"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

"Død" Rollermat

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Palle B
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 102
Tilmeldt: man 24. feb 2014 17:37
10
Postnummer: 8355 Solbjerg
Saltvand siden?: 2014

"Død" Rollermat

Indlæg af Palle B »

Hejsa.

Min Rollermat er gået helt død.

Jeg har udskiftet motor, printplade, svømmerkontakt og strømforsyning, så alt elektronik er nyt.
Alligevel kan jeg ikke få gang i skidtet.

Når jeg sætter strøm til, lyser led lampen, så jeg ved da, at den får strøm.
Når vandstanden når svømmerkontakten sker der imidlertid ingen ting.

Er der nogen her på forum der kan forklare lidt om hvordan svømmerkontakten aktiverer motoren. Jeg går ud fra at der sidder en eller anden lille kontakt i svømmeren som slutter strømmen til motoren. Er det korrekt.

Kan jeg evt. have vendt nogle ledninger forkert (+/-) eller er det ligegyldigt.
Hvis ikke, kan nogen så fortælle mig, hvor rød og sort skal monteres i stikket til svømmerkontakten.

Håber på hjælp og på forhånd tak


Mvh
Palle
8355 Solbjerg
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: "Død" Rollermat

Indlæg af trine... »

Uden at kende noget som helst til rollermat ved jeg at der findes flydekontakter og andet med "vendbar polaritet" eller rettere hvor man kan vende stik eller sætte kabler forkert ift omvendt funktion som i dette tilfælde muligvis ikke aktiverer motoren. .. om det er tilfældet eller ej kan jeg umuligt vide med sikkerhed, men ville være mit bedste bud udfra din beretning.


Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: "Død" Rollermat

Indlæg af Mic4700 »

Har du haft kontakted fabrikanten/forhandler af din Rollermat ? Måske det er en garanti sag hvor gammel er den ?
Mvh. Michael


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: "Død" Rollermat

Indlæg af trine... »

Man skifter vel ikke selv alt elektronik ud på en Rollermat som stadig er omfattet af garantien?


Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: "Død" Rollermat

Indlæg af Mic4700 »

trine... skrev:Man skifter vel ikke selv alt elektronik ud på en Rollermat som stadig er omfattet af garantien?
Nej , i princippet ikke , men det er nu 1 gang smartere og kontakte fabrikanten af Rollermat , for ? På elektronikken på den , da de jo burde kunne svare på alle relevante ? Om elektronikken på den :y
Hellere få nogle kvalificerede svar , i forhold til en masse gætteri omkring div. Følere og andet elektronik på Rollermaten , som måske i sidste ende kan blive dyrt i ødelagte stumper. :Peace:


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: "Død" Rollermat

Indlæg af PoulD »

Der her er så rent gætteri, men med alt det du har skiftet ville jeg gætte på et mekanisk problem (f.eks. tandhjul der mangler tænder eller drejer rundt på en aksel eller lign.)
Niveau kontakten ser ud til at være en simpel mekanisk flydekontakt hvor polariteten er ligegyldig.
Det er ikke ligegyldigt til motoren, men den er så vidt jeg kan se tilsluttet med et stik der ikke kan vendes.
Med et måleinstrument burde det være ret enkelt at måle om der kommer spænding på stikket til motoren


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Palle B
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 102
Tilmeldt: man 24. feb 2014 17:37
10
Postnummer: 8355 Solbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: "Død" Rollermat

Indlæg af Palle B »

Hej.
Tak for svarene.
Det har vist sig, at den strømforsyning jeg fik var jævnstrøm på output.
Det skal være vekselstrøm. Øv. Fik en masse "bøvl" ud af dårlig rådgivning.


Mvh
Palle
8355 Solbjerg
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"