DSB metoden

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

DSB metoden

Indlæg af ole kekkonen »

kort intro:
DSB metoden eller en Dyb Sand Bund er en let og lige til metode udviklet af amerikanske akvarister,man putter noget sand i akvariet også kører det men der er et par forholds regler man først må kigge på som sandets komposition og sammen sætning det er noget jeg kort havde tænkt mig at opsummere her.
Hvorfor vil nogen ligefrem putte "mudder" i et koralrevs akvarie?og hvordan virker en DSB?
Hvis man er ny i den her hobby vil jeg først anbefale at læse kemi på den simple måde(saltvandswiki)og filtrering(saltvandswiki)

Billede

spaghettiorm
Billede

En DSB er en analog til den virkelige verden og kan tilbyde en gevaldig overflade til denitrifikation og kan sammenlignes med det man kender ifra de levende stens biologiske filter samt dets artsrige fauna og virvelløse dyr.Det er ikke unormalt at finde op til 200 diverse kryb i en moden DSB
Naturligvis består en DSB af et tykt lag sand,normen er 10-15cm,meget dybere og det begynder blive svært at finde en større mængde nyttedyr der kan vende sandet,det kan være her folk bliver væk ifra metoden og ser den "problematisk"?.
Om sandet består enten af aragonit eller silica kommer ud på et hvis man er en lille organisme.Det sidste kræver blot flere snegle da silica sand måske er tungere :biggrin: .Bare sandet har den rigtige kornstørrelse dvs. 0-1mm er dyrene faktisk fuldstændig ligeglad med hvad slags sand det er om det er det ene eller andet,nogen har også succes med at bruge basaltisk lavasand.
En DSB gør ikke kalkwasser eller en kalkreaktor overflødig hvis ph kommer der ned at sandet opløses er det nok andre problemer at se til først.

frø reje
Billede

outro:Det har vist sig at LPS koraller der vokser meget langsomt kan blive meget store i en balje med DSB.Søgræs anså man engang som umulig at holde og det kan tænkes sps korallers succes skyldes allerede dengang man begyndte bruge sand i det såkaldte Berliner systemet.
Senest rettet af ole kekkonen tors 16. okt 2014 20:41, rettet i alt 5 gange.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: DSB metoden

Indlæg af nielsk »

Du må meget gerne komme med nogle referencer til din påstand om at sandtypen er lige meget. Jeg har set en undersøgelse fra rødehavet af bundlaget og der er mærkbart forskel på om det er steder med kalksand - altså aragonit - eller silikatsand fra ørkenen som er blæst ud i havet.
Det er ikke kun massefylden som er anderledes, det er jo hele opbygningen. Kalksand er utraporøst - silikatsand er massivt. Søg evt. på elektronfotografier af sådanne sandkorn. Ellers får du snart spørgsmål i tråden om man ikke kan bruge strandsand i sin DSB - og det giver en helt anderledes fauna.
Ellers er det et spændende emne at bringe op igen - og har man et refugium er det en relevant overvejelse. I hovedtanken hører det efter min personlige mening absolut ikke hjemm.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af niels228 »

Jeg en ved at få lavet en sump hos bima som vil understøtte DSB.

Min efaring fra ferskvand er at en sandbund med maller der kan rode i bunden er at det er bedre end et uden. Der er et leben i sådan et bundlag.

Der er måske et forhold mellem mængden af fisk, mængden af koraller og størrelsen af DSB areal. Jeg er også sikker på at der er et forhold mellem mængden af vand der strømmer forbi. For meget er lige så "skadeligt" som for lidt.

Spørgsmålet om hvilket sand er vigtigt og det er spændende at følge.
Akvarier skal vejes i ton.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Tykki »

Det er fedt du gider Ole. Mit nye kar er købt til det. Jeg glæder mig til fortsættelsen. Mvh Dan
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 3450 Allerød

Indlæg af niels228 »

hvad bruger du af sand?
Akvarier skal vejes i ton.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Jones »

Jeg havde engang 5 cm aragonit i bunden af et akvarie. Der var masser af orme og liv i det. Mit nuværende er helt uden liv. Har derfor planer om at tilføre 5-10 cm aragonit og få det podet med sand fra et velkørende akvarie. Skulle nogen i Odense have lyst til at donere en kop er jeg aftager :D
o_O
Brugeravatar
fipelipsen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
11
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 1980

Indlæg af fipelipsen »

Ole kan tydeligvis sin Ronald L. Shimek. Her anbefales et interval i kornstørrelse
der understøtter mest muligt mikro liv, netop fordi der er forskel på hvad der lever i hvad. Desuden bør sandet i størst muligt omfang været rundt, da kantet sand er sværere at flytte rundt på. Det er helt nødvendigt at sandet til stadighed flyttes rundt for at undgå at det pakker sig, således at vandet ikke kan trænge igennem.
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Meller »

