"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

PVC til Vectra M1

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

PVC til Vectra M1

Indlæg af KasperT »

Jeg sidder og er ved at designe PVC til mit nye akvarie, men er kommet i tvivl om hvordan jeg får mest flow ud af returpumpen.

Er der nogen er jer der har en Vectra M1 (Jeg har ikke selv købt en endnu) som kan give mig nogle hints til hvordan jeg kan lave PVC så det begrænser flow mindst muligt?

Der står at udgangen er 3/4" hvilket jeg ikke synes lyder af meget til 7500 liter pr. time.
Passer et 20mm PVC rør ned i den fitting der sidder på?
Kan man komme til at bruge et større rør direkte på den? Hvis det da er nødvendigt? :-)

Er det nødvendigt med silikone-slange mellem pumpe og resten af PVC'en?


/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: PVC til Vectra M1

Indlæg af Carsten »

Om det er nødvendigt med den silicone slange skal jeg ikke kunne sige. Men det er en effektiv begrænser af evt resonans fra pumpen.


martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: PVC til Vectra M1

Indlæg af martinknorr »

Er der ikke plads til at du kan sætte et alm. samlestykke til 3/4” på og så køre videre med samme størrelse pvc.
Ang. Silikoneslange så har jeg det på min, da det netop tager en del resonans. Men det er som sådan ikke en nødvendighed.


MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: PVC til Vectra M1

Indlæg af KasperT »

martinknorr skrev:Er der ikke plads til at du kan sætte et alm. samlestykke til 3/4” på og så køre videre med samme størrelse pvc.
Ang. Silikoneslange så har jeg det på min, da det netop tager en del resonans. Men det er som sådan ikke en nødvendighed.
Kan du uddybe hvad du mener? Tænkte at man kunne sætte et 20 mm rør på og så en samlemuffe + slangestuds. Er det muligt?


/Kasper

Website: Reef App
dyr200
Reactions:

Re: PVC til Vectra M1

Indlæg af dyr200 »

jeg har den pumpe du omtaler og jeg har silikone slange pp den det er for at mindske lyden for evt pvc rørene hvis der skulle være nogen


Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: PVC til Vectra M1

Indlæg af Twinks »

29 mm rør til 7500 ltr timen er ikke meget ?


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: PVC til Vectra M1

Indlæg af trine... »

Principperne er vel de samme for Vectra som for alle andre retur pumper mht minimal flow begrænsning, altså optimal rør diameter(max ėn rørstørrelse ned på tryksiden) og så få bløde bøjninger som muligt. Decoupling anbefales altid for at minimere resonans forplantningen gennem pvc'en.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: PVC til Vectra M1

Indlæg af Carsten »

Men hvorfor en så kraftig pumpe? Skal den løfte meget højt?


Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: PVC til Vectra M1

Indlæg af KasperT »

Carsten skrev:Men hvorfor en så kraftig pumpe? Skal den løfte meget højt?
Den skal løfte 1,7 meter og jeg vil gerne at den kan levere 4-5.000 liter pr time i praksis. Så jeg tænker at hvis en pumpe kun er opgivet til 5.000 på papiret så er det reelle flow måske ikke helt på det niveau.
Men hvis det er forkert, så ret mig gerne ;-)

Mit spørgsmål er helt konkret hvilke fittings/rør i ville bruge i det her setup. Jeg har styr på selve rørføringen, det er kun kobling mellem pumpe og det rør der går op i akvariet jeg er i tvivl om :-)


/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: PVC til Vectra M1

Indlæg af Carsten »

KasperT skrev:
Carsten skrev:Men hvorfor en så kraftig pumpe? Skal den løfte meget højt?
Den skal løfte 1,7 meter og jeg vil gerne at den kan levere 4-5.000 liter pr time i praksis. Så jeg tænker at hvis en pumpe kun er opgivet til 5.000 på papiret så er det reelle flow måske ikke helt på det niveau.
Men hvis det er forkert, så ret mig gerne ;-)

Mit spørgsmål er helt konkret hvilke fittings/rør i ville bruge i det her setup. Jeg har styr på selve rørføringen, det er kun kobling mellem pumpe og det rør der går op i akvariet jeg er i tvivl om :-)
Hvorfor vil du brænde så meget strøm af på det?
Der er vel ingen grund til at have et større flow gennem sumpen, end skummeren kan klare.


