"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Undgå hævert effekt i Osmolator - hvordan

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
7
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Undgå hævert effekt i Osmolator - hvordan

Indlæg af kalmar »

Jeg har fået en større osmose tank, gået fra 15L til 120L :-), så jeg ikke behøver at fylde vand på så tit. Men det har betydet at vandlinjen i ATO tanken er noget højere end i sumpen (og udløbet i sumpen). Jeg har en Tunze 5017 Osmolator.

Den pumper fint vand over i sumpen, men når den stopper, har jeg problemet med at slangen virker som hævert pga. forskellen i vandspejlet af ATO beholderen og slange udmundingen til sumpen. Og vandet bliver dermed ved med at løbe over i sumpen, selvom pumpen er stoppet.

Har prøvet at sætte et y-stykke midt på slangen og så sætte et ekstra stykke slange på som peger op i luften i håb om at det kunne udlufte slangen og ødelægge hæverteffekten, men da det kun er en tynd slange, virker dette ikke. Det virker måske hvis jeg går op i et relativ tyk slange. Man kunne også introducere en magnet ventil som åbner når pumpen kører (normal closed), men hvis den så går i stykker, går det helt galt, så det dyr heller ikke.

Man kunne lade den tynde slange løbe ud i en tyk slange over vandspejlet, så udløbet til sumpen, så i praksis ville komme over vandspejlet i ATO tanken. Men det er ikke rigtig praktisk muligt.

Jeg søger en simpel og lavpraktisk løsning på dette. Måske nogle har haft samme problem og har nogle gode tips/overvejelser?

Mvh. Lars
Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3790
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Undgå hævert effekt i Osmolator - hvordan

Indlæg af crazy seahorse »

He he, det havde jeg også i mit allerførste rigtige rev.
Jeg havde sat udløbet fra osmolatoren så røret mundede ud under vandlinjen, for at undgå plaskeri. Det medførte at sandt start/stop helvede fra osmolatoren.
Den fyldte på og hev ud igen i en uendelig rytme, Jeg borede bare et hul i udløbsrøret, lige over vandlinjen. Nøjagtig som man gør på returrøret.
Så stoppede det. Det burde også virke hos dig. Er et hul ikke nok, så kan du lave flere. Så snart den suger falsk luft ind, så burde hæverteffekten standse.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Undgå hævert effekt i Osmolator - hvordan

Indlæg af PoulD »

Tag f.eks. 60 cm elektriker rør eller lign. og lad det stå skråt i sumpen, således at det rager højere op end højest mulige vandstand i din osmose beholder. Put så slangen fra din ATO pumpe 1-2 cm ned i toppen af dette rør..
Evt. kan du bore et stramt hul i siden på røret, tæt på toppen og stoppe slangen ind i det, så sidder den bedre fast
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Undgå hævert effekt i Osmolator - hvordan

Indlæg af Carsten »

Jeg har lavet en løsning lidt af den Poul foreslår, dog lidt mere simpel. Slangen fra osmolatoren ender i et 12mm pvc rør som, er boret gennem en acrylplade som fungerer som låg på sumpen. Der er lige 1mm luft om slangen i røret, så den blot suger luft når den har hældt vand på
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Undgå hævert effekt i Osmolator - hvordan

Indlæg af trine... »

Hvis muligt så hæv din afgang fra osmolatoren til over vandspejlet på sumpen. Ellers kan du sætte en envejsventil på, hvis du kan finde en der åbner let nok.
Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 821
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 21:21
17
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Re: Undgå hævert effekt i Osmolator - hvordan

Indlæg af JJ »

Har lavet det flere gange med samme problem som dig.

Det nemmeste er som Erik også beskriver. Bor et lille hul i slangen lige over vandlinjen i din ATO tank. Så slipper den trykket med det samme som pumpen stopper med at køre. Meget hurtig løsning!

Et tip: jo større hul du laver på slangen, jo mere gurgler den når pumpen stopper. Samtidig presser den også mere vand ud tilbage i ATO tanken som plasker.

Jeg brugte bare et 2 mm. bor. Og det kan slet ikke høres! - Kun ATO pumpen når den kører...
576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Undgå hævert effekt i Osmolator - hvordan

Indlæg af Jones »

Da osmosebeholderens vandspejl er højere end returkammeret, ville jeg gå med den løsning Poul foreslår. I min optik vil de andre løsninger med et hul i slangen, stadig medføre at vand vil fortsætte med at strømme, grundet hæverteffekten.
o_O
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Undgå hævert effekt i Osmolator - hvordan

Indlæg af trine... »

Tror jeg misforstod spørgsmålet. Jeg troede at den sugede tilbage... Men løsningen med hullerne skal nok virke hvis ellers man får nok luft med ind og de ikke alger til med tiden. Så store nok huller eller nok af dem.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Undgå hævert effekt i Osmolator - hvordan

Indlæg af PoulD »

Hul i siden af slangen virker naturligvis også. . . i al fald for en tid . . .

Nogensinde set en teenager der for nylig har taget sin piercing ud af siden på sin store gynter, holde sig for tuden og nyse?

