DSB metoden eller en Dyb Sand Bund er en let og lige til metode udviklet af amerikanske akvarister,man putter noget sand i akvariet også kører det men der er et par forholds regler man først må kigge på som sandets komposition og sammen sætning det er noget jeg kort havde tænkt mig at opsummere her.
Hvorfor vil nogen ligefrem putte "mudder" i et koralrevs akvarie?og hvordan virker en DSB?
Hvis man er ny i den her hobby vil jeg først anbefale at læse kemi på den simple måde(saltvandswiki)og filtrering(saltvandswiki)
spaghettiorm
En DSB er en analog til den virkelige verden og kan tilbyde en gevaldig overflade til denitrifikation og kan sammenlignes med det man kender ifra de levende stens biologiske filter samt dets artsrige fauna og virvelløse dyr.Det er ikke unormalt at finde op til 200 diverse kryb i en moden DSB
Naturligvis består en DSB af et tykt lag sand,normen er 10-15cm,meget dybere og det begynder blive svært at finde en større mængde nyttedyr der kan vende sandet,det kan være her folk bliver væk ifra metoden og ser den "problematisk"?.
Om sandet består enten af aragonit eller silica kommer ud på et hvis man er en lille organisme.Det sidste kræver blot flere snegle da silica sand måske er tungere

En DSB gør ikke kalkwasser eller en kalkreaktor overflødig hvis ph kommer der ned at sandet opløses er det nok andre problemer at se til først.
frø reje
outro:Det har vist sig at LPS koraller der vokser meget langsomt kan blive meget store i en balje med DSB.Søgræs anså man engang som umulig at holde og det kan tænkes sps korallers succes skyldes allerede dengang man begyndte bruge sand i det såkaldte Berliner systemet.