"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Nitrat filter igen.

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Rasp
Reactions:

Nitrat filter igen.

Indlæg af Rasp »

Hej hej

Jeg har nu i lidt over en uge kørt med et nitratfilter med svovlkugle i. Jeg har sat det til at køre i en spand med vand, som jeg skifter når jeg skifter vand i akvariet.

Mit problem ligger i at når jeg måler på vand værdierne fra filteret, så er både nitrit og nitrat højere end det der er i spanden. Det er sat rigtigt op, til en dråbe i sekundet. Hvordan kan det være?

Jeg har kørt med det i en uge nu, og nitrat og nitrit i spanden bliver ved med at vokse til det ryger ud over det jeg kan måle?

Er der andre der har haft problemer med disse filtre?

- Rasmus


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Du skal huske på at filteret skal køres ind først! En proces der tager tid.
Hvorfor står det og kører i en spand vand??
Filteret skal være fast monteret, og køre hele tiden. Du får aldrig processen ordentlig i gang hvis du lader det køre i en spand, som du så skifter måske en gang hver 14 dag. Den letteste måde er at montere filteret efter retur pumpen, på en afgrening, udløbet fra filteret, lader du blot ryge tilbage i sumpen.
filteret skal starte med ca 1dråbe i sekundet, og når det viser et No3 indhold på 0 sættes hastigheden op til 2 dråber, når den så igen viser 0 No3, får den et nøk til osv...


Rasp
Reactions:

Indlæg af Rasp »

Jeg er klar over at det tager tid at få det til at køre, men burde det ikke sænke nitrat og nitrit ??

Hvis jeg skifter vand i spanden 3 gange på en uge, så burde der da ikke være noget problem, der er en pumpe i spanden så vandet ikke står stille.


Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Følg Carstens indlæg. Det tager en måned at køre filteret ind, derefter kører det sandsynligvis upåklageligt i lang tid.


Mvh.

Lars Mogensen
Rasp
Reactions:

Indlæg af Rasp »

Tak for svarende, men jeg vil da ikke sætte det til akvariet hvis der kommer nitrat og nitrit ud af filteret, jeg har jo købt det fordi at jeg har problemer med nitrat.


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Rasp jeg tror de menner at du skal sætte det til akvariet, men udgangsvandet lader du, løbe ud i spanden, (så det ikke returneres til akvariet). Så der bliver lidt efterfyldning af vand.


Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

I indkøringsfasen kommer starter men med en meget begrænset vandmængde. Derfor vil det ikke blive alverden vand der skal efterfyldes. Når filteret skal yde noget skal afgangsvandet jo være helt nitratfrit.


Mvh.

Lars Mogensen
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"