"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Schwensen »

PederP skrev:
Schwensen skrev:
PederP skrev:Så fik jeg udskiftet min kalkreaktor med en ny Grotech. Den første nåede at køre sig selv ihjel.. :Peace:

Nå men - jeg er også blevet den lykkelige ejer af et stabilt gennemløb i reaktoren :) Har prøvet at følge instrukserne nøje.
Har selv bikset en "ph stabilisator" sammen, hvor jeg også fik lavet en dråbetæller. Den sidder på udløbsrøret fra skummeren, så afløbet drypper ned og bliver iltet igennem.

Tak for gode råd
Risikerer du ikke blot at skumme den Ca, KH mv. af igen? Så du i sidste ende blot skal tilføre det ekstra for at holde dine værdier, men hvis du så slukkede for skummeren ville opleve et boost i værdierne?
Blot en tanke :)
Nej, jeg tror nu heller ikke på at man kan "skumme" ioner ud. Men man kan ilte CO2 ud af vandet.
Du har ret. Det er selvfølgelig opløst i vandet. Tænkte hvis det stadig ikke var helt opløst, så kunne de små partikler sætte sig på boblerne, men det er jo opløst :) Sorry for en hurtig tanke der ikke blev gennemtænkt.


Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 433
Tilmeldt: man 3. maj 2010 11:07
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stenløse

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Flemse »

Hej Alle

Er der nogen der kan fortælle mig hvad der sker med mit anlæg, som er startet i lørdags.

Søndag morgen da jeg stod op var det standset! Luft/Co2 i toppen af reaktor. Da jeg gik i seng havde den et flow på ca 50 dryp pr minut.

Startede op igen og hele søndagen kørte det uden luft/Co2 i toppen og flowet blev justeret så min KH lå på 41,7.

Så her til morgen var den stoppet igen? Skal lige siges at flowet var lidt flydende ikke dryppende!

Nogen der kan forklare mig hvad der sker på en måde så en nybegynder i kalkreaktor livet kan forstå det!

Koralin C3002 reaktor uden probe endnu og en 10kgs Co2/ ny opfyldt.


Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af crazy seahorse »

Hvordan føder du den?
Der skal opbygges et vist tryk inde i reaktoren for at vandet kan "holde på" Co2.
Det er historien om sodavandsdåsen igen.
Hvad med cirkulationspumpen, kører den som den skal?

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 433
Tilmeldt: man 3. maj 2010 11:07
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stenløse

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Flemse »

Hej Erik

Føder pumpen er en Eheim 1000 compact som går gennem et phosfat filter med svovl og derefter ud i den tynde slange som reaktoren fødes med! Men der er luft i slange fra pumpen når den stopper, men der er ikke adgang til luft da den er neddykket! Fuldstændigt som om at luften løber baglæns i systemet? For phosfat filtret er også fyldt med luft/co2!

Skal der evt en kraftigere pumpe på så den kan holde trykket?


Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af PederP »

Flemse skrev:Hej Alle

Er der nogen der kan fortælle mig hvad der sker med mit anlæg, som er startet i lørdags.

Søndag morgen da jeg stod op var det standset! Luft/Co2 i toppen af reaktor. Da jeg gik i seng havde den et flow på ca 50 dryp pr minut.

Startede op igen og hele søndagen kørte det uden luft/Co2 i toppen og flowet blev justeret så min KH lå på 41,7.

Så her til morgen var den stoppet igen? Skal lige siges at flowet var lidt flydende ikke dryppende!

Nogen der kan forklare mig hvad der sker på en måde så en nybegynder i kalkreaktor livet kan forstå det!

Koralin C3002 reaktor uden probe endnu og en 10kgs Co2/ ny opfyldt.
Uden at jeg er nogen ekspert så lyder 50 dryp i minuttet af meget meget lidt. Sammenholdt med at du kører uden probe så må det være let at komme til at fylde for meget CO2 i reaktoren.

