"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ny mini red dragon dc pumpe

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Ny mini red dragon dc pumpe

Indlæg af Mikas »

Nogle der har prøvet denne?
Prisen er da meget fornuftig ?
http://royalexclusiv.net/en/flow-delive ... -4-0m.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Senest rettet af Mikas fre 22. sep 2017 05:55, rettet i alt 1 gang.
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Nye mini red dragon dc pumpe

Indlæg af peder »

Tror ikke der er nogle der har den! der står jo pre-order indtil 30/9 men godt nok en lækker nyhed til dem som ikke har behov for et hysterisk flow gennem sumpen.
Passer faktisk perfekt til mit setup, går jo og venter på Sicce 5500dc men den kommer tidligst næste år, så tror sku' jeg springer på;-)
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
begu
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 81
Tilmeldt: tors 6. dec 2007 15:00
16
Postnummer: 8500 Grenaa
Saltvand siden?: 2008

Re: Nye mini red dragon dc pumpe

Indlæg af begu »

Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Nye mini red dragon dc pumpe

Indlæg af Mikas »

Jeg så den for to-tre uger siden hvor der var en der slog den op på Facebook . Der stod også levering 2 uger.
Tror bare det er et intro tilbud der slutter 30/9 men det skal jeg ik gøre mig klog på. Synes også prisen er fornuftig . Har aldrig haft brug for at kunne trykke så meget i en retur alligevel :)
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Nye mini red dragon dc pumpe

Indlæg af Schwensen »

begu skrev:Hvad med denne Rossmont Riser http://www.rossmont.com/en/products/cat ... smont.html
shit den bruger meget strøm!
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Nye mini red dragon dc pumpe

Indlæg af Han$en »

Kan sgu da være Mini 3500’eren snart skal på pension!
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Nye mini red dragon dc pumpe

Indlæg af Mic4700 »

Schwensen skrev:
begu skrev:Hvad med denne Rossmont Riser http://www.rossmont.com/en/products/cat ... smont.html
shit den bruger meget strøm!
Ja , dobbelt op i forhold til Rd. Pumpen :) de må have råd til det i Italien , og så ligner den noget til en køkkenmaskine.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Nye mini red dragon dc pumpe

Indlæg af StarF »

damn 25w... imponerende nok....
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Nye mini red dragon dc pumpe

Indlæg af PoulD »

StarF skrev:damn 25w... imponerende nok....
+1
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Nye mini red dragon dc pumpe

Indlæg af Han$en »

Mic4700 skrev:
Schwensen skrev:
begu skrev:Hvad med denne Rossmont Riser http://www.rossmont.com/en/products/cat ... smont.html
shit den bruger meget strøm!
Ja , dobbelt op i forhold til Rd. Pumpen :) de må have råd til det i Italien , og så ligner den noget til en køkkenmaskine.
Det er nok en kombineret pumpe og brødrister :D
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Nye mini red dragon dc pumpe

Indlæg af PederP »

De laver så fede ting, de tyskere..

Kunne godt være forfalden til en "dreambox" når jeg engang skal flytte i teknikrum..
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
7
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Nye mini red dragon dc pumpe

Indlæg af kalmar »

Lækker pumpe!
Hmm.. I forhold min nuværende red dragon mini 2500, som bruger 38W, sparer jeg (teoretisk) 13w i timen, eller 113,5KW om året. Men nu skriver de jo at den flytter 4m2 og så skal den jo (teoretisk) skrues ned på 62,5% styrke for at give de nuværende 2,5m2, og hvis den så også kun bruge 62,5% effect af 25w, er den nede på 15,6w, og i så fald ville jeg spare 195,5kW på et år.

Det ser ud til strømmen her i hovedstadsområdet koster i omegnen af 2,4kr/kW, hvilket så er ca. 470 kr sparet per år. Pumpen koster ca. 2750 kr, så den er tjent hjem på godt 6 år :-)

Øv, dette argument hopper konen sgu nok ikke på, jeg må tænke videre :-(
Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Nye mini red dragon dc pumpe

Indlæg af Thue »

Rigtig fed pumpe, men ikke noget nyt som sådan. Pumpen er den samme som mange andre har sat deres eget mærke på eller anden controller. Både ecotech,deepwater og derkroon bruger samme motor block. Det er top eco som laver pumpen så altså en Kina pumpe men de er kendt for top kvalitet inden for pumper. Det er dem som har lavet blue eco pumper til havedam som er toppen i havedamen.

Har selv den fra deepwater og har vel haft den i snart 2 år virkelig lækker pumpe med stor ydelse og lavt strømforbrug og efter den er kørt til er den helt lydløs, så denne pumpe som rd har modificeret går man ikke helt galt i byen med, det er nok deres forsøg med og være konkurrence dygtige i priser instedet for deres egen made i germany pumpe

Mvh thue
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Nye mini red dragon dc pumpe

Indlæg af PoulD »

kalmar skrev:Lækker pumpe!
Hmm.. I forhold min nuværende red dragon mini 2500, som bruger 38W, sparer jeg (teoretisk) 13w i timen, eller 113,5KW om året. Men nu skriver de jo at den flytter 4m2 og så skal den jo (teoretisk) skrues ned på 62,5% styrke for at give de nuværende 2,5m2, og hvis den så også kun bruge 62,5% effect af 25w, er den nede på 15,6w, og i så fald ville jeg spare 195,5kW på et år.

