"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

fattigmands Zeovit

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af StarF »

Ja jeg forsætter når den er i 0. og nej har ingen doserings maskine på endnu, pt køre jeg det bare som en test, hvis det er noget jeg forsætter med køber jeg en doserings maskine til dette.

jeg har en 1280l akv + 325l sump

i artiklen står der man skal starte på 0,5ml per 75l vand du har. Jeg startede dog ved 1 og gik så lidt op.. De 0,5ml de anbefaler at starte på, er også kun en start værdi, det er meningen du selv lige så stille skal hæve mængden, indtil du rammer et punkt hvor din balje er fri for no3 osv..


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af StarF »

så ramte no3 0...

en af mine koraller er begyndt at skifte lidt farve, ved ikke om det er pga dette her.. men den er begyndt at blive turkis.. den er i forvejen lilla med orange polypper.. :)


Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1198
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 16:34
19
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af martin »

Meget interessant det her, er der nogen der har fundet andre artikler der beskriver dette nærmere ud over den i første post?


/martin
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2667
Tilmeldt: lør 9. apr 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af herzberg »

Ja prøv at søge på google på "vsv reefcentral", så kan du se at andre også har brugt samme metode. Vsv = vodka, sugar, vinegar.


Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1198
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 16:34
19
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af martin »

Kanon, det var lige det jeg manglede.
Er indtil videre faldet over denne tråd hvor der diskuteres low nutrient systemt generelt, meget interessant: http://www.projectdibs.com/forums/showthread.php?t=1864


/martin
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af StarF »

Har lige taget et nyt billede.. man kan ane koraller er begyndt at få turkis farver

Billede


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af Carsten »

Det at en koral skifter farve, kan du ikke tage for ret meget. De kan ændre farve, ved blot at der komer nye pærer over akvariet


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af StarF »

Carsten skrev:Det at en koral skifter farve, kan du ikke tage for ret meget. De kan ændre farve, ved blot at der komer nye pærer over akvariet
sandt nok.. men der er ikke kommet nye pære over.

samt min røde montipora er blevet helt lys rød istedet for mørk rød. folk kan tage resultaterne for hvad de vil, nu fremlægger jeg bare de ændringer jeg ser her i den første månede.

jeg har også en acropora der har været hel brun, den er begyndt at få lilla og hvide farver..


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3984
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af Engelquist »

mange af "guruerne" advarer imod alt det "hokus pokus" og maner til besindighed vedr. alle de nye vidundermidler og metoder der dukker op.
På MarineDepot er der skrevet flere tråde om bl.a. vodka, med det til fælles at metoden frarådes:
http://forum.marinedepot.com/Topic33051 ... ight=vodka

Dette er blot en af dem- prøv at søg inde på siden, der er mange tråde om emnet..

Jeg har selv afprøvet vodkametoden til at bringe mit nitrat ned- men ved ikke om det var vandskiftene eller vodkaen der fjernede nitraten over en periode på 14 dage...

Ihvertfald er jeg begyndt at lytte til de gamle saltvandsguruer: back to the basic... Ls. god cirkulation, effektiv skummer og evt en sump med marko-alger... pure and simpel :y


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af StarF »

engelquist skrev:mange af "guruerne" advarer imod alt det "hokus pokus" og maner til besindighed vedr. alle de nye vidundermidler og metoder der dukker op.
På MarineDepot er der skrevet flere tråde om bl.a. vodka, med det til fælles at metoden frarådes:
http://forum.marinedepot.com/Topic33051 ... ight=vodka

Dette er blot en af dem- prøv at søg inde på siden, der er mange tråde om emnet..

Jeg har selv afprøvet vodkametoden til at bringe mit nitrat ned- men ved ikke om det var vandskiftene eller vodkaen der fjernede nitraten over en periode på 14 dage...