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: PVC til Vectra M1

Indlæg af Mikas »

Vil også gætte på a der vil komme en masse plasken fra overløbs kammen hvis der skal fise så meget vand hen over den hele tiden


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: PVC til Vectra M1

Indlæg af trine... »

Der skulle gerne være en graf over leverede antal liter ved en given løftehøjde.. ellers ER det vel en løftepumpe, dvs den angivede normering bør gælde medmindre andet er anført.
Hvis du skal trække den samlede vandmængde fra en så kraftig retur på et rør skal du ihvertfald have det dimensioneret rigtigt i overløbskassen. Jeg kører pt kun med 4000lpt til en vandvolumen på ca 1200 liter, det passer med hvad skummeren tager ind samt med hvad hovedrøret kan trække på nedløbssiden grundet begrænsende faktorer såsom bøjninger, durso, osv. På mit gamle setup kørte jeg dog 6500lpt til 700liter samlet volumen, dog med recirkulerende skummer og det virkede ligeledes fint, så der er mange veje til Rom.


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: PVC til Vectra M1

Indlæg af trine... »

En kraftig retur er jo feks at foretrække til closed loops eller andre setups hvor man bruger returen som primær eller sekundær kilde til cirkulation. Så det afhænger lidt af hvad du vil med din returpumpe. Den kan jo altid boostes med eductor jets...


Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: PVC til Vectra M1

Indlæg af KasperT »

Kigger man på Bubble King Supermarine 250 så tager den 4.000 l/t.

Kigger man på grafen med en løftehøjde på 5' (1,5m) så giver det 1.300-1.400 gph (ca. 5.000 l/t)
Hvis man så ligger lidt bøjninger osv. oven i, så er det nok ikke helt skævt af 4.000 l/t pr. time tænkte jeg.

Laver jeg totalt overkill her? :-)

Overløbskammen er 50cm bred.

Graf for M1
Billede

Graf for modellen mindre:
Billede


/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: PVC til Vectra M1

Indlæg af trine... »

Har selv Supermarine 250 men det er jo en skummer???. Pumpen som sidder på hedder 2000 og er jo selvfølgelig med pinwheel som jo selvsagt er mindre end optimalt ift at løfte. Er det specs' ne på deres speedy model? Igen afhænger det af hvad/hvor meget andet udstyr du vil have mulighed for at føde fra et potentielt manifold på din returs trykside.


Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: PVC til Vectra M1

Indlæg af KasperT »

trine... skrev:Har selv Supermarine 250 men det er jo en skummer???. Pumpen som sidder på hedder 2000 og er jo selvfølgelig med pinwheel som jo selvsagt er mindre end optimalt ift at løfte. Er det specs' ne på deres speedy model? Igen afhænger det af hvad/hvor meget andet udstyr du vil have mulighed for at føde fra et potentielt manifold på din returs trykside.
Jeg tror vi snakker helt forbi hinanden, der var en der nænvte at mængden af retur vand skulle svare ca. til skummerens kapacitet, så derfor nævnte jeg lige den.
Jeg skal ikke bruge skummer pumpen som retur pumpe :-)

Det køre lidt af sporet det her, det er selvfølgelig rigtig fint med input til valg af pumpe, men det var egentlig mest PVC fittings jeg var nysgerrig på ;-)

De grafer jeg viser er for Ecotech Vectra pumperne.


/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: PVC til Vectra M1

Indlæg af Carsten »

KasperT skrev:Jeg tror vi snakker helt forbi hinanden, der var en der nænvte at mængden af retur vand skulle svare ca. til skummerens kapacitet, så derfor nævnte jeg lige den.
Jeg skal ikke bruge skummer pumpen som retur pumpe :-)
Det var mig der nævnte det med skummerens kapacitet.
Hvorfor hælde mange gange mere vand gennem sumpen end din skummer kan behandle?

Og nej, du skal ikke bruge skummer pumpe som retur, det vil du heller ikke få noget ud af.

Hvor stort er akvariet?


Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 850
Tilmeldt: tors 3. sep 2009 10:15
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn, Odense

Re: PVC til Vectra M1

Indlæg af Steffenhn »

Jeg har altid brugt en ganske almindelig slangestuds for enden af min rørføring (pvc) som jeg så bruger til at forbinde til slangestudsen på returpumpen med et stykke silikone slange :-)


Første forsøg: 140L Cube: link
Andet forsøg: 288L Shallow reef: link
Nuværende akvarie: 206L Shallow reef: link
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: PVC til Vectra M1

Indlæg af KasperT »

Carsten skrev:
KasperT skrev:Jeg tror vi snakker helt forbi hinanden, der var en der nænvte at mængden af retur vand skulle svare ca. til skummerens kapacitet, så derfor nævnte jeg lige den.
Jeg skal ikke bruge skummer pumpen som retur pumpe :-)
Det var mig der nævnte det med skummerens kapacitet.
Hvorfor hælde mange gange mere vand gennem sumpen end din skummer kan behandle?

Og nej, du skal ikke bruge skummer pumpe som retur, det vil du heller ikke få noget ud af.

Hvor stort er akvariet?
1120 liter er akvariet på.

Der er noget jeg misforstår her tror jeg. Du skriver mange gange skummerens kapacitet, men skummeren tager 4.000 l/t som jeg læser det og returen giver max 5.000 l/t med en højde på 1,7 m.
Kan du uddybe? Vil meget gerne nøjes med en mindre pumpe, men det skal også gerne fungere optimalt :-)


/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: PVC til Vectra M1

Indlæg af Carsten »

KasperT skrev:
Carsten skrev:
KasperT skrev:Jeg tror vi snakker helt forbi hinanden, der var en der nænvte at mængden af retur vand skulle svare ca. til skummerens kapacitet, så derfor nævnte jeg lige den.
Jeg skal ikke bruge skummer pumpen som retur pumpe :-)
Det var mig der nævnte det med skummerens kapacitet.
Hvorfor hælde mange gange mere vand gennem sumpen end din skummer kan behandle?

Og nej, du skal ikke bruge skummer pumpe som retur, det vil du heller ikke få noget ud af.

Hvor stort er akvariet?
1120 liter er akvariet på.

Der er noget jeg misforstår her tror jeg. Du skriver mange gange skummerens kapacitet, men skummeren tager 4.000 l/t som jeg læser det og returen giver max 5.000 l/t med en højde på 1,7 m.
Kan du uddybe? Vil meget gerne nøjes med en mindre pumpe, men det skal også gerne fungere optimalt :-)
Du har sådan set fat i det. Hvilken skummer er det som kan behandle 4000 liter vand i timen?? Mit 1120/1000 liters kører med en Ati Bubblemaster 250. Mener at de oprindelige pumper kunne klare 1200 liter hver


Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: PVC til Vectra M1

Indlæg af KasperT »

Carsten skrev:
KasperT skrev:
Carsten skrev:
KasperT skrev:Jeg tror vi snakker helt forbi hinanden, der var en der nænvte at mængden af retur vand skulle svare ca. til skummerens kapacitet, så derfor nævnte jeg lige den.
Jeg skal ikke bruge skummer pumpen som retur pumpe :-)
Det var mig der nævnte det med skummerens kapacitet.
Hvorfor hælde mange gange mere vand gennem sumpen end din skummer kan behandle?

Og nej, du skal ikke bruge skummer pumpe som retur, det vil du heller ikke få noget ud af.

Hvor stort er akvariet?
1120 liter er akvariet på.

Der er noget jeg misforstår her tror jeg. Du skriver mange gange skummerens kapacitet, men skummeren tager 4.000 l/t som jeg læser det og returen giver max 5.000 l/t med en højde på 1,7 m.
Kan du uddybe? Vil meget gerne nøjes med en mindre pumpe, men det skal også gerne fungere optimalt :-)
Du har sådan set fat i det. Hvilken skummer er det som kan behandle 4000 liter vand i timen?? Mit 1120/1000 liters kører med en Ati Bubblemaster 250. Mener at de oprindelige pumper kunne klare 1200 liter hver
http://royalexclusiv.net/abschaeumer/ei ... peedy.html" onclick="window.open(this.href);return false;


/Kasper

Website: Reef App
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: PVC til Vectra M1

Indlæg af Thue »

