"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Mikas »

Den her
Vedhæftede filer
4F3BA317-840E-4C29-853F-38E29B5C87D0.jpeg
4F3BA317-840E-4C29-853F-38E29B5C87D0.jpeg (12.49 KiB) Vist 16085 gange


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 821
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 21:21
17
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af JJ »

Jo der er nåleventil på manometret. Og den er også justeret helt i bund så der kun kommer ca. 1-2 bobler i sekundet. Men jeg tror at slangen imellem manometer og magnetventil simpethen er for lang. Der må ligesom blive oparbejdet et tryk i den slange, for når magnetventilen åbner, så giver den et ordentlig skud Co2 i reaktoren.

Men det kunne da godt være jeg lige skulle kigge på den igen...

Den er dog justeret til kun at give 1-2 bobler i sekundet efter den har skudt den af. Min Kh er og har igennem længere tid været ret ujævn/svingende. Og jeg tænker det godt kunne være derfor... Reaktoren får aldrig lov til at falde stille og roligt i ph. Det er altid kun et kraftigt fald og så kører den stille og roligt opad igen. Og den ryger altid under der hvor controlleren er sat til. Så det er ikke optimalt tænker jeg.

Det er vel derfor det er svært at holde en stabil KH...?


576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Mikas »

Jeg har cirka 8-10 cm. Så jeg skal ik ku sige det med sikkerhed men synes det lyder vildt hvis der skulle kunne være så meget CO2 i sådan en tynd slange .
Men er det ik bare at flytte den helt hen til flasken så? Det gir vel også bedre mening at den sidder lige efter med mindre du har flasken stående for sig .

Min pH controller har også et slip på 0.15 før den lukker for ventilen igen


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af MortenL »

Mikas skrev:Jeg har cirka 8-10 cm. Så jeg skal ik ku sige det med sikkerhed men synes det lyder vildt hvis der skulle kunne være så meget CO2 i sådan en tynd slange .
Men er det ik bare at flytte den helt hen til flasken så? Det gir vel også bedre mening at den sidder lige efter med mindre du har flasken stående for sig
Helt enig med Mikas, flyt magnetventilen op på regulatoren, så kommer der ingen skud af CO2, og der er ikke en slange der står med tryk på. Det er sådan jeg har lavet mit, og der kommer ingen store variationer i pH'en, desuden kører jeg med 0,05 i hysterese på min pH, da jeg kan gøre det via min Profilux. Ikke at jeg tror det gør den store forskel med en større hysterese.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af crazy seahorse »

Mikas skrev:Jeg har cirka 8-10 cm. Så jeg skal ik ku sige det med sikkerhed men synes det lyder vildt hvis der skulle kunne være så meget CO2 i sådan en tynd slange .
Men er det ik bare at flytte den helt hen til flasken så? Det gir vel også bedre mening at den sidder lige efter med mindre du har flasken stående for sig .

Min pH controller har også et slip på 0.15 før den lukker for ventilen igen
På en DaStaCo er der en anbefalet max længde på slangen mellem regulator og magnetventil, hvorimod der ikke er det på slangen efter magnetventilen. Her er der frit slag. Så længden på den slange har en betydning.
Jeg tror/gætter på, at det har med det tryk der kommer på magnetventilen at gøre. Jo længere slange, jo større tryk vil der blive.
Jeg oplever det feks også når jeg skifter vand. Har jeg af en eller anden grund holdt en pause så slangen er vandfyldt, så er modtrykket fra vandet i slangen stort og kræver mere kraft fra pumpen for at flytte det, før den kommer i gang igen.
Men det er kun et gæt.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Mikas »

Okay i har måske ret. Det gir mening at hvis man har en meter slange så kommer det ud med mere fart når ventilen åbner til der ikke er mere CO2 i slangen og så kommer det kun i den hastighed som regulatoren kan levere. Men hvor meget CO2 kan der være i sådan en tynd slange på 30cm?

Jeg kan dog ikke se at trykket skulle blive større på magnetventilen af at have en længere slange? Regulatoren levere jo det samme tryk lige meget hvad?


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Mikas »

De to ure der sidder på manometeret. Der er den ene trykket i flasken. Det andet er det ikke det tryk som manometeret levere efter?
Så hvis man stiller den til fx 1 eller 0.5 bar så er der vel ikk mere end det i slangen efter manometeret?


