"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp til tanker om teknik til nyt setup

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 692
Tilmeldt: ons 15. feb 2012 20:54
12
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Hjælp til tanker om teknik til nyt setup

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Hej SF
Jeg er så småt ved at gøre klar til at få mig et større akvarie, da der simpelthen mangler plads i det Nano jeg kører nu.
Derfor skal jeg have et akvarie ind på 190lx50hx40d. Til dette skal der selvølgelig en god røvfuld teknik til. Jeg har kigget lidt på hvad der er på markedet i de forskellige katagorier. Der er dog især 3 jeg er i tvivl om.

LYS
Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal vælge af lys. Umiddelbart er jeg nok mest tiltalt af Maxspect Razor. Spørgsmålet er så hvilken model og om der skal bruges 2 eller 3. Som udgangspunkt, tænker jeg at starte med brugte lamper, da jeg er for nærig til at bruge 8-10.000 per lampe på 3 lamper.

BALLING vs KALKREAKTOR
Dette er jeg også meget i tvivl om. I mit hoved virker kalkreaktor som den mere naturlige løsning, og det er også min forståelse at der kommer diverse sporestoffer med (Correct me if im wrong). Og hvis dette er tilfældet, så kan jeg vel ummidelbart klare driften med mindre vandskift?
Balling virker dog som den nemmeste driftmæssigt.
Jeg vil meget gerne høre hvad folk har gjort ang. de 2 løsninger.

CIRKULATIONSPUMPER
Til cirkulationen vil jeg gerne have pumper der kan styres og køre i bølger. Derfor har jeg kigget lidt på Maxspect Gyre 230 (2stk med controller), men ved ikke om Tunze's alternativ er bedre på støj, visuelt, driftsikkerhed ect?

Alle inputs til at gøre min opstart nemmere, vil være meget værdsat :)


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hjælp til tanker om teknik til nyt setup

Indlæg af crazy seahorse »

@Mikkel.
Kalkreaktoren tilfører ikke andet end Kh og Ca. I ARM mediet kan der også være lidt Mg og Sr (Strontium) Det er alt.
Kommer der ikke nok Mg, kan man få Mg medie til at komme i reaktoren. Det (kalkreaktor) tilfører ingen microelementer (sporstoffer)
Men hvis du laver regelmæssige vandskift, feks et ugentligt vandskift, så kommer de ind ad den vej i de korrekte forhold.
Jeg har nu kørt sådan siden 2012. Ugentligt vandskift på 6-7%, kalkreaktor og intet andet. Virker her.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Hjælp til tanker om teknik til nyt setup

Indlæg af StarF »

Hvis koral skeletterne indeholder de sporelementer korallerne har optaget, må disse også frigives i vandet. Jeg har kørt med kalk reactor i mange år, og bruger kun arm medie, ingen vandskift.. og de fleste sporstoffer ligger stabilt ifølge de triton målinger jeg har fået lavet...

jeg ved godt nogle har skrevet at tung metallerne, ender som slam på bunden af reactoren.. og jeg tilsætter dog også selv lidt extra macro elementer, men jeg har set flere flokke systemer kørende udenlukket på kalkreactor og arm media, uden vandskift i mange mange år...


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hjælp til tanker om teknik til nyt setup

Indlæg af ole kekkonen »

Mikkel@alt som kan opløses frigiver sporstoffer,medmimdre aragonitten er bleven forurenet kan jeg ikke se der skulle være en Kilde for nogle af de giftige sager som kobber OG zink

Elementene kommer for det Meste ifra saltet OG foderet


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Hjælp til tanker om teknik til nyt setup

Indlæg af Lord Mike »

Hold da op for en hjælp som stritter i hver sin retning. Kan bestemt forstå hvis trådstarter er mere forvirret nu end inden tråden blev oprettet :wc:


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Hjælp til tanker om teknik til nyt setup

Indlæg af StarF »

