"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

UV lys

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

UV lys

Indlæg af Engelquist »

HQI brænderes lys indeholder UV lys, hvilket koraler jo har brug for til farvepigmentering- dvs som beskyttelse mod UV lyset (ligesom vi bliver brune af solen UV stråler)
Men LED lys tilbyder ikke rigtigt UV lys: UVA = 380nm-320nm og UVB=320nm-280nm (UVC slipper slet ikke igennem asmofæren og er dræbende og derfor ikke aktuelt i denne sammenhæng)

Jeg overvejer derfor at hænge et UV rør op ved siden af min LED lampe, for at give koralerne lidt UVA og UVB lys- evt et rør som dette:
https://www.monisskildpadder.dk/uv-b-ro ... b-ror.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Er det helt hen i vejret, eller hvad siger I?


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: UV lys

Indlæg af Carsten »

Jeg vil tro deter spild af penge. Hvis det var et stort behov for korallerne af få det. Så var der nok nogle fabrikanter som havde indbygget det i lamperne.
I HQI dagene, der filterede vi jo faktisk UV strålerne fra, og korallerne viksede lige fint uden. Og fik de UV så blev de hvide.
Husker jeg havde nogle 250w hængende, hvor glasset have skubbet sig blot 1-2 mm, så der kom ufilteret Uv lys ned i akvariet. Det brød korallerne sigbestemt ikke om, De tabte totalt farven og blev grålige. Da jeg fik skubbet på plads igen, så gik der 3-4 uger får end at der kom farve på igen.


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: UV lys

Indlæg af Engelquist »

Carsten skrev:Jeg vil tro deter spild af penge. Hvis det var et stort behov for korallerne af få det. Så var der nok nogle fabrikanter som havde indbygget det i lamperne.
I HQI dagene, der filterede vi jo faktisk UV strålerne fra, og korallerne viksede lige fint uden. Og fik de UV så blev de hvide.
Husker jeg havde nogle 250w hængende, hvor glasset have skubbet sig blot 1-2 mm, så der kom ufilteret Uv lys ned i akvariet. Det brød korallerne sigbestemt ikke om, De tabte totalt farven og blev grålige. Da jeg fik skubbet på plads igen, så gik der 3-4 uger får end at der kom farve på igen.
De får masser af UVA og UVB ude på revene og grunden til deres stærke farvepigmentering skulle jo netop være et værn imod UVlyset- jeg tænker at grunden til at de kan blive blege ved pludseligt UV lys, er nok at de ikke har haft tid til at danne et værn imod det- ligesom vi bliver solskoldet i foråret...

Flere har jo også været inde på at koralerne står flottere i farverne under HQI kontra LED- og det er måske UVlyset der er forklaringen?


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: UV lys

Indlæg af StarF »

Som Carsten siger, så havde gamle HQI lamper uv glas på, for at forhindre korallerne blev udsat for dette. Nu har jeg kørt led i mange år, og har ikke oplevet mine koraller, virker til at mangel noget. Men det kunne da være et fint experiment, jeg tvivler bare på du opnår meget for det. Det er ihvertifalde ikke pga, HQI at korallerne fik UV lys, da det som sagt blev filteret fra i glasset, jeg gætter på det har mere med spectrum at gøre.

f.eks. oplever jeg at mine koraller bliver mere fluencerende når jeg ikke bruger ret meget grøn i mit lys.


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: UV lys

Indlæg af Engelquist »

StarF skrev:Som Carsten siger, så havde gamle HQI lamper uv glas på, for at forhindre korallerne blev udsat for dette. Nu har jeg kørt led i mange år, og har ikke oplevet mine koraller, virker til at mangel noget. Men det kunne da være et fint experiment, jeg tvivler bare på du opnår meget for det. Det er ihvertifalde ikke pga, HQI at korallerne fik UV lys, da det som sagt blev filteret fra i glasset, jeg gætter på det har mere med spectrum at gøre.

f.eks. oplever jeg at mine koraller bliver mere fluencerende når jeg ikke bruger ret meget grøn i mit lys.
Jeg mener nu kun at det var de farlige UVC stråler glasset på HQI filterede fra- UVA og UVB er jo ikke skadeligt på samme måde, men findes naturligt i det sollys der når igennem asmofæren og ned til os.