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 821
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 21:21
17
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af JJ »

Mikas skrev:De to ure der sidder på manometeret. Der er den ene trykket i flasken. Det andet er det ikke det tryk som manometeret levere efter?
Så hvis man stiller den til fx 1 eller 0.5 bar så er der vel ikk mere end det i slangen efter manometeret?
Jo trykket er det samme i slangen hen til magnetventilen, men der kan også en relativ stor mængde hvis slangen er fx. 30 cm. lang. Så trykket vil være det samme men flowet er større. Derfor får den et skud!

Jeg må korte slangen af imellem manometer og magnetventil når jeg får tid.


576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af KasperT »

Hvilken type garnfilter har i valgt i der bruger "Tom"-løsningen på udløbet? 50µ?


/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg bruger 10µ
Er gået bort fra garnfilter. Bruger bare de almindelige.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af KasperT »

Jeg har en HCR 200 som jeg forsøger at få sat op, men hvor finder jeg fittings, slange, spænderinge mm. til at sætte tingene ordentligt sammen?
Min er købt brugt så det er muligt at der mangler noget.

Udgangsvandet kommer i en ca. 8 mm slange på min, så den passer ikke rigtig til de plastfittings jeg bruger til RO-anlægget.
Men ville egentlig gerne sætte et filter på udgangsvandet inden nåleventilen.
Der sidder sådan nogle fine blå fittings på anlægget som måske kunne bruges men der er ikke ekstra med.

Hvor køber man den slags?
Det eneste jeg lige kan finde er den her: https://grotech-shop.de/Ball-valve-connection-6-8mm" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvad med gode fittings til CO2 og evt. spænderinge så det sidder godt sammen?
Som min står nu er slangen bare presset ned over kontra-ventilen, men virker ikke til at sidde specielt godt fast. De andre steder er den fæstnet med enten spændering eller skruer på magnetventil.
Er det ok at den sidder sådan?

Hvis i har gode erfaringer med en bestemt nåleventil, så smid gerne et link til den også :-)
Har selv fundet den her: http://www.deepoceanshop.dk/vertex-prec ... valve.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kom gerne med links og evt. billeder/beskrivelse af hvordan i har koblet CO2, magnet-ventil og reaktor sammen og hvordan i evt. at koblet filter og nåleventil på udgangsvandet.


/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Mikas »

Jeg har selv nummeret mindre fra grotech.
Jeg bruger gummi slange i stedet for den hårde der fulgte med da disse ikke tåler buk osv. Jeg prøvede at den ene sprang mens jeg var på job. Nok fordi den havde haft et knæk eller noget tidligere men det resulterede i at jeg havde 30 l vand på gulvet .
Jeg har selv den nåle ventil fra grotech som jeg Synes virker fint men hvis jeg skulle ud og købe en ny havde jeg nok tager den fra Vertex da den er noget mere præcis.
Du kan købe masser fittings på rentpostevand.
http://rent-postevand.dk/shop/FittingsVVS" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg mener at de tynde silicone slanger passer i 3/8 hvis du skal skal have sådan et 10” filter på der fra.
Jeg har dog ikke haft nogle problemer med at min stopper til.
Jeg kører bare med fast udløb på afgangs vandet.
Jeg har justeret min så den lige præcis løber konstant i stedet for at dryppe. Det er meget sjældent at jeg skal justere på det men synes det er nemt at holde øje med i stedet for at skulle tælle dråber. :)
Mine slanger sidder ikke med spænde bånd.
De sidder også bare ud over envejs ventilen. Det har jeg ikke haft nogle problemer med overhovedet nu på mine to år med kalkreaktor :)


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af crazy seahorse »

Enig med Mikas. Fittings og evt slange fra RP.
Slanger fås i to tykkelser og han har fittings til begge str.
Jeg bruger nåleventilen fra Vertex (Moby)
Slangerne fra RP passer fint på de fittings der sidder på min.
Slangerne fra RP passer fint på de fittings der sidder på min.
De passer også på 10" sedimentfilteret.
De passer også på 10" sedimentfilteret.
Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af KasperT »

Mikas skrev: Jeg bruger gummi slange i stedet for den hårde der fulgte med da disse ikke tåler buk osv.
Kan du fortælle lidt mere om det slange du har brugt og hvor man evt kan købe det?
Det der sidder på passer ikke i de fittings fra RP jeg har liggende. (1/4 og 3/8”)


/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af crazy seahorse »

