"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

info vedr sump

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
martinu
Reactions:

info vedr sump

Indlæg af martinu »

jeg ville lige høre hvilket bundlag man skal have for at få alger i sumpen og hvor kan man købe sådan nogen
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Nogen bruger koral sand, andre det såkaldte levende sand, nogle MUD og andre bruger slet ingen ting andet end lidt levende sten.

Selv ville jeg bruge lidt levende sten til at holde det på plads, således kan man nemt støvsuge sumpen for bundfældet skidt når man skifter vand - og derved få en god portion skidt ud af baljen.
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
martinu
Reactions:

Indlæg af martinu »

jeg vil også lige høre om det er et must med flere rum i sumpen
På nu værene tidspunkt har jeg et rum hvor over løbet fra akvariet løber ned i nogle bio bolde og en grov filter svamp og så bare ud i sumpen ????
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4007
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

De fleste har tre rum: et hvor vandet løber ned i sumpen og hvor en skummeren evt. er placeret. Et stort rum i midten hvor der er et refugium og endelig et sidste rum hvor returpumpen er placeret. Nogle har yderligere et lille rum med biobolde eller lign. i.
Du behøver nødvendigvis ikke at have bundlag i refugiumet, da algerne ikke behøver bundlag. Grunden til at mange har et tykt bundlag er den bakteriekultur og et mylder af "krible-krable" der lever i det og er med til at nedbryde affaldsstoffer i vandet.
Algerne optager nitraten i vandet, og skal høstes med jævne mellemrum for at holdes i god vækst.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"