"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Digital saltmåler

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Digital saltmåler

Indlæg af StarF »

https://reefbuilders.com/2017/12/18/the ... c-gravity/" onclick="window.open(this.href);return false;

Forudsat den måler stabilt uden at skulle kalibreres og alt muligt andet, så virker det som et lækkert værktøj, og måske endelig løsningen på at undgå problemer med saltbalancen skrider eller andet.
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Digital saltmåler

Indlæg af bima »

Det var godt nok nemt:-)
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: Digital saltmåler

Indlæg af martinknorr »

Rimelig let hvis den er korrekt
MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Digital saltmåler

Indlæg af PoulD »

Det er så vidt jeg kan se ikke andet end et simpelt instrument til måling af vands elektriske ledningsevne. Præcis som en TDS måler bare til noget højere værdier end i ferskvand. Ved en salt sammensætning fuldstændig som i NSW og en temperatur på 25 gr. C svarer 35000 ppm TDS sådan nogenlunde til 54000 µS/cm.

Horfor ikke bare købe en conductivity probe til din Profilux? Den virker jo præcis på samme måde, bare bedre bl.a. fordi den i det mindste har mulighed for temperatur kompensering. Skal det absolut være håndholdt, er Hanna HI9835 formenlig også en langt bedre løsning.

Umiddelbart ser jeg 2 issues ved det instrument. Dels svinger ledningsevnen i saltvand ganske meget med temperaturen. Det er derfor helt essentielt samtidig at have en præcis måling af vandtemperaturen og kompensere for den. Personlig ville jeg langt foretrække en udlæsning i µS/cm fordi, da man jo ikke ved hvilke omregningsformler de har brugt fra µS/cm til TDS eller SG er det jo praktisk talt umuligt at kompensere hvis f.eks. vandtemperaturen er 26 gr. C og instrumentet er kalibreret til 25 gr.
2017-12-20.png
Det andet issue er at forskellige salte ikke leder elektricitet lige godt, f.eks. er µS/cm hele 3 gange højere for en Calciumclorid opløsning end for en opløsning med samme mængde Natriumbikarbonat. Ion balancen har derfor også relativ stor betydning for nøjagtigheden. Det er umuligt at beregne hvor mange µS/cm der vil være ved forskellige sammensætninger af forskellige ioner, så om saltbalancen er skredet kan jeg i hvert fald ikke se hvordan man skulle kunne måle v.h.a. ledningsevnen.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 962
Tilmeldt: man 20. aug 2007 16:22
16
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Re: Digital saltmåler

Indlæg af MMartin »

Godt skrevet Poul. Endelig en som skriver i et sprog som alle forstår :)
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Digital saltmåler

Indlæg af Thue »

PoulD skrev:Det er så vidt jeg kan se ikke andet end et simpelt instrument til måling af vands elektriske ledningsevne. Præcis som en TDS måler bare til noget højere værdier end i ferskvand. Ved en salt sammensætning fuldstændig som i NSW og en temperatur på 25 gr. C svarer 35000 ppm TDS sådan nogenlunde til 54000 µS/cm.

Horfor ikke bare købe en conductivity probe til din Profilux? Den virker jo præcis på samme måde, bare bedre bl.a. fordi den i det mindste har mulighed for temperatur kompensering. Skal det absolut være håndholdt, er Hanna HI9835 formenlig også en langt bedre løsning.

Umiddelbart ser jeg 2 issues ved det instrument. Dels svinger ledningsevnen i saltvand ganske meget med temperaturen. Det er derfor helt essentielt samtidig at have en præcis måling af vandtemperaturen og kompensere for den. Personlig ville jeg langt foretrække en udlæsning i µS/cm fordi, da man jo ikke ved hvilke omregningsformler de har brugt fra µS/cm til TDS eller SG er det jo praktisk talt umuligt at kompensere hvis f.eks. vandtemperaturen er 26 gr. C og instrumentet er kalibreret til 25 gr.
2017-12-20.png
Det andet issue er at forskellige salte ikke leder elektricitet lige godt, f.eks. er µS/cm hele 3 gange højere for en Calciumclorid opløsning end for en opløsning med samme mængde Natriumbikarbonat. Ion balancen har derfor også relativ stor betydning for nøjagtigheden. Det er umuligt at beregne hvor mange µS/cm der vil være ved forskellige sammensætninger af forskellige ioner, så om saltbalancen er skredet kan jeg i hvert fald ikke se hvordan man skulle kunne måle v.h.a. ledningsevnen.

Venter altid spændt på dine kommentarer omkring nye produkter, du er super god til og skære ting ud i pap for os andre, tak fordi du gider og gøre dette :GO

Mvh thue
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"