Årsagen til, at vi holder vand indespærret i et glasbur eller lign aflukke hvor der kun lige akkurat er plads til det, er jo, at fritgående vand fylder så forbandet meget. Den dag bakterier stopper udløbet på slangen har man jo beredt vandet en fortrinlig flugtvej. Vandet vil simpelthen flygte fra sit fangeskab ud igennem hullet i siden på slangen i en tynd men formentlig kraftig stråle. Med mindre man lige er fætter Højben selv, vil det lykkes vandet at springe helt over på indersiden af skabet hvorfra det vil løbe ned og skynde sig at krybe ud under siden på skabet. ATO sensoren vil med rette konstatere at der bliver ved med at mangle vand på systemet, så de mange milliarder vandmolekyler der måtte være indespærret i den, efter alt at dømme, ekstraordinært store osmosetank der i det konkrete tilfælde er tale om, vil derfor allesammen flygte, og hurtigere end nordafrikanske immigranter vil de fordele sig jævnt ud over mange kvadratmeter krydsparket.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
7
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Undgå hævert effekt i Osmolator - hvordan

Indlæg af kalmar »

Tak til alle for de mange gode betragninger og ideer. Jeg startede faktisk også selv oprindeligt med at tilslutte min ATO tank og putte slangen ned under vandet i sumpen, hvor den så stod og startede og stoppede til mig store forundring. Det var så fordi der var mindre vand i ATO tanken end i sumpen og at der derfor løb baglæns tilbage til ATO tanken.

Mit nuværende problem er det modsatte. Her er vandspejlet en hel del højere i ATO tanken, og problemet er netop at slangen eller røret skal udluftes for at undgå hævert. Et hul i slangen kan jeg ikke helt se for mig, da vandet så vil sprøjte ud her også, samt at et lille hul potentielt kan stoppe til med katastrofalt resultat (så kan 80 liter vand potentielt løbe ud i sumpen / på gulvet).

En envejsventil kunne nok også løse det, ihvertfald lige indtil den sætter sig fast, forbliver åben, eller lign, så vil vandet også ufortrødent kunne løbe ud i sumpen / gulvet, ihvertfald så længe lager haves. Og 80L fylder netop ganske meget på et stuegulv :G

Ideen med elektrikkerrøret virker imidlertid rigtig god, simpel og umiddelbart ganske sikker. Hvis røret så også kommer stopper over vandspejlet i sumpen, er der 2 sikringer mod hævert effekt (oppe fra i form af udluftningen, samt nedefra, da luft vil kunne løbe tilbage pga. diameterforøgelsen). Og hvis noget er kritisk, er det altid godt at have flere lag af beskyttelse.

Skal lige en tur i jem og fix.. :-)
Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Undgå hævert effekt i Osmolator - hvordan

Indlæg af trine... »

Jeg hævede bare mit exitpunkt. Da jeg i sommers rejste 14 dages tid havde jeg et boyu 130 liters til at stå som eksternt ato reservoir, på gulvet ved siden af mit møbel. Hvilket resulterede i at jeg stod med samme problem som dig. Dette løste jeg ved blot at hæve mit entrypoint i sumpen vha et par klemmetænger og et par stykker akrylplade og så en probeholder til slangen så udblæsningen i sumpen nu var lokaliseret højere end vandspejlet i ato reservoiret. Virker også fint på mit system på 3. år.
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
7
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Undgå hævert effekt i Osmolator - hvordan

Indlæg af kalmar »

Ja, slangen som lukker vandet ud, skal være højere end vandspejlet i ATO tanken. Problemet er blot at der er ca. 40cm herfra og ned til vandspejlet i sumpen, så det vil plaske en hel del.

Nu er det fixet, et elektrikker rør hvor slangen kommer ind i røret nær toppen og røret stopper 1cm over vandoverfladen i skummer kammeret.

Røret sidder iøvrig fast lidt inde over sumpen, så skulle det gå helt galt og det stopper til (yderst usandsynligt!), vil vandet stadig plaske ned i sumpen. hermed 3 lag sikkerhed :-)
Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 821
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 21:21
17
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Re: Undgå hævert effekt i Osmolator - hvordan

Indlæg af JJ »

Jones skrev:Da osmosebeholderens vandspejl er højere end returkammeret, ville jeg gå med den løsning Poul foreslår. I min optik vil de andre løsninger med et hul i slangen, stadig medføre at vand vil fortsætte med at strømme, grundet hæverteffekten.
Vandet har aldrig løbet tilbage i nogle af mine setups gennem årene.

Og det sprøjter ikke ud over det hele.... det er ikke engang en stråle altså.

Jeg har både haft et højt smalt og åbent ato kammer og en plastik dunk.

En plastdunk med låg er bullit proof mht. Sprøjt. Men har aldrig haft problemer med et åbent.
Man skal bare sørge for at hullet peger nedad hvis man vil være helt sikker!
576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
pedersen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 388
Tilmeldt: tors 8. sep 2005 19:24
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Undgå hævert effekt i Osmolator - hvordan

Indlæg af pedersen »

2 magnetventiler lige efter hinanden er også en mulighed
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"