"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Maxspect Razor lav dit eget program.

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Maxspect Razor lav dit eget program.

Indlæg af pederrevnørd »

Davidj skrev:Det er bare standard. Ser ihvertfald ikke ud til at have fået eftermonteret linser.

PS: er en 160 W model jeg har.
90 graders linser brænder koraller, med mindre de hænger 50 cm+ over baljen.
Jeg vil klart anbefale dig at købe 3 linser på 120 grader, det spreder lyset meget bedre, dine koraller vil elske det - og du vil elske den nye belysning.

Skru ned på 50-60% indtil du får de nye(koster kun 80kr pr stk - du skal have 3) og det tager 2 min. At skifte dem :y

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Davidj
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 257
Tilmeldt: man 13. maj 2013 10:12
10
Postnummer: 5500 Middelfart
Saltvand siden?: 2013

Re: Maxspect Razor lav dit eget program.

Indlæg af Davidj »

Mange tak Peder, det vil jeg få bestilt et sted :)
Kan jeg så stadig godt have lampen stående på de medfølgende bøjler ?


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Maxspect Razor lav dit eget program.

Indlæg af pederrevnørd »

Davidj skrev:Mange tak Peder, det vil jeg få bestilt et sted :)
Kan jeg så stadig godt have lampen stående på de medfølgende bøjler ?
Jep, det vil jeg mene :y


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Davidj
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 257
Tilmeldt: man 13. maj 2013 10:12
10
Postnummer: 5500 Middelfart
Saltvand siden?: 2013

Re: Maxspect Razor lav dit eget program.

Indlæg af Davidj »

Great. Mange tak for svarene :)


Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1128
Tilmeldt: tirs 8. jan 2013 23:16
11
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Re: Maxspect Razor lav dit eget program.

Indlæg af Morten1990 »

hvordan ser dine indstillinger ud Peder? :hehe:


Vh Morten
Brugeravatar
Jamox
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 100
Tilmeldt: man 26. sep 2011 14:30
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: På landet ;)

Re: Maxspect Razor lav dit eget program.

Indlæg af Jamox »

Bare lige for at genoplive en gammel tråd :doctor:

Er der ikke andre som har lavet deres eget program ??

P.t. går jeg med planen op at ændre mit "program" til flere lys timer midt på dagen, har desuden tilføjet 2 x T5 39 w rør for at få et bredere lys område...
Senest rettet af Jamox ons 31. dec 2014 11:11, rettet i alt 1 gang.


SLUT MED PAUSE ... 4 år må være nok
Nu er vi igang igen
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Maxspect Razor lav dit eget program.

Indlæg af den_ »

Jep køre også med eget program, men skal har lige fået samlet den nye lampe kasse hvor der er sat 2x54w t5, så skal også til at fin tune den på ny. Men de rør jeg har sat i giver ikke den ønsket effekt ( alt for hvid) så skal ind til carsten og købe en blue plus og nok en coral plus istedet. Jeg regner med at jeg bruge det program som jeg køre på nu også bare i starten sænker led med 30-40 procent også hæver den stille og roligt til den ønsket effekt/ lys er nået


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Maxspect Razor lav dit eget program.

Indlæg af Engelquist »

Genopliver denne tråd :-)

Jeg har 160 w med 120 g. linser, over et akvarie på 45 cm- lampen sidder ca 15 cm over vandet- så ca 60 cm fra lys til bund.
Jeg har kortvarigt haft lampen oppe på 100% på begge kanaler nogle timer midt på dagen, men derved startede blæserne- og de larmede for meget til mine ører, så jeg har rettet til følgende indstillinger, hvor blæserne holder sig i ro:

TP1: 11.30 0% 0%
TP2: 14.00 60% 80%
TP3: 17.00 85% 85%
TP4: 21.00 85% 85%
TP5: 22.00 60% 80%
TP6: 23.30 0% 0%

Apropos blæserne: har nogen af jer fundet en lydsvag blæser der passer til lamperne?


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Maxspect Razor lav dit eget program.

Indlæg af trine... »

Bo hvis du kører de gamle 16000k dioder så vil jeg ikke anbefale at køre dem på 100procent da de er kendt for at brænde dioderne hurtigere (hvilket vel teoretisk set gælder alle dioder i et eller andet omfang), begge mine blå kredse på mine to havde flere sprøde dioder da jeg skiftede dem til de nye pga at den ene kreds svigtede. Nu kører jeg max 85 % og har ved flere lejligheder forsøgt at øge med enkelte procent med let bleaching respons på visse sps hver gang, muligvis grundet mit næringsniveau ligger optimalt afstemt ift lysmængden før forsøgt øgning. Så det er meget trial and error ifølge mine observationer.


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Maxspect Razor lav dit eget program.