mikkeljacobsen89 skrev:
LYS
Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal vælge af lys. Umiddelbart er jeg nok mest tiltalt af Maxspect Razor. Spørgsmålet er så hvilken model og om der skal bruges 2 eller 3. Som udgangspunkt, tænker jeg at starte med brugte lamper, da jeg er for nærig til at bruge 8-10.000 per lampe på 3 lamper.
Razor er billige men gode led lamper, jeg har dog ikke nogen erfaring med hvad model osv du skal have, så her må andre byde ind. Selv bruger jeg GHL Mitras, som er i den lidt dyre ende. Der findes også Radeon. Men der er masser der har flotte systemer med Razor lamper, der har bare været lidt problemer med nogle af komponenterne på dem. Men man får meget for pengene her.
mikkeljacobsen89 skrev: BALLING vs KALKREAKTOR
Dette er jeg også meget i tvivl om. I mit hoved virker kalkreaktor som den mere naturlige løsning, og det er også min forståelse at der kommer diverse sporestoffer med (Correct me if im wrong). Og hvis dette er tilfældet, så kan jeg vel ummidelbart klare driften med mindre vandskift?
Balling virker dog som den nemmeste driftmæssigt.
Jeg vil meget gerne høre hvad folk har gjort ang. de 2 løsninger.
Balling er billigere at komme igang med, og til akvarier hvor forbruet ikke er så stort, er det også let at have med at gøre, da det bare kræver en doserings maskine. Kalk reactor er noget dyre at komme igang med, men over tid er det billigere end balling hvis man har et højt forbrug. Der kan være fordele / ulemper ved dem begge, jeg har set fede systemer bruge begge. Selv fortrækker jeg dog kalk reactor.
mikkeljacobsen89 skrev: CIRKULATIONSPUMPER
Til cirkulationen vil jeg gerne have pumper der kan styres og køre i bølger. Derfor har jeg kigget lidt på Maxspect Gyre 230 (2stk med controller), men ved ikke om Tunze's alternativ er bedre på støj, visuelt, driftsikkerhed ect?
Personligt er jeg ikke så overbevist om MaxSpect Gyre, jeg ved en del børne sygdomme er blevet rettet på den, men det store problem kan være at midter zonen i akvariet er dødt. Jeg hælder mere til den er super som suplemang til andre typer cirkulation. Men valgt er cirkulation har også meget at gøre med hvordan man laver sin sten opsætning, der er også vortech pumperne, hvor moteren sidder uden for glasset, så pumpen ikke fylder så meget i akvariet (og man får ikke varmen fra motoren i vandet). Selv har jeg i gennem mange år brugt Tunze, og har været ok tilfreds med dem. I mit nuværende system bruger ejg VOrtech pumper, men det giver nogle begrænsninger med sten opsætning, da disse pumper ikke kan vinkles. Jeg har overvejet en MaxSpect gyre som suplemang til disse.

håber mine input kan bruges.


mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 692
Tilmeldt: ons 15. feb 2012 20:54
12
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp til tanker om teknik til nyt setup

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Tak for jeres input :)
Det virker til at der er lidt blandede meninger om de små mineraler og sporestoffer :D
Men er det korrekt forstået at kalkreaktoren er vejen frem, hvis jeg påtænker en større mængde SPS og kraftig belysning ? (Læs: Høj vækst)


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hjælp til tanker om teknik til nyt setup

Indlæg af ole kekkonen »

mikkeljacobsen89 skrev:Tak for jeres input :)
Det virker til at der er lidt blandede meninger om de små mineraler og sporestoffer :D
Men er det korrekt forstået at kalkreaktoren er vejen frem, hvis jeg påtænker en større mængde SPS og kraftig belysning ? (Læs: Høj vækst)
Lyset er underordnet hvis du fodrer godt,ja jeg vil Mene det er vejen frem.
Men set nu sådan en kalkreaktor laver en ornlig bøvs og smider carbondioxid ud i systemet og hvis ph kommer lavt nok kan det opløse metaller,så har man problemer,dødelige problemer.hvis pH bliver normal igen på kort tid så er metallene uopløselige igen OG du kan ikke Se fejlen heller ikke hvis du måler på det,enda et mystisk dødsfald.og de sker enda tit


Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tors 20. aug 2015 07:28
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Hjælp til tanker om teknik til nyt setup

Indlæg af Gludoc »

Er der en bestemt grund til at gå med så "smalt" et akvarie? 40 dybt giver ikke så meget plads :)


Mvh Jeppe
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Hjælp til tanker om teknik til nyt setup

Indlæg af PederP »

mikkeljacobsen89 skrev:Tak for jeres input :)
Det virker til at der er lidt blandede meninger om de små mineraler og sporestoffer :D
Men er det korrekt forstået at kalkreaktoren er vejen frem, hvis jeg påtænker en større mængde SPS og kraftig belysning ? (Læs: Høj vækst)
Det er smag og behag. Men jeg er vild med kalkreaktor på mit sps akvarium. Som jeg ser det også den billigste vej, hvis du skal gro noget koral :beer:
Meget stabilt at køre med, og jeg måler kun kh regelmæsigt.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Hjælp til tanker om teknik til nyt setup

Indlæg af StarF »

mikkeljacobsen89 skrev:Tak for jeres input :)
Det virker til at der er lidt blandede meninger om de små mineraler og sporestoffer :D
Men er det korrekt forstået at kalkreaktoren er vejen frem, hvis jeg påtænker en større mængde SPS og kraftig belysning ? (Læs: Høj vækst)
Ja det er den bedste løsning i mine øjne, selv om det altid kan diskuteres. Balling bliver for mig, for besværligt/dyrt ved store systemer, med højt forbrug.


mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 692
Tilmeldt: ons 15. feb 2012 20:54
12
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp til tanker om teknik til nyt setup

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Ja jeg endte lige et par uger i Afrika og har derfor ikke lige fået svaret før nu.