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: UV lys

Indlæg af PederP »

Jeg mener at det med lysafhængig pigmentering, ikke er så tæt forbundet med hvilken bølgelængder korallen er udsat for, som det er niveauet af hele PAR spektret.
Hvis man tænker over det. Så ville et pigment der specifikt reflekterer UV lys også være usynligt for vores øjne.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: UV lys

Indlæg af StarF »

Engelquist skrev:
StarF skrev:Som Carsten siger, så havde gamle HQI lamper uv glas på, for at forhindre korallerne blev udsat for dette. Nu har jeg kørt led i mange år, og har ikke oplevet mine koraller, virker til at mangel noget. Men det kunne da være et fint experiment, jeg tvivler bare på du opnår meget for det. Det er ihvertifalde ikke pga, HQI at korallerne fik UV lys, da det som sagt blev filteret fra i glasset, jeg gætter på det har mere med spectrum at gøre.

f.eks. oplever jeg at mine koraller bliver mere fluencerende når jeg ikke bruger ret meget grøn i mit lys.
Jeg mener nu kun at det var de farlige UVC stråler glasset på HQI filterede fra- UVA og UVB er jo ikke skadeligt på samme måde, men findes naturligt i det sollys der når igennem asmofæren og ned til os.
Måske, jeg er ikke nok inde i det :) Jeg har bare ikke oplevet at der manglede noget ved mine mitras enheder. Da jeg kørte pacific sun lamperne hvor der var 3 kanaler royal blue, blue og så en hvid, der var det mere tydeligt der manglede noget, og nogle koraller ikke poppede på samme måde. Det syntes jeg ikke man oplever idag, på de lamper med 7-9 kanaler. De fleste inkludere ultra violet kanaler, for at give noget pop.

Men det kunne da bestemt være et spændende eksperiment :)


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: UV lys

Indlæg af Engelquist »

PederP skrev:Jeg mener at det med lysafhængig pigmentering, ikke er så tæt forbundet med hvilken bølgelængder korallen er udsat for, som det er niveauet af hele PAR spektret.
Hvis man tænker over det. Så ville et pigment der specifikt reflekterer UV lys også være usynligt for vores øjne.
Vores hud bliver jo brun som beskyttelse mod solend uv stråler, hvilket jo er en pigmentering vi kan se..


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: UV lys

Indlæg af Engelquist »

StarF skrev:
Engelquist skrev:
StarF skrev:Som Carsten siger, så havde gamle HQI lamper uv glas på, for at forhindre korallerne blev udsat for dette. Nu har jeg kørt led i mange år, og har ikke oplevet mine koraller, virker til at mangel noget. Men det kunne da være et fint experiment, jeg tvivler bare på du opnår meget for det. Det er ihvertifalde ikke pga, HQI at korallerne fik UV lys, da det som sagt blev filteret fra i glasset, jeg gætter på det har mere med spectrum at gøre.

f.eks. oplever jeg at mine koraller bliver mere fluencerende når jeg ikke bruger ret meget grøn i mit lys.
Jeg mener nu kun at det var de farlige UVC stråler glasset på HQI filterede fra- UVA og UVB er jo ikke skadeligt på samme måde, men findes naturligt i det sollys der når igennem asmofæren og ned til os.
Måske, jeg er ikke nok inde i det :) Jeg har bare ikke oplevet at der manglede noget ved mine mitras enheder. Da jeg kørte pacific sun lamperne hvor der var 3 kanaler royal blue, blue og så en hvid, der var det mere tydeligt der manglede noget, og nogle koraller ikke poppede på samme måde. Det syntes jeg ikke man oplever idag, på de lamper med 7-9 kanaler. De fleste inkludere ultra violet kanaler, for at give noget pop.

