"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Pumpe til rengøring af sump

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1784
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 16:05
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Pumpe til rengøring af sump

Indlæg af Kenneth Jensen »

Hej

Jeg døjer lidt med at få sumpen gjort ordenligt rent, ved blot at suge og lave en hævert. Vandet løber ikke så hurtigt
og suger derfor ikke så meget. Jeg ved man kan købe en pumpe, som har en indgang som suger og en udgang som
spytter snavset ud, men hvad hedder sådan en pumpe? Og hvor køber man den?


Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 519
Tilmeldt: tirs 13. dec 2011 11:54
12
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: Pumpe til rengøring af sump

Indlæg af mchr »

inline aquarium pump
Cobalt Aquatics E-X-T f.eks

jeg synes bare ikke man kan finde dem nogen steder desværre.
de skulle også være lidt svære at bruge, og skal manuelt primes, og stopper let til


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Pumpe til rengøring af sump

Indlæg af PoulD »

Her er et par muligheder mere:

En billig løsning er, at bruge en lille pantry pumpe a la dem der bruges til osmolator. De kan fås fra omkring 80 kr. hos T. Hansen eller Biltema. Findes også i inline udgaver http://www.biltema.dk/da/Fritid/Camping ... 000024260/" onclick="window.open(this.href);return false;
De holder dog ikke til saltvand på den lange bane, og stopper også ekstremt let til hvis de æder et lille sneglehuse eller lig. Regn med en ny pumpe hver andet år.

En mere holdbar løsning er en billig lænsepumpe som er beregnet til saltvand til 139 kr. http://www.biltema.dk/da/Bat/Pumpe/Lans ... 000020353/" onclick="window.open(this.href);return false;
men hvis der ikke er god plads i sumpen er den måske ikke så nem at komme til med.

Biltema har også nogle selvsugende PTFE tandhjulspumper til saltvand, så du kan nøjes med at have selve sugeslangen nede i sumpen, men det er så også en lidt anden prisklasse (1000 kr.) http://www.biltema.dk/da/Bat/Pumpe/Vand ... 000020513/" onclick="window.open(this.href);return false;

En løsning i den anden ende af prisskalaen er en Spansk (Manuel) pumpe til 44 kr http://www.biltema.dk/da/Bat/Pumpe/Lans ... 000037509/" onclick="window.open(this.href);return false;


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Pumpe til rengøring af sump

Indlæg af kalmar »

Denne pumpe har en indgang som super i den ene ende og spytter det hele ud i den anden ende (er nu meget normalt :) Spytter den så skidtet ud i en spand eller lign, kan man godt nå at få en del op, lader man det så stå i spanden i kort tid til det bundfælder, kan man hælde det rene vand (90% direkte tilbage i sumpen). Det plejer jeg at gøre.

https://www.akvariebutikken.dk/shop/32- ... ee-up-300/" onclick="window.open(this.href);return false;

Man kunne også smidt udgangen af pumpen over i en fin filter sok, som så ville tage langt det meste skidt, og ville tillade at man kan suge i lang tid.


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Pumpe til rengøring af sump

Indlæg af MoG »

Køb en spandpumpe... så kan du støvsuge løs så længe du gider..
Jeg brugte selv sådan en. Koster ikke alverden fra ny, men en brugt på dba eller lign. Kan du få for næsten ingen penge ..


Morten
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Pumpe til rengøring af sump

Indlæg af MoG »

Et eksempel https://www.lavprisdyrehandel.dk/amtop- ... gKI6_D_BwE" onclick="window.open(this.href);return false; .. de fåes i mange størrelser. Og brugt fåes de billigt ..


Morten
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Pumpe til rengøring af sump

Indlæg af joekill »

billig løsning med en lille AKVA-STØVSUGER
https://www.lavprisdyrehandel.dk/trixie-akva-stoevsuger" onclick="window.open(this.href);return false;


:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1784
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 16:05
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Re: Pumpe til rengøring af sump

Indlæg af Kenneth Jensen »

God ide med en brugt spandpumpe.
Akva sugeren ser også smart ud, men jeg kan ikke lige se hvordan den fungerer? Er der motor/slange et sted?


Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Pumpe til rengøring af sump

Indlæg af Michael_F »

Kan udfordringen med en spandpumpe ikke være, at den skal "fyldes" op inden den begynder at spytte vand ud igen? Eller er de ikke så store at det er et problem?

Så kan man måske også bruge den til at suge skidt osv op fra DT, uden egentlig at skifte vand?


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Pumpe til rengøring af sump

Indlæg af Anden »

Går det helt i fisk kan du i hem og fix eller Harald Nyborg købe en vådsuger alså en støvsuger til vand den suger nemt din sump tør


Billede
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Pumpe til rengøring af sump

Indlæg af crazy seahorse »

Michael_F skrev:Kan udfordringen med en spandpumpe ikke være, at den skal "fyldes" op inden den begynder at spytte vand ud igen? Eller er de ikke så store at det er et problem?

Så kan man måske også bruge den til at suge skidt osv op fra DT, uden egentlig at skifte vand?
Jeg bruger også en spandpumpe og det går snildt. Bruger den ved hvert vandskift.
Hvis sumpen står i gulvhøjde, så skal den rigtigt nok suges an. Men når man har prøvet det et par gange, så er det ikke så svært.
Til vandskift gør jeg flg:
For ikke at skulle medregne den vandmængde der er i spandpumpen, så fylder jeg spandpumpen med hanevand, lukker den og forbinder slangerne.
Så tager jeg en plast oliekande med en rørtud og fylder indsugningsslangen med hanevand indtil der løber vand ud af afløbsslangen op i den 60L bøtte jeg bruger til spildevandet. Sætter en finger for pvc røret på indsugningen (har sat et 16mm rør for enden af slangen, så jeg komme ind i alle kroge).
Ned i sumpen og så startes pumpen. Kommer der luft i systemet, så lægger man bare spanden lidt ned med studserne opad, så luften presses ud.
Jeg skifter vand ugentligt og da jeg er dovent anlagt, så lader jeg bare pumpen stå med vand i til næste gang. Så skal slangerne bare monteres, indsugningsslangen fyldes med vand og så er man klar til at suge. Når der samler sig for meget snask og alger i filtervattet, kan man nemt se det på hastigheden. Kører den for langsomt eller stopper helt, så skal den tømmes og startes op igen. Sker her ca én gang månedligt.

Hvis det kun er til "støvsugning/rensning", så skal man huske at tage højde for vandmængden i spanden af hensyn til saliniteten.
Er det et større akvarie, så spiller de 5-8 L ikke den store rolle.
Bruger det pt meget til opsugning i både DT og fragtanke i det nye system, hvor der ligger en del døde alger fra opstarten. Her kan jeg suge så længe jeg orker, holde pause og fortsætte når jeg gider. Vandet recirkulerer bare. Jeg har før ladet den køre over et par dage. Det går fint, så længe man ikke slukker den. Slukker man den, skal den nok tømmes og startes op igen efter en dag eller to.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Pumpe til rengøring af sump

Indlæg af crazy seahorse »

MoG skrev:Et eksempel https://www.lavprisdyrehandel.dk/amtop- ... gKI6_D_BwE" onclick="window.open(this.href);return false; .. de fåes i mange størrelser. Og brugt fåes de billigt ..
Det var godt nok billigt, Morten. Det er den jeg bruger.
Den type spandpumpe er yderst velegnet på den måde jeg bruger den. Når jeg er færdig kan sudserne skrues af, så der ikke kommer luft til.
Fedt filter.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 408
Tilmeldt: søn 24. apr 2011 13:26
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2011

Re: Pumpe til rengøring af sump

Indlæg af gnizten »

Jeg bruger ligeledes en spandpumpe til formålet, dog uden filtermateriale som pumper vandet direkte i kloakken, slam som ville stoppe pumpen ender bare på bunden af pumpen. Under processen osmolerer jeg med frisk saltvand.


Mange hilsener
Tom.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"