"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Returpumpe

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Returpumpe

Indlæg af ole kekkonen »

Hvad skal jeg Bruge For at Pumpe vand ifra kælderen OG Op til stuen?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Returpumpe

Indlæg af Carsten »

ole kekkonen skrev:Hvad skal jeg Bruge For at Pumpe vand ifra kælderen OG Op til stuen?
En stor pumpe :) Men det var du jo nok klar over.
Det umiddelbare svar er en RD, en de falder noget tilbage på grund af deres meget høje pris.

En del ved jeg har brugt Laguna pumper, ellers laver Jabao nogle store pumper.
Hvor højt skal du have vandet trykket op?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Returpumpe

Indlæg af ole kekkonen »

Jeg ved det ikke helt måske 5 Meter
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Returpumpe

Indlæg af PederP »

5m er rigtigt højt. Det begrænser udvalget.
Du skulle næsten prøve at måle efter, vandspejl til vandspejl. I den højde betyder lidt temmelig meget ;)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Returpumpe

Indlæg af ole kekkonen »

5meter Vippen på friluftbadet er højt men der kommer en bøjning da jeg ikke bare Skal igennem et Gulv men også en væg
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Returpumpe

Indlæg af ole kekkonen »

Vi skal flytte så nye muligheder Byder Sig
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Returpumpe

Indlæg af Mic4700 »

http://www.shop-meeresaquaristik.de/Pum ... r73oheoqo5" onclick="window.open(this.href);return false;
Gringo87
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 186
Tilmeldt: tirs 29. dec 2015 20:55
8
Postnummer: 9850 Hirtshals
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Returpumpe

Indlæg af Gringo87 »

jeg bruger en jebao dct 12000 herhjemme fra kælderen og op i stuen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Returpumpe

Indlæg af Carsten »

Så er den da også betalt!
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Returpumpe

Indlæg af PederP »

Carsten skrev:
Så er den da også betalt!
Ja, hvis den skal være så stor koster de helt vildt. Hvis højden er 5m så skal den jo også en del over i løftehøjde. En jabao dtc 12000 har kun en løftehøjde på 4,8. Og den største, en dtc15000, ville med sine 5,2m kun lige få det til at dryppe.
5m svarer jo til næsten til at skulle pumpe fra kælder til 1ste sal.
"Pressure" serien fra RD kunne også gøre det: http://royalexclusiv.net/en/flow-pumps/ ... ction.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Returpumpe

Indlæg af ole kekkonen »

Kan Godt Se 5 Meter er det ikke,akvariet kan stå lavt uden skummer under OG sumpen kan stå på et højt Bord.kan ikke måle på det da vi ikke har købt huset ennu,sidder bare her med plantegningen OG drømmer men sådan en Pumpe som gringo har Var måske sagen
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Returpumpe

Indlæg af Han$en »

Carsten skrev:
ole kekkonen skrev:Hvad skal jeg Bruge For at Pumpe vand ifra kælderen OG Op til stuen?
En stor pumpe :) Men det var du jo nok klar over.
Det umiddelbare svar er en RD, en de falder noget tilbage på grund af deres meget høje pris.

En del ved jeg har brugt Laguna pumper, ellers laver Jabao nogle store pumper.
Hvor højt skal du have vandet trykket op?
Laguna og Red Dragon er ikke langt fra ens. Begge er Askoll motorblokke.
Og på de alm Red Dragon løftepumper er rotoren også Askoll. De laver kun fod/holder samt pumpehus.

Askoll er utroligt stille pumper - Men Royal Exclusiv’s tilføjelser af holder og hus i ordentlig godstykkelse samt kvalitet tager vare lige de sidste vibrationer samt støj.

Ej at forglemme fås mange modeller også med AKB / Anti Kalk Bypass, hvilket de selv laver. Og det virker sgu! :happy:
Til Ole ville jeg klart se mig efter en Red Dragon der kan levere tryk nok.
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Returpumpe

Indlæg af Twinks »

5 meter er godtnok meget hvis det alt er direkte op.
Vild frihøjde der er i den kælder eller meget tykt gulv.

Kunne man ikke eventuelt koble en hjælpepumpe på halvvejs oppe, hvis det drejer sig om stor højde ?
Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Returpumpe

Indlæg af Han$en »

2 pumper kan snildt sættes i et parallelt loop for hårdt og markant forøget tryk nede fra, eller i serie som Thomas er inde på her over.

Du øger ved parallel opsætning ydelse med ca 60% ved 2 ens pumper og trykket op mod 80%
Serieforbundet afhænger af flere ting og vil ikke fungere optimalt.

Pumpe 2 vil medmindre de står i serie ved siden af hinanden (nytteløst) kæmpe hårdt i forsøget på at suge det antal liter den nu kan..

Medmindre man får det kalibreret fuldstændigt så pumpe 1 levere hvad pumpe 2 skal bruge, vil det give et markant øget slid på lejer, aksel, maksimalt strømforbrug og varme.