Ihvertfald er jeg begyndt at lytte til de gamle saltvandsguruer: back to the basic... Ls. god cirkulation, effektiv skummer og evt en sump med marko-alger... pure and simpel :y
Der er jo ik noget hokus pokus i det som sådan. vodka, sukker og edike, indeholder kulstoff i forskelige form. Dette kulstoff lever bakterier i, som spiser no3, osv osv. Du tilsætter der ud over en bakterie kultur, for at få en masse forskelige bakterier.

Korallerne nydder godt af nærings fattigt vand, og de spiser af bakterierne.

har selv før i tiden brugt sukker metoden til at sænke no3 osv med succes, og indtil vidre virker dette her perfekt også! Hvis man læser artiklen der er linket til, bliver man også advaret om der er en risiko forbundet med det, men i mine øjne er den ret lille, såfrem man starter forsigt frem.

Har svært ved at se hvorfor dette er hokus pokus, er i princippet lidt det samme som Zeovit, bare lidt mere simpelt!

Nu er denne her tråd lavet til jeg kan dokumentere de ændringer der sker på mit system, hvilke jeg gør. Drag jeres egen konklusion ud fra det og gør hvad i finder bedst! indtil vidre er jeg posetiv!


pedersen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 388
Tilmeldt: tors 8. sep 2005 19:24
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Silkeborg

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af pedersen »

Jeg tror denne artikel kunne være gavnlig læsning for Jer. http://www.reefkeeping.com/issues/2004-10/eb/index.php


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3984
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af Engelquist »

Starf: Hokus pokus er nok heller ikke det rigtige ord- og held og lykke med dit projekt :GO
Det jeg mener er at, de år jeg har haft saltvand er der dukket den ene efter den anden af nye epokegørende løsninger til saltvandhoppyen op - Mirakel mud, er en af dem... men hver gang ender vi tilbage ved: skummeren, cirkulationen og levende sten som det der virker... så derfor er jeg efterhånden lidt skeptisk når der igen igen dukker nye revolutionerne løsninger op til saltvandsakvarier der jo egenligt kører rigtig godt efter den "gode gammeldaws metode".. :wink:


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af StarF »

engelquist skrev:Starf: Hokus pokus er nok heller ikke det rigtige ord- og held og lykke med dit projekt :GO
Det jeg mener er at, de år jeg har haft saltvand er der dukket den ene efter den anden af nye epokegørende løsninger til saltvandhoppyen op - Mirakel mud, er en af dem... men hver gang ender vi tilbage ved: skummeren, cirkulationen og levende sten som det der virker... så derfor er jeg efterhånden lidt skeptisk når der igen igen dukker nye revolutionerne løsninger op til saltvandsakvarier der jo egenligt kører rigtig godt efter den "gode gammeldaws metode".. :wink:
det er vel bevist at zeovit virker, det jeg nu vil finde ud af er om dette her også virker. og hvor godt det virker, for det er jo noget billigere... jeg forsætter med mine forsøg i et ½ års tid endnu, så må vi se til den tid. Jeg regner med at blive ved med at tage billeder af jævne mellemrum.


pedersen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 388
Tilmeldt: tors 8. sep 2005 19:24
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Silkeborg

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af pedersen »

Budskabet i den artikel jeg linker til er: selvfølgelig virker det, da du booster de anerobe bakterier, MEN det er ikke den bedste måde at gøre det på. Det er et gammelt "trick" der fra tid til anden dukker op på diverse foraer - gammel vin på nye flasker om man vil. Det har i hvert fald intet med Zeovit-metoden at gøre.


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3984
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af Engelquist »

StarF skrev:[det er vel bevist at zeovit virker
Er det nu det?? der er ihvertfald kørt en meget effektiv branding på zeovit-metoden og idag er der nogen der tjener kassen på det, med alt det tilbehør og tilsætninger der følger med...