Indlæg af Engelquist »

trine... skrev:Bo hvis du kører de gamle 16000k dioder så vil jeg ikke anbefale at køre dem på 100procent da de er kendt for at brænde dioderne hurtigere (hvilket vel teoretisk set gælder alle dioder i et eller andet omfang), begge mine blå kredse på mine to havde flere sprøde dioder da jeg skiftede dem til de nye pga at den ene kreds svigtede. Nu kører jeg max 85 % og har ved flere lejligheder forsøgt at øge med enkelte procent med let bleaching respons på visse sps hver gang, muligvis grundet mit næringsniveau ligger optimalt afstemt ift lysmængden før forsøgt øgning. Så det er meget trial and error ifølge mine observationer.
Det er de gamle 16000k jeg har...
Har du evt et link til de nye dioder (og er der ændringer ift farvesammensætning og uv lys)?


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 850
Tilmeldt: tors 3. sep 2009 10:15
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn, Odense

Re: Maxspect Razor lav dit eget program.

Indlæg af Steffenhn »

Engelquist skrev:
trine... skrev:Bo hvis du kører de gamle 16000k dioder så vil jeg ikke anbefale at køre dem på 100procent da de er kendt for at brænde dioderne hurtigere (hvilket vel teoretisk set gælder alle dioder i et eller andet omfang), begge mine blå kredse på mine to havde flere sprøde dioder da jeg skiftede dem til de nye pga at den ene kreds svigtede. Nu kører jeg max 85 % og har ved flere lejligheder forsøgt at øge med enkelte procent med let bleaching respons på visse sps hver gang, muligvis grundet mit næringsniveau ligger optimalt afstemt ift lysmængden før forsøgt øgning. Så det er meget trial and error ifølge mine observationer.
Det er de gamle 16000k jeg har...
Har du evt et link til de nye dioder (og er der ændringer ift farvesammensætning og uv lys)?
Jeg har købt mine her: Mrutzek
Men mener bestemt også at Carsten har dem, kan bare ikke lige finde dem på hans hjemmeside.

Edit: Fandt dem her


Første forsøg: 140L Cube: link
Andet forsøg: 288L Shallow reef: link
Nuværende akvarie: 206L Shallow reef: link
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Maxspect Razor lav dit eget program.

Indlæg af Carsten »

Engelquist skrev:
trine... skrev:Bo hvis du kører de gamle 16000k dioder så vil jeg ikke anbefale at køre dem på 100procent da de er kendt for at brænde dioderne hurtigere (hvilket vel teoretisk set gælder alle dioder i et eller andet omfang), begge mine blå kredse på mine to havde flere sprøde dioder da jeg skiftede dem til de nye pga at den ene kreds svigtede. Nu kører jeg max 85 % og har ved flere lejligheder forsøgt at øge med enkelte procent med let bleaching respons på visse sps hver gang, muligvis grundet mit næringsniveau ligger optimalt afstemt ift lysmængden før forsøgt øgning. Så det er meget trial and error ifølge mine observationer.
Det er de gamle 16000k jeg har...
Har du evt et link til de nye dioder (og er der ændringer ift farvesammensætning og uv lys)?
eneste link jeg kan finde er dette her
https://www.aquafair.de/product_info.ph ... 31fdefc6e5" onclick="window.open(this.href);return false;

Når du ser lyset fra dem i akvariet, synes jeg ikke man kan se nogen forskel i dem ny-gammel. Men nye linser, giver en større forskel, end nye dioder gør


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Maxspect Razor lav dit eget program.

Indlæg af Engelquist »

Carsten skrev:
Engelquist skrev:
trine... skrev:Bo hvis du kører de gamle 16000k dioder så vil jeg ikke anbefale at køre dem på 100procent da de er kendt for at brænde dioderne hurtigere (hvilket vel teoretisk set gælder alle dioder i et eller andet omfang), begge mine blå kredse på mine to havde flere sprøde dioder da jeg skiftede dem til de nye pga at den ene kreds svigtede. Nu kører jeg max 85 % og har ved flere lejligheder forsøgt at øge med enkelte procent med let bleaching respons på visse sps hver gang, muligvis grundet mit næringsniveau ligger optimalt afstemt ift lysmængden før forsøgt øgning. Så det er meget trial and error ifølge mine observationer.
Det er de gamle 16000k jeg har...
Har du evt et link til de nye dioder (og er der ændringer ift farvesammensætning og uv lys)?
eneste link jeg kan finde er dette her
https://www.aquafair.de/product_info.ph ... 31fdefc6e5" onclick="window.open(this.href);return false;

Når du ser lyset fra dem i akvariet, synes jeg ikke man kan se nogen forskel i dem ny-gammel. Men nye linser, giver en større forskel, end nye dioder gør
Fandt lige denne side, med en fin beskrivelse af farvesammensætningen i de nye dioder...
http://www.coralvue.com/maxspect-razor-15000k-led-pad" onclick="window.open(this.href);return false;
Desværre mangler der UV-lys, hvilket jeg savner på led lamper (UVA: 380nm-320nm), da det forstærker koralernes farver (som beskyttelse mod bestråling)


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Maxspect Razor lav dit eget program.

Indlæg af trine... »

Lyset hos mig er blevet markant mere lilla ift før, det hvide lys er blevet mere crispy eller mere koldt og klart om man vil. Jeg savner efterhånden lidt mere ren blå. Den blå/lilla kanal er tilgengæld meget federe i dens udtryk når den står alene ift før. Sjovt at Carsten ikke kan se nævneværdig forskel når jeg oplever det stik modsatte og ser en forholdsvis stor ændring i det visuelle udtryk.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Maxspect Razor lav dit eget program.

