"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Søger erfaring med Aqua medic akvarier

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Søger erfaring med Aqua medic akvarier

Indlæg af Schwensen »

Jeg har opsat et aqua medic cubicus, og jeg forsøger ihærdigt at gøre det stille, da det står på sønnikes værelse.

Jeg har allerede besluttet at bytte skummeren ud med en luftskummer, da den simpelthen brummer for meget.

Mit største problem er "returpumpen" som jeg pt bruger en tunze 6025 til. Jeg knak akslen i nanoprop 5000 pumpen, som ellers følger med til akvariet. Nogen der har erfaring med en stille pumpe til dette? Overvejer selv 6015.

Måske sætte pumpen med lidt afstand til "hullet", da det er vibrationerne, som larmer meget, når den pumpen sættes fast i frontgitret.


michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1688
Tilmeldt: fre 11. aug 2006 15:41
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Re: Søger erfaring med Aqua medic akvarier

Indlæg af michael26 »

Tror aldrig du får et saltvandsakvarie helt stille , den skummer som følger med er i mine øjne mere lydløs end luftskummer
Aquaprop 5000 er også meget stille, du vil altid høre et akvarie og specialt et minus sump.

Jeg synes en luftskummer larmer fra luftpumen og selve skummeren, men hvad med at køre uden skummer


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Søger erfaring med Aqua medic akvarier

Indlæg af Schwensen »

michael26 skrev:Tror aldrig du får et saltvandsakvarie helt stille , den skummer som følger med er i mine øjne mere lydløs end luftskummer
Aquaprop 5000 er også meget stille, du vil altid høre et akvarie og specialt et minus sump.

Jeg synes en luftskummer larmer fra luftpumen og selve skummeren, men hvad med at køre uden skummer
Jeg er helt med på, at et saltvandsakvarium ikke bliver helt lydløst. Det er en premis i hobbyen, meeeen... den skummer her larmer mere end min gamle ATI bm200, som ellers var væsentligt større. Luftpumpen skal selvfølgelig være af god kvalitet, som ikke brummer.

Ønsker ikke at køre uden skummer. Og slet ikke i så lille et system. Nanoprop 5000 larmer måske ikke meget,'en det nytter ikke noget, når akslen er knækket. Desuden synes jeg den larmer mere end min tunze pumpe.


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Søger erfaring med Aqua medic akvarier

Indlæg af Nicki Henriksen »

Jeg kører uden skummeren tændt på mit red sea max


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Søger erfaring med Aqua medic akvarier

Indlæg af Schwensen »

Som i aldrig tændt ? Pt. kører jeg med slukket skummer mens der skal soves på værelset.


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Søger erfaring med Aqua medic akvarier

Indlæg af Schwensen »

Men som sagt er mit største problem faktisk ikke skummeren, men den måde som "returen" i blenny- og cubicusakvarierne. Det giver rigtig meget resonans i hele systemet.


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Søger erfaring med Aqua medic akvarier

Indlæg af Nicki Henriksen »

Nej den er aldrig tændt, jeg har haft problemer med at få lidt nærring i vandet og det har så flere gange driller mig med noget alge/bakterie men det er forsvundet efter skummeren er blevet slukket.

Faktisk har vi lige bestilt nitrat hjem for a forsøge med det.

Ang returen i de aquamedic akvarie, kunne du så ikke sætte en gennemføring i også en stus ud i akvarie og en 90gr bøjning og så en slange på ned til en alm retur f.eks en sicce 900-1200?


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Søger erfaring med Aqua medic akvarier

Indlæg af Schwensen »

Interessant. Vil helst kører med skummer. Men ellers er det da en mulighed! Har faktisk overvejet at forsøge noget med en "rigtig" returpumpe. Grunden til den brummer er, at tunzepumperne ikke er bygget til at hænge i frontgitteret. Om aftenen flytter jeg den ind i sin almindelige holder i selve akvariet, og så siger den ikke meget.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Søger erfaring med Aqua medic akvarier

Indlæg af charlie saltvand »

Da jeg startede op igen i 2012-13 agtigt, vedr det med et redsea max 130 akvarie. Jeg skiftede MEGET hurtigt “retur” pumpe ud med en rigtig retur pumpe der lige kunne være i bagkammeret, satte en silicone slange på der førte op til studsen der sendte vand ud i akvariet. Det larmede ikke.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"