Mit gæt - men jeg er selv forholdsvis kalkreaktor-newbee


Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Ryom »

Jeg tror også du har for meget CO2 i reaktoren. Hvis jeg kører min ph ned under 6,15 begynder min reaktor også at blive fyldt med luft (CO2 gas). Reaktoren kan bare ikke optage mere. Dette kommer jo så igen an på trykket i reaktoren.


Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 433
Tilmeldt: man 3. maj 2010 11:07
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stenløse

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Flemse »

Ifølge den vejledning der ligger på nettet til Koralin c3002 så kan saltvand ikke optage Co2 under 6,5 PH og den er opstillet efter deres informationer på de pågældende sider hvilket måske er lidt af en tilsnigelse af den "Rigtige" verden, men har fået lov til at kommer forbi crazy seahorse i morgen og se hvordan systemet kører hos ham! Så håber at jeg bliver lidt klogere.
Men deres udregning fortæller at der skal startes op på 40 dråber ud af slange 1, ca 1-2 dråber af slange 2 og ca 10 bobler i bobbletælleren pr. minut for der efter at justere den så ens KH ligger mellem 25-60 på udgangs vandet og PHèn skal ligge på 6,5-6,8. Og skal lige sige at det er rigtigt svært at ramme dråbe antal og bobbler det tog lidt tid at komme der til... Men kan se at der køres med 100-200 ml pr minut hos nogle af jer, så skal Co2 jo bare tilsvarende op så KH passer med 25 til 60 på udgangsvandet ik?


Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg er lidt forvirret, men nu har jeg aldrig set den nævnte kalkreaktor, men har selv haft den nummeret mindre.
Jeg forstår godt det med slange 1 med de 40 dråber, men hvad er slange 2 så?
På min er der én slange ud. Der er en udgang mere, men den er en udluftningsslange/studs.

Synes også det lyder mærkeligt det med at Ph ikke kan komme under 6,5. Man kan jo have behov for en lavere, hvis ens forbrug tilsiger det.
Jeg kører med en Ph på under 6,25 i øjeblikket. Hvis Ph kommer under 6,10 kan det være tricky, men det er fordi mediet i så fald kan begynde at blive til mel, fordi man kører for hårdt på det.
Men det er rigtig nok at du skal have en høj Kh på udgangsvandet. Min lå sidst jeg målte på det, på 32 og jeg har et udløb på 220 ml/min.
Jo mere vand du leder igennem, jo højere forbrug af Co2.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 433
Tilmeldt: man 3. maj 2010 11:07
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stenløse

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Flemse »

Hej Erik

Jeg tager de papirer fra siden hvor der brugsvejledning i, med i morgen når vi ses!


Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af joekill »

Jeg har selvsamme korallin 3002 reaktor uden ph probe og føder den fra en T kobling på retur pumpen. Jeg kører med en co2 bobble hvert 2. - 3. sekund og udgangsflowet på slange 1 er "så mange dryp at man lige præcis ikke kan nå at tælle dem" :) . Det gir hos mig en kh på 12 og Ca 440 og mit akv er nogenlunde samme str som dit, og er tæt pakket med sps.

Slange 2 skal kun bruges til at udlufte reaktoren, når man har skiftet medium. Hvis du har luft eller co2 i toppen, så åbn slange 2 til der kommer vand ud og luk.

Så hav altid et hurtigt dryppende flow og juster så antallet af co2 bobler til dit behov mht. værdier, antal koraller osv. Start fx med en bobble hvert 5. - 6. sekund, mål kh i baljen efter 3-4 dage, er værdien stabil så la reaktoren være og mål igen efter 3-4 dage. Skulle kh falde, så gi en bobbel mere, stiger Kh for meget , så gi en bobbel mindre, osv.
Når kh er stabil så mål Ca og Mg. Er de for lave så juster op med et Ca og Mg produkt sammen med et vandskift (brug en reefcalculator). Så er du done ;-)


:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af crazy seahorse »

Det var en god forklaring på slange 2 fra Johnny og det giver god mening.
Mit gæt er at der må blive tilført mere Co2 end vandet kan "holde på", eller også gør det at den står åben (drypper med 2 dr.) at den kan suge atmosfærisk luft ind mellem dryppene. Kommer der luft/Co2 i toppen af reaktoren, kører den ikke optimalt og kan risikere at stoppe til sidst.

