"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Perlite

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Perlite

Indlæg af Anden »

Er der noget der har forsøgt med perlite som filter materiale?


Billede
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Perlite

Indlæg af trine... »

Nej men har dyrket terrestriske planter i det med stor succes pga dets super gode dræningsegenskaber og evne til at holde rodzonen iltet. På dansk kalder man det vist bare Perlit.. Det er jo inorganisk-indeholder ingen næring, har et stort overfladeareal grundet mediets porøsitet og burde ikke indeholde noget skadeligt, men ikke noget jeg ville eksperimentere med i mit eget system. Jeg antager det var tænkt som bakteriel buffer ligesom ls, eller blot til ren mekanisk filtrering? Det flyder desuden oven på vandet grundet dets evne til at fange luft ligesom eks leca... så det skal ihvert fald indkapsles i et filter med forced flow eller som en form for rislefilter i en sok eller andet som kan hindre at det flyder rundt i systemet. Hvorfor ikke et naturligt medie som zeolith, det er ikke så skrapt hvis man holder mænden af sten relativ lille ift volumen og holder sig fra tilsætningerne. Det kører jo primært på naturlige bindinger samt sekundært på bakteriel vækst alt efter tilsætninger,selvom mediet jo her på ingen måde er porøst.


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Perlite

Indlæg af Anden »

Det er mere fordi jeg havde det liggende fra mit kaktus opdræt og tænker jeg ville ligge det i "rislefilter" før kul og vat for at fange noget af det snavs der ellers stopper vattet ret hurtigt og så ville perlit være nemmere at skifte end de levende sten er at rense en gang i mellem


Billede
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"