"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af crazy seahorse »

Flemse skrev:Ja, så kom det frem!

Jeg har ikke været renlig nok, kva den snak om rene glas til div. reagenser måtte jeg jo også prøve at gøre lidt rent i systemerne og det gav disse tests.
Med de rene glas!
KH 12,8
Mg 1170
PH 8,1
CA 715

Så noget af det går den rigtige vej, og tro det eller lad være systemet kørte stadig da jeg kom fra arbejde, YES!!!!
Opad Flemming, altid opad :K
Selvfølgelig kører det. Det skal det :GO .

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Chrissy62 »

Så har vi fået vores HCR 150 hjem, og skal til at stille det hele op. C02 + magnetventil, nåleventil, og manometer er i hus, og pH controller ligeledes. Alt er således klart, men så er det altså bare lige, at det nu godt kan blive lidt indviklet, med at få det hele til at spille sammen.

Jønner har kigget alle mulige tråde igennem, og kigger Youtube også.

Lige nu, har han et spørgsmål. Der er to filtre i kammeret, hvor ARM skal ned i. Skal ARM så være imellem de to filtre? Eller bruges kun det ene, og det andet er reserve? I så fald, ligger det ovenpå ARM, eller under?

Og så fik vi en Grotech Magnesium Pro med fra Carsten. Han sagde at nogle putter det oveni deres ARM. Men, vi er i tvivl, da der jo er magnesium i ARM.

Carsten solgte os fint ARM, men jeg læser nu, at flere andre bruger grov ARM, som I blander med koralgrus. Dette sagde Carsten, skulle vi ikke gøre, for så ville vi skulle bruge mere C02 for at opløse ARM, og derved ikke spare det vi jo håber på.

Er der nogle der kører med fint ARM?


Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af StarF »

Arm i mellem filtrene...

Jeg har ikke brug for extra magnesium, alle jeg kender personligt der køre med arm, køre uden extra magnesium og har ikke problemer med at holde den.. Der er dog forskel på hvor meget den fine arm indeholder og den grove.. (den grove indeholder mere såvidt jeg husker)...

jeg har kørt både med fin og grov arm. fortrækker det grove, jeg har dog aldrig blandet det op med koral grus...


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af AndersGS »

StarF skrev:Arm i mellem filtrene...

Jeg har ikke brug for extra magnesium, alle jeg kender personligt der køre med arm, køre uden extra magnesium og har ikke problemer med at holde den.. Der er dog forskel på hvor meget den fine arm indeholder og den grove.. (den grove indeholder mere såvidt jeg husker)...

jeg har kørt både med fin og grov arm. fortrækker det grove, jeg har dog aldrig blandet det op med koral grus...
puffer havde da ekstra Mg i hans? Eller det var måske bare en overgang...


Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Ryom »

StarF skrev:Arm i mellem filtrene...

Jeg har ikke brug for extra magnesium, alle jeg kender personligt der køre med arm, køre uden extra magnesium og har ikke problemer med at holde den.. Der er dog forskel på hvor meget den fine arm indeholder og den grove.. (den grove indeholder mere såvidt jeg husker)...

jeg har kørt både med fin og grov arm. fortrækker det grove, jeg har dog aldrig blandet det op med koral grus...
+1. Jeg har altid kørt på samme måde. Jeg har så kun en svamp i bunden af reaktoren.


Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af AndersBoerglum »

Har kørt med fint medie, og det virker ganske fint. Det kan dog "mele" til og danne kanaler i det, således at CO2en ikke opløser det optimalt.
Nu kører jeg med medium, og der står at der er ekstra mg i. Så måske det er nødvendigt med ekstra mg når du kører med den fine medie. Men ville ikke putte det i før det viser sig nødvendigt! - jeg manglede i hvert fald ikke mg da jeg brugte fint medie.


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Thue »

Hvis de 2 filtre du omtaler er 2 stk filter svamp ville jeg undlade dem, nu kender jeg ikke grotech men i min kalkreaktor droppede jeg disse svampe for syntes de glokker hurtigt itil og derved laver dårlig gennem gang i mediet. Jeg har også altid kørt med den grove fra arm, da jeg syntes det er den nemmeste og få til og køre ordentligt. I starten kørte jeg også med 10% ekstra mg medie men droppe det siden hen da det skulle bruge en noget lavere ph for og blive oplæst, og hvis ph kom for langt ned så sandede arm medie sammen så det blev helt droppet


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af PederP »

Jeg har også valgt at lade være med at bruge de filtersvampe. Det har indtil nu ikke givet problemer at køre uden - og så er der jo mere plads til medie.

