"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvor få mikroSiemens eller ppm er godt nok?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Rent Postevand
Reactions:

Re: Hvor få mikroSiemens eller ppm er godt nok?

Indlæg af Rent Postevand »

Stefan skrev:Jeg skifter mit, når jeg kan måle 1-2ppm. Mediet holder heldigvis som regel rimelig længe, da jeg kun måler 6-7ppm efter membranerne. Har tidligere altid købt mit medie hos Waterpilot, men næste ordre bliver hos rent-postevand med de nye priser. ;)
Jeg har pudsigt nok i dag netop købt en sæk MB20 hos Waterpilot ;-) og mine priser, som ganske vist er i kilo, ligger ca. 10% højere end Aquafair og tæt på Waterpilots priser, som begge sælger MB20. Så er der fragten, som vist også næsten er det samme. Men hvis du henter hos mig, så sparer du jo fragten ;-)
Senest rettet af Rent Postevand tors 19. apr 2012 17:51, rettet i alt 1 gang.


Rent Postevand
Reactions:

Re: Hvor få mikroSiemens eller ppm er godt nok?

Indlæg af Rent Postevand »

pederrevnørd skrev:Jeg skifter når den er mellem 10-20 ppm, det er økonomisk forsvarligt - og jeg har gode værdier. Har iøvrigt altid brugt harpiks fra aquafair, men er gået over til trådstarter. Støtter altid gerne en lokal fagmand:-)
Jeg takker !


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Hvor få mikroSiemens eller ppm er godt nok?

Indlæg af AndersGS »

Rent Postevand skrev:tak, så kører jeg også videre ;-) men jeg håber, at der kommer flere indspark her.

Mit ærinde med denne tråd er egentlig også: Hvor skal jeg indkøbe hvilken harpiks? Lige nu har jeg googlet mig frem til, at MB20 og MB400 vist er lige gode og ret populære i DE, UK og PL. Så jeg starter sikkert snart en tråd, der hedder "Hvor køber du hvilken harpiks"?
Michael
Jeg har kun købt MB20... MB400 vil vel kræve et helt andet filterhussystem idet det er så meget finere?!


Rent Postevand
Reactions:

Re: Hvor få mikroSiemens eller ppm er godt nok?

Indlæg af Rent Postevand »

Jeg har endnu ikke set MB400, men har aldrig læst noget om, at det skulle kræve andre filterhuse/patroner - og jeg har læst en del i tyske akvaristfora. Har du haft MB400 i hænderne ?


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Hvor få mikroSiemens eller ppm er godt nok?

Indlæg af AndersGS »

Rent Postevand skrev:Jeg har endnu ikke set MB400, men har aldrig læst noget om, at det skulle kræve andre filterhuse/patroner - og jeg har læst en del i tyske akvaristfora. Har du haft MB400 i hænderne ?
Nej, men så vidt jeg har opfattet det så er det i pulverform, så noget fint må det være..


Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Hvor få mikroSiemens eller ppm er godt nok?

Indlæg af amddurin »

AndersGS skrev:
Stefan skrev:Hvis man endelig har valgt at putte en totalafsalter på sit anlæg, så ser jeg ingen grund til at lade ukendte salte slippe gennem ved at være lidt for nærig med at skifte mediet. I de fleste tilfælde betyder det sikkert ikke det store, men jeg vil hellere ofre de få penge på at minimere eventuelle problemer i det lange løb.
IMO har det intet med nærighed at gøre, men om at være realistisk.

Ppm er milliontedele og 2 milliontedele ukendte salte er intet i dette sammenhæng. Men nu er det jo heldigvis op til os hver især hvad vi tror på :)
Eftersom folk siger at silikat er lig med alger og man som jeg har en meget høj vandfordampning, så er den smule man kommer i akvariet flere gange pr. dag noget der hober sig op og give næring til alger - det sker ikke med 0 ppm...

Om 2ppm kan være nok til nogle alge problemer kan jeg ikke sige noget om, men at 2ppm er = "intet" er jeg ikke enig i...

:beer:


"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2049
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Hvor få mikroSiemens eller ppm er godt nok?

Indlæg af Stefan »

AndersGS skrev:
Stefan skrev:Hvis man endelig har valgt at putte en totalafsalter på sit anlæg, så ser jeg ingen grund til at lade ukendte salte slippe gennem ved at være lidt for nærig med at skifte mediet. I de fleste tilfælde betyder det sikkert ikke det store, men jeg vil hellere ofre de få penge på at minimere eventuelle problemer i det lange løb.
IMO har det intet med nærighed at gøre, men om at være realistisk.