Parallelt kan 2 mindre pumper på fx 2500L/T og 3 meter løftehøjde sagtens knalde 4000-4500L/T afsted alt efter rør og buk, men trykket vil være som en kran der i med et løft over 5 meter.
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Returpumpe

Indlæg af PoulD »

2 pumper i parallel vil blot fordoble flowet. Med andre ord hvis en pumpe med 5 meter løftehøjde kan levere 1 dryp i minuttet vil 2 af disse pumper levere 2 dryp i minuttet. Ikke meget bevendt.

To ens pumper i serie giver derimod dobbelt løftehøjde ved samme flow (og "hjælpepumpen" skal, som Hansen siger, altså ikke placeres halvvejs oppe :-))

Parallel:
Billede
Serie:
Billede

En RD 3 mini har en løftehøjde på 3,75 m.og leverer ca. 2200 L/t ved 2,5 m, så 2 stk RD3 i serie vil levere ca. 2200L/t ved 5 meters løftehøjde

Og Ole, husk løftehøjden skal måles fra vandoverfladen på den tank du har i kælderen.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Returpumpe

Indlæg af ole kekkonen »

Mange Tak :)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Returpumpe

Indlæg af PoulD »

Typeangivelsen i mit serie-eksempel var måske ikke entydig, så blot for god ordens skyld, var det altså denne pumpe:
Billede
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Returpumpe

Indlæg af Han$en »

PoulD skrev:2 pumper i parallel vil blot fordoble flowet. Med andre ord hvis en pumpe med 5 meter løftehøjde kan levere 1 dryp i minuttet vil 2 af disse pumper levere 2 dryp i minuttet. Ikke meget bevendt.

To ens pumper i serie giver derimod dobbelt løftehøjde ved samme flow (og "hjælpepumpen" skal, som Hansen siger, altså ikke placeres halvvejs oppe :-))

Parallel:
Billede
Serie:
Billede

En RD 3 mini har en løftehøjde på 3,75 m.og leverer ca. 2200 L/t ved 2,5 m, så 2 stk RD3 i serie vil levere ca. 2200L/t ved 5 meters løftehøjde

Og Ole, husk løftehøjden skal måles fra vandoverfladen på den tank du har i kælderen.
Min parallelle er nu ikke helt ved siden af - Forudsat man ikke øger rør diameter.. Lad os tage udgangspunkt i 3000L/T pr enhed i parallel opsætning, og 25mm rør. Du har nu 2 enheder der forsøger at mase 3000L/T op ad samme rør. Flow vil ganske rigtigt bliver øget - Men fordoblet næppe. Måske - Hvis rørføring og mødepunkt fra begge pumper laves korrekt.

Men du vil stadig få et væsentligt øget tryk i det samme 25mm rør i forhold til hvis kun én pumpe var på.

Men for at komme til det rent økonomiske og praktiske - Det kan vidst næppe rigtigt svare sig kontra én ordentligstor pumpe.
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Returpumpe

Indlæg af PederP »

ole kekkonen skrev:Kan Godt Se 5 Meter er det ikke,akvariet kan stå lavt uden skummer under OG sumpen kan stå på et højt Bord.kan ikke måle på det da vi ikke har købt huset ennu,sidder bare her med plantegningen OG drømmer men sådan en Pumpe som gringo har Var måske sagen
Ja, det betyder helt vildt meget for pris med de sidste meter.
Hvis støj i kælderen ikke betyder noget, så er aquabees store pumper også gode og driftsikre. Og de kan også løfte næsten lige så meget.
Men self mere en budget løsning end de andre bud.
https://www.aquaristikshop.com/aquarist ... 00/418009/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Returpumpe

Indlæg af PoulD »

Ked af det Hansen men det holder ikke. Lad mig forsøge at bøje det i neon :-)
At bruge en mindre rørdiameter vil øge hastigheden på vandet. Hvis du mindsker rørdiameteren til 8 mm med kun en pumpe vil der ske præcis det samme, det kommer pumpen bare ikke til at løfte så meget som en snus højere af.

Om rørdiameteren er 15 mm eller 30 meter er fuldstændig uden betydning for hvor meget vand en pumpe kan løfte til en given højde.
Trykket som pumpen (pumperne) skal overvinde er den overliggende væskemængdes nedadgående kraft (tyngdekraft) + luftrykket. I det konkrete tilfælde 5 meter vandsøjle, uanset arealet på væskesøjlen (i formlen for udregning af trykket indgår arealet på begge sider af brøkstregen og kan dermed reduceres bort).
Hvis en pumpe f.eks. har en løftehøjde på 4,8 meter, kan du parallelforbinde 2, 4 eller for den sags skyld 150 pumper, de vil stadig ikke kunne pumpe så meget som en dråbe vand op i 5 meters højde.