Det minder mig meget om Mirakel Mud... hvis man bruger penge nok på at brande et produkt, tror folk at de ikke kan leve foruden og glemmer der faktisk VAR flotte og velkørende saltvandakvarier for inden... Forresten viste Mirakel Mud sig at være en gang dyrt indkøbt mudder uden mirakler i...


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af StarF »

pedersen skrev:Budskabet i den artikel jeg linker til er: selvfølgelig virker det, da du booster de anerobe bakterier, MEN det er ikke den bedste måde at gøre det på. Det er et gammelt "trick" der fra tid til anden dukker op på diverse foraer - gammel vin på nye flasker om man vil. Det har i hvert fald intet med Zeovit-metoden at gøre.
Nej ik direkte men zeovit benytter sig også af bakterier, samme gør dette. Hvis dette giver flotte resultater og koster 1/10 del er det jo værd at overveje.

det er ikke uden risiko men det er zeovit vel heller ikke ud fra hvad jeg ku læse mig til, det handler blot om at starte langsomt op og holde øje med hvad der sker! nu når i er så meget imod det, kan i sige mig præcis hvorfor i er imod det?


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af StarF »

engelquist skrev:
StarF skrev:[det er vel bevist at zeovit virker
Er det nu det?? der er ihvertfald kørt en meget effektiv branding på zeovit-metoden og idag er der nogen der tjener kassen på det, med alt det tilbehør og tilsætninger der følger med...

Det minder mig meget om Mirakel Mud... hvis man bruger penge nok på at brande et produkt, tror folk at de ikke kan leve foruden og glemmer der faktisk VAR flotte og velkørende saltvandakvarier for inden... Forresten viste Mirakel Mud sig at være en gang dyrt indkøbt mudder uden mirakler i...
well fra hvad jeg ku læse på zeovit forum så ser alel en klar forbedring af farvene i deres koraller, så i mine øjne virker det. nu har jeg ik selv prøvet det, men det virker underligt at så mange får posetive resultater.

men skidt, jeg køre vidre med dette og er spændt på hvordan det hele udvikler sig.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af ole kekkonen »

hej ...
inden jeg startet zeovit,var jeg også på vodka :biggrin: ,gik dog over til at kun bruge sukker da det er renere...men mine koralller blev brune tror det var fordi de vokset hurtigt :T
Det kan godt være tingene gentager sig lidt ,men jeg må sige at jeg godt kan lide hvad zeovit gør med mine akvarier...
prise mæssigt bliver det meget detsamme som andre systemer..(dsb..uv..ozon... fosfat reaktor...nitrat reaktor..overskumning.etc....)


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af ole kekkonen »

pedersen skrev:Jeg tror denne artikel kunne være gavnlig læsning for Jer. http://www.reefkeeping.com/issues/2004-10/eb/index.php
tak... det er også denne her http://reefkeeping.com/issues/2006-07/eb/index.php

det der overrasker mig er Bornemanns fejlagtige vurdering om detritussens rolle i zeovit systemet...!
i det mindste han burde da vide dets potentiale...
http://www.reefkeeping.com/issues/2003-01/eb/index.php

http://www.reefkeeping.com/issues/2003-03/eb/index.php


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af StarF »

lille iagtagelse:

jeg købte i sin tid en a. valia eller sådan fra mr mutzek.. den sku være hvid og lilla.. da jeg fik den var den bare brun.. sådan har den set ud i 3 mdr.. nu er den faktisk begyndt at blive hvid og lilla...


Brugeravatar
Bosse
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 786
Tilmeldt: fre 23. mar 2007 15:59
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af Bosse »

Lige lidty mere om emnet til alle jer tvivlere :)

http://www.reefkeeping.com/issues/2008- ... /index.php


Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af Musiker »

Den her er frisk fra Zeofanboy forummet... Så tag det med et gran salt, men her er da lidt info om hvorfor nogle vælger Zeovit fremfor vodka dossering:
http://zeovit.com/forums/showthread.php ... post142538


Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"