Temperaturmåling (1grads forskel på termometre)

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Temperaturmåling (1grads forskel på termometre)

Indlæg af mastou »

Jeg har nu fået sat min UT100 termostat til og den viser en grad højere temperatur end min andet termometer (et digitalt fra silvan) :dizzy:

Derfor er jeg nu kommet i tvivl om hvilket jeg skal regne med...og hvor nøjagtige de er.

Hvad er jeres erfaring? og kender i nogle præsise termometre?

Edit: nåår ja desuden viser mit varmelegemes termostat noget helt tredie (lavere end det digitale fra silvan)???

/Magnus
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Temperaturmåling (1grads forskel på termometre)

Indlæg af christiantt »

Varmelegmet kan man ikke regne med. Mange modeller skal man lige rette til når man har set hvornår det slår til.
Har du ikke et "akvarie"termometer du også kan prøve at putte i vandet og se hvad det viser?? Altså, sådan et der også måler saltindholdet.
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

christiantt skrev:Varmelegmet kan man ikke regne med. Mange modeller skal man lige rette til når man har set hvornår det slår til.
Har du ikke et "akvarie"termometer du også kan prøve at putte i vandet og se hvad det viser?? Altså, sådan et der også måler saltindholdet.
Desværre ikke er der nogle som du kan anbefale dvs som man kan regne med 100%?

/Magnus
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Anette »

Du kan aldrig regne 100 % med nogle termometere. Men du kan måle hvor langt ved siden af de er ved at "kalibrere" dem i et isbad, hvor termometeret burde vise 0 grader C og i kogende vand hvor det gerne skulle vise 100 grader C. På denne måde kan du finde ud af hvilket af dem der er mest præcis, men de kan stadig svinge lidt. :) Nogle er sikkert bedre end andre, men der vil altid være en usikkerhed forbundet med dem...
MVh Anette
Mvh Anette og Kristoffer
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Jeg har 3 termometre i mit system og de varierer 1,5 grad - så jeg regner med en gylden middelværdi på 26 grader - så burde det ikke være for varmt. Man skal aldrig stole på 1 og slet ikke et digitalt - der er mange flere ting som kan blive upræcise i elektronik. Desværre har vi en blind tro på digitale taloplysninger, især jo mere detaljerede de bliver. ( spørg din kone :wink: ). jeg tror mere på de analoge i akvariet. Fx i saltmåleren. MVH
Niels
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Stillhoff
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 2680 Solrød Strand
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Solrød strand

Indlæg af Stillhoff »

Vores profesionelle termofølere, PT-100, har en usikkerhed på 0,1°C, men bliver vist med 0,01 eller 0,001. Så kan man jo godt spørger sig selv om det giver mening.
Vi får dem kalibreret 1 gang pr år, og der er meget sjældent at de ikke passer inden for 0,3°C. Vi acceptere usikkerher på ca 0,7°C. Ved 1.0 skal der oprette en masse afvigeler og papir ting.

Det er vigtigt med de digital at man finder et der er beregnet til det område man vil måle. Et stege termometer kan vel måle fra 20-400°C. Et udendørs termometer kan måle fra -30 til 80°C eller noget i den stil.
Vi har brug for at måle fra 20 til 30°C.

De elektroniske man bruger til at måle sig selv har faktist en usikkerhed på helt op til 0,5°C.
De gamle kviksølv kunne måle indenfor ca 0,2°C. Her spiller tid og aflæsning en vigtig rolle, da det ikke er så nemt at dokumenter aflæsningen.
Øre termometre er helt ude i skoven...

Find et med et snævet omrøde der ligger omkring de 25°C så skulle der være en chance.
450l indbygget
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Per A »

Tag alle termometre du kan finde derhjemme og lav et gennemsnit af det de viser....så kan det ikke være helt galt :wink:
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"