Bruger grov arm, hvor jeg mixer lidt af den fine i. Det kører fint uden at "pakke sig", men det er nu mest for at få brugt et tidligt fejlkøb.

Indtil videre har jeg ikke haft behov for mere Mg end hvad der er i arm.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af StarF »

AndersGS skrev:
StarF skrev:Arm i mellem filtrene...

Jeg har ikke brug for extra magnesium, alle jeg kender personligt der køre med arm, køre uden extra magnesium og har ikke problemer med at holde den.. Der er dog forskel på hvor meget den fine arm indeholder og den grove.. (den grove indeholder mere såvidt jeg husker)...

jeg har kørt både med fin og grov arm. fortrækker det grove, jeg har dog aldrig blandet det op med koral grus...
puffer havde da ekstra Mg i hans? Eller det var måske bare en overgang...
mig bekendt aldrig...

han har altid kørt med grov, og altid haft 1400 i mg...
jeg har samme erfaring.. selv med muslinger og andet har jeg aldrig døjet med at holde mg oppe :)


Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Chrissy62 »

Det er super, drenge. God info :)

Nu er der så et nyt spørgsmål. På HCR 150 er der en pumpe, som man må formode kan pumpe vand ind i reaktoren, men den er altså simpelthen så slatten, at Jønner måtte hælde vand manuelt i, for at få den startet op.

Der sidder jo en hane lige over bobletælleren, hvor man kan tilslutte vand. Der står i hvertfald på brugsforvirringen; water in (under pressure.)

Nu er spørgsmålet så, om returpumpen SKAL tilsluttes den her hane, for at få vand ind løbende i reaktoren?

Hvis det er tilfældet, hvad er pumpen som er på reaktoren, så til?


Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af PederP »

Chrissy62 skrev:Det er super, drenge. God info :)

Nu er der så et nyt spørgsmål. På HCR 150 er der en pumpe, som man må formode kan pumpe vand ind i reaktoren, men den er altså simpelthen så slatten, at Jønner måtte hælde vand manuelt i, for at få den startet op.

Der sidder jo en hane lige over bobletælleren, hvor man kan tilslutte vand. Der står i hvertfald på brugsforvirringen; water in (under pressure.)

Nu er spørgsmålet så, om returpumpen SKAL tilsluttes den her hane, for at få vand ind løbende i reaktoren?

Hvis det er tilfældet, hvad er pumpen som er på reaktoren, så til?
Hej.

Jeg føder min med trykket fra hovedrøret. Hanen på indgangen har jeg beholdt, så jeg kan lukke for vandet når jeg roder med reaktoren. Jeg har sat den ventil jeg justerer flowet med på udgangen, og har fået sat et "model Tom" filter på. Det kører helt præcist nu.

Som jeg har forstået det så betyder "under pressure" at den skal have enten pumpe eller vandsøjletryk.
IMG_7500.JPG
som det er sat sammen.


Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Chrissy62 »

Hovedrør, er det returpumpen?

"Tom filter", hvorfor er det vigtigt?

Burde det ikke bare kunne køre, sådan som det er indkøbt til fra fabrikkens side?


Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af PederP »

Med "hovedrør" mener jeg det nedløb fra akvariet hvor du har en hane på. Der skulle gerne være tryk der. Eller også bare en hævet fra overløbs kassen i DT til at lave tryk.
Der er også mange der bruger en lille separat pumpe..

Filteret gør at der ikke sætter sig små partikler i hanen så den langsomt stopper til. Mit flow faldt ganske langsomt før jeg fik det på.
Der er sikkert mange der har succes uden - men hos mig var det nødvendigt.


Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Chrissy62 »

Men, Peder, røret fra DT, går jo direkte ind i skummeren. Det er jo det beskidte vand, der skal renses, før det kommer i kalkreaktoren.

Jeg må ærligt indrømme, vi forstår det ikke.


Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Ryom »

Jeg har slangen til kalkreaktoren sat på trykrøret lige efter returpumpen. Der har du helt klart det højeste tryk i røret og dermed også i reaktoren.
Mvh
Jesper


Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 408
Tilmeldt: søn 24. apr 2011 13:26
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2011

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af gnizten »

Hej Christina.

Her et lille hint fra de varmere himmelstrøg på Maldiverne...