Så det vil sige, at en fisk der lever af at spise små dyr fra bundlaget, modsat til hvad man ofte høre til at være en skidt ting, bør være et most?
Mig og ole har snakket før om man er nød til at havde et rovdyr, til at være med til at balancere den mængde dyr der er i bundlaget. men udover at gøre det, holder den jo også overfladen af sandet i bevægelse da den rode i det, og derfor forhindre alger osv i at lave et lag oven på sandet således det lukker af for det nedenunder? :-)
men fedt med et emne kun til DSB, jeg har også selv en, som har kørt en 6 måneder, men aftager/bytter også gerne en kop sand hvis nogle skulle være i nærheden :-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
nielsk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Jeg har også 6-8 cm sandbund i min fragtank/refugium på 400 Liter og jeg kan kun anbefale det andre. Jeg har dog bare brugt alm. 1-2 mm aragonit sand fordi det var det jeg havde og aragonitsand ikke er gratis.
Men der kommer vildt meget liv i!
SPS : Stability provides succes
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Tykki »

Har du et billede af den fragtank nieisk?
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MarkBruhn »

Jeg følger lige med her. Overvejer selv en dsb i mit refugie/fragtank. :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Tykki »

Ja om ikke andet så tråden ikke dør!!!
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

MarkBruhn skrev:Jeg følger lige med her. Overvejer selv en dsb i mit refugie/fragtank. :-)
problemet bliver nok at overføre mad ifra displayet til refugiet/sumpen.I refugiet ville jeg modsat nielsk nøjes med et tyndt lag på et par cm af detsamme sand der er i displayet.og nej jeg behøvs ikke at komme med referencer det er personlige meninger :biggrin:
Tykki skrev:Ja om ikke andet så tråden ikke dør!!!
den kører da fint
selvfølgelig er det folk der er imod DSB metoden det må man forvente men som regel er det ikke meget at komme efter.Og dem der ikke er for det har somregel aldrig haft en og deres holdninger er baseret på personlige meninger.Prøv læs op på shimeks forskning,der ligger super videnskab bag og til at forstå men det er nok alt for let til folk der vil gøre tingene mere kompliceret:)
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

Ole glæder mig til at se hvordan din DSB samt sps koraller komme til at udmønte sig sammen :)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

ja der skulle du nok få dig et godt grin!det hele drejer sig om at belaste systemet normalt og ikke overproppe dem.
men der findes masser af gode eksempler med DSB systemer der har de såkaldte sps koraller ude på nettet.det er ikke specielt populært her i tyskland heller men rigtig mange italienske baljer kører med det.personligt syntes jeg det er kedelig at kigge på en koral vokser så heller kigge på græsset gror:)
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af hellfish »

ole kekkonen skrev:ja der skulle du nok få dig et godt grin!det hele drejer sig om at belaste systemet normalt og ikke overproppe dem.
men der findes masser af gode eksempler med DSB systemer der har de såkaldte sps koraller ude på nettet.det er ikke specielt populært her i tyskland heller men rigtig mange italienere kører med det.personligt syntes jeg det er kedelig at kigge på en koral vokser så heller kigge på græsset gror:)
Hvem fanden har tisset på din sandbund???

Jeg skriver jeg glæder mig til at se hvordan det spænder an! Da der ikke er andre i min erindring der, herinde har DSB med forskellige sps som portes osv herinde..
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

gidder du godt holde op!!
jeg har sendt dig en hel kasse med udstyr gratis uden at blive tilbudt så meget som en krone til transport!
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Wiinberg »

Ole, jeg læste her for nyligt i en tråd på Reef2reef, hvor der var en der nævnte at en DSB har en begrænset levetid og derfor mente han ikke de var en god idé. Han snakkede vist om 10 år. Okay, manden har haft den samme balje i 40 år, så 10 år er måske ikke så længe for ham, som for os andre.
Hvad mener du om det? Er der noget om snakken, og er der i givet fald noget man aktivt skal gøre for at holde den "kørende" i en større årrække?
Nu har jeg ikke læst op på DSB, men umiddelbart kan jeg ikke lige se hvorfor den ikke skulle kunne køre fint i mere end 10 år..
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Meller »

Jeg køre med DSB og sps koraller :-p
jeg er endelig ved at være over indkøringen pga nogle dårlige sten, men jeg kan se tydeligt fremgang på mine sps koraller :-) også selvom jeg har haft en KH på 4-6 i snart 7 måneder :-) den er endelig kommet op i nærheden af 9 :-)
men tvivler på jeg har meget liv i min DSB :-(
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af hellfish »

ole kekkonen skrev:gidder du godt holde op!!
jeg har sendt dig en hel kasse med udstyr gratis uden at blive tilbudt så meget som en krone til transport!

What? Forstår simpelthen ikke din tankegang, jeg skriver jeg glæder mig til at se udviklingen på dit rev, Og så skriver du jeg nok kan få mig et billigt grin?
Nu ved jeg ikke om du bare bliver sygt hurtigt pigefornærmet eller hvad der sker, men jeg synes det er vildt mærkeligt at reagere på den måde!