Ppm er milliontedele og 2 milliontedele ukendte salte er intet i dette sammenhæng. Men nu er det jo heldigvis op til os hver især hvad vi tror på :)
Jeg er sikkert også bare hysterisk. :)

Men at 2ppm er "intet" er jeg uenig i. Jeg ville nødig efterfylde med vand, som indeholder 2ppm fosfat (ved godt det er langt over grænseværdien i drikkevandet ). ;)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvor få mikroSiemens eller ppm er godt nok?

Indlæg af Carsten »

Stefan skrev:
Men at 2ppm er "intet" er jeg uenig i. Jeg ville nødig efterfylde med vand, som indeholder 2ppm fosfat (ved godt det er langt over grænseværdien i drikkevandet ). ;)

Er det? så vidt jeg kan læse mig frem til er grænseværdien 0,15mg fosfor

https://www.retsinformation.dk/forms/R0 ... ?id=113759


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Hvor få mikroSiemens eller ppm er godt nok?

Indlæg af AndersGS »

Stefan skrev:
AndersGS skrev:
Stefan skrev:Hvis man endelig har valgt at putte en totalafsalter på sit anlæg, så ser jeg ingen grund til at lade ukendte salte slippe gennem ved at være lidt for nærig med at skifte mediet. I de fleste tilfælde betyder det sikkert ikke det store, men jeg vil hellere ofre de få penge på at minimere eventuelle problemer i det lange løb.
IMO har det intet med nærighed at gøre, men om at være realistisk.

Ppm er milliontedele og 2 milliontedele ukendte salte er intet i dette sammenhæng. Men nu er det jo heldigvis op til os hver især hvad vi tror på :)
Jeg er sikkert også bare hysterisk. :)

Men at 2ppm er "intet" er jeg uenig i. Jeg ville nødig efterfylde med vand, som indeholder 2ppm fosfat (ved godt det er langt over grænseværdien i drikkevandet ). ;)
Det vil jo så også være ca. 2 milliontedele af de 2 mg/L Po4 :wink:

:beer:


Rent Postevand
Reactions:

Re: Hvor få mikroSiemens eller ppm er godt nok?

Indlæg af Rent Postevand »

AndersGS skrev:Det vil jo så også være ca. 2 milliontedele af de 2 mg/L Po4 :wink:
Hej Anders. Nu kan jeg ikke følge dine beregninger. Du dividerer eller ganger vist 2 gange, hvor det kun er tilladet at gøre det een gang, eller hur? ppm er det samme som mg/L i denne henseende. Sagt på en anden måde: 2ppm = 2mg/L.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvor få mikroSiemens eller ppm er godt nok?

Indlæg af Carsten »

Rent Postevand skrev: Hej Anders. Nu kan jeg ikke følge dine beregninger. Du dividerer eller ganger vist 2 gange, hvor det kun er tilladet at gøre det een gang, eller hur? ppm er det samme som mg/L i denne henseende. Sagt på en anden måde: 2ppm = 2mg/L.
1 PPM = 1 parts per million = 1milliondel
1 mg = 1 milligram
2ppm må så være 0,000002 gram
2 mg må være 0,002 gram


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Hvor få mikroSiemens eller ppm er godt nok?

Indlæg af AndersGS »

Rent Postevand skrev:
AndersGS skrev:Det vil jo så også være ca. 2 milliontedele af de 2 mg/L Po4 :wink:
Hej Anders. Nu kan jeg ikke følge dine beregninger. Du dividerer eller ganger vist 2 gange, hvor det kun er tilladet at gøre det een gang, eller hur? ppm er det samme som mg/L i denne henseende. Sagt på en anden måde: 2ppm = 2mg/L.
I know i know..

MEN har du fx. 2 ppm PO4 i dit hanevand som har en TDS på 300 ppm.

Så vil du jo ikke have 2 ppm PO4 i dit permeat som måler TDS på 2 ppm... :wink:


Kim Bauer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 193
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 21:10
12
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Hvor få mikroSiemens eller ppm er godt nok?

Indlæg af Kim Bauer »

Carsten skrev:
Rent Postevand skrev: Hej Anders. Nu kan jeg ikke følge dine beregninger. Du dividerer eller ganger vist 2 gange, hvor det kun er tilladet at gøre det een gang, eller hur? ppm er det samme som mg/L i denne henseende. Sagt på en anden måde: 2ppm = 2mg/L.
1 PPM = 1 parts per million = 1milliondel
1 mg = 1 milligram
2ppm må så være 0,000002 gram
2 mg må være 0,002 gram

"2ppm må så være 0,000002 gram" , ja hvis udgangs punktet er 1g, ved 1000g er det 0,002g


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Hvor få mikroSiemens eller ppm er godt nok?