På min sidder der et lille rør på indersiden af udløbsslangestudsen i toppladen. Det ligner et af de glas vi bruger til vores målesæt, dvs det er lukket i den ene ende. Det går så at sige ned i kalkreaktoren indvendigt. Der er så boret huller i, tæt på den lukkede bund.
Det forhindrer at der suges luft/Co2 ind i udløbsslangen, da den "suger" vandet lidt længere nede i reaktoren. Evt luft/Co2 vil ligge over hullerne i røret.
Jeg bruger dog ikke det rør i øjeblikket, da det ikke er nødvendigt. Men du kan se det senere i dag.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 433
Tilmeldt: man 3. maj 2010 11:07
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stenløse

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Flemse »

Ok glæder mig til at se et system der virker! Min reaktor har kørt hele natten og her til morgen var udgangs KH desværre lidt lavt ca 16. så der har vel været for meget flow i reaktoren ifht tilført Co2. men nu er der stillet lidt op på Co2 og lidt ned i reaktor flowet så den lige akurart ikke kan tælles i dråber og ca 1 Co2 bobble hvert sekund. Samt at der er lukket for ventil 2. Så må jeg se når jeg kommer hjem idag om det spiller......


Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af joekill »

Flemse skrev:Ok glæder mig til at se et system der virker! Min reaktor har kørt hele natten og her til morgen var udgangs KH desværre lidt lavt ca 16. så der har vel været for meget flow i reaktoren ifht tilført Co2. men nu er der stillet lidt op på Co2 og lidt ned i reaktor flowet så den lige akurart ikke kan tælles i dråber og ca 1 Co2 bobble hvert sekund. Samt at der er lukket for ventil 2. Så må jeg se når jeg kommer hjem idag om det spiller......
Du er på rette vej :-)
Hvis kalk mediet er spritnyt kan der godt gå nogle dage inden kh rigtig viser sig og kommer i balance.


:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 433
Tilmeldt: man 3. maj 2010 11:07
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stenløse

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Flemse »

Lidt update fra igår, efter at have været ude hos Erik så fik jeg afkortet slange 1 så den går op ad hele tiden og ender i en tragt,på samme måde som hos Erik!
Men systemet var stoppet her til morgen igen, så bliver nok nød til at sætte et filter på. Det virkede som om at slangen var stoppet da jeg startede op igen, så det bliver nok løsningen.


Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 433
Tilmeldt: man 3. maj 2010 11:07
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stenløse

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Flemse »

Lige en obs som jeg tænkte, kan det have noget med den ekstra MG som er kommet i reaktoren efter anbefaling. Det er et medie ligesom selve kalken bare lidt mindre i størrelsen.


Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af crazy seahorse »

