"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Automatisk Osmosevand påfyldning (og vandskift)

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
T-Horn
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 17. feb 2018 18:25
6
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2018

Automatisk Osmosevand påfyldning (og vandskift)

Indlæg af T-Horn »

Hej med jer

I forbindelse med opsætning af nyt saltvandakvarie vil jeg meget gerne hører jeres erfaringer med valg af osmoseanlæg og hører gerne kommentarer til mit påtænkte setup – se skitse.

Det osmoseanlæg jeg tænker at anskaffe er AQUA MEDIC PLATINUM LINE PLUS OSMOSE SYSTEM
https://www.whitecorals.com/de/-aqua-me ... -amu800.60
https://aqua-medic.de/manuals/platinum ... urn false;

Osmoseanlægget er bl.a. kendetegnet ved. en stopfunktion ved ”tryk” i slange med osmosevand og kan derfor afbrydes med f.eks. en flydeventil.

LINK til flydeventil https://america-thisted.dk/product/plas ... entil-533/

Nogle erfaringer med ”direct flow” opfyldningssystem mht. oversvømmelse mv.

PS.: Den nederste beholder med "afløb" er min sump.
osmose setup.jpg
Vh
Thorbjørn
Senest rettet af T-Horn lør 10. mar 2018 02:34, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Automatisk Osmosevand påfyldning (og vandskift)

Indlæg af Mikas »

Du kan evt sætte en flyde kontakt til en magnet ventil der lukker for vandet ved fyldt og så en ekstra flyde kontakt der tager strømmen til anlægget ved fyldt. Så har du vel livrem og seler :)


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Automatisk Osmosevand påfyldning (og vandskift)

Indlæg af Mikas »

Mit sidder også konstant til. Der lukker jeg både for en kugle hane for enden og tager strømmen når jeg er færdig :)


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Automatisk Osmosevand påfyldning (og vandskift)

Indlæg af PederP »

Mit har jeg bygget op på ca. samme måde som din tegning.
Der er en flydekontakt i vandskiftekar og i osmolatorkammer. Derudover har jeg en nødstop kontakt i returkammeret. Den vil stoppe anlæg uanset hvilket kammer jeg måtte overfylde. (Har reddet mig én gang, hvor jeg havde lavet en kæmpe tanketorsk)
På den boks jeg har bygget til at vælge kontakt/kredsløb har jeg også sat et par magnetventiler, så man ikke behøves at skifte andet end på kontakten..

Hvor stort er det Aquamedic anlæg?
Ham her er ret billig med store anlæg: http://rent-postevand.dk/shop/Omvendt-o ... smoseanleg" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
T-Horn
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 17. feb 2018 18:25
6
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2018

Re: Automatisk Osmosevand påfyldning (og vandskift)

Indlæg af T-Horn »

Det omtalte osmose anlægget er på 400 l.

Ja rent postevand.dk ser ud til at have nogle fine produkter og hans store arbejde med at forklare osmoseanlæg mv. og mange fittings er meget prisværdigt. Så der vil jeg (og kommer) helt sikkert gerne handle.

Det omtalte osmoseanlæg er dog ret ”målrettet” akvarier med f.eks. processorstyring af autoflush, TS måler, fuldindikator styring samt to magnet ventiler og en boosterpumpe, der jf. Youtube videoer ser rimelig lydsvag ud. Så et rimelig fuld automatisk anlæg til ca. 2000 kr. virker som et godt køb. (?)

Jeg har opdateret min skitse nedenfor, da den ikke var så tydelig omkring nogle forhold. Jeg tænker helt at skippe osmosekammer og køre direct flow direkte i returkammer.
Et returkammer med afløb i en passende højde. Dette betyder at jeg bare kan hælde nyt saltvand i og overskydende saltvand løber selv ud af dette overløb i returkammer. (I teorien – det er jo indtil videre bare en skitse)

(Mit stueakvarie har afløb og vandhane i underskabet:-)
osmose setup A.jpg


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Automatisk Osmosevand påfyldning (og vandskift)

Indlæg af PederP »

Tror det AM anlæg er rigtigt fint.
TDS måleren og harpiks skal du selv sammensætte hos RP. Så slut resultatet må være at du kan sammensætte et 3 gange så stort anlæg hos RP for små 1000 ekstra. Det kan man sikkert tale for eller imod, alt efter hvor stort akvarium du har. :)
Ville ikke turde køre osmoseanlæg direkte, med en mekanisk afbryder. Som en flydeventil er, vil den med tiden kunne blive lidt utæt, eller fremmedlegmer vil kunne lave en katastrofe.
Tror også du unset hvilket anlæg, ville blive træt af at høre det starte op hvert kvarter.
Laver du løsningen med ventil til osmose kammer og vandskift, og en elektrisk flydekontakt der kan afbryde anlæget, hvis vandstanden bliver for høj i returkammer. Så skulle du være sikker.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Automatisk Osmosevand påfyldning (og vandskift)