ole kekkonen skrev:
mikkeljacobsen89 skrev:Tak for jeres input :)
Det virker til at der er lidt blandede meninger om de små mineraler og sporestoffer :D
Men er det korrekt forstået at kalkreaktoren er vejen frem, hvis jeg påtænker en større mængde SPS og kraftig belysning ? (Læs: Høj vækst)
Lyset er underordnet hvis du fodrer godt,ja jeg vil Mene det er vejen frem.
Men set nu sådan en kalkreaktor laver en ornlig bøvs og smider carbondioxid ud i systemet og hvis ph kommer lavt nok kan det opløse metaller,så har man problemer,dødelige problemer.hvis pH bliver normal igen på kort tid så er metallene uopløselige igen OG du kan ikke Se fejlen heller ikke hvis du måler på det,enda et mystisk dødsfald.og de sker enda tit

Jeg har haft det med i mine overvejelser Ole. Derudover virker det som om der er flere komponenter der kan fejle på kalkreaktoren end på balling. Og da jeg ikke selv passer akvariet hele året, er det måske mere sikkert med balling ?
Gludoc skrev:Er der en bestemt grund til at gå med så "smalt" et akvarie? 40 dybt giver ikke så meget plads :)
Nej jeg ved gost at 40 måske ikke er så meget plads. Men jeg har gjort mig en del tanker om det. Og min beslutning faldt på 40 cm af flere årsager. Vægten - Det er et gammelt trægulv, og understøtningen er ikke nødvendigvis den bedste. Pladsen - Da jeg ikke har super mange kvadratmeter tilbage i min stue, vil der nu stadig være plads til spisebordet og sofaen. Og ikke mindst udtrykket - Jeg mener hurtigt at et akvarie kan blive meget dominerende i et rum. Og jeg ønsker et større akvarie, men samtidig et rimeligt balanceret rum :)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til tanker om teknik til nyt setup

Indlæg af Carsten »

Der er nu også flere ting der kan gå galt med Balling.
Og især hvis du ikke selv er over det jævnligt. En dunk med væske kan løbe tør. Der bruges faktisk ret meget væske, selv til et lille akvarie. Dosserings pumpen kan gå i stykker.


mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 692
Tilmeldt: ons 15. feb 2012 20:54
12
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp til tanker om teknik til nyt setup

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Carsten skrev:Der er nu også flere ting der kan gå galt med Balling.
Og især hvis du ikke selv er over det jævnligt. En dunk med væske kan løbe tør. Der bruges faktisk ret meget væske, selv til et lille akvarie. Dosserings pumpen kan gå i stykker.
Ja det har jeg tænkt over. Men min jeg tænker at fejl på balling stadig er nemmere at genmmenskue for min bror der ikke har den store interesse i saltvand.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til tanker om teknik til nyt setup

Indlæg af Carsten »

mikkeljacobsen89 skrev:
Carsten skrev:Der er nu også flere ting der kan gå galt med Balling.
Og især hvis du ikke selv er over det jævnligt. En dunk med væske kan løbe tør. Der bruges faktisk ret meget væske, selv til et lille akvarie. Dosserings pumpen kan gå i stykker.
Ja det har jeg tænkt over. Men min jeg tænker at fejl på balling stadig er nemmere at genmmenskue for min bror der ikke har den store interesse i saltvand.
Det er selvfølgelig rigtigt, men det kræver lidt mere indsigt, hvis f. Eksempelvis dosseringspumpen springer en omgang over hver dag


mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 692
Tilmeldt: ons 15. feb 2012 20:54
12
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp til tanker om teknik til nyt setup

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Carsten skrev:
mikkeljacobsen89 skrev:
Carsten skrev:Der er nu også flere ting der kan gå galt med Balling.
Og især hvis du ikke selv er over det jævnligt. En dunk med væske kan løbe tør. Der bruges faktisk ret meget væske, selv til et lille akvarie. Dosserings pumpen kan gå i stykker.
Ja det har jeg tænkt over. Men min jeg tænker at fejl på balling stadig er nemmere at genmmenskue for min bror der ikke har den store interesse i saltvand.
Det er selvfølgelig rigtigt, men det kræver lidt mere indsigt, hvis f. Eksempelvis dosseringspumpen springer en omgang over hver dag
Ja det er selvfølgelig rigtigt. Jeg har dog en af mine gode saltvandsvenner til at kigge forbi en gang om ugen når jeg ikke er hjemme, så jeg satser på at han opdager det :)
Men mange tak for inputtet.
Det er jo med at tænke alle vinklerne igennem :)


Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp til tanker om teknik til nyt setup

Indlæg af Mic4700 »

Hvis du vil køre med Balling , så vil jeg anbefale dig og køre med Fauna marin Balling light , det er mere koncentreret , og man bruger ikke ret mange ml. I døgnet til selv større akvarier , køre selv med det på mit 450l. Reefer , det er klart det bedste Balling produkt jeg har prøvet , i min tid med saltvand. :)


Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"