Hvis du tager en 25mm Union og skiller ad så skulle den ene halvdel gerne passe på så kan du Lime videre derfra med 25 rør

På billedet kan du se jeg har silicone slange imellem for og evt mindste resonans
Mvh thue
Vedhæftede filer
Sådan her
Sådan her


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: PVC til Vectra M1

Indlæg af PoulD »

Tror måske heller ikke du skal regne alt for meget med 4-5000 L/t ved 1,7m + diverse fittings, i praksis . Ved ikke om producenter specificerer kapacitet på returpumper på samme måde som de gør for skummere, men folk som har testet flowet på Vectra kan tydeligvis ikke opnå helt samme resultater som Ecotech specificerer på papiret. Målt flow ved 0 (nul) løft <5000L.
(Royal Exclusiv specificerer også langt lavere kapacitet for hvad man næsten må antage er samme pumpe som S1)
Øverst kurve er Ecotechs og den nederste er målt ved test:
Billede

PS: Ecotech Vectra er jo ikke en speciel billig pumpe. Set ud fra et rent personsikkerhedsmæssigt synspunkt er en 24V lavvolt pumpe naturligvis at foretrække, men personlig ville jeg alligevel vælge en pumpe for 3 x 200 VDC som f.eks. Abyzz eller RD3 (hvis altså jeg havde behov for variabel hastighed)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: PVC til Vectra M1

Indlæg af KasperT »

PoulD skrev:Tror måske heller ikke du skal regne alt for meget med 4-5000 L/t ved 1,7m + diverse fittings, i praksis . Ved ikke om producenter specificerer kapacitet på returpumper på samme måde som de gør for skummere, men folk som har testet flowet på Vectra kan tydeligvis ikke opnå helt samme resultater som Ecotech specificerer på papiret. Målt flow ved 0 (nul) løft <5000L.
(Royal Exclusiv specificerer også langt lavere kapacitet for hvad man næsten må antage er samme pumpe som S1)
Øverst kurve er Ecotechs og den nederste er målt ved test:
Billede

PS: Ecotech Vectra er jo ikke en speciel billig pumpe. Set ud fra et rent personsikkerhedsmæssigt synspunkt er en 24V lavvolt pumpe naturligvis at foretrække, men personlig ville jeg alligevel vælge en pumpe for 3 x 200 VDC som f.eks. Abyzz eller RD3 (hvis altså jeg havde behov for variabel hastighed)
Tak for det, så skal jeg i hvert fald ikke have den lille S1.
Jeg har en gammel 5m3 RD til at stå, men ville egentlig gerne have en DC pumpe pga. sikkerheden og så skal den være så støjsvag som muligt :-)


/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: PVC til Vectra M1

Indlæg af KasperT »

Thue skrev:Hvis du tager en 25mm Union og skiller ad så skulle den ene halvdel gerne passe på så kan du Lime videre derfra med 25 rør

På billedet kan du se jeg har silicone slange imellem for og evt mindste resonans
Mvh thue
Det vil være super hvis man kan det, skal måske bare få den købt så jeg kan måle på den :-)


/Kasper

Website: Reef App
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: PVC til Vectra M1

Indlæg af martinknorr »

KasperT skrev:
martinknorr skrev:Er der ikke plads til at du kan sætte et alm. samlestykke til 3/4” på og så køre videre med samme størrelse pvc.
Ang. Silikoneslange så har jeg det på min, da det netop tager en del resonans. Men det er som sådan ikke en nødvendighed.
Kan du uddybe hvad du mener? Tænkte at man kunne sætte et 20 mm rør på og så en samlemuffe + slangestuds. Er det muligt?
Jeg mener at du fortsætter med samme rørtykkelse som der kommer ud fra returpumpen. Hvis du får et pvc rør er det i en given længde, skal du fortsætte den længde er du nød til at bruge et samlestykke.

Som i dette link. http://koiimport.dk/product/pvc-muffe-3 ... bning-755/" onclick="window.open(this.href);return false;

Så kan du jo fortsætte den samme tykkelse rør.

På mit system har jeg bare trukket silikoneslangen udover pvcrøret uden slangestuds. Den er bare sat fast med en alm. spændebånd. Bare vælge dem der er galv. og lad hver med at bruge dem under vand.


MVH
Martin
8370 Hadsten
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"