Men det kunne da bestemt være et spændende eksperiment :)
Jeg mener ikke at have ser LED der går rigtigt ned i UVA og UVB spektret- kun lige ned til toppen af UVA


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: UV lys

Indlæg af StarF »

Engelquist skrev:
StarF skrev:
Engelquist skrev:
StarF skrev:Som Carsten siger, så havde gamle HQI lamper uv glas på, for at forhindre korallerne blev udsat for dette. Nu har jeg kørt led i mange år, og har ikke oplevet mine koraller, virker til at mangel noget. Men det kunne da være et fint experiment, jeg tvivler bare på du opnår meget for det. Det er ihvertifalde ikke pga, HQI at korallerne fik UV lys, da det som sagt blev filteret fra i glasset, jeg gætter på det har mere med spectrum at gøre.

f.eks. oplever jeg at mine koraller bliver mere fluencerende når jeg ikke bruger ret meget grøn i mit lys.
Jeg mener nu kun at det var de farlige UVC stråler glasset på HQI filterede fra- UVA og UVB er jo ikke skadeligt på samme måde, men findes naturligt i det sollys der når igennem asmofæren og ned til os.
Måske, jeg er ikke nok inde i det :) Jeg har bare ikke oplevet at der manglede noget ved mine mitras enheder. Da jeg kørte pacific sun lamperne hvor der var 3 kanaler royal blue, blue og så en hvid, der var det mere tydeligt der manglede noget, og nogle koraller ikke poppede på samme måde. Det syntes jeg ikke man oplever idag, på de lamper med 7-9 kanaler. De fleste inkludere ultra violet kanaler, for at give noget pop.

Men det kunne da bestemt være et spændende eksperiment :)
Jeg mener ikke at have ser LED der går rigtigt ned i UVA og UVB spektret- kun lige ned til toppen af UVA
Det er korrekt... Det er derfor jeg kaldte dem violet kanaler, da det ikke er rigtig uv.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: UV lys

Indlæg af ole kekkonen »

pas på dine øjne Bo


Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: UV lys

Indlæg af joekill »

jeg prøvede engang for sjovt at sætte et uv rør op som natlys 320-400nM.
det fik godt nok de grønne farver op og spille på max, men det gir samtidig vandet et kedeligt mælkeagtigt skær så vandet ser nærmest grumset ud. så ideen blev droppet :/


:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: UV lys

Indlæg af Engelquist »

Der er faktisk nogen fabrikanter der er inde på det samme og har udviklet LED med uv lys:
https://orphek.com/is-uv-light-a-gimmic ... fit-by-it/" onclick="window.open(this.href);return false;

Og her en artikel om bl.a UVA og UVB effekt på koralernes farver i lavt vand:
http://www.peteducation.com/article.cfm ... 7&aid=2693" onclick="window.open(this.href);return false;


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: UV lys

Indlæg af StarF »

Engelquist skrev:Der er faktisk nogen fabrikanter der er inde på det samme og har udviklet LED med uv lys:
https://orphek.com/is-uv-light-a-gimmic ... fit-by-it/" onclick="window.open(this.href);return false;

Og her en artikel om bl.a UVA og UVB effekt på koralernes farver i lavt vand:
http://www.peteducation.com/article.cfm ... 7&aid=2693" onclick="window.open(this.href);return false;
Samme har ghl deres indeholder
1 x Hyper Violet 425 nm, 1 x Ultra Violet 385 nm, det er 385nm der er den store forskel imellem 7200/6300 og de første 6100/6200 modellen. Jeg kan se klar forskel i hvor fluencerende korallerne er fra før til nu, der er mere glød i dem. Men jeg mener nu der er noget om at selv om de kalder de leds for uv, så er det ikke helt rigtigt uv lys, da både 425 og 385nm er i det synlige specter.

Det er vist efterhånden normen at have de uv kanaler i både Radeon, orphek osv har dem.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: UV lys

Indlæg af PoulD »