Flemse skrev:Lidt update fra igår, efter at have været ude hos Erik så fik jeg afkortet slange 1 så den går op ad hele tiden og ender i en tragt,på samme måde som hos Erik!
Men systemet var stoppet her til morgen igen, så bliver nok nød til at sætte et filter på. Det virkede som om at slangen var stoppet da jeg startede op igen, så det bliver nok løsningen.
Det du har gjort med udløbet er rigtigt. Men som jeg husker det, så havde du ikke skyllet mediet inden du kom det i.
Hos mig bliver det altid skyllet et par gange, for at få så mange småpartikler væk som muligt, da de kan sætte sig i udløbshanen og stoppe udløbet.
Det samme gælder for Mg mediet. Jeg bruger for øvrigt ikke Mg medie i min, da det ikke hos mig har vist sig at være nødvendigt.
Hvis der sætter sig noget i hane eller slange, kan det ofte lade sig gøre at skylle det ud ved at lukke helt op for hanen.
Hvis det kommer igen, må du ty til filteret. Det er en ide jeg har nuppet fra Gnizten og det fungerer fint hos mig. Husk at sætte det mellem udløbsstudsen og hanen.
Er det luft/Co2 der stopper den, skal den udluftes og Co2 måske sættes ned.
Jeg skal til Fyn idag, men kan sende dig en kopi af det jeg fik fra Rent Postevand, til brug for bestilling af stumper til filteret. Så behøver du ikke at lede efter det på hjemmesiden.
Jeg har dog ændret på sediment indsatsen i filteret. Gnizten bruger et trådfilter fra RP, men dem jeg fik er et par mm for korte. Så kan der komme vand udenom filteret.
Så jeg har et sedimentfilter af dem der bruges til RO anlæg i. Der er samme my størrelse i dem, men de har den rigtige længde.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 433
Tilmeldt: man 3. maj 2010 11:07
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stenløse

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Flemse »

Hej Erik

Det må du gerne! Det var skidt i slangen imorges og ikke kun luft/Co2 og ja der er ikke skylletfør opstart, så blev vi så klog! Men det er vel bare ro vand du bruger til skylning? Når jeg nu skal skifte på fylde igen!


Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Carsten »

Jeg kørte med kalkreaktor i mange år, og har da aldrig oplevet at skulle køre med et sediment filter på kalkreaktoren.
Den Gardena hane der sidder på duer slet ikke til en kalkreaktor, den stopper til for et godt ord. Jeg brugte en almindelig klemskrue til at regulere flowet. Men på den sidste kalkreaktor jeg havde i drift, kørte det bare igennem uden hane.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af PederP »

Hej Flemse.

Går ud fra du skiftede fra balling til kalkreaktor? Hvor meget balling brugte du dagligt før du skiftede - og hvordan går det med at holde værdier med reaktoren?

Kører du stadig kun med 50 dråber/min. i gennemløb?


Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 433
Tilmeldt: man 3. maj 2010 11:07
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stenløse

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Flemse »

Nej jeg sprang balling over og gik direkte på kalkreaktoren,nej den blev sat op til ca 180-200ml / min men så kan jeg ikke holde KH på mere end 16-20 og den skulle gerne ligge et sted mellem 25 og 60 iflg vejledningen! Så har sat den lidt ned igen
KH i DT er lige pt 13,4 og har været det siden igår!
Ca er meget høj 780, MG 1280 og PH på 8,0.
Det ligger ganske fast lige nu på 36. time.
Skal nok se at få fat i et par koraler mere så der kommer et forbrug på!
Men lige nu handler det om at få den til at kører stabilt, hvilket den har gjort "helt" fra i morges.....
Har her efter hjemkomst stillet lidt ned på flowet så den ligger på ca 100 ml/ min.


Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af joekill »

Jeg har "turbo mg kugler" blandet i mit medie og det giver ikke forstoppelse i slange 1. Men din Ca er al for høj, så lav evt. et par vandskift, for at nedbringe den.


:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 433
Tilmeldt: man 3. maj 2010 11:07
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stenløse

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Flemse »

Ja , det bliver nok løsningen, i dag kørte anlæget som det skulle også til morgen. Den eneste forskel det var at jeg lige lavede en udluftning i går aften inden sengen kaldte, bare kort helt op med hanerne og så ned til samme niveau som før!
Lavede vandskift tirsdag aften hvor den ikke rørte sig, og det var ca 60-70ltr.
Og her til morgen var KH på 13,1, måler resten igen i eftermiddag.
så der er update igen ved 17 tiden....


Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af crazy seahorse »

Det lyder som om det går den rigtige vej. Kh er faldet med 0,3 på et døgns tid, så det er fint. O,5 gør heller ikke noget, det må bare ikke forceres.
Falder den for hurtigt kan faldet vise sig at blive et større problem, end den høje Kh. Specielt Montipora er, efter mine erfaringer, meget sensible over for svingninger i Kh.
Jeg begriber ikke din meget høje Ca. Jeg har svært ved at tro, at det kan skyldes kalkreaktoren alene. Den har givet vis ikke sænket den, for Kh er jo fulgt med op. Men at Ca skulle have overhalet Kh, strider imod det man ellers kan læse sig til - og også imod mine egne oplevelser med min reaktor.

Du skriver at du gik direkte på Kalkreaktor og ikke benyttede Balling først. Men hvordan regulerede du så? Har du ikke puttet et eller andet i?
Det kunne være granulat, kalkwasser eller lign.
Hanevand kunne være en synder, men du kører jo ikke på hanevand.
Har du haft lejlighed til at få lavet den kontrolmåling vi talte om?
Det kunne måske være interessant. Om ikke andet så får man udelukket målingen som skurken.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af PederP »

Er der ikke også noget med at Ca værdier over 500ppm gør de andre tests upræcise?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af crazy seahorse »

Carsten skrev:Jeg kørte med kalkreaktor i mange år, og har da aldrig oplevet at skulle køre med et sediment filter på kalkreaktoren.
Den Gardena hane der sidder på duer slet ikke til en kalkreaktor, den stopper til for et godt ord. Jeg brugte en almindelig klemskrue til at regulere flowet. Men på den sidste kalkreaktor jeg havde i drift, kørte det bare igennem uden hane.
@ Carsten Jeg giver dig ret i det med Gardena hanen. Hvad en have hane laver dér, er et mysterium. Rent Postevand sælger nogle små haner til en fornuftig pris. De virker rimelig godt.

Hvis du køber en Deltec kalkreaktor, så er den fra producentens side forsynet med et sedimentfilter. Det ligner et benzin/brændstof filter.
Det er bare ikke ret stort, så det klokker ret hurtigt. Så det er ikke en ukendt størrelse. Desuden virker det fint, mit udløb er stabilt - hvilket jeg også mener er tilfældet hos Gnizten.
Men kører man med fuld hane, så er det klart at der ikke skal et filter på. Men vi regulerer jo udløbet for at få det fornødne tryk i reaktoren og så bliver hullet jo mindre og stopper lettere.
Med åben slange, så er kalkreaktoren måske heller ikke så effektiv og det vil resultere i et højere Co2 forbrug. Jeg kan huske at Flemming fra Lejre havde et meget højt Co2 forbrug da han kørte med et meget højt udløb.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 99#p550499" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 408
Tilmeldt: søn 24. apr 2011 13:26
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2011

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af gnizten »

crazy seahorse skrev:
Carsten skrev:Jeg kørte med kalkreaktor i mange år, og har da aldrig oplevet at skulle køre med et sediment filter på kalkreaktoren.
Den Gardena hane der sidder på duer slet ikke til en kalkreaktor, den stopper til for et godt ord. Jeg brugte en almindelig klemskrue til at regulere flowet. Men på den sidste kalkreaktor jeg havde i drift, kørte det bare igennem uden hane.
@ Carsten Jeg giver dig ret i det med Gardena hanen. Hvad en have hane laver dér, er et mysterium. Rent Postevand sælger nogle små haner til en fornuftig pris. De virker rimelig godt.

Hvis du køber en Deltec kalkreaktor, så er den fra producentens side forsynet med et sedimentfilter. Det ligner et benzin/brændstof filter.
Det er bare ikke ret stort, så det klokker ret hurtigt. Så det er ikke en ukendt størrelse. Desuden virker det fint, mit udløb er stabilt - hvilket jeg også mener er tilfældet hos Gnizten.
Men kører man med fuld hane, så er det klart at der ikke skal et filter på. Men vi regulerer jo udløbet for at få det fornødne tryk i reaktoren og så bliver hullet jo mindre og stopper lettere.
Med åben slange, så er kalkreaktoren måske heller ikke så effektiv og det vil resultere i et højere Co2 forbrug. Jeg kan huske at Flemming fra Lejre havde et meget højt Co2 forbrug da han kørte med et meget højt udløb.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 99#p550499" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik
+1 der Erik :GO