Indlæg af PederP »

Jeg ser også stor forskel i farven fra 16Ktil 15K pads.
Og syntes også at det virkede til at der var mindre PAR i de nye.


Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Maxspect Razor lav dit eget program.

Indlæg af joekill »

Engelquist skrev:Genopliver denne tråd :-)

Jeg har 160 w med 120 g. linser, over et akvarie på 45 cm- lampen sidder ca 15 cm over vandet- så ca 60 cm fra lys til bund.
Jeg har kortvarigt haft lampen oppe på 100% på begge kanaler nogle timer midt på dagen, men derved startede blæserne- og de larmede for meget til mine ører, så jeg har rettet til følgende indstillinger, hvor blæserne holder sig i ro:

TP1: 11.30 0% 0%
TP2: 14.00 60% 80%
TP3: 17.00 85% 85%
TP4: 21.00 85% 85%
TP5: 22.00 60% 80%
TP6: 23.30 0% 0%

Apropos blæserne: har nogen af jer fundet en lydsvag blæser der passer til lamperne?
hvis blæserne larmer trænger de nok bare til at blive skiftet ud, medmindre din lampe ny.
jeg har skiftet mine 4 blæsere en del gange da de bliver slidte i lejerne; sikkert pga varme, støv og salt.


:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Maxspect Razor lav dit eget program.

Indlæg af Engelquist »

trine... skrev:Lyset hos mig er blevet markant mere lilla ift før, det hvide lys er blevet mere crispy eller mere koldt og klart om man vil. Jeg savner efterhånden lidt mere ren blå. Den blå/lilla kanal er tilgengæld meget federe i dens udtryk når den står alene ift før. Sjovt at Carsten ikke kan se nævneværdig forskel når jeg oplever det stik modsatte og ser en forholdsvis stor ændring i det visuelle udtryk.
oplever du ændringen i farven som en forbedring fra 16.000 k? (spørgsmålet er også til PederP)


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Maxspect Razor lav dit eget program.

Indlæg af Carsten »

trine... skrev:Lyset hos mig er blevet markant mere lilla ift før, det hvide lys er blevet mere crispy eller mere koldt og klart om man vil. Jeg savner efterhånden lidt mere ren blå. Den blå/lilla kanal er tilgengæld meget federe i dens udtryk når den står alene ift før. Sjovt at Carsten ikke kan se nævneværdig forskel når jeg oplever det stik modsatte og ser en forholdsvis stor ændring i det visuelle udtryk.
Mine øjne er også en del ældre end dine. :)


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Maxspect Razor lav dit eget program.

Indlæg af Engelquist »

joekill skrev:
Engelquist skrev:Genopliver denne tråd :-)

Jeg har 160 w med 120 g. linser, over et akvarie på 45 cm- lampen sidder ca 15 cm over vandet- så ca 60 cm fra lys til bund.
Jeg har kortvarigt haft lampen oppe på 100% på begge kanaler nogle timer midt på dagen, men derved startede blæserne- og de larmede for meget til mine ører, så jeg har rettet til følgende indstillinger, hvor blæserne holder sig i ro:

TP1: 11.30 0% 0%
TP2: 14.00 60% 80%
TP3: 17.00 85% 85%
TP4: 21.00 85% 85%
TP5: 22.00 60% 80%
TP6: 23.30 0% 0%

Apropos blæserne: har nogen af jer fundet en lydsvag blæser der passer til lamperne?
hvis blæserne larmer trænger de nok bare til at blive skiftet ud, medmindre din lampe ny.
jeg har skiftet mine 4 blæsere en del gange da de bliver slidte i lejerne; sikkert pga varme, støv og salt.
Det er en lampe med et par år på bagen, så de er nok bare slidte så... men jeg har kun oplevet at de starter når lampen kører på 100 %, så hvis jeg kun kører på 85% bliver det ikke et problem...


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Maxspect Razor lav dit eget program.

Indlæg af trine... »

Mener at have læst at lamperne skal være temmelig varme før blæserne starter, pointen i denne tråd var vist at man rent faktisk beskyttede dioderne bedre ved at køre på niveauet hvor blæserne lige nøjagtigt går i gang da køleeffekten derved bliver større ift punktet lige før blæserne aktiverer. Men igen hvem gider at høre på det skidt hele tiden? Ikke fordi de larmer specielt her hos mig efter de fleste er blevet skiftet, men i forhold til støj og resonans kender vi jo alle til begrebet Mange bække små...
Jeg ved ikke om jeg synes at lyset partout er pænere, kanalerne kan jo kombineres forskelligt og nu er der efterhånden også gået lidt tid. Da jeg havde de gamle pads, gik jeg og sukkede efter de nye, netop fordi de var anderledes i farven (lidt ligesom da kz kom med fiji purple t5 :-) ) og nu længes jeg igen til tider tilbage til skæret af et mere råt actinisk udtryk om man vil. Så naboens clavularia eller græsplæne er måske altid grønnere, hvem ved, haha.


Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"