Det er næppe uden grund og uden bagvedliggende forskning, at f.eks. EcoTech har valgt at komme dobbelt så mange UV dioder i XR30w G4-Pro end i XR30w G4. I Pro versionen er der ingen af de andre diode farver der er flere af end der er UV dioder.
PederP skrev:Hvis man tænker over det. Så ville et pigment der specifikt reflekterer UV lys også være usynligt for vores øjne.
Jeg tror ikke du har helt ret i det. Fluorescerende pigmenter kan "reflektere" UV lys som alle mulig synlige farver. Som jeg har nævnt et par gange før, har jeg selv set en BTA lyse ildrødt på ca. 30 meters dybde (hvor der med garanti ikke findes så meget som skyggen af rødt lys). Der er også masser af undersøgelser der viser, at koraller "gløder" med f.eks. røde eller grønne farver, når de belyses med UV lys eller nær-UV lys.
https://news.nationalgeographic.com/201 ... s-science/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.sciencesource.com/archive/F ... 26034.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Der er vist også evidens for betydelig forskel i mængden af UV solcreme / antal MAAs (mycosporine-like amino acids) i forskellige color-morphs af samme koral, og korrelation. Spørgsmålet er måske bare i hvilket omfang en koralkoloni, indenfor en generation, kan ændre på antallet af MAAs i forhold til mængden af UV lys den udsættes for (men den snak bør vi måske skåne os selv og ikke mindst de andre, for at genoptage :biggrin: )


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: UV lys

Indlæg af Wiinberg »

PoulD skrev:Det er næppe uden grund og uden bagvedliggende forskning, at f.eks. EcoTech har valgt at komme dobbelt så mange UV dioder i XR30w G4-Pro end i XR30w G4. I Pro versionen er der ingen af de andre diode farver der er flere af end der er UV dioder.
For lige at få faktum på plads: Ecotech kan for min skyld kalde det hvad de vil, men de har ikke smidt dobbelt så mange UV dioder i lamperne, eftersom de aldrig har haft UV. De bruger Semiled 405nm dioder, dette er altså ikke UV. Heller ikke selvom folk gerne vil kalde dem det.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: UV lys

Indlæg af PoulD »

@Winberg: Jeg er slet ikke uenig. Du har i hvert fald ret i det ikke er under 380 nm , men EcoTech selv (og andre producenter af LED akvarielamper) kalder det altså UV lys selv om det ikke er under 380 nm. Til deres forsvar, er der også mange andre der ser ud til af definere grænsen for UV lys et stykke over 400 nm https://uvp.com/uvapplications.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvorom alting er, er det jo i hvert fald betydelig kortere bølgelængder end vi så i LED akvarielamper for 5 år siden.

Jeg TROR ikke det det i denne sammenhæng har den store betydning om det er 380 nm eller 430 nm. Den fluorescerende intensitet er der i hvert fald ikke ret meget forskel på.

PS:Mange af de lystofrør der almindeligvis betegnes UV rør udsender også synligt lys


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: UV lys

Indlæg af PederP »

Engelquist skrev:
PederP skrev:Jeg mener at det med lysafhængig pigmentering, ikke er så tæt forbundet med hvilken bølgelængder korallen er udsat for, som det er niveauet af hele PAR spektret.
Hvis man tænker over det. Så ville et pigment der specifikt reflekterer UV lys også være usynligt for vores øjne.
Vores hud bliver jo brun som beskyttelse mod solend uv stråler, hvilket jo er en pigmentering vi kan se..
Om vi så er gode sammenligninger med koraller?
Koraller ligger pigmenter over klorofyl for beskyttelse, men også under for selektiv forstærkning af bølgelængder. Og så er der FP transmissoner(hvor lys via fluoroscens skifter bølgelængde til noget korallen kan registrere, bruge eller via andre pigmenter sende videre), hvor vi ikke helt ved hvad betyder for de enkelte koraller.
Svært at vide om det giver godt eller skidt.
Jeg mener det er ret godt bevist at pigmenter hos koraller, handler om andet edn beskyttelse mod uv, som det er hos mennesker.
PoulD skrev:Jeg tror ikke du har helt ret i det. Fluorescerende pigmenter kan "reflektere" UV lys som alle mulig synlige farver. Som jeg har nævnt et par gange før, har jeg selv set en BTA lyse ildrødt på ca. 30 meters dybde (hvor der med garanti ikke findes så meget som skyggen af rødt lys). Der er også masser af undersøgelser der viser, at koraller "gløder" med f.eks. røde eller grønne farver, når de belyses med UV lys eller nær-UV lys.
https://news.nationalgeographic.com/201" onclick="window.open(this.href);return false; ... s-science/
https://www.sciencesource.com/archive/F" onclick="window.open(this.href);return false; ... 26034.html
Nej. Det er rigtigt. Det har jeg ikke helt ret i :beer: , men kigger vi på alt det, og ikke bare ser på muligheden som et "flot filter" som TS udlægning af pigmenterne, åbner vi pandoras æske. Og hvad betyder det i praksis, at udvide spektret under 380nm som er "bunden af spektrum" i de fleste "wannabee" uv-dioder? Giver det nye farver?
Fluorescens er nu ikke noget der hænger uløseligt sammen med UV lys. Det er faktisk hele spektret det foregår hos korallerne.
(Dana Riddle lavede engang nogle fine lister over FP, og andre pigmenter i koraller. med godt med videnskabelig data omkring de enkelte)
F-pigmenternes "excitation point" er gerne ret bredt. Og selv et pigment listet med 375nm excitation, har som regel en del optag helt op i det synlige også.
Jeg har en ren UV-a kilde, som jeg leger lidt med. På trods af at jeg er i kortere bølgelængder end mine lamper, så virker det i kombination med lamper kun som havde jeg skruet lidt mere op for den "uv",r-blå,blå kanal. Så min oplevelse er at fluoroscens udover det der allerede er prioriteret i lampen er usynlige marginaler.
Jeg var selv ret skuffet over at ren UV ikke gav flere farver når jeg belyser baljen om natten. DRs lister har jo fine eksempler på specifikke arter der har pigmenter der burde lave lilla, gul m.fl ved UV. Men selvsamme lister viser også at der er næsten et utal af pigmenter i hver koral, og at f.eks acro har langt mest emmision i det grønne spetrum (antipar :hehe: ). Det er også ca. hvad jeg ser, grøn, og en smule rød. Som man kender det fra actinic.