KasperT skrev:
Mikas skrev: Jeg bruger gummi slange i stedet for den hårde der fulgte med da disse ikke tåler buk osv.
Kan du fortælle lidt mere om det slange du har brugt og hvor man evt kan købe det?
Det der sidder på passer ikke i de fittings fra RP jeg har liggende. (1/4 og 3/8”)
Hvis ikke de passer, så prøv at skrive til Gnizten. Han har den samme reaktor som dig.
Jeg er næsten 100% sikker på, at han har sine fittings fra RP. Han bruger primært de tykke af dem. Men om han har skiftet studse på reaktoren, er jeg ikke klar over.
Det kan han svare dig på.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Mikas »

KasperT skrev:
Mikas skrev: Jeg bruger gummi slange i stedet for den hårde der fulgte med da disse ikke tåler buk osv.
Kan du fortælle lidt mere om det slange du har brugt og hvor man evt kan købe det?
Det der sidder på passer ikke i de fittings fra RP jeg har liggende. (1/4 og 3/8”)
Jeg har købt mit slange hos Carsten.

Hvordan ser dit ud?
Vedhæftede filer
0FC55843-5606-4C9B-AE62-C83E34C69E28.jpeg


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af KasperT »

Mikas skrev:
KasperT skrev:
Mikas skrev: Jeg bruger gummi slange i stedet for den hårde der fulgte med da disse ikke tåler buk osv.
Kan du fortælle lidt mere om det slange du har brugt og hvor man evt kan købe det?
Det der sidder på passer ikke i de fittings fra RP jeg har liggende. (1/4 og 3/8”)
Jeg har købt mit slange hos Carsten.

Hvordan ser dit ud?
Mit ligner dit på en prik, men spørgsmålet er om det er ozoflex eller silikone slange du har købt.

https://decocean.dk/91-slanger" onclick="window.open(this.href);return false;
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg


/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Mikas »

Jeg er faktisk ikke helt klar over det. Jeg sagde bare hvad jeg skulle bruge det til :)
Skriv til ham på hans facebook. Han har selv solgt grotech reaktorne så han kender dem udemærket . Tror også jeg har set de der nåle ventiler i hans pvc hylde så han kan nok hjælpe dig med alle de dele du skal bruge :)


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af KasperT »

Bliver man træt af en pH controller som kun har on/off til magnet ventilen? Den har ikke noget interval, kun en minimum pH værdi.
Tænker at den nemt kommer til at stå og tænde og slukke hele tiden?
Mit akvarie står i stuen.


/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Mikas »

Så hvis du sætter den til 7.00 så tænder den lige så snart den kommer på 7.01 ?
Det lyder underligt?
Min åbner og lader den falde til 6.90 før den slukker igen.
Men ja det ville jeg tro. Tror heller ik magnetventiler holder.
De tåler ikke at blive meget varme når ventilen står åbent for længe .
Jeg har ødelagt 2 på at lukke for co2en på manometeret så magnetventilen bare har stået åbent nogle timer uden at sende CO2 ud i reaktoren .
Var ikke klar over det var det der ødelagde den første gang :)


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 821
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 21:21
17
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af JJ »

Jeg synes lige jeg vil bidrage til tråden her med hvad jeg har gjort med min kalkreaktor.

Jeg har købt en Kamoer FX-STP og sat til at føde reaktoren.

På den måde er man udover de problemer med tilstoppede ventiler, filtre, og ustabil KH. Den holder gennemløbet fuldstændig stabilt. Så er det kun op til ens selv hvad man vil gøre med Ph´en i reaktoren. Jeg kører selv med ph controller.

Min kh er ultra stabil på denne måde! Kan klart anbefales til andre.

Jeg kan kun tilslutte mig holdningen om at gøre sin kalkreaktor ren for "mel". Den slammer rimelig meget til med tiden hvis man kører med ARM medie og har man ventil på udgangen så stopper den nemmere til.

Er der nogen som har noget bevis for hvad der er bedst med at neutralisere udgangsvandet? Piggyback vs køre det direkte i skummeren. - Hvad virker bedst?


576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af ttkthomsen »

JJ skrev:Jeg synes lige jeg vil bidrage til tråden her med hvad jeg har gjort med min kalkreaktor.

Jeg har købt en Kamoer FX-STP og sat til at føde reaktoren.

På den måde er man udover de problemer med tilstoppede ventiler, filtre, og ustabil KH. Den holder gennemløbet fuldstændig stabilt. Så er det kun op til ens selv hvad man vil gøre med Ph´en i reaktoren. Jeg kører selv med ph controller.

Min kh er ultra stabil på denne måde! Kan klart anbefales til andre.