Med hensyn til anden del af dit indlæg, det er ganske rigtigt ja.. Udstyr du ville give væk vel at mærke, hvorefter jeg skrev til dig jeg nok skulle betale forsendelsen, hørte dog aldrig mere! Hvis du ikke kan "huske" det så kig dine pb'er igennem såfremt du ikke har slettet dem :)
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af hellfish »

Wiinberg skrev:Ole, jeg læste her for nyligt i en tråd på Reef2reef, hvor der var en der nævnte at en DSB har en begrænset levetid og derfor mente han ikke de var en god idé. Han snakkede vist om 10 år. Okay, manden har haft den samme balje i 40 år, så 10 år er måske ikke så længe for ham, som for os andre.
Hvad mener du om det? Er der noget om snakken, og er der i givet fald noget man aktivt skal gøre for at holde den "kørende" i en større årrække?
Nu har jeg ikke læst op på DSB, men umiddelbart kan jeg ikke lige se hvorfor den ikke skulle kunne køre fint i mere end 10 år..
Har du et link til den balje der har kørt i 40 år :o ?
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Tykki »

Men 10 år er da en del wiinberg. Der er sgu ikke mange af os som kan prale af at have en balje kørende så længe. Jeg er gået i gang med det her kun fordi det er skide intr og en sjov måde at holde akvarie på. Hvis jeg fucker up er det bare forfra, det er bare at prøve. Dan.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Wiinberg »

hellfish skrev:
Wiinberg skrev:Ole, jeg læste her for nyligt i en tråd på Reef2reef, hvor der var en der nævnte at en DSB har en begrænset levetid og derfor mente han ikke de var en god idé. Han snakkede vist om 10 år. Okay, manden har haft den samme balje i 40 år, så 10 år er måske ikke så længe for ham, som for os andre.
Har du et link til den balje der har kørt i 40 år :o ?
Yes, lige her ;) http://www.reef2reef.com/forums/reef-aq ... years.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tråden er faktisk fra 2011, så hvis den kører endnu, så er den 43 år gammel.. Sygt nok.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Wiinberg »

Tykki skrev:Men 10 år er da en del wiinberg. Der er sgu ikke mange af os som kan prale af at have en balje kørende så længe. Jeg er gået i gang med det her kun fordi det er skide intr og en sjov måde at holde akvarie på. Hvis jeg fucker up er det bare forfra, det er bare at prøve. Dan.
Helt sikkert, jeg tvivler på de færreste har samme balje i 10 år. Men jeg synes stadig det kunne være interessant hvad der evt. gør at en DSB har en begrænset levetid, hvis det vel at mærke er tilfældet :)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

hellfish@nå så du modtog kassen,det var da altid noget.. :rolleyes:

wiinberg@jeg kender godt den balje du linker til,han startet op med asfalt som levende sten og en gadelampe til at belyse det med :)
han har ret i det med at en dsb har en begrænset levetid det er diversiteten i som skal have et boost mindst hvert halvår pga den relativt lille volume man har at gøre med.Det han snakker om kan være det såkaldte OTS(old tank syndrom)tænk over det man kan også mishandle levende sten så meget det bliver problem.kig bare på de triton test og de baljer der har kørt med overdreven brug af sportsoffer.20 år???måske der kan være tale bioerosion på den tidsskala hvem ved??shimek har en vefungerende dsb på 7år.Da jeg nedlagde min på 3år var den pinlig ren men nu havde jeg heller ikke puttet noget iden som ikke skal være der,sandet blev dog meget hurtig anoksisk i de spande jeg fyldte det over i.og hvor mange har en balje meget mer end 4år?
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af hellfish »

ole kekkonen skrev:hellfish@nå så du modtog kassen,det var da altid noget.. :rolleyes:
Det ville du have vidst hvis du havde svaret mig! :)
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Mic4700 »

Troede tråden omhandlede spændende nyt om DSB , og ikke gamle kasser med udstyr.. :beer:
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af hellfish »

Troede jeg også indtil jeg åbenbart ikke var velkommen til, at udtrykke min frem til seen for et projekt! :)
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Tykki »

Ja lige presis, op i r.... Med jeres gamle nag osv. Ole ham din mentor skriver at det ikke er et problem at lave DSB i en kørende balje, da dyrene er klar til sådan en stres test, så ots er vel ikke værre end at der " bare " kan etableres en ny?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

men nu er det jo ikke sådan at sandet er en super mærkelig svamp der suger alt til sig og holder det der indtil det når en farlig grænse der så frigives og bliver problematisk.hvis det er et ikke eroderende sediment vi har at gøre med lad os sige det har en hvis grad bundet fosfat så vil erstatnings sandet også have det mer eller mindre alt efter hvor det kommer ifra
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"