"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Bruger Durso, men får bobler fra overløb i sump

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Bruger Durso, men får bobler fra overløb i sump

Indlæg af Olsen »

I det ene hul i overløbet har jeg lavet en durso med et boret hul i endestykket og i hullet er der sat en luftslange der trækker luft ind i Dursoen.

I det andet hul i øverløbet har jeg sat et backuprør som er en anelse højere end dursoen.

MEN jeg får alt, alt for mange luftbobler med ned. Har prøvet at sætte sådan en skrubar klemme fast om luftslangen for at mindske luftindtaget, men pludselig laver dursoen en kraftig hævereffekt... ... for så at vende tilbage til normal vandstand i overløbet.... Er det bare mig, som kun har brugt 30 min. på at indstille ventilen, som er for utoldmodig?? :|

Hvad skal jeg gøre for at forhindre alle de mange luftbobler og støj, plask og larm, der kommer ud i sumpen fra det rør som Dursoen sidder fast på?
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Bruger Durso, men får bobler fra overløb i sump

Indlæg af Olsen »

Spurgt på en anden måde:

Hvordan har I lavet jeres overløb, så i ikke får luftbobler med ned i sumpen?

Bruger folk durso, murso, lurso eller hvad der ellers er af fancy løsninger? ;)
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Bruger Durso, men får bobler fra overløb i sump

Indlæg af Musiker »

Jeg har set mange løsninger på durso. Prøvede selv ganske kort, men endte med den løsning der er herunder.. Til mit næste bliver det sandsynligvis en af de her to, Starter nok med Hofer gurle buster:
http://home.everestkc.net/jrobertson57268/HGB/ (Hofer Gurgle Buster )
http://www.rl180reef.com/pages/standpip ... ockman.htm


Min nuværende løsning er 100% lydløs når blot vandstanden er mellem de streger jeg har tegnet til højre - Ulempen er at der indimellem skal justeres lidt på det (ca hver 1-3 måned vil jeg gætte på) for at det bliver ved med at være lydløst. Og justeringen kræver lidt fingerspitzgefühl:
Billede
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1198
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 16:34
19
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Bruger Durso, men får bobler fra overløb i sump

Indlæg af martin »

Jeg bruger samme model som Henrik, forsøgte med durso i starten, men kunne aldrig få det til at køre som jeg gerne ville.
/martin
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Bruger Durso, men får bobler fra overløb i sump

Indlæg af Olsen »

tak for de fine links. Hvordan laves justeringen? Er det med kuglehaner under glasset?
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Bruger Durso, men får bobler fra overløb i sump

Indlæg af Musiker »

Jep jeg har en kuglehane på hoved nedløbet (det rør med huller i) - Der løber under normal drift ingen vand i mit sikkerhedsrør.

Men som sagt så er jeg fristet til at prøve en af dem på linkene i mit næste setup.

/Henrik
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2051
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Bruger Durso, men får bobler fra overløb i sump

Indlæg af Stefan »

Jeg har en gurglebuster på mit. Den fungerede fremragende, da jeg kørte med en mindre returpumpe. Returpumpen blev dog skiftet ud, da den simpelthen støjede for meget (ja, du hørte den jo selv ;-)). Nu kan gurglebusteren dog ikke følge med længere, så der løber også vand i sikkerhedsrøret - og det støjer/slubrer! Gurglebusteren gør dog ikke, at du slipper for luftboblerne. Jeg overvejer at gå over til "standardløsningen" ala Henriks, så jeg kan slippe for luftboblerne og støjen fra sikkerhedsrøret.

Jeg forsøgte mig også i starten med en durso, men oplevede præcis de samme problemer som du beskriver. Så den idé blev skrottet!
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Bruger Durso, men får bobler fra overløb i sump

Indlæg af peder »

Køre med Durso og hos mig virker det perfekt (1/2 år uden justering overhovedet) mit sikkerhedsrør er dog monteret ca. 10 cm under Dursoen!! og åbnet ca 25%, altså: Durso kuglehane helt åben, og justering via sikkerheds kuglehanen.
Det virker ihvertfald hos mig!! :h
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Bruger Durso, men får bobler fra overløb i sump

Indlæg af Musiker »

@Peder.. Den løsning ville jeg personligt ikke vælge - Har du ikke mistet sikkerhedsrørets funktion? Hvad sker der hvis Dursoen stopper til?

