"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Deltec APF600

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 13:19
19
Postnummer: 8370 Hadsten

Deltec APF600

Indlæg af Claus »

Jeg har lige anskaffet mig en APF600, men var faktisk lidt overrasket over hvor meget larm den lavede i forhold til den TS1250 jeg har i forvejen.

Det er mit indtryk at det er en ret populær afskummer som mange saltvandsakvarister har, så jeg kunne godt tænke mig at høre om I har gjort noget for at dæmpe larmen fra afskummeren?

Den snorken man ofte hører fra indsugningen er dæmpet med en luftsten, så det er ikke dér problemet ligger.
Det er primært den der trælse resonans-brummen der forplanter sig i hele rummet, hvor akvariet står.

Jeg har planlagt 2 ting, som jeg håber vil gøre det af med larmen:
Den første ting er at jeg vil sætte de dér gummi-spikes der bruges på bl.a. Red Dragon pumperne under afskummeren. ( Og hvis nogen ved hvor man kan købe dem, så sig endelig til!) Dette burde begrænse resonansen til selve skummeren.

Den anden ting er at jeg vil købe 2 unioner i 20 mm, samt 2 stumper silikoneslange der passer til. På den måde kan jeg lade aquabee-pumpen være forbundet til skummeren via silikoneslanger, og dermed undgå at overføre resonansen til selve skummeren.

Derudover bliver skummeren selvfølgelig gemt væk i et skab, så det giver jo også lidt.
Jeg mener det burde kunne klare det, men det er selvfølgelig et eksperiment.

Alternative forslag og input modtages gerne.


Henjon
Reactions:

Indlæg af Henjon »

hvad med at stille det hele på en flamingo plade?


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg har dæmpet følgende på min :

1) Sat den på flamingoplade.
2) Svamp på luftindtag.

Syntes også at den larmede meget i starten men syntes ikke rigtig at den gør det længere - måske jeg blot har vendet mig til det ;)
Ellers en ret fornuftig skummer syntes jeg...

Har du fået ny balje da siden du har opgraderet din skummer ?


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 13:19
19
Postnummer: 8370 Hadsten

Indlæg af Claus »

Ok, tak for forslagene.

Brian, jeg har ikke fået ny balje - endnu. Men jeg flytter i ny lejlighed 1/12, og eftersom pladsen bliver til det, så er planen at der skal investeres i et større anlæg.
Der har været meget sjov og udfordring i mit nano-akv, men pladsbegrænsningen er begyndt at blive lidt belastende her efter det har kørt i 2,5 år. Og så må man jo bare købe noget større ;-)


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

jeghar kun min kørende i natre timerne!
og så står den i sumpen så vandet går over luftpumpe røret... det hjælper lidt på støjen


Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"