Pumpen der sidder på reaktoren er ikke selvansugende, den bruges kun til at få vandet til at cirkulere kraftigt i reaktoren, Slangen der påmonteres over dråbetælleren er tilgang fra en bypass på din retur, eller fra en 3 pumpe som du skal montere. hvis du monterer den på et t-stykke på din retur, får du et udemærket tryk på vandet til reaktoren, alternativt en pumpe som du dumper ned i sumpen. Når returen eller pumpen fører vand ind i reaktoren, vi lder naturligvis løbe vand ud af udløbet. Den hane du har med, er du nødt til at montere på udløbet, for at styre hvor meet der skal kunne løbe ud af reaktoren. Herved får du også et overtryk inde i den hvilket er en fordel når vandet mættes med Co2. Dog kan du hos moby få en Ventil fra Vertex, som er rigtigt god til at indstille de små mængder der skal ud af reaktoren. Sætter du sådan en på, vil du med fordel kunne sætte den der fulgte med reaktoren på tilgangssiden fra sump eller retur således at dennne kan lukkes hvis du skal fylde mere medie på.

Tom filteret har jeg fundet på fordi små kalkfragmenter stoppede min nåleventil til, hvilket den ikke gør mere.

Jeg ville ønske at du kunne se hvordan min Grotech er samlet og sat til, og endnu mere at jeg kunne komme forbi og hjælpe, men jeg sidder på en af de sydligste Atoller på Maldiverne....

Håber at det gav mening

Ps. Svampene smider du over skulderen, med mindre din fine arm drysser ned igennem bundstykket. Men rigtigt som de andre skriver risikerer du at svampen stopper til. Men skal du starte med den fine ARM kan du jo blive nødt til at bruge den hvis ovenstående er tilfældet.... Får du grov ARM, ...ingen svampe...


Mange hilsener
Tom.
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Chrissy62 »

Tusind tak, for gode anvisninger. Vi vil nu kæmpe videre med det efter maden, eller imorgen.

Tom, du kan bare tage en hurtigflyver hjem, så er jeg sikker på, du kan være hernede og hjælpe os i morgen :T


Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 245
Tilmeldt: man 26. mar 2012 20:35
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2012

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Frank »

hej christina

du kan ringe til mig hvis du har behov ,,, eller ikke vil vente på at Tom kommer hjem
Tom og min reaktor er helt ens tilsluttet , du kan sende pb til mig og få mit tlf nr , hvis du ønsker min hjælp , men man skal være lidt teknisk for at få det til at virke optimalt ,,, men gør den det så lover jeg dig fantastisk vækst osv . .


hilsen Frank
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Chrissy62 »

Tak, skal du have, Frank. :)


Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af MoG »

Efter som der er så meget snak om kalkreaktorer i øjeblikket , så sætter jeg lige billeder ind i denne super informative tråd som Erik har lavet ... af min nystartede kalkreaktor .. Nogen kunne måske få gavn af/afklaret nogle spørgsmål i denne tråd. Eller få inspiration! :biggrin: Jeg synes selv det var ret så forvirrende .. Indtil jeg lige fik sat mig ind i det..
Jeg har valgt følgende til mit reaktorsetup:

Kalkreaktoren er en Grotech Hcr200
Ph controller med aquamedic probe
6 kg CO2 flaske
Tunze regulator/manometer
Milwaukee Magnetventil
Vertex nåleventil v. Udløb
20 microen garnfilter i 10" filterhus fra Rentpostevand.dk som sidder før nåleventilen.
Tunze 150-800l/t pumpe til at føde reaktoren med vand.
Mediet i reaktoren er grov A.R.M medie og koralgrus fra Klovnfisken.

Jeg fik boostet min kh fra 9 til 11 cirka , da jeg koblede reaktoren på. Startede med et udløb på 150ml/min og 6.85 i ph i reaktoren hvilket fik kh til at stige. Jeg skruede op for ph for at få kh til at falde til de 9 igen.. Var helt oppe på 7.25 i ph inden den faldt, samtidig med at jeg skruede ned for udløbet til 100ml/min. Den ligger stabilt nu på 100ml/min og 7.10 i ph og holder en kh på 9.3 nu.

Andre kunne måske få gavn af dette, da jeg som sagt også var i tvivl om en masse.. Det står i min tråd meget af det, men tænkte det var ganske relevant her i denne fine tråd.. :wink:
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg
Senest rettet af MoG man 8. dec 2014 19:54, rettet i alt 2 gange.


