"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Aqua Medic nitratfilter med svovlkugler

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Rasp
Reactions:

Aqua Medic nitratfilter med svovlkugler

Indlæg af Rasp »

Aqua Medic nitratfilter med svovlkugler.

Jeg har nu købt mig et nitrat filter gennem akvarieudstyr.dk, da jeg læser manualen, stå der at man skal ha en Hydrocarbonate – reactor, hvilket jeg regner med er en kalk reactor. Hvilket ikke er nævnt på akvarieudstyrs hjemmeside, for sådan en har jeg nemlig ikke.

Betyder det så at jeg ikke kan bruge filtret inden jeg også anskaffer mig sådan en ???

- Rasmus
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har selv et nitrat filter, dog ikke fra Aquamedic, men Aqualight.
I mit er der intet andet end svovlkuglerne.
Jeg mener at have set, et filter fra H&S, hvor der blot lå et par centimeter
kalk, ovenpå svovlkuglerne.
wicked
Reactions:

Indlæg af wicked »

Jeg har et filter fra jens jørgen af ..... Der ligge koralgrus oven på filtret... Mener det er fordi at vandet ellers er meget surt når det har været igennem kuglerne... Så for at hæve Ph`en lidt ? Lyder det helt dumt ?
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1686
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Det lyder meget rigtig wicked, kunne du ikke lige fortælle mig hvor meget koralgrus der er i filter sådan cika om det er 1/3 eller 1/4 af filteret ? Ved du hvor mange kg.svovlkugler der er i filteret ?
wicked
Reactions:

Indlæg af wicked »

Ved desværre ik hvor mange svovlkugler der er i filtret... Du kan lige få et billede af det hele....
Vedhæftede filer
Filter
Filter
ssa.JPG (39.97 KiB) Vist 4090 gange
Rasp
Reactions:

Indlæg af Rasp »

Ok, så må jeg vel bare prøve.

Tror jeg vil holde lidt øje med værdierne i starten.

Tak for de hurtige svar.

- Rasmus
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1686
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Takker for billedet. Sidder er der ikke en pumpe på filter der sørge for konstant cirkulation ?
wicked
Reactions:

Indlæg af wicked »

Thomsen : Jo der sidder et lille powerhead i bunden af Acryl røret ;)
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1686
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Jeg takker :D
Tobber
Reactions:

Indlæg af Tobber »

Det er vigtigt at der er kalk i toppen af et nitrat filter, da man ellers kan slå anaroberne ihjel, og derved kan der lukkes formeget nitrit ud i baljen.
Min erfaring:
kulfiber stangen i min pumpe var knækket da der var røget sten (kalk) med ned i røret som går til pumpen. derved blev flowet i filteret meget langsomt og da jeg også er nybegynder prøvede jeg forskelligt før jeg til sidst tog det op og fandt fejlen. Dette betød imidlertidigt at jeg fik tømt filteret som står i sumpen ud i mit akvarie, og så efter ca. 1 døgn, alle fisk var helt svampede på siderne:O( shit ......målte på meget, men tænkte ikke på nitrit, før jeg fik et råd om at få købt et nitrit test sæt snarrest, så sagt så gjort. det var et rystende resultat. Helt mørkerødt med det samme !
ok altså var min nitrittal højere end 4 som er max i salifert testen. lavede en test hvor jeg gangede op på indhold...uhhhh landede på 20..
gik derfor i gang om natten med et større vandskifte, igen vandskifte også så flere små vandskifter og utroligt overlevede fisk,koraller og rejer dette..dette forstår jeg faktisk ikke.
det gjorde selvfølgelig at min balje som stadig var under indkøring fik et udsving som tager tid at få stabilt.
men summa er at filteret skal indkøres rigtigt med ca 1 dråbe i sekundet
mål både for nitrit og nitrat. når disse er helt 0 juster langsomt op til ca. 2 dråber i sek.osv.
jeg har idag et velfungerende filter og nul i nitrat. har dog tilført en tilbageløbsventil på afgangsslangen, så ikke filteret tømmes ved strømsvigt. samt fået monteret et motorværn med nulstrømsudløser, så hvis strømmen forsvinder starter filtret ikke igen før genindkobling af relæet. og hvis dette har varet i nogle timer, tømmer jeg vandet ud i en spand. og starter forfra.
Dette er blot skrevet som en dårlig erfaring, så jeg ikke håber andre kommer ud for dette.
Jeg er idag (Ca. 2 måneder efter) glad for at filteret virker perfekt, men har dog lidt respekt for dette. og laver derfor ofte check målinger på nitrit/nitrat.
og jeg har erfaret at når det er indkørt lukker det lidt surt vand ud med en lav ph ud i baljen. Så hold øje med jeres KH.
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1686
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Hej Tobber

Tak for historien, lige en ekstra ting man skal have med i overvejelserne. Jeg skal igang med at bygge mit egent nitrat filter nu og skulle lige høre om du vidste hvad for noget kalk der ligger i toppen af filteret, eventuelt et mærke ??
Tobber
Reactions:

Indlæg af Tobber »

jeg har købt filteret færdigt, mediet er hårde sten, og jeg har efterfyldt med koralgrus mellem mediet der fulgte med.
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1686
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Takker endnu engang.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"