"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Sollys på akvarie

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Sollys på akvarie

Indlæg af kalmar »

Da jeg fik mit saltvandsakvarie op og køre, havde jeg stadig mit 325L ferskvand stående som havde en fantask placering mit i stuen ved ydervæggen. Dette betød så også at der aldrig kom sollys på det. Kom der sollys på ferskvandsakvariet, gav det som regel algeopblomstning der hvor sollyset ramte.

Mit saltvandsakvarie står nu mod en indervæg og rammes midt på dagen af sollys fra stuevinduerne, når solen står lavt i her i vintermånederne.

Det ser ikke ud til at der er nogle udlemper ved dette, jeg har ikke set nogle alge problemer, og mine grønne chromis, som ligner 'lyseblå' chromis, får den flotteste lysegrønne farve, når de svømmer i sollyset :beer:

Er der nogle problemer med sollys på saltvandstanken, er det noget i andre, har prøver at undgår, og i givet fald hvorfor?


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Sollys på akvarie

Indlæg af PoulD »

Jeg tror det største problem m.h.t. sollys er at holde temperaturen nede i baljen. Nu skriver du jo ikke hvor stor din balje er, men jeg antager vi ikke taler om en 5L nano. På f.eks. en 300L balje tror jeg ikke sollys i de mængder du beskriver på nogen måde kan give anledning til problemer.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Sollys på akvarie

Indlæg af tim_rn »

Nu ved jeg ikke hvad der menes med problemer, og om der skal være døde dyr og koraller indblandet før det defineres sådan. Men det jeg oplever i de måneder her hvor solen ikke er for højt og ikke for lav men lige perfekt til at lyse direkte på enkelte steder af akvariet fra ca. 9-11, der får jeg en meget klar streg på glas og sten med alger (no3 = 2, po4 = 0,02 - 0,03 ultra low hannah).

Det er nu meget spændende, og sjovt at man kan se lige præcis hvor altangelænderet afskærer resten af solstrålerne.

Om det så er et problem ved jeg ikke. Jeg havde meget gerne undgået det må jeg tilstå, men det er kun ca. 1,5 måned i hvert halvår det står på hos mig.


Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Sollys på akvarie

Indlæg af kalmar »

Poul, det er akvariet i min signatur, som er 300L. Temperaturen er ikke noget problem, Ligger og svinger mellem 25.5 og 26 hele døgnet.
Jeg har ikke problemer med alger. Jeg får en ganske svag alge film på for/side ruder efter ca 1 uge, som jeg nemt fjerner ca. ugenligt. Og ingen umiddelbart forskel der hvor sollyset rammer. Jeg har No3 = 0, og PO4 omkring de 0.015


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"