Det er præcis den erfaring jeg også har gjort mig, jeg har et relativt højt tryk i min reaktor, og har et udgangsflow på ca. 80 ml/min. Kører jeg med højere flow, ja så går der en del mere Co2 til. Mit udløb er erfaringsmæssigt meget mere stabilt, med det høje tryk i reaktoren. Jeg føder den fra min retur, som er monteret på et tee, under vandniveauet i sumpen, hvilket med min Red Dragon giver et pænt tryk, sammen med vandsøjlen over. Jeg har to ens Red Dragon pumper, dvs. en i reserve, som jeg skifter med når det er tid til at rense pumpe, og når jeg gør dette, ændres flowet ikke på udgangen fra reaktoren, ej heller når pumpen er snavset, inden jeg skifter, takket være det høje tryk. Så jeg har flere fordele på den konto.


Mange hilsener
Tom.
Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 433
Tilmeldt: man 3. maj 2010 11:07
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stenløse

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Flemse »

ahh, ja jeg har justeret med reeffoundation ABC fra samme bøtte, så det er nok der at det hele ligger. Selvfølgelig en oplysning som gik i glemmebogen sorry! Det forklarer vel den forhøjede CA, eller er meget medvirkende til dette. Men er stoppet med dette for ca 10 dage siden.


Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af crazy seahorse »

:biggrin: Som vi talte om Flemming, én ting af gangen.
Når flere ting blandes sammen kan der opstå uønskede/uventede effekter.
Den reeffoundation ABC kan sagtens være synderen.
Jeg synes også det lød lidt mærkeligt at Ca sådan var "gået i udbrud" .

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 433
Tilmeldt: man 3. maj 2010 11:07
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stenløse

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Flemse »

Ja, så kom det frem!

Jeg har ikke været renlig nok, kva den snak om rene glas til div. reagenser måtte jeg jo også prøve at gøre lidt rent i systemerne og det gav disse tests.
Med de rene glas!
KH 12,8
Mg 1170
PH 8,1
CA 715

Så noget af det går den rigtige vej, og tro det eller lad være systemet kørte stadig da jeg kom fra arbejde, YES!!!!


Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af crazy seahorse »

Tjekkede lige Reef Foundation ABC.
http://www.redseafish.com/index.aspx?id=4345" onclick="window.open(this.href);return false;

Der står bla.
Reef Foundation ABC+ should be dosed on a daily or weekly basis according to the aquarium type and according to a measured uptake of calcium. Over time an imbalance may occur between the foundation elements.
If dosing daily, you should test all of the foundation elements weekly and make adjustments with the individual A, B & C supplements. If dosing weekly you should test all of the foundation elements monthly and make adjustments with the individual A, B & C supplements.

Concentration

1g will raise the Ca level of 100 liters (25 gal) by 1.5ppm

Lidt interessant står der, Over time an imbalance may occur between the foundation elements.

Jeg har ikke læst det her før, men har haft tanken i forbindelse med tilsætninger. De er som regel en blanding af flere sporstoffer, hvoraf der må opstå en ophobning af nogle af dem, ligesom andre må komme i underskud.
Det har været en af mine bevæggrunde til at vælge regelmæssige vandskift i stedet for at tilsætte sporelementer.
I friskblandet saltvand skulle der være de stoffer, i de afstemte mængder, som er tilstede i naturligt saltvand.
Med vandskift hiver man jo noget vand ud og erstatter det med friskt. Med tilsætningen kommer man kun noget i.

Sammen med kalkreaktoren, giver det for mig, den naturligste tilførsel af alle de stoffer korallerne har brug for.
Hos mig virker det i hvert fald.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"