"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

El-måler - effekt forbrug

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 13:19
19
Postnummer: 8370 Hadsten

El-måler - effekt forbrug

Indlæg af Claus »

Jeg har gennem den seneste tid rodet en del med måling af effekt forbrug på det saltvandsudstyr jeg har brugt, da det jo er en væsentlig årlig udgift i vores hobby.
Og jeg var egentlig overbevist om at den måler jeg brugte faktisk var rimelig præcis, men nu har jeg i mellemtiden fundet ud af at det muligvis alligevel ikke var tilfældet.

Jeg blev opmærksom på at måleren viste et meget voldsomt forbrug på Hqi-lamper, og da jeg henvendte mig til producenten, gjorde han mig opmærksom på at den måler jeg bruger sandsynligvis er et såkaldt amperemeter, som måler det reaktive ampereforbrug x spændingen på 230 volt.
Men da det ikke er det reaktive ampereforbrug man betaler for, så bliver målingen misvisende.
Han oplyste mig om at man istedet skal bruge et wattmeter til at måle effektforbruget.

Da jeg på ingen måde er knivskarp indenfor dette emne, kunne jeg godt tænke mig at høre nogle af Jeres erfaringer.
Er der nogen der har fundet frem til en præcis måler, og i så fald, hvad er det for én?

Debatten omkring strømforbrug har været oppe og vende på adskillige andre fora, så dette er ikke et oplæg til en teknisk diskussion om hvordan man selv regner ud og regner om. Det er ganske simpelt en efterlysning efter den perfekte måler.

NB: den seneste måler jeg har brugt er en "Energimåler" fra firmaet "ComfortLine"
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Hejsa Claus

Det er rigtigt at hvis du udregner effekten som ampere(dvs. strømmen) x volt(dvs. spændingen) så får du det man kalder "average power" som angives i watt.
Men da din HQI lampe indeholder en spole(med mindre det er state of the art med elektronisk forkobling) så spiller der andre ting ind her. I dette tilfælde tales der om den reaktive effekt som måles i VAR(Volt -Ampere Reactive). Uden at blive alt for teknisk tages der her forbehold for den faseforskydning der sker ved indsættelsen af spolen som er et induktivt komponent.
Hvis man skal regne på dette skal man kende RMS værdien på både strømmen og spænding og disse skal så ganges med sinus til denne fase forskydning.....

Nå men det var jo slet ikke alt det vrøvl du spurgte om ;) En god måler ???
Mit bedste bus ville være at forsøge at skaffe en gammel elmåler fra et alm. hus. Jeg har selv en, som er en gammel 1-faset måler, som jeg har bygget en stikprop og en stikdåse på. Denne måler hvertfald helt sikkert de kilowatt timer som du betaler - og det er jo det som er interessant :)
Hvem har så sådan en ? Tjaa jeg har skaffet min gennem en elektriker - men dette kan være svært da de som regel skal leveres tilbage til elforsynings selskabet når de skiftes ud til en ny model.... Men du må jo se hvad du kan gøre.

Ellers har elselskaber ofte nogle målere man kan låne - prøv evt. dit eget ?
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
thomas_w
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 147
Tilmeldt: søn 30. maj 2004 00:03
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg C

Indlæg af thomas_w »

Flot "teknisk" svar Brian. Jeg har selv ville låne en elmåler af mit elselskab, men dem var de gået væk fra at låne ud fordi de ikke altid fik dem tilbage og at de var blevet meget billigere i handlen.

Om jeres selskab udlåner dem skal jeg lade være usagt. Det er dog værd at bemærke at man ikke ved alle produkter kan gå ud fra watt-forbruget på etiketten. Jeg havde eksempelvis nogle controllere til mit blå lys, og controllerne brugte næsten lige så meget strøm som selve lysstofrørene !