Simplificeret i børnehøjde: Lad os antage, at du kan løfte en klods på 50 kg 2 meter i vejret. Hvis du så får naboen til at løfte i den anden enden af klodsen kan I sikkert løfte 100 kg, men I kan stadig ikke løfte klodsen højere end de 2 meter, svarende til en parallelforbindelse af 2 pumper. Hvis du derimod løfter klodsen på 50 kg 2 meter i vejret og naboen derpå løfter dig 2 meter i vejret (i dette hypotetiske eksempel vejer du altså 0 kg) så vil I kunne løfte 50 kg 4 meter op, svarende til at serieforbinde de 2 pumper.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3604
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Returpumpe

Indlæg af nielsk »

Gringo87 skrev:jeg bruger en jebao dct 12000 herhjemme fra kælderen og op i stuen
Det arrangement har jeg også brugt i 4 år uden problemer. Den løfter 3 meter lodret og 7 meter vandret hos mig. Den leverer ca. 2000 liter op i baljen vil jeg tro. Det er fint
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Returpumpe

Indlæg af Han$en »

PoulD skrev:Ked af det Hansen men det holder ikke. Lad mig forsøge at bøje det i neon :-)
At bruge en mindre rørdiameter vil øge hastigheden på vandet. Hvis du mindsker rørdiameteren til 8 mm med kun en pumpe vil der ske præcis det samme, det kommer pumpen bare ikke til at løfte så meget som en snus højere af.

Om rørdiameteren er 15 mm eller 30 meter er fuldstændig uden betydning for hvor meget vand en pumpe kan løfte til en given højde.
Trykket som pumpen (pumperne) skal overvinde er den overliggende væskemængdes nedadgående kraft (tyngdekraft) + luftrykket. I det konkrete tilfælde 5 meter vandsøjle, uanset arealet på væskesøjlen (i formlen for udregning af trykket indgår arealet på begge sider af brøkstregen og kan dermed reduceres bort).
Hvis en pumpe f.eks. har en løftehøjde på 4,8 meter, kan du parallelforbinde 2, 4 eller for den sags skyld 150 pumper, de vil stadig ikke kunne pumpe så meget som en dråbe vand op i 5 meters højde.

Simplificeret i børnehøjde: Lad os antage, at du kan løfte en klods på 50 kg 2 meter i vejret. Hvis du så får naboen til at løfte i den anden enden af klodsen kan I sikkert løfte 100 kg, men I kan stadig ikke løfte klodsen højere end de 2 meter, svarende til en parallelforbindelse af 2 pumper. Hvis du derimod løfter klodsen på 50 kg 2 meter i vejret og naboen derpå løfter dig 2 meter i vejret (i dette hypotetiske eksempel vejer du altså 0 kg) så vil I kunne løfte 50 kg 4 meter op, svarende til at serieforbinde de 2 pumper.
Jeg erkender min fejl - Jeg må have sovet i timen :beer:
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Returpumpe

Indlæg af PoulD »

PederP skrev: . . . det betyder helt vildt meget for pris med de sidste meter.
De pumper vi bruger i "branchen" er alle optimeret til at bruge mindst mulig energi ved stort flow og lav løftehøjde. Af den grund skal man op i en uforholdsmæssig stor - og derfor også relativ dyr - pumpe for løfte vand 5 meter op. Hvis der var efterspørgsel til det, kunne man nok sagtens lave en billig pumpe som var optimeret til applikationer med stor løftehøjde og lavt flow. Evt. en pumpe med 2, 3 eller 4 trin.

Tag f.eks. bare de små pumper vi bruger til Top-off. Sådan en pumpe koster omkring en hund og har typisk en løftehøjde på omkring 10 meter og kan måske flytte 500 L/t op i 5 meters højde. Disse små pumper findes i øvrigt også i udgaver med løftehøjder på helt op til 100 meter. Ingen af disse pumper kan dog anvendes til den konkrete opgave, dels fordi akslen ikke holder til saltvand i længden og dels fordi de sjældent er beregnet til at køre mere end max. 15 minutter ad gangen.

SeaFlo laver en del pumper til forskellige applikationer med stor løftehøjde og lavt flow. Her er f.eks. en relativ billig sag med over 40 meters løftehøjde til spuling af skibsdæk http://www.ebay.com/itm/70-PSI-HIGH-PRE ... iK&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

Kun for at vise hvor billigt det kan blive: En 500 L/t til kun 90 kr med max løftehøjde på 6 meter (hvor meget den så giver ved 5 meter er ???) http://www.ebay.com/itm/12V-500L-h-Mini ... w8&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Returpumpe

Indlæg af Kasper j. »

https://royalexclusiv.net/en/flow-pumps ... -8-0m.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Returpumpe

Indlæg af ole kekkonen »

Takker OG Bukker :notworthy:

Vi skal kigge på huset onsdag om det er noget for os,saltvand er et Must,Sauna OG en hund :biggrin:
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"