Jeg tror det er noget djævelskab at begynde at rode med. Med begrænset positivt potentiale.
Din BTA er jo med til at illustrere hvor forskelligt UV-fluorescens virker, og ikke bare som beskyttelse. Pigmenter i koraller som står dybt, med excitation i UV spektret og emmision i PAR spektret mener man ikke beskytter sig mod UV, men derimod forstærker dens fotosyntese ved at lave UV om til noget der tilgodeser klorofyl A. Så det er jo en af farerne ved det. At "dybere" arter kan få det endnu sværere med lyset i akvariet.

Om så længere tids tilvænning vil kunne fremelske et flot uv-pigment hos nogen individer? Måske. Spændene og farligt forsøg, som jeg bestemt vil følge. Måske kunne man støve den gamle Dana Riddle artikel op, og se om du kan finde specifikke koraller med noget pigment, som kun optager uden for det synlige spektrum (og afgiver det et sted hvor det ikke drukner i andre pigmenters reflektion)? Det kunne også være spændene, måske mest for os andre, hvilke der har reaktioner der ikke er gavnlige med det øvrige lys og hvilke der bare er ligeglade.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: UV lys

Indlæg af PederP »

Det er den første af dem her jeg omtaler. Lang fed serie: http://www.advancedaquarist.com/2006/9/aafeature" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvis man ser på pigmenternes optag, vil man se at langt de fleste er over 380nm. Kigger man på kurverne for optag med top under 380nm, så har de fleste stadig meget optag af længere bølgelængder.
Sorterer man et pigment fra som f.eks har optag i 340, og udstråler ved 380-420, som vi ikke vil have glæde af visuelt. Så er der ret få proteiner tilbage.
Argumentationen omkring at ændre på sit lys af Dana, er fra før LED lampernes indtog. Og jeg vil mene at disse moderne "uv"dioder i lamperne følger artiklens argumentation.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: UV lys

Indlæg af StarF »

Her er et billede der viser hvilke bølge længede de forskelige pigmenter skal rammes med:

Billede


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: UV lys

Indlæg af PoulD »

@Peder: Jeg er meget enig. Jeg har lige opdaget, at jeg faktisk ikke havde læst Bo's oprindelige indlæg længere end til overskriften. For bare få år siden var de laveste bølgelængder i selv de bedste LED akvarielamper vel omkring 460nm og jeg antog det var bølgelængder i toppen af UV skalaen der blev efterlyst (måske fordi dette gav god mening for mig). Har lige set, at det er betydeligt kortere bølgelængder der spørges til, og det tror jeg heller ikke der behov for. Som jeg også svarede Wiinberg har det ikke nogen reel betydning for intensisteten af den fluorescerende emission om vi taler 405 nm eller under 380 nm. For den sag skyld er der - set alene fra det perspektiv - nok heller ikke voldsomt meget forskel selv om man kommer helt op i blåt lys omkring 460nm.