Jeg kan kun tilslutte mig holdningen om at gøre sin kalkreaktor ren for "mel". Den slammer rimelig meget til med tiden hvis man kører med ARM medie og har man ventil på udgangen så stopper den nemmere til.

Er der nogen som har noget bevis for hvad der er bedst med at neutralisere udgangsvandet? Piggyback vs køre det direkte i skummeren. - Hvad virker bedst?
Hvor meget larmer sådan en kamoer doseringspumpe?


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Kalkreaktor og KH director

Indlæg af MortenL »

Hej

Jeg forsøgte mig med Kalkreaktor for et par år siden, det var ikke nogen succes, da jeg ikke kunne holde min KH højt nok, i bagklogskabens lys, tænker jeg at jeg var for bange for at holde pH'en for lavt. Desuden havde jeg problemer med holde flow fra reaktoren. Derfor endte jeg tilbage på Balling.

Sagen er nu den at mine koraller vokser helt vildt og mængden af væske der doseres er ved at være et problem, så tænker på at gå tilbage til kalkreaktoren, men vil nok styre flow'et med en Kamoer peristatisk pumpe og KH director fra GHL. Det giver så grund til at par spørgsmål:

1. Følges Ca og KH så tæt at jeg kan styre Ca via KH director'en, altså at jeg kan klare mig med at måle Ca ugentligt, eller ender værdierne med at drive fra hinanden ?

2. Kan man bruge GHL's store 2 kanals doser 2.1 som peristatisk pumpe, istedet for Kamoer'en, herved kan jeg styre den via GHL profilux.

3. Hvad er brugernes erfaring omkring Kalkreaktore og pH i baljen, ender jeg op med at skal dosere noget andet for at hæve pH. Hvis ikke, hvad gør I for at undgå for stort fald i pH?


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af nbd »

Forholdet mellem Ca, kH og pH følges ikke 1:1. Der er forhold som tryk, temperatur og opløselighed, som også spiller ind.

Jeg har bemærket, at pH'en i akvariet er 0,2-0,3 højere de gange, hvor min reaktor har været slået fra. Så den CO2, der tilsættes mediet, bidrager også udenfor reaktoren. Men om det betyder noget i praksis, ved jeg ikke. Jeg kan blot konstatere, at sps ikke trives i min balje (i modsætning til lps!).

Det skal siges, at jeg tilsætter kalkwasser som erstatning for fordampet vand (ca. 1 L i døgnet). Kalkwasser bidrager med Ca og kH - og modvirker pH-faldet som følge af reaktorens udslip.

Jeg har ikke målt mine værdier de sidste tre år. Til gengæld er flowet i akvariet noget nedsat fordi korallerne fylder alt for meget. Det er vist tid til at høste igen :-)


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Kalkreaktor og KH director

Indlæg af ttkthomsen »

MortenL skrev:Hej

Jeg forsøgte mig med Kalkreaktor for et par år siden, det var ikke nogen succes, da jeg ikke kunne holde min KH højt nok, i bagklogskabens lys, tænker jeg at jeg var for bange for at holde pH'en for lavt. Desuden havde jeg problemer med holde flow fra reaktoren. Derfor endte jeg tilbage på Balling.

Sagen er nu den at mine koraller vokser helt vildt og mængden af væske der doseres er ved at være et problem, så tænker på at gå tilbage til kalkreaktoren, men vil nok styre flow'et med en Kamoer peristatisk pumpe og KH director fra GHL. Det giver så grund til at par spørgsmål:

1. Følges Ca og KH så tæt at jeg kan styre Ca via KH director'en, altså at jeg kan klare mig med at måle Ca ugentligt, eller ender værdierne med at drive fra hinanden ?

2. Kan man bruge GHL's store 2 kanals doser 2.1 som peristatisk pumpe, istedet for Kamoer'en, herved kan jeg styre den via GHL profilux.

3. Hvad er brugernes erfaring omkring Kalkreaktore og pH i baljen, ender jeg op med at skal dosere noget andet for at hæve pH. Hvis ikke, hvad gør I for at undgå for stort fald i pH?
Jeg bøvlede noget med at holde en stabil kh i baljen med min kalkreaktor da jeg var meget fokuseret på at have en fast ph i reaktoren og så regulere vandgennemstrømningen i reaktoren (ved dryp). I en anden tråd fandt jeg så ud af at flere havde et højere flow igennem reaktoren og regulere ph i reaktoren istedet.