Mvh. Thomas
Med venlig hilsen

Thomas
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

controllere?? Mener du ikke blot armature??
I de gamle brugte spolen ligeså meget strøm som røret, men i de nye er forholdet langt bedre.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ja de "nye" forkoblinger, HF forkoblinger, har en minimalt egenforbrug da der deres virkningsgrad er yderst høj pga at de ikke udvikler alt den varme som en traditionel spole forkobling gør.
Derudover har de en halt masse andre fordele, som forlængelse af rørets levetid pga blinkfri start, ingen udskiftning af glimtænder, ingen blink ved udbrændt rør osv osv :)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 13:19
19
Postnummer: 8370 Hadsten

Indlæg af Claus »

Jeg har også oplevet at et T8 armatur med et 30 watts rør brugte over 80 watt, og så er fornøjelsen jo ligesom væk.
Til sammenligning bruger 2x 2x24 watt T5 ca 102 watt.
Den sidste gang jeg brugte AquaBee pumper var da jeg målte 3000 liters modellen. Den burde bruge maks 45 watt, men brugte istedet over 100 watt, bare på at sidde som cirkulationspumpe i akvariet.
Til gengæld har forbruget på Tunze og Deltec altid været meget tæt på det fabrikken angiver.
Det er sgu en jungle!
Brugeravatar
Henrik
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 146
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 16:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Henrik »

Ja, det er korrekt at det er en jungle, men man bør måske lige være opmærksom på at de angivelser som der ofte er på pumper, lamper og el-motorer ikke er en angivelse af FORBRUGET, men derimod ydelsen.

Eks. en el-motor på 1000watt yder de 1000w på akslen, men bruger noget mere pga. internt forbrug/tab.

:roll:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Claus: Hvad er din vurdering af den energi-måler som du har brugt, viser den tilnærmelses vis det faktiske forbrug?? Var det den som du brugte da du målte forbruget på de T5 rør?
Brugeravatar
Henrik
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 146
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 16:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Henrik »

Jeg har en billig El-Måler som er købt i et byggemarked for ca. kr. 200,-.
Den måler alt som er relevant, der kan endda indlægges en pris pr. kWh som man direkte kan se prisen.
Den måler også faseforskydning, max Watt, Max Ampere og aktuelt spænding.
Lidt sjovt at se at mine 3 HQI bruger op til 18 ampere under opstart, men kun 35watt.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Sådan en tror jeg da skal på indkøbslisten!
Men jeg tør ikke indlægge KWh prisen :shock:
Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 13:19
19
Postnummer: 8370 Hadsten

Indlæg af Claus »

Carsten: Jeg har været fuldt ud tilfreds med min aktuelle måler, og er kun stødt på problemer i forbindelse med måling af Hqi lamper.
Den er den jeg har brugt til at måle T5 armaturerne med, og jeg har altid været overbevist om at den måler præcis.

Henrik: Hvilket strømforbrug har du på dine Hqi-lamper?
Brugeravatar
Henrik
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 146
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 16:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Henrik »

Claus skrev:Henrik: Hvilket strømforbrug har du på dine Hqi-lamper?
Mit strømforbrug på mine HQI ligger lige nu på 1,8 A, har tidligere været over 4 A, ved ikke lige hvad du kan bruge det til.

Hvis det er effekten du efterspørger, så bruger mine HQI ca. 380Watt.
Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 13:19
19
Postnummer: 8370 Hadsten

Indlæg af Claus »

Nej Henrik, det jeg tænkte på var selvfølgelig hvor mange watt dine hqi lamper bruger udover pærens forbrug?
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg fandt lige min 1 faset måler frem og har taget et par målinger på hele baljen. Jeg har jo som nogle måske ved følgende der suger strøm :

2x 150w HQI
2x 39w T5
Deltec 5250 cirk. pumpe
3 powerheads - UP500 - UP1000 - UP2000
Varmelegeme
Div blæsere, vandpåfyldning osv

Det ser ud til at min balje bruger ialt 7 Kwh om dagen til en pris på 1,55 Kr så det bliver jo en 300,- stykker om måneden :)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4651
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

Det ser da overkommeligt ud på elregningen, syntes jeg. Det er økonomien til vedligeholdelse af akvairet og vandværdier der holder mig tilbage indtil videre med at starte med salt!
Så det kunne være jeg skulle begynde at kigge på mit budget igen!
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Her er lige et hurtigt billede af min "DIY El-måler" - den overholder nok ikke helt stærkstrøms bekendtgørelsen... :oops:

Billede
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Har lige set at de ved http://www.greenline.dk under "Brugte dele" sælger den type måler jeg har benyttet mig af - hvis man selv vil lave en lille elmåler !
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1198
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 16:34
19
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

Man kan i kvickly samt de fleste gør-det-selv butikker købe en watt måler for ca 200 kr. som er istand til at måle aktuelt forbrug, akummuleret forbrug som regne nogle priser per dag/måned/år ud.
Den jeg har kan man trække 2k watt fra, burde det ikke række?

/martin
/martin
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"