"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Tilbageløbs ventil til vand

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Tilbageløbs ventil til vand

Indlæg af Brian »

Har søgt lidt men syntes kun at kan finde nogle til luft ? Skal bruge en til vand med 4/6 mm slange tilkobling til lidt nyt kalkdoserings anlæg.

Selv Akvarieudstyr syntes jeg kun har til luft på deres site ??


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg tror faktisk ikke det findes, eller osse er de så sindsyge dyre at det ikke har nogen interesse. Har selv ledt højt og lavt efter sådan en.


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Hmmm det kan da bare næsten ikke passe :)

Gider ikke have hævert effekt fra mit kalkwasser tilbage i osmose tanken !!


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

det vil jeg heller ikke have, og derfor har jeg pt. afmonteret kalkmikseren. Men mon ikke det kan klares på følgende måde!
et T-stk monteres på slangen til kalkmikseren, den ene ende monterer du slangen til kalkmikseren, den anden til ferskvandkarret. Den frie ende, sætter du en luftslange på, og enden af luftslangen, fæstner du så højt at det ikke sprøjter ud af den, når pumpen kører. Når pumpen stopper, og hæverteffekten sætter ind, suger den luft fra den åbne ende af luftslangen, og derved bliver hævert effekten afbrudt.
Har ikke selv prøvet metoden endnu, men det kommer.


Tobber
Reactions:

Indlæg af Tobber »

Hej Brian
jeg har monteret en JBL ventil der minder om den på linket..og jeg har set idag at klovnfisken har en i forretningen. Jeg ved ikke om de kun er til luft, men jeg bruger den til afgang fra mit nitratfilter og jeg har ikke haft nogle problemer (endnu:o)..
http://www.aquazoo24.de/product_info.ph ... 1860f8a9cc


Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Jeg bruger samme princip, på min skummer så den ikke tømmes ved strømsvigt og det fungerer fint.


mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Tobber - Havde tænkt på om de kunne (mis)bruges til vand dem til luft, og det lyder det jo så til at de kan ;) Men måske det hurtigt får ende hvis det er kalkvand der løber tilbage og derved stopper den til ?

Carsten - Ja fik selv lidt samme ide. Jeg har før leget lidt med en DIY kalkmixer med en lille omrøre. Men når man afligvel har automatisk vandpåfyldning der starter en pumpe et utal af gange om dagen kom jeg på andre tanker.
Har derfor tænkt mig at lave det som vist på den vedhæftede tegning. Altså blot en flaske af en art hvori der er limet 2 rør. Et til indløb og et til udløb. Det til indløb er så langt at der ender i kalken og der omrøres derfor automatisk alle de gange pumpen pumper vand ind. Et stykke oppe i toppen tages så kalkvand ud over i sumpen.
Og så er der lavet et lille hul i røret til indløb der ret hurtigt vil sikre at der ikke dannes hæverteffekt(selvfølgelig skal udløbsslangen ikke under vand i sumpen - så går det vist helt galt ;) )

Og så må i lige give 10 pil op for det kunstneristiske i Windows Paint :D :D
Vedhæftede filer
Kalk mixer
Kalk mixer
kalk reaktor.JPG (27.48 KiB) Vist 4063 gange


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Henrik
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 146
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 16:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Henrik »

Jeg har brugt en kontraventil til luft af den type med en gummimembran, og den har holdt i mere end 1 år uden at blive utæt, ved ikke om den kan holde til kalkvand, men hvis den er tæt bliver det jo aldrig aktuelt at kalkvandet kommer ned til kontraventilen.


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Henrik - Ok så skal de nok kunne holde til det og som du siger så kommer der aldrig kalkvand så langt tilbage(tanke torsk ;)).

Men jeg skulle mene at min konstruktions plan skulle være fin nok, skal bare lige have fundet noget praktisk med stort skruelåg :)


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Hej Brian

Har lige et spørgsmål ang. din tegning.

Den fine tegning du har lavet :D af flaske med de 2 slager. Er det ikke samme princip hvis man vi lave sit eget nitratfilter samt filter til rowaphos ?

Jeg er endnu ikke kommet igang med at lave dem da jeg hørt at slangerne godt kunne stoppe til, og så var ideen jo tabt. Men tror jeg prøver aligevel.

MVH
Tonning


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

ttkthomsen skrev:Hej Brian

Har lige et spørgsmål ang. din tegning.

Den fine tegning du har lavet :D af flaske med de 2 slager. Er det ikke samme princip hvis man vi lave sit eget nitratfilter samt filter til rowaphos ?

Jeg er endnu ikke kommet igang med at lave dem da jeg hørt at slangerne godt kunne stoppe til, og så var ideen jo tabt. Men tror jeg prøver aligevel.

MVH
Tonning
Det skulle jeg mene ja. Dog har de "købte" udgaver en rist i bunden(og evt en svamp) som mediet hviler på. Således sikres det at vandet kommer ud igenem mere af mediet.
Se eksempelvis hvordan dem Jens Jørgen laver ser ud :

Billede

Ang slanger der stopper til ved jeg ikke noget om men af måske af samme årsag er der en rist/svamp i toppen.

Husk at der skal være lavt flow i disse phosphat/nitrat filtre.


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
wicked
Reactions:

Indlæg af wicked »

Er det sådan en ventil du mangler brian ???
Vedhæftede filer
ventil
ventil
DCP_0003.jpg (25.21 KiB) Vist 4011 gange


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

takker for svaret og inspirationen, så er det jo bare at gå igang.


Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"