnu mindre betydning. Skal du derimod bruge den til f.eks. udregning af KH er det helt essentielt, at den er lab grade, ekstremt nøjagtig og uden drift.

Set fra andre perspektiver er det måske en smule mere nuanceret. Et issue med mange "kinavarer" er, at få tilstrækklig teknisk information om varen man køber. Det er nok også derfor du spørger, men alle er jo lidt i samme båd. Helt sikkert er det, at der i alle tilfælde der sker en større eller mindre ionbytning mellem probens interne referencevæske og akvariet. Derfor er det rart at vide hvilke kemikalier der er i den interne referencevæske og hvilke metaller der er brugt i de forskellige målepunter. I en del prober er den interne referencevæske f.eks. kviksølv, hvilket jeg personlig ikke ville være alt for begejstret for putte i baljen (ikke engang i et termometer, selv om der ikke i et termometer sker ionbytning).

Ved "kina prober" fremgår det heller ikke altid om proben er med dobbelt målepunkt (double junction) hvilket er at foretrække da der så er et ekstra "isoleringslag" imellem den interne referencevæske og akvarievandet, hvilket reducerer ionbytningen. Især skulle det være at foretrække hvis der er sølvklorid i den interne referencevæske og proben kommer i kontakt med tungmetaller eller proteiner, som ellers vil udfælde og tilstoppe, når de kommer i kontakt med sølvet, og derved både være årsag til at den driver samt at probens levetid bliver kortere. Om en billig probe så på den lange bane er dyrere end en lab grade, fordi levetiden er kortere, kan man nok kune finde ud af ved flere lange forsøg. Nok over hvad den almindelig akvarist kaster sig ud.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Ph probe

Indlæg af StarF »

chrislolk skrev:
StarF skrev:Købte en på fish street, den fungere ganske fint efter 5 mdr i min kalk reactor.
De har to. Kan du huske hvilken? Den ene koster helt urimeligt i fragt, mens den anden nærmest intet koster i fragt.
det var denne her:
https://www.fish-street.com/weipro_repl ... +Probe+Pen" onclick="window.open(this.href);return false;


Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"