Indlæg af AndersGS »

Carsten skrev:
Rent Postevand skrev: Hej Anders. Nu kan jeg ikke følge dine beregninger. Du dividerer eller ganger vist 2 gange, hvor det kun er tilladet at gøre det een gang, eller hur? ppm er det samme som mg/L i denne henseende. Sagt på en anden måde: 2ppm = 2mg/L.
1 PPM = 1 parts per million = 1milliondel
1 mg = 1 milligram
2ppm må så være 0,000002 gram
2 mg må være 0,002 gram
Ja, skal man være helt flueknepper, så holder det vel ikke helt at sammenligne vægt/volumen(mg/L) med en "procentdel"(ppm). Men den udredning vil jeg holde mig fra :)


Rent Postevand
Reactions:

Re: Hvor få mikroSiemens eller ppm er godt nok?

Indlæg af Rent Postevand »

Jeg skal indrømme, at det også var underligt for mig at fatte, og jeg skrev en del med HM Digital for at fatte det. Jeg kom også i tvivl, da jeg læste dit indlæg, Anders. Det handler om relationen mellem mg og Liter. Der går en million mg på en liter vand = 1 kilo, derfor kaldes det parts per million. Det handler altså ved TDS metre om enheden ppm, der måler mg/liter, så du har efter min mening altså IKKE ret i det du skriver.

2ppm=2mg/liter. 2ppm kan IKKE bliver til milliontedele af et gram, derimod af et kilogram ;-)
Så er vi vist kommet lidt af sporet. Jeg har foreløbig fået noget viden af denne tråd.


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Hvor få mikroSiemens eller ppm er godt nok?

Indlæg af AndersGS »

Rent Postevand skrev:Jeg skal indrømme, at det også var underligt for mig at fatte, og jeg skrev en del med HM Digital for at fatte det. Jeg kom også i tvivl, da jeg læste dit indlæg, Anders. Det handler om relationen mellem mg og Liter. Der går en million mg på en liter vand = 1 kilo, derfor kaldes det parts per million. Det handler altså ved TDS metre om enheden ppm, der måler mg/liter, så du har efter min mening altså IKKE ret i det du skriver.

2ppm=2mg/liter. 2ppm kan IKKE bliver til milliontedele af et gram, derimod af et kilogram ;-)
Så er vi vist kommet lidt af sporet. Jeg har foreløbig fået noget viden af denne tråd.
Lad os stoppe den her.

Men volumen af af vand er jo ikke konstant så der må ligge en temp. definition det relaterer sig til det.

Whatever.. Det er jo lige meget.. :)


Rent Postevand
Reactions:

Re: Hvor få mikroSiemens eller ppm er godt nok?

Indlæg af Rent Postevand »

ja, vi stopper, vi er kommet af sporet


Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Hvor få mikroSiemens eller ppm er godt nok?

Indlæg af amddurin »

@AndersGS: Ligemeget??? - Det er det så ikke, når folk bliver vildledt af Jeres fejlberegninger...

Jeg syntes at det var på sin plads at være enige om beregningen, da nogle folk åbenbart tror at det er meget mindre end det faktisk er, de mængder vi taler om...

mg (Miligram) er jo en tusindedel af et gram som er en tusindedel af et kilo og da en liter vand normalt har en vægt på 1 Kg, kan vi godt regne indholdet af salte målt i ppm direkte om til mg af en liter, Mg/L... - da 1000 x 1000 jo er en milion.

Så derfor vil 2ppm af noget, stadigvæk være 2 mg pr liter (Mg/L)

:beer:


"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Hvor få mikroSiemens eller ppm er godt nok?

Indlæg af AndersGS »

amddurin skrev:@AndersGS: Ligemeget??? - Det er det så ikke, når folk bliver vildledt af Jeres fejlberegninger...

Jeg syntes at det var på sin plads at være enige om beregningen, da nogle folk åbenbart tror at det er meget mindre end det faktisk er, de mængder vi taler om...

mg (Miligram) er jo en tusindedel af et gram som er en tusindedel af et kilo og da en liter vand normalt har en vægt på 1 Kg, kan vi godt regne indholdet af salte målt i ppm direkte om til mg af en liter, Mg/L... - da 1000 x 1000 jo er en milion.

Så derfor vil 2ppm af noget, stadigvæk være 2 mg pr liter (Mg/L)

:beer:
Helt enig med dig - men du har misforstået hvad jeg mente ;)

Det jeg mente var at hvis fx. Hanevandet som man ikke ønsker i akvariet har et PO4 indhold på: lad os bare sige 1 ppm. Osmosefilteret vil fjerne ca 99% af alle salte og lign. derfor vil permeaten (som måler fx TDS 2 ppm) jo ikke indeholde 1 ppm PO4, men derimod 0.01 ppm.