Mvh
Henrik
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Bruger Durso, men får bobler fra overløb i sump

Indlæg af peder »

Musiker skrev:@Peder.. Den løsning ville jeg personligt ikke vælge - Har du ikke mistet sikkerhedsrørets funktion? Hvad sker der hvis Dursoen stopper til?

Mvh
Henrik
Ingenting!! har selvfølgelig prøvet at lukke min Durso, så fiser vandet da' bare lystigt igennem sikkerhedsrøret.
:hehe:
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Bruger Durso, men får bobler fra overløb i sump

Indlæg af Musiker »

peder skrev:
Musiker skrev:@Peder.. Den løsning ville jeg personligt ikke vælge - Har du ikke mistet sikkerhedsrørets funktion? Hvad sker der hvis Dursoen stopper til?

Mvh
Henrik
Ingenting!! har selvfølgelig prøvet at lukke min Durso, så fiser vandet da' bare lystigt igennem sikkerhedsrøret.
:hehe:
:GO - Ja self.. Jeg skulle vist lige have en kop kaffe mere... Vil så hellere sige at du har sat en Durso på Sikkerhedsrøret, hehe.. Det er vist sådan min næste løsning skal være.

1. Kuglehane + hullet PVC rør (mindre risiko for tilstopning) på hovedrøret
2. Durso på sikkerhedsrør
3. Justere kuglehane så der løber en anelse vand gennem sikkerhedsrør, men ikke mere end at det stadig er stille.

Hvis jeg skulle lave den løsning nu, var jeg nødt til at save af sikkerhedsrøret. Ellers vil vandstanden op til det blive for høj.

/Henrik
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Bruger Durso, men får bobler fra overløb i sump

Indlæg af Olsen »

Er det egentlig ikke bedst at have hovedrøret så tæt på bundglasset i sit overløb som muligt? Jeg tænker på, at der så ikke samler sig slam.

Eller er det for svært at justere vandhøjden i overløbet op til vandoverfladen i akvariet, hvis hovedrøret kun er få cm. højt?
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Bruger Durso, men får bobler fra overløb i sump

Indlæg af Musiker »

@Olsen, Det ved jeg ikke rigtigt noget om.. Har aldrig haft problemer med slam på bunden af mit overløb - Og mit rør slutter vel 20-25 cm fra bunden af akvariet.
Ulempen hved at have et rør der slutter ved bunden kan være at ting der havner i overløbet nemt vil blokere sådan et rør. Så under alle omstændigheder ville jeg sætte et hullet rør på.

Eneste ændring jeg ville lave i mit overløb er at skære sikkerhedsrør lidt lavere også montere det sidste stykke med en muffe (Som ikke er limet) - På samme måde som du kan se på hovedrøret. Så er det nemt at regulere højden af begge rør - Husk dog at vandet vil blive drænet ned til muffen i tilfælde af strømsvigt ;-) .
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Bruger Durso, men får bobler fra overløb i sump

Indlæg af Olsen »

Hvor stor og hvor mange huller skal der være i hovedrøret?

Tænker på om det ikke er nemmest at indstille den korrekte vandhøjde i overløbet hvis der kun er ét hul i hovedrøret, nemlig det som der normalt er i enden? FOR hvis nu nogle af de små huller stopper til, så ændrer flowet sig igennem røret og så ændrer vandhøjden sig måske også - eller hvad?
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Bruger Durso, men får bobler fra overløb i sump

Indlæg af Musiker »

@Olsen - Du kan jo se på mit rør.. Jeg kan ikke mærke forskel i hvor let/svært det er er at justere ind, uanset om jeg har det ekstra rør på eller ej.
Jeg har bare boret rigeligt med huller.. Du kan også købe sådan et færdiglavet rør med vandrette riller i..

/Henrik
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Bruger Durso, men får bobler fra overløb i sump

Indlæg af Musiker »

P.s mit akvarie har kørt siden august sidste år og røret er stadig stort set lige så rent som på billedet.. Har aldrig haft brug for at rense det.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Bruger Durso, men får bobler fra overløb i sump

Indlæg af Olsen »

Og der er ingen problemer med at du får bobler med ned i sumpen? Det lyder godt :)
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"