Xenonlys
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
Xenonlys
Hej så har projektet været afprøvet med 2 stk. 35W 6000K xenonpærer tilsluttet en 12 V akku med lader.
Har prøvet at tilslutte strømforsyningen fra en PC men uden at kunne få strøm ud af den. Efter sagkyndigs udsagn er strømforsyninger til PC sådan indrettet at de elektronisk afbryder for strømforsyning så snart de tages ud af deres sammenhæng med PC. Resultatet af forsøget er noget nedslående. De giver ikke nær lys nok til mit 920 l akvarium hvor de skulle erstatte 1x150 og 2x250HQI. De vil nok kunne anvendes i et mindre akvarium men spørgsmålet er så om der er sparet noget i strøm. Nå men så blev man så meget klogere. Måske kommer der i fremtiden led-pærer der er tilstrækkelig stærke og billige men indtil da er HQI nok den bedste løsning.
Mvh Emmer
Har prøvet at tilslutte strømforsyningen fra en PC men uden at kunne få strøm ud af den. Efter sagkyndigs udsagn er strømforsyninger til PC sådan indrettet at de elektronisk afbryder for strømforsyning så snart de tages ud af deres sammenhæng med PC. Resultatet af forsøget er noget nedslående. De giver ikke nær lys nok til mit 920 l akvarium hvor de skulle erstatte 1x150 og 2x250HQI. De vil nok kunne anvendes i et mindre akvarium men spørgsmålet er så om der er sparet noget i strøm. Nå men så blev man så meget klogere. Måske kommer der i fremtiden led-pærer der er tilstrækkelig stærke og billige men indtil da er HQI nok den bedste løsning.
Mvh Emmer
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Re: Xenonlys
Det var vel også, hvad der blev forventet ?
Som belysning over et mindre akvarie, hvor 150W eller 70W HQI er for meget, er det sikkert en fin løsning.
Mht. PC-strømforsyningen, så kan den sagtens køre uden en PC. Der SKAL bare være belastning på 5V-ledningen - det behøver ikke være ret meget, der skal bare trækkes nogle få mA - ellers kan den ikke regulere og går derfor i stå.
Åååh, glæden ved switch-mode....
/Kim
Som belysning over et mindre akvarie, hvor 150W eller 70W HQI er for meget, er det sikkert en fin løsning.
Mht. PC-strømforsyningen, så kan den sagtens køre uden en PC. Der SKAL bare være belastning på 5V-ledningen - det behøver ikke være ret meget, der skal bare trækkes nogle få mA - ellers kan den ikke regulere og går derfor i stå.
Åååh, glæden ved switch-mode....
/Kim
- Dezon
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Herning
Du kan se en masse guides til at lave det på hos www.tweakup.dk eller www.tweak.dk
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2791 Dragør
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Dragør, Amager
når du skriver det vil kunne anvendes i mindre akvarier, hvad størrelser tænker du på?
Og er det grundet højden af dit akvarie det ikke har været tilstrækkeligt, eller??
Og er det grundet højden af dit akvarie det ikke har været tilstrækkeligt, eller??
... intet vand i stuen for tiden ...
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Lysudbyttet pr. watt er stort set det samme som med HQI - det er principielt samme form for lyskilde. Derfor giver det ikke mening at sætte 2x30W over en balje på flere hundrede liter.RedSea skrev:når du skriver det vil kunne anvendes i mindre akvarier, hvad størrelser tænker du på?
Det kunne muligvis være ok i et 50-60L nano.
/Kim
- Mikke
- Klovnfisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8900 Randers
- Geografisk sted: Randers/Jylland
Jeg har da set nogle akvarier på reef central som kører med Xenon! Nogle af akvarierne var store, husker ikke hvor mange liter!
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
Emmer: Tak fordi du ville teste det. Hele ideen må vel være at spare penge pga. watt forbruget, for ellers kan man vel ligeså godt købe HQI? Ærgerligt at det ikke virker tilfredsstillende.
- TorbenC
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 6760 Ribe
- Saltvand siden?: 2009
Du skal bare "kortslutte" grøn og en sort ledning på din strømforsyning, så kan den bruges.
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
normalt ja, men jeg har dog oplevet enkelte PSU'er der skulle have lidt belastning for at køreBoris skrev:Du skal bare "kortslutte" grøn og en sort ledning på din strømforsyning, så kan den bruges.
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
Hej, tak for kommentarer. Jeg kunne nu godt tænke mig at få den strømforsyning til at virke. Den er fra Dell og har modelnr. PS-50222DF. Nu er jeg ikke nogen ørn til elektronik men jeg har forstået at jeg skal bruge en rød (plus) og en sort ledning for at få de 12V. Nu er der en pokkers masse stik med tilhørende ledninger
benævnt P 1-9. Alle farver ledning går stort set til samme punkt. Det må vel være muligt at cutte de fleste eller samle ens farver. Jeg vil prøve at kortslutte grøn (1 stk. ialt) med en sort ledning som foreslået af Nolan men hører gerne flere kommentarer. PS: Jeg er godt klar over at jeg ikke skal rode med strømforsyningen med spænding på.
Mvh Emmer
benævnt P 1-9. Alle farver ledning går stort set til samme punkt. Det må vel være muligt at cutte de fleste eller samle ens farver. Jeg vil prøve at kortslutte grøn (1 stk. ialt) med en sort ledning som foreslået af Nolan men hører gerne flere kommentarer. PS: Jeg er godt klar over at jeg ikke skal rode med strømforsyningen med spænding på.
Mvh Emmer
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Dét har jeg, med garanti, ikke foreslåetEmmer skrev:...Jeg vil prøve at kortslutte grøn (1 stk. ialt) med en sort ledning som foreslået af Nolan ...

Generelt ang. Xenon som lyskilde; selvfølgelig kan man køre med Xenon. Der skal bare nok Xenon-brændere til..... og så går idéen ligesom lidt fløjten, syntes jeg.mikke skrev: Jeg har da set nogle akvarier på reef central som kører med Xenon! Nogle af akvarierne var store, husker ikke hvor mange liter!
Hvis man alligevel skal have 500W lys over, så vil jeg da hellere sætte 2x250W HQI over end 17x30W Xenon - det vil, under alle omstændigheder, være billigere.
/Kim
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
Undskyld Nolan det var Boris der foreslog at kortslutte grøn og sort ledning. Har prøvet det og det virker. Nu er der strøm på. Tilsyneladende er det en gul og sort ledning der skal bruges. De kan i hvert fald tænde for xenonpærerne og det ser ud som om der er mere blus på lamperne end ved tilslutning til akku. Nu prøver jeg i morgen at sætte lyset over akvariet og så vender jeg tilbage med resultatet.
Mvh Emmer
Mvh Emmer
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
Hej, så har jeg afprøvet zenonlyset over akvariet efter at have tilsluttet ballastrene til strømforsyning fra en PC. Det gav ganske rigtig mere lys end med akku men stadig ikke nok til mit akvarie (920l). Nu er mine pærer kun på 35W og der findes pærer på 50W men de kan ikke køre på de ballastre til 35W og spørgsmålet er jo også om de så giver så meget mere lys at de kan bruges. Nå men nu er det afprøvet om jeg prøver 50W
ved jeg ikke, man kan jo blive fattig på så mange måder. Måske blivefr det i stedet en ny fisk?
Mvh Emmer
ved jeg ikke, man kan jo blive fattig på så mange måder. Måske blivefr det i stedet en ny fisk?
Mvh Emmer