Nu er de virkelige tal jo noget mindre og derfor! mener jeg stadig, at have en grænse på 0 ppm på sit permeat er overkill. Tænk bare på hvad du smider i baljen hver gang du fodre! ;)

Beklager hvis jeg ikke har udtrykt mig klart nok..


Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Hvor få mikroSiemens eller ppm er godt nok?

Indlæg af amddurin »

Det er jeg enig i... :GO

Jeg ville osse gerne vide hvor langt op vi skal i praksis, før end det giver problemer...

Da silikat er med til at give alger og jeg har lidt på bagruden + med få dages mellemrum på frontruden + noget det sikkert er Cyano ville det være rart hvis man kunne udelukke vandet som kilde under en vis ppm TDS...

:beer:


"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Rent Postevand
Reactions:

Re: Hvor få mikroSiemens eller ppm er godt nok?

Indlæg af Rent Postevand »

Anders: Jeg kan godt følge dig, men du kan så vidt jeg kan se, ikke bruge begrebet ppm på den måde. ppm udtrykker en relation, ikke en absolut værdi. 3 mg er en absolut værdi, det er 3 ppm IKKE, det er en relation, nemlig 3 parts per million eller 3 milliontedele, uanset om du har stukket måleren i en lille kop med 0,1 liter eller i et svømmebassin. Begrebet ppm udtrykker en koncentration ligesom procent udtrykker en relation.

Du kan ikke tale om 1ppm PO4, så vidt jeg kan se. Et TDS-meter eller et EC-meter måler på alt vandet, ikke på enkelte kemiske substanser. Så skulle vi have fat i en anden måler, så vidt jeg kan se.

PS for mig handler dette mere om at få det korrekte frem - der er flere, der læser med - end hvem af os, der har mest ret ;-)


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Hvor få mikroSiemens eller ppm er godt nok?

Indlæg af AndersGS »

Rent Postevand skrev:Anders: Jeg kan godt følge dig, men du kan så vidt jeg kan se, ikke bruge begrebet ppm på den måde. ppm udtrykker en relation, ikke en absolut værdi. 3 mg er en absolut værdi, det er 3 ppm IKKE, det er en relation, nemlig 3 parts per million eller 3 milliontedele, uanset om du har stukket måleren i en lille kop med 0,1 liter eller i et svømmebassin. Begrebet ppm udtrykker en koncentration ligesom procent udtrykker en relation.

Du kan ikke tale om 1ppm PO4, så vidt jeg kan se. Et TDS-meter eller et EC-meter måler på alt vandet, ikke på enkelte kemiske substanser. Så skulle vi have fat i en anden måler, så vidt jeg kan se.
Jooo, det vil jeg nu nok mene at man kan. :think:

Køber du et testsæt til et eller andet får du altid svaret i ppm.

Men lad os lige få det på det rene!

TDS-meter viser i ppm.

EC(Electric conductivity) viser i microSiemens
TDS-meter er blot et EC-meter med en lille regneenhed der laver om i ppm(altså ganger en faktor ca. 0,5).
Rent Postevand skrev:PS for mig handler dette mere om at få det korrekte frem - der er flere, der læser med - end hvem af os, der har mest ret ;-)
Helt enig! :Peace:
Jeg synes det er en god og spændende debat!


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Hvor få mikroSiemens eller ppm er godt nok?

Indlæg af AndersGS »

AndersGS skrev:Så fik jeg målt igen og det viser jo bare at det er vigtigt at gøre med jævne mellemrum.

Hanevand: 315 ppm
Kul og sedimentfilter: 270 ppm
Membran: 21 ppm
Resin: 7 ppm

Så det er ved at være udskiftningsmodent. Men er nu stadig godt tilfreds med de tal efter 2 år. For bare 2 måneder siden målte jeg 2 ppm. ( ved godt jeg skrev microSiemens i tidl. indlæg, men jeg huskede forkert den viser i ppm.)
Så fik jeg taget mig sammen til at skifte resin, forfiltre og membran, så:

Hanevand: 290 ppm
Kul og sedimentfilter: 257 ppm
Membran: 11 ppm
Resin: 0 ppm


Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Hvor få mikroSiemens eller ppm er godt nok?

Indlæg af amddurin »

Ja - vi må se at blive bedre til at måle vores RO vand flere steder undervejs i anlæget...

:beer:


"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Hvor få mikroSiemens eller ppm er godt nok?

Indlæg af AndersGS »

amddurin skrev:Ja - vi må se at blive bedre til at måle vores RO vand flere steder undervejs i anlæget...

:beer:
De to første var nu mest for sjov skyld, men de to sidste er jo ganske vigtige :)


Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"