Morten
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af palamo123 »

MoG skrev:Efter som der er så meget snak om kalkreaktorer i øjeblikket , så sætter jeg lige billeder ind i denne super informative tråd som Erik har lavet ... af min nystartede kalkreaktor .. Nogen kunne måske få gavn af/afklaret nogle spørgsmål i denne tråd. Eller få inspiration! :biggrin: Jeg synes selv det var ret så forvirrende .. Indtil jeg lige fik sat mig ind i det..
Jeg har valgt følgende til mit reaktorsetup:

Kalkreaktoren er en Grotech Hcr200
Ph controller med aquamedic probe
6 kg CO2 flaske
Tunze regulator/manometer
Milwaukee Magnetventil
Vertex nåleventil v. Udløb
20 microen garnfilter i 10" filterhus fra Rentpostevand.dk som sidder før nåleventilen.
Tunze 150-800l/t pumpe til at føde reaktoren med vand.
Mediet i reaktoren er grov A.R.M medie og koralgrus fra Klovnfisken.
Fedt setup..... Lækker reaktor.
Du nævner nøgleordet......"indtil folk lige har sat sig ind i det"
Der er en masse brugbart/let forståeligt materiale blot ved at bruge søgefunktionen eller google.


Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af MoG »

Palamo123/Kenneth :

Du har ganske ret i at der er masser af Info omkring det.. Jeg må dog sige (som ikke teknik-nørd) at Trods dette, så var der tonsvis af ting jeg var i tvivl om.. Hold da op! :biggrin: Ting jeg synes der er ret simple nu!!
Jeg læste alt det jeg kunne herinde omkring kalkreaktorer , så videoer omkring det på youtube osv osv.. Men der var sgu stadig tvivl! :wink:


Morten
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af nbd »

Har brug for et godt råd: hvilke pH-værdier sætter I controlleren til, hhv. den høje hvor CO2 tilsættes og den lave værdi hvor controlleren lukker for CO2?


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af MoG »

Det var lige præcis det jeg ikke fattede ! :biggrin: jeg spurgte i en tråd fordi jeg troede At man på controlleren skulle stille den på både High og Low .. Så den tændte og slukkede mellem de to værdier... Men det kan du ikke! Jeg var lidt sløv i optrækket, men fattede det til sidst! :biggrin:
Jeg har fx. Sat min på 6.95 og vippet kontakten over på HI , dvs. Den åbner for magnetventilen der.


Morten
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Bingocaller »

Ja jeg skull også lige fatte det dengang at der ikke var en øvre og nedre værdi man skulle stille :)


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Hvam »

MoG skrev:Palamo123/Kenneth :

Du har ganske ret i at der er masser af Info omkring det.. Jeg må dog sige (som ikke teknik-nørd) at Trods dette, så var der tonsvis af ting jeg var i tvivl om.. Hold da op! :biggrin: Ting jeg synes der er ret simple nu!!
Jeg læste alt det jeg kunne herinde omkring kalkreaktorer , så videoer omkring det på youtube osv osv.. Men der var sgu stadig tvivl! :wink:
Alle de informationer forvirret også mig, især det med Ph da der var modsigende informationer fra en med hatte. :wink:

Men syntes nu det er ret enkelt og pisse let :beer:


Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af MoG »

Hvam:
Ja når man først lige er kommet ind i det, så er det som du så fint udtrykker det; "Ret enkelt og pisse let!" Når først det er sat op og kører .. :biggrin:
Men Til at starte med, hold da fest... Pyha.. Men så er det godt man kunne få lidt god vejledning! :biggrin:


Morten
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Thue »

Er der nogen der evt har prøvet og køre kun med feks grov koral grus?? Og evt kunne sige lidt omkring hva ph der skal til for og opløse det. Nu er det jo ikke fordi arm er det dyreste i verden men koral grus er da meget billigere.

Og gerne kom med lidt input omkring for eller imod.


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af MoG »

Tja... Mit kører jo med 40% grov arm/extra coarse og 60% koralgrus, så det er ret groft.. Men kan ikke rigtig bidrage med de helt store erfaringer, da den kun har hørt ca 1,5 måned.. Har ikke voldsomt mange koraller endnu, men den kører med 6.95 i ph og udløb på 100ml/min nu..


Morten
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af nbd »

Tak for hjælpen gutter :-)

Lige et spørgsmål til: hvilken pH-værdi er optimal i reaktoren? Min er pt. 6,80.


Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"