"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Valg af lys - pacific sun metis r2 eller effectline t5

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
birkeland
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 3
Tilmeldt: lør 22. nov 2008 22:52
15
Postnummer: 8220 Brabrand

Valg af lys - pacific sun metis r2 eller effectline t5

Indlæg af birkeland »

Sagt med det samme - jeg er begynder! Jeg har netop købt et brugt setup, et akvastabil 360l move med bord og en masse teknik. Der medfulgte af lys både et akvastabil heldækkende armatur med 3x54w t5-rør og også en pacific sun metus r2 led lampe... Nu er jeg lidt i vildrede med hvad jeg skal sætte op... Det heldækkende armatur med t5 rør tiltaler mig designmæssigt og det vil holde fordampningen nede på et minimum - bagsiden bliver vil knebent med lys og måske en større varmeudvikling. Hyperion Sun lampen giver et godt lys, men en helt åben balje skræmmer mig list i forhold til fordampningen og fugt i resten af huset... what to do? Hvordan vil I erfarne gribe det an?
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Valg af lys - pacific sun metis r2 eller effectline t5

Indlæg af Marco R »

birkeland skrev:Sagt med det samme - jeg er begynder! Jeg har netop købt et brugt setup, et akvastabil 360l move med bord og en masse teknik. Der medfulgte af lys både et akvastabil heldækkende armatur med 3x54w t5-rør og også en pacific sun metus r2 led lampe... Nu er jeg lidt i vildrede med hvad jeg skal sætte op... Det heldækkende armatur med t5 rør tiltaler mig designmæssigt og det vil holde fordampningen nede på et minimum - bagsiden bliver vil knebent med lys og måske en større varmeudvikling. Hyperion Sun lampen giver et godt lys, men en helt åben balje skræmmer mig list i forhold til fordampningen og fugt i resten af huset... what to do? Hvordan vil I erfarne gribe det an?
Hej birkeland,

Først og fremmest velkommen til denne salte, men dybt afhængige, verden :happy:

Du kan godt bruge det medfølgende armatur, men som du selv er inde på, så kan der komme nogle udfordringer med varme, men igen dette kan løses ved at køre med en køler.
Der er selvfølgelig delte meninger, men jeg vil vælge Pacific-lampen. For at forhindre fordampningen så kan du bruge dækglas, og så er det problem løst :GO. Som dækglas kan du bruge akryl eller glas. Personligt bruger jeg selv akryl, da jeg er bange for at ødelægge glasset ved et uheld på et tidspunkt, og det så ryger ned i akvariet :hehe:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Valg af lys - pacific sun metis r2 eller effectline t5

Indlæg af Carsten »

Er som sådan enig med Marco . Dog synes jeg ikke om den meget dyre løsning med en køler.
Plexiglas har yderlig den fordel så man kan skære og bore i det. Men ulempen er at det har en tendens til at bøje nedad med tiden. Det kan afhjælpes med at sætte nogle tynde aluminiums profiler på den tværgående kant. Profilen er 10-15 mm og ses ikke udefra og fjerner heller ikke noget lys
birkeland
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 3
Tilmeldt: lør 22. nov 2008 22:52
15
Postnummer: 8220 Brabrand

Re: Valg af lys - pacific sun metis r2 eller effectline t5

Indlæg af birkeland »

tusind tak for hurtig respons - plexiglas lyder som en løsning, vil det mon ikke være fordelagtigt at lave i 2 stykker sådan rent håndteringsmæssigt. Ved I hvad lystabet er når lampen skal gennemlyse sådan en plade? Er sådan en 3mm plade mon ikke tyk nok? mange spørgsmål fra begynderen :-)
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Valg af lys - pacific sun metis r2 eller effectline t5

Indlæg af Wiinberg »

Lystabet er meget lidt, husker ikke de eksakte tal. Men lystabet er i hvertfald mindre på akryl/plexiglas end alm. glas. Det er en meget lille forskel, men den er der. Uanset, er det ikke noget du skal være bekymret for.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Valg af lys - pacific sun metis r2 eller effectline t5

Indlæg af Carsten »

Flere mindre stykker gør det helt klart lettere at håndtere. Og 3 mm er helt fint. Det skal jo blot holde sig selv
birkeland
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 3
Tilmeldt: lør 22. nov 2008 22:52
15
Postnummer: 8220 Brabrand

Re: Valg af lys - pacific sun metis r2 eller effectline t5

Indlæg af birkeland »

tusinde tak :-)
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"