"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Automatisk fodring?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Automatisk fodring?

Indlæg af kalmar »

Det kunne være meget rart hvis man er væk nogle dage, og man ikke behøver at være urolig for at fiskene stopper med at være godt fede :-) De skal jo også have det godt.

Nogen herinde som har automatisk fodring og erfaring med dette?

- Man kan sætte en foder maskine på, og jeg har allerede en Ehiem som jeg ikke er så imponeret af, da man skal regulere en lille sprække for at dosere. Virker ret skidt.
- Så er det typen med hjul, som jeg tror er en del bedre. F.eks. http://www.zooplus.dk/shop/fisk/teknik/ ... GQQAvD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;
- Kan man lave en løsning der kører via profilux?

Og så er der problemet med at fodder som flyder i overfladen ryger direkte i overløbet, med mindre man sørger for at det kommer under vandet (svært ved automatisk fodring). Så kan man bruge en fodrering, men virker den til dette?

:cooking: :emoticon: :hello:


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Automatisk fodring?

Indlæg af Carsten »

Tja, hvis fiskene ellers er i god foder stand, så er 14 dage uden fodring ikke noget problem. Jeg har selv været 3 uger af sted, hvor de ikke fik andet end hvad de selv kunne finde. De var sultne - meget, men efter et par dage synes jeg ikke at kunne se det på dem mere.
Så hvis det kun er en uges tid, du er væk, så ville jeg slet ikke overveje det.

Har I ingen der lige kommer og kigger til huset medens I er væk?
Vores genbo, er meget interesseret i akvariet, så hun kommer nu hver dag og giver fiskene en omgang foder som er afmålt på forhånd


Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Automatisk fodring?

Indlæg af bima »

Jeg bruger Rondomatic'en
Du behøver ikke køre den på computeren.
Du sætter parre en lille "pin" i ved klokkeslættet,hvor der skal fodres hver dag.
Og du kan sagtens fodre flere gange om dagen.

Jeg har lavet en foderring,der sidder få min bølgebryder.
Det fungerer perfekt.
Intet foder i overløbet overhovedet.
Jeg tog et stort pvc rør (ø200) og skar en rille deri,således den kan skubbes ind over bølgebryderen
Vedhæftede filer
IMG_0461.JPG


Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Automatisk fodring?

Indlæg af Twinks »

bima skrev:Jeg bruger Rondomatic'en
Du behøver ikke køre den på computeren.
Du sætter parre en lille "pin" i ved klokkeslættet,hvor der skal fodres hver dag.
Og du kan sagtens fodre flere gange om dagen.

Jeg har lavet en foderring,der sidder få min bølgebryder.
Det fungerer perfekt.
Intet foder i overløbet overhovedet.
Jeg tog et stort pvc rør (ø200) og skar en rille deri,således den kan skubbes ind over bølgebryderen
Ret god løsning.

Jeg har brugt det at smide foder i overløb til returpumpen (flagefoder bedst)
Og pumpen trækker det så selv over.
Eller smide pellets ned direkte ovenover pumpen, som så let trækker dem ind


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Automatisk fodring?

Indlæg af kalmar »

Ved godt at man siger at de godt kan undvære mad i 3 uger, men jeg vil nu have det bedst med at de får lidt i mellemtiden. Har haft venner og bekendte til at fodre fiskene, men det har ikke altid være uden problemer, da de ikke selv har været akvarie kyndige.

Tak for billede af Rondomatic'en, det kan godt være jeg skulle prøve sådan en. Den ser noget smartere ud end Eheim'en, da man bedre selv bestemmer doseringen og indhold.

Og interessant + alternativ løsning med retur pumpen. Men hvordan får du fodderet ned til pumpen?
Har for sjov lige prøvet, men det er (meget) svært at få ned i "indsugningen"


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Automatisk fodring?

Indlæg af Anden »

Eheim med foderring virker ok du skal bare knuse flager lidt så der ik er en stor flage der blokere udgangen, min foderring er bare et stykke vandslange der er stukket ind i sig selv.


Billede
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Automatisk fodring?

Indlæg af Marco R »

kalmar skrev:Det kunne være meget rart hvis man er væk nogle dage, og man ikke behøver at være urolig for at fiskene stopper med at være godt fede :-) De skal jo også have det godt.

Nogen herinde som har automatisk fodring og erfaring med dette?

- Man kan sætte en foder maskine på, og jeg har allerede en Ehiem som jeg ikke er så imponeret af, da man skal regulere en lille sprække for at dosere. Virker ret skidt.
- Så er det typen med hjul, som jeg tror er en del bedre. F.eks. http://www.zooplus.dk/shop/fisk/teknik/ ... GQQAvD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;
- Kan man lave en løsning der kører via profilux?

Og så er der problemet med at fodder som flyder i overfladen ryger direkte i overløbet, med mindre man sørger for at det kommer under vandet (svært ved automatisk fodring). Så kan man bruge en fodrering, men virker den til dette?

:cooking: :emoticon: :hello:
Hej Lars,

Jeg har selv brugt den fra Ehiem, som du bruger nu, og har også brugt en Rondomatic :y

Jeg er gået over til at bruge denne https://www.akvariebutikken.dk/shop/52- ... omat-3582/" onclick="window.open(this.href);return false; foderautomat fra Eheim, da den holder foderet helt tørt, og er nemmere at dosere med, hvis man ønsker større portioner, hvor Rodomatic desværre har en begrænsning, når man får flere fisk. Blot min personlige erfaring. Jeg bruger så denne http://www.deepoceanshop.dk/foder/foder ... inder.html" onclick="window.open(this.href);return false; fodercylinder, som jeg har forkortet, så den kun stikker 0,5-1,0 cm under vandoverfladen. Jeg bruger så en tragt, fra et tragt-sæt på 4 (mener jeg er fra Silvan), så jeg er sikker på, at alt foderet ryger ned i cylinderen. Grunden til at jeg har forkortet fodercylinderen, er fordi, at der ellers vil være fisk, som får for meget mad, da de kan være inde i røret, og det ønsker jeg ikke, da de andre så får mindre. Når cylinderen kun lige stikker under vandoverfladen forhindrer den foderet i at løbe i overløbet, plus at når fisk begynder at spise, så gør de, at foderet begynder at synke = cirkulationen får fat i foderet = alle får mad :happy:

Håber, at det kan bruges, og giver mening, ellers skal du bare spørge :happy:


Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Automatisk fodring?

Indlæg af Twinks »

kalmar skrev:Ved godt at man siger at de godt kan undvære mad i 3 uger, men jeg vil nu have det bedst med at de får lidt i mellemtiden. Har haft venner og bekendte til at fodre fiskene, men det har ikke altid være uden problemer, da de ikke selv har været akvarie kyndige.

Tak for billede af Rondomatic'en, det kan godt være jeg skulle prøve sådan en. Den ser noget smartere ud end Eheim'en, da man bedre selv bestemmer doseringen og indhold.

Og interessant + alternativ løsning med retur pumpen. Men hvordan får du fodderet ned til pumpen?
Har for sjov lige prøvet, men det er (meget) svært at få ned i "indsugningen"
Pumpen trækker det selv til sig hvis foderet blir hældt i overløb til returpumperum og synker ned i vandsøjlen. I hvert fald det flagefoder jeg bruger.

Pellets skal gerne dumpes ned umiddelbart foran pumpen, for at den trækker dem med ind.
Jeg har haft automaten stående således at den dumpede ned disse steder.
Husker også en tråd engang med en, som havde et t stykke pvc og foderautomat på sin pumpe, således at det kom derned


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"