Der hvor der er virkelig stor forskel er imidlertid hvor synligt selve lyset er. Om man kalder det UV eller Wannabe UV er for mig ret ligegyldigt. Jeg tror lys omkring 405nm er ret optimalt både set fra korallernes perspektiv og fra det æstetisk visuelle perspektiv. Personlig synes jeg det er nærmest uhyggelig grimt når folk bader deres baljer blåt lys. I min verden skal hvidt sand være hvidt. I min optik er det optimale en lampe der kan få korallerne til at "gløde" uden at sandet bliver blåt. Wannabe UV på 405nm er næsten ikke synligt, ergo kan man have mange gange større lysmængder på 405nm end på 460nm uden at det går ud over "balancen" af det samlede lys så hvidt sand kommer til at fremstå blåt.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: UV lys

Indlæg af crazy seahorse »

PederP skrev:Det er den første af dem her jeg omtaler. Lang fed serie: http://www.advancedaquarist.com/2006/9/aafeature" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvis man ser på pigmenternes optag, vil man se at langt de fleste er over 380nm. Kigger man på kurverne for optag med top under 380nm, så har de fleste stadig meget optag af længere bølgelængder.
Sorterer man et pigment fra som f.eks har optag i 340, og udstråler ved 380-420, som vi ikke vil have glæde af visuelt. Så er der ret få proteiner tilbage.
Argumentationen omkring at ændre på sit lys af Dana, er fra før LED lampernes indtog. Og jeg vil mene at disse moderne "uv"dioder i lamperne følger artiklens argumentation.
Læste for nogen tid siden, at der er Flouriserende proteiner (FP) og non flouriserende (NFP). Disse NFP reflekterer kun lys i en bestemt bølgelængde - og det er så den præcise forklaring og bølgelængde jeg ikke kan huske, men jeg mener at det var uv lys der taltes om.
Sad og gloede den artikel du linker til PP i går aftes, men kunne ikke finde det i den. Måske er det i en af de andre i serien. Glimrende serie.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: UV lys

Indlæg af ole kekkonen »

Vil så stadig mene man er bedst tjent med At tænke på de lyse farve pigmenter kommer ifra koraldyrene og ikke lyset


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: UV lys

Indlæg af Engelquist »

Uha- det blev meget nørdet (hvilket jeg nok også havde forventet)
Jeg har selv forsøgt at læse lidt op på emnet og kan forstå at det er meget komplekst.
I hvert fald er koraler på lavt vand tilpasset alle solen stråler inkl. UVA og UVB og nogle biologer mener at den beskyttelse koralerne udvikler imod UV strålerne især forstærker purpel, pink og blå- så vidt jeg har forstået...
Men koralernes beskyttelse mod UV forsvinder hurtigt i akvarierne, men jeg synes også at kunne tolke at farverne på koraler fra lavt vand også ændrer farve/falmer, når de ikke længere udsættes for solens UV stråler.
Derfor kræver det nok flere forbehold hvis man skal eksperimentere med UVA og UVB i akvariet- dels skal man kun have koraler fra lavt vand og dels skal de tilvænnes meget langsomt til at kunne tåle UV lys igen...
Men det kunne da være et spændende eksperiment, der dog kræver et specielakvarie- et rigtigt "shallow reef" med tilhørende koraler.
Det bliver ikke umiddelbart aktuelt for mit vedkommende da jeg har et mixed reef med koraler både fra lavt og dybere vand...


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: UV lys

Indlæg af Schwensen »

Når du sammenligner akvarier med revet, så eksistere det vist kun shallow reef akvarier ;)


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: UV lys

Indlæg af Engelquist »

Schwensen skrev:Når du sammenligner akvarier med revet, så eksistere det vist kun shallow reef akvarier ;)
Med udtrykket "shallow Reef" henviser jeg til biotopen man efterligner- ikke højden på akvariet :wink:


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"