"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ujævn retur

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Ujævn retur

Indlæg af Mikas »

Jeg oplever min jebao retur kører lidt ujævn eller hvordan man nu skal sige det ..
vandstanden i mit overløb kan svinge med et par cm. Når den er lav så kan jeg hører vandet risle. Kan ikk snup sådan noget :D
Det er ikk den første jebao jeg har så jeg ved det er et generelt problem ..
Jeg påtænker at købe en Vectra s1 i stedet til mit reeflink men ville være ked a hvis det ikke afhjalp problemet ..
Er der nogle der oplever dette med andre retur pumper?
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Ujævn retur

Indlæg af crazy seahorse »

Ikke med en returpumpe, men har oplevet det et par gange med en cirkulationspumpe.
Her var det strømforsyningen der var røget. Ny strømforsyning og så kørte den normalt igen.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Ujævn retur

Indlæg af trine... »

Mit overløb laver det samme når kammene er slammet til med kalkalger og mit durso luftindsug skal renses. Men igen hos mig får overløbskassen jo også vand fra alle fire sider, hvor fra vandet fra de to af af siderne anslår kammen med uregelmæssig frekvens pga bølgepumpernes intervaller da disse er monteret på kassen i mangel af bedre alternativer grundet den kubiske form.
Så her skal synderen findes andetsteds, lidt utroligt at flowet fra din pumpe kan være så inkonsistent medmindre løftehøjden/head pressure er over hvad pumpen er normeret til at kunne klare.
Du har velsagtens droslet dens effekt ned, måske fejlen skal findes i dæmpningen af effekten. Hvis den kun kører "halv sinuskurve" ( kender ikke den korrekte term) på dæmpet prg ligesom de driverløse led chips ( dem som kan kables direkte uden strømforsyning)
så vil den flikre i strømleverancen og dette komme til udtryk som svingende ydeevne ved reduceret kraft. Kun et gæt men kunne måske verificeres af en der er mere teknisk nørd end mig. Der findes jo mange måder hvorved man kan reducere effekt rent elektronisk, nogle er mere rentable end andre. Måske et eksempel på at elektronisk styring også kan laves for billigt, personligt har jeg kun erfaring med deres Rw15 serie og dem er jeg alt andet end begejstret for selvom de er billige. Statordelene er begge blevet udskiftet to gange inden for garantiperioden pga samme fejl hver gang. Så jeg køber kun dyrt grej fremover selvom det også kan gå i stykker.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Ujævn retur

Indlæg af Han$en »

Her knurrer en RD Mini 3500 efter snart 2 år, en enkelt rengøring fuldkommen stabilt!

Personligt har jeg svært ved at lure fordelen ved en DC returpumpe.. Mere eller mindre os alle (måske minus enkle) kører vel konstant flow gennem overløbet?

En RD Mini 2500 ville være konge på dit setup, og den overdøves af dine MP40wQD - som er nær lydløse i glo-afstand til baljen.. Den ligger selvf. i den lidt mere dyre ende - 2400,- hos Moby.. Men det er jo så heller ikke igen en enorm udgift for et af de vigtigste komponenter i det samlede system!

Hvis det absolut skál kunne justeres, hvad med Royal's nye mindste DC bandit?
Den er på bud hos Seawatec til ~2800,-
https://www.sewatec.de/royal-exclusiv/r ... /-40m.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Ujævn retur

Indlæg af Mikas »

Så vidt jeg kan læse mig til så er pumpen på den nye red dragon og Vectra den samme ..
Så vil hellere have vectraen som så kan kører på reeflink :)
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Ujævn retur

Indlæg af Han$en »

Alt det gejl der overgår mine fantasier :D
Det skal bare tonse der ud af, og helst være mere stille end hvis det var slukket..
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"