Indlæg af PederP »

Tror faktisk også du ville få et alt for stort vandspild ved at køre det direkte. Et anlæg starter med at spule, før det begynder at lave vand. Det vil ødelægge den gode spildevandsratio, hvis det skal spule igennem hver gang der er brug for at det skal køre 30 sek..
Og. Lidt offtopic, men hvorfor har du ikke både sikkerhedsrør og hovedrør ned i skummerkammer? :)
Hvis det er tegnet "naturtro", ville jeg også vende sump så nedløb var så direkte/lodret som muligt :beer:


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Automatisk Osmosevand påfyldning (og vandskift)

Indlæg af Anden »

Hvordan skyller du osmoseanlæg mellem brug?


Billede
Brugeravatar
T-Horn
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 17. feb 2018 18:25
6
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2018

Re: Automatisk Osmosevand påfyldning (og vandskift)

Indlæg af T-Horn »

Super input. Tak for det – jeg suger til mig!

Ja skyllen mellem hver lille vandtilsætning vil være uhensigtsmæssigt. (Jeg troede egentlig ikke den ville sætte skylleprogram i gang, hvis der var konstant tryk på fra vandhanen og den alene tændte/slukkede ved flydeventil.)

Jeg havde tænkt at sætte et tænd/slukur på osmoseanlægget så det alene er tændt f.eks. ½ time om dagen evt. af to/tre omgang. Det kunne være en lille sikkerhedsforanstaltning og minimere antal vandskyl. Men efter disse input går jeg nok efter at anvende en separat osmosevand beholder.

Mit akvarie er på 350 L plus 150 liter sump.

Hvordan skyller du osmoseanlæg mellem brug?
Osmoseanlægget (dette) har automatisk skylle funktion (bypasser ”begrænser/trykmodstand” i affaldsvands slange.) ved opstart. Så en magnet ventil leder retur" affalds"vand uden om begrænser ved opstart.


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Automatisk Osmosevand påfyldning (og vandskift)

Indlæg af MoG »

Slides boosterpumpen ikke i høj grad, såfremt det tænder og slukker så mange gange i døgnet ?


Morten
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Automatisk Osmosevand påfyldning (og vandskift)

Indlæg af kalmar »

Når Osmose anlægget starter, laver det ikke helt rent vand, selvom det automatisk starter med at skylle igennem, men vandet bliver hurtigt rent (efter ½-1½ min), og når man laver større mængder ad gangen, som f.eks. 50L, er dette slet ikke noget problem, men hvis man kun lavede 2 liter ad gangen, ville det blive et stort problem.

Jeg har en tank (tønde) på 80 L som jeg fylder op med ca. 3 ugers mellemrum som min ATO tager direkte fra (står i et tilstødende rum til akvariet og er kun forbundet med en lille slange. Meningen er at jeg ville lave automatisk opfyldning af denne, når den var ved at være tom. Men har manglet en fitting som har gjort at det ikke er blevet færdigt.

Saltvand fylder jeg op til en bestemt volumen i en anden mindre (blå) tønde hvor jeg så ved hvor meget salt der skal blandes i. Dette skifter tilsætter jeg så via pumpe så sumpen i return kammeret, samtidig med at jeg tilsvarende fjerner fra skummer kammeret (og med ATO føleren slukket). På denne måde kører akvariet udforstyrret videre under processen.


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
T-Horn
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 17. feb 2018 18:25
6
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2018

Re: Automatisk Osmosevand påfyldning (og vandskift)

Indlæg af T-Horn »

Gode pointer Lars og Morten.

Lars - Hvordan sikre du at vandskifte mængden er balanceret mellem ind og udtag ?

Vh
Thorbjørn


Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Automatisk Osmosevand påfyldning (og vandskift)

Indlæg af kalmar »

@Thorbjørn. P.t. har jeg en klemme som jeg sætter på slangen hvor jeg fylder vand i sumpen, som jeg så lige holder øje med i starten og får justeret ind. Plejer at få ret godt.
Dog vil jeg gerne have lavet dette automatisk vha. min profilux, men jeg har ikke lige gennemskuet hvordan man bedst laver dette, men det bliver nok blot via en ATO niveau føler som kan starte/stoppe pumpen. med rent saltvand.
Jeg overvejede faktisk at lave det via min tunze ATO. Starte en hævert/pumpe til at fjerne vand, samt samtidig blot skiftede stømmen fra at køre til pumpen i ATO/Osmose tanken, til istedet at gå til en pumpe i tanken med nyt saltvand (har faktisk en ligge til det samme). Problemet er bare at denne pumpe (12v) ikke kan tåle saltvand. Dette havde ellers været super simpelt. En mulighed var dog at tage pumpen op hvergang og skylle den.


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"