"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

søger nyt lys over baljen

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: søger nyt lys over baljen

Indlæg af apfolmer »

GHL til sammenligning.

Her vises endda ikke mulighederne, som fx Skyer (fordelt over flere lamper endda), torden, lyn , regn/skyet vejr osv.
Vedhæftede filer
F1F0645F-AAC3-4D34-828D-DA16502916FF.jpeg
1C6D547F-A8A6-4849-AC18-EA4BAD16EE61.jpeg


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: søger nyt lys over baljen

Indlæg af PoulD »

Schwensen skrev:@PoulD - nu ændre du jo på præmisserne :) først var der ikke noget at spare, da alt energi hældt i baljen blev konverteret til varme. PederP siger så, at det ikke er helt korrekt, da man kan få mere varme for færre penge ved andre varmekilder, hvilket jeg er fuldstændig enig i.
Jamen det er jeg da også enig i :-) Jeg synes dog ikke det bør være standard præmissen. Det er jo ikke sådan at flertallet af befolkningen har jordvarme eller 100% opvarmning med brændeovn så nej, det var ikke den præmisse jeg tog udgangspunkt i. For alle dem der har fjernvarme, oliefyr, gasfyr, elvarme etc. er det stort set som jeg skrev i mit første indlæg.
Selv for det fåtal der bruger varmekilder hvor man får mere varme for færre penge vil det også være sådan, bare man bruger samme kilde til at opvarme baljen som man bruger til at opvarmning af boligen, eller hvis man har solceller på taget.
Opvarmer man f.eks. stuen til 23 grader med en brændeovn eller jordvarme, er der ikke ret meget varmetab fra baljen. Ikke mere end 3-4 cirkulationspumper, en returpumpe og en skummerpumpe rigeligt kan udligne. Det gør de i hver fald hos mig.
Dertil kommer problematikken med overskudsvarme om sommeren, evt. strøm til køling, samt omkostninger til jævnlig skift af T5 rør / HQI lamper.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: søger nyt lys over baljen

Indlæg af Mic4700 »

PoulD skrev:@Mic4700: Jeg tror ikke du skal regne med at spare noget i strøm med T5 rør - tværtimod. Hvis dit argument holdt vand ville man jo kunne spare endnu mere i strøm ved at bruge HQI lamper.

Hvor mange watt det kræver at holde en balje opvarmet til 26C afhænger ene og alene af omgivelserne. Al varmetab fra baljen medgår til at opvarme boligen. Hvis du ikke havde akvariet skulle du om vinteren bruge præcis samme antal watt fra en en anden varmekilde for at holde den temperatur i din bolig som du har nu. Det er rigtigt at LED lamperne ikke har strålevarme men de varmer stadig lokalet op. Uanset lampetype vil hver eneste watt lampen bruger der ikke omsættes til lys, blive brugt til opvarmning af din bolig. Så om vinteren er der faktisk ingen reel forskel uanset om du bruger LED, T5 eller HQI

Med T5 eller HQI skal du bruge flere watt end med LED for at få samme mængde lys. Disse ekstra watt bliver udelukkende brugt til varme. De ekstra watt koster ikke rigtig noget om vinteren fodi det i sidste ende indgår i den samlede boliopvarming, men om sommeren er hver eneste watt der bliver til varme, penge ud ad vinduet. Så om sommeren sparer du penge ved at køre med LED i forhold til T5 og HQI.

En helt anden ting: Kører du med en meget lav temperatur i stuen? Hver eneste watt der bruges af din Vectra, din BK skummer, din MP40 og andre cirkulationspumper bliver også brugt til opvarmning af baljen og 450 watt kontinuerligt for bare at holde temperaturen i en 350L DT kan næsten kun være nødvendigt hvis enten omgivelsestemperaturen er meget lav, eller der er ekstrem luftudskiftning over overfladen. Jeg ville tro begge dele kunne medføre risiko for fugtproblemer i boligen.
Hej Poul.

Jeg bruger 350w. Fordelt på 3stk. Radion lamper 12timer i døgnet , kun til belysning af akvariet.
Jeg bruger 300w. Varmelegeme , efterår , vinter , forår. Der stort set køre 24/7. Altså 24timer i døgnet.
Derudover er der 1 Vortech mp40 , 2 stk. Tunze 6055 , 1 stk. Tunze 6095 , som også køre 24/7 , 24timer i døgnet.
Derudover er der 1 stk. Bubble King mini 180 , 1 stk. Vectra returpumpe , 1 lille Tunze reaktor pumpe , som også køre 24/7 , 24 timer i døgnet.

Min besparelse kommer ved , at jeg fjerner varmelegemet helt fra systemet altså 300w. Bliver hevet helt ud af regnestykket , da T5 lampen strålevarmer vandet i de 12timer den er tændt i døgnet , varmetabet over natten er omkring 1-2 grader max , har erfaringer med dette fra mit gamle 900l. Balje der kørte helt uden varmelegeme , og kun med T5 belysning.
I øvrigt er der ingen problemer ved og holde f.eks krævende Sps koraller på bunden af min balje da den jo kun er 55cm. Dyb "Shallow Reef" balje , T5 lyset har ingen problemer med og trænge der ned , jeg havde masser af krævende Sps koraller på bunden af min gamle 900l. Balje der var 70cm. Dyb ingen problemer i det , der var den vildeste vækst og masser af farver på alle koraller.
I min verden kommer det til og kunne tjene sig hjem på flere punkter både ved mindre strømforbrug , øget vækst og farver på Sps koraller , og flottere æstetisk belyst akvarie. :GO


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: søger nyt lys over baljen

Indlæg af PoulD »

Hej Mic, jeg tvivler ikke et sekund på at du kan få superflotte SPS med T5 lys. Men dit energi regnestykke holder altså ikke vand. Du siger dit 300W varmelegeme kører 24:7 ved LED. Varmelegemet opvarmer altså baljen med 24 x 300 = 7200 watttimer i døgnet Hvis varmelegemet skal spares helt væk ved T5 skal din T5 lampe altså tilføre 7200 / 12 = 600 watt i strålevarme. En lampe der sender 600W IR varme ned i baljen optager med 112% garanti langt mere end de 300 watt dit varmelegeme gør + de 350 watt dine LED lamper bruger.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"