Det ser ud til strømmen her i hovedstadsområdet koster i omegnen af 2,4kr/kW, hvilket så er ca. 470 kr sparet per år. Pumpen koster ca. 2750 kr, så den er tjent hjem på godt 6 år :-)

Øv, dette argument hopper konen sgu nok ikke på, jeg må tænke videre :-(
Din nuværende pumpe bruger nu nok ikke 38W. Det gør den kun hvis der ikke er nogen modstand overhovedet på udgangen og jeg tænker den vel formentlig skal pumpe vandet igennem et rør der yder en vis friktionsmodstand + den skal overvinde trykket der skabes af højdeforskellen op til DT. Enhver modstand der måtte være på udgangen vil få pumpen til at bruge mindre strøm.

Det forholder sig naturligvis på samme måde med den nye pumpe, så det gør ikke dit regnestykke voldsomt anderledes, men en given procent mæssig besparelse på et mindre beløb giver naturligvis en mindre besparelse i kroner. Omvendt, hvis din RD 2500 er fra 2017 kan du formentlig nok få en ganske pæn skilling for den, så med overvejende sandsynlighed er det kun en relativ lille prisforskel du skal tjene hjem. Du vil da gøre et meget dårligt stykke salgsarbejde hvis du ikke kan overbevise din ægtefælle om, at en forventet ROI på 1-2 år ikke er urealistisk :D.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Nye mini red dragon dc pumpe

Indlæg af ole kekkonen »

PederP skrev:De laver så fede ting, de tyskere..

Kunne godt være forfalden til en "dreambox" når jeg engang skal flytte i teknikrum..
De er hammer dyre med de er også Fede,har skam kigget på dem.

Men ender nok op med en skimz http://www.ebay.de/itm/Sump-Tank-UP-22- ... SwsXFZHdmg" onclick="window.open(this.href);return false;

Til et nano reef :)
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
7
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Nye mini red dragon dc pumpe

Indlæg af kalmar »

PoulD skrev: Din nuværende pumpe bruger nu nok ikke 38W. Det gør den kun hvis der ikke er nogen modstand overhovedet på udgangen og jeg tænker den vel formentlig skal pumpe vandet igennem et rør der yder en vis friktionsmodstand + den skal overvinde trykket der skabes af højdeforskellen op til DT. Enhver modstand der måtte være på udgangen vil få pumpen til at bruge mindre strøm.
Du har ret i at den givetvis ikke bruger 38W, men du har fået det omvendt mht. effekt forbruget.

Ved fuld belastning bruger den 38W og helt uden belastning, bruger den 0W (i teorien). Øget belastning, øget strømforbrug (og dermed effektforbrug), samt øget faseforskydning i strømmen i forhold til spændingen som så gør effektforbruget reaktivt, hvilket så iøvrigt gør det svært at måle med husholdnings effekt målere.
Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Nye mini red dragon dc pumpe

Indlæg af PederP »

ole kekkonen skrev:
PederP skrev:De laver så fede ting, de tyskere..

Kunne godt være forfalden til en "dreambox" når jeg engang skal flytte i teknikrum..
De er hammer dyre med de er også Fede,har skam kigget på dem.

Men ender nok op med en skimz http://www.ebay.de/itm/Sump-Tank-UP-22- ... SwsXFZHdmg" onclick="window.open(this.href);return false;

Til et nano reef :)
I betragtning af hvad deres grej koster, syntes jeg faktisk ikke prisen for et sæt med skummer og pumper overrasker negativt: https://royalexclusiv.net/dreamboxen/dr ... et-5d.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Har set på dem i et par år, og egentlig altid regnet med at de var helt vanvittige i pris.

Men kan godt se at til nano, ville det være overkill at skyde de 3½ gang mere efter en RE sump :) Den ser også lækker ud den lille skimz.
REs nano: https://royalexclusiv.net/dreamboxen/dr ... x35cm.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Nye mini red dragon dc pumpe

Indlæg af PoulD »

kalmar skrev:
PoulD skrev: Din nuværende pumpe bruger nu nok ikke 38W. Det gør den kun hvis der ikke er nogen modstand overhovedet på udgangen og jeg tænker den vel formentlig skal pumpe vandet igennem et rør der yder en vis friktionsmodstand + den skal overvinde trykket der skabes af højdeforskellen op til DT. Enhver modstand der måtte være på udgangen vil få pumpen til at bruge mindre strøm.
Du har ret i at den givetvis ikke bruger 38W, men du har fået det omvendt mht. effekt forbruget.