Det forsøgt jeg og det skulle jeg have gjort fra start af, for der har intet bøvl været siden med at holde en stabil KH. Jeg har også tænkte på om man kunne bruge ens ghl doser som en kamoer, men som det køre nu ville det være spild af penge. Og så har jeg også læst at kamoer skulle larme en del.

Min CA følger KH fint, jeg oplever ikke udsving, jeg tilsætter MG når målingerne viser at den er på vej ned.


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af ttkthomsen »

Hov min ph ligger imellem 7,9-8,3 jf. min ghl computer. Har anvendt ati co2 scrubber og der kunne jeg holde ph på 8,3-8,4 hele dagen, det er bare noget bøvl når man løber tør, syntes jeg.


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Kalkreaktor og KH director

Indlæg af MortenL »

ttkthomsen skrev:
Jeg bøvlede noget med at holde en stabil kh i baljen med min kalkreaktor da jeg var meget fokuseret på at have en fast ph i reaktoren og så regulere vandgennemstrømningen i reaktoren (ved dryp). I en anden tråd fandt jeg så ud af at flere havde et højere flow igennem reaktoren og regulere ph i reaktoren istedet.

Det forsøgt jeg og det skulle jeg have gjort fra start af, for der har intet bøvl været siden med at holde en stabil KH. Jeg har også tænkte på om man kunne bruge ens ghl doser som en kamoer, men som det køre nu ville det være spild af penge. Og så har jeg også læst at kamoer skulle larme en del.

Min CA følger KH fint, jeg oplever ikke udsving, jeg tilsætter MG når målingerne viser at den er på vej ned.
At styre pH frem for flow er også det som GHL gør i deres KH director, så det er rart at få bekræftet, at det nok er vejen frem for at regulere på flow.

Men vil det høje flow så ikke suge CO2 flasken tom på ingen tid? eller er det et mindre problem, eller så højt behøver det måske heller ikke at være.
Senest rettet af MortenL tors 5. mar 2020 14:42, rettet i alt 1 gang.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Kalkreaktor og KH director

Indlæg af ttkthomsen »

MortenL skrev:
ttkthomsen skrev:
Jeg bøvlede noget med at holde en stabil kh i baljen med min kalkreaktor da jeg var meget fokuseret på at have en fast ph i reaktoren og så regulere vandgennemstrømningen i reaktoren (ved dryp). I en anden tråd fandt jeg så ud af at flere havde et højere flow igennem reaktoren og regulere ph i reaktoren istedet.

Det forsøgt jeg og det skulle jeg have gjort fra start af, for der har intet bøvl været siden med at holde en stabil KH. Jeg har også tænkte på om man kunne bruge ens ghl doser som en kamoer, men som det køre nu ville det være spild af penge. Og så har jeg også læst at kamoer skulle larme en del.

Min CA følger KH fint, jeg oplever ikke udsving, jeg tilsætter MG når målingerne viser at den er på vej ned.
At styre pH from for flow er også det som GHL gør i deres KH director, så det er rart at få bekræftet, at det nok er vejen frem for at regulere på flow.

Men vil det høje flow så ikke suge CO2 flasken tom på ingen tid? eller er det et mindre problem, eller så højt behøver det måske heller ikke at være.
Ja det skulle man nok tro men det er ikke noget jeg oplever på min. Jeg har en KH director også og planen var faktisk at den skulle styre reaktoren, men det tør jeg simpelhent ikke, til det svinger målingerne for meget.


Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Chrissy62 »

Vi står nok over for at skulle udskifte vores kalkreaktor nu, da den ikke ser ud til at virke. Det er en Grotech vi har. Det kan være, vi kan lave den, men skal vi have en ny, hvilken er så bedst til prisen?

Der er plads til 70x30 cm kalkreaktor. Den skal trække ca. 700l :)


Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af crazy seahorse »

Chrissy62 skrev:Vi står nok over for at skulle udskifte vores kalkreaktor nu, da den ikke ser ud til at virke. Det er en Grotech vi har. Det kan være, vi kan lave den, men skal vi have en ny, hvilken er så bedst til prisen?

Der er plads til 70x30 cm kalkreaktor. Den skal trække ca. 700l :)
Hvad er der galt med din Grotech? Der er ikke ret meget der kan gå i stykker, men selvfølgelig kan røret flække, eller fittings kan brække af, hvis man taber den ved et uheld.
Der er ingen bevægelige dele inde i en reaktor. Det er jo bare et rør. Det der kan gå i stykker eller blive slidt, sidder på/uden for reaktoren. De kan jo skiftes og det er billigere end en ny reaktor.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"