Ved fuld belastning bruger den 38W og helt uden belastning, bruger den 0W (i teorien). Øget belastning, øget strømforbrug (og dermed effektforbrug), samt øget faseforskydning i strømmen i forhold til spændingen som så gør effektforbruget reaktivt, hvilket så iøvrigt gør det svært at måle med husholdnings effekt målere.
Det er vist dig der har fået det omvendt :-) Ved fuld belastning bruger den 38W, så langt er vi enige. Men jo mere du lukker for udgangen på en centrifugalpumpe, jo mindre flow og jo mindre belastning. Hvis du lukker helt for udgangen skal pumpen ikke lave noget som helst og bruger derfor kun minimal energi, præcis som hvis du træder pedalerne rundt på en cykel uden kæde (dog langt fra 0W. Den bruger relativt meget, måske 20-30%, på bare at slæbe sig selv rundt. Både motor og pumpe har en dårlig virkningsgrad ved lav beslastning)

Ser man bort fra substansen indicerer nogle af de ord du bruger, at du har gået på en teknisk skole af en slags. Du kan evt. få nummeret til min svigerinde hvis det er. Hun er advokat og har vundet adskillige erstatningssager når f.eks. lægers arbejde har haft uheldige udfald. Tænker du burde have virkelig gode muligheder for at opnå en fed erstatning fra din skole :T :beer:
Senest rettet af PoulD fre 22. sep 2017 08:29, rettet i alt 1 gang.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
dyr200
Reactions:

Re: Ny mini red dragon dc pumpe

Indlæg af dyr200 »

Jeg ville til hver en tid heller vælge en ecotech Vectra m1 den er helt lydløs og kan kalibreres så den kan køre små akvarie også.. har den selv og bedste retur pumpe jeg nogensinde har ejer
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Ny mini red dragon dc pumpe

Indlæg af StarF »

dyr200 skrev:Jeg ville til hver en tid heller vælge en ecotech Vectra m1 den er helt lydløs og kan kalibreres så den kan køre små akvarie også.. har den selv og bedste retur pumpe jeg nogensinde har ejer
er da enig i at vectra er en spændene pumpe, og har nogle fede muligheder især til close loop systemer.. men rd pumpen her kan også køres ned i hastighed? det kan min gamle rd pumpe også... Men det er måske ikke det du mener med kalibreres ?
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2051
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Nye mini red dragon dc pumpe

Indlæg af Stefan »

Thue skrev: Har selv den fra deepwater og har vel haft den i snart 2 år virkelig lækker pumpe med stor ydelse og lavt strømforbrug og efter den er kørt til er den helt lydløs, så denne pumpe som rd har modificeret går man ikke helt galt i byen med, det er nok deres forsøg med og være konkurrence dygtige i priser instedet for deres egen made i germany pumpe
De har aldrig selv lavet pumper. Tidligere har de brugt modificerede Laguna (sjovt nok også et havedams-brand). ;)
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Nye mini red dragon dc pumpe

Indlæg af Thue »

Stefan skrev:
Thue skrev: Har selv den fra deepwater og har vel haft den i snart 2 år virkelig lækker pumpe med stor ydelse og lavt strømforbrug og efter den er kørt til er den helt lydløs, så denne pumpe som rd har modificeret går man ikke helt galt i byen med, det er nok deres forsøg med og være konkurrence dygtige i priser instedet for deres egen made i germany pumpe
De har aldrig selv lavet pumper. Tidligere har de brugt modificerede Laguna (sjovt nok også et havedams-brand). ;)
Ved godt de har brugt Laguna, rd speedy 2 da de fandtes var også en havedams pumpe den er den som jeg nævnte før som hedder blue eco så denne nye pumpen er fra dem også men er nu ret sikker på deres rd speedy 3 er en de selv producere har i hvert fald ikke støt på hvem der ellers skulle lave den

Mvh thue
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Ny mini red dragon dc pumpe

Indlæg af Nicklossi »

Enig med PoulD.

Drøvler man på en centrifugalpumpe, så minimerer man den optagne effekt. Det gør man normalt i industrien, hvis det er forbundet med for store omkostninger at sætte en frekvensomformer på pumpen.

For at finde den hydrauliske effekt (P3), kan man bruge formlen rho*g*H*Q, altså densiteten af mediet der pumpes (kg/m3) gange tyngdeaccelerationen (9,82 m/s^2) gange løftehøjden (måles i meter væskesøjle) gange flowet (m^3/timen).

Så kan du ellers bare gange med pumpens virkningsgrad, og så gange med elmotorens virkningsgrad, så har man den totalt optagne effekt :)
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Ny mini red dragon dc pumpe

Indlæg af peder »

Tror Thue har ret i hans formodning om den nye RD 5 og deres egen RD 3. Her er svar fra Royal exclusiv

Hello Peder Jensen,

thank you for your message.

The Red Dragon 5 Eco is a brand new product that we have developed together with a new additional supplier. In order to give our customers more options, we're now offering the RD5 Eco pumps as an additional lower-cost alternative to our in Germany manufactured Red Dragon 3 pumps that we will also continue in the future.

Please let me know if you have any other questions.

Mit freundlichen Grüßen / Kind Regards

Max Münkwitz
Support & Repairs
support@royal-exclusiv.de
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"