"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

filter glas til hqi....

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

En dobbelt ende pære som vi oftest bruger er lavet af quartz glas som nemt gennemstråles af UV. Det der er farligt er UV-B og UV-C især, både for dig og for alle andre levende væsener.

Du SKAL derfor beskytte dig og din balje mod dette. Men det er nu så nemt skulle JEG mene. For faktisk så skulle det meste glas spærre for UV, trods visse forhandlere sælger noget meget dyrt noget til HQI lamper.
Dette er noget jeg har fundet frem til og er desværre ikke glas ekspert og derfor ikke 100 procent sikker. Men jeg skulle mene at bruger du borosilicate glas så skulle du være sikker(det er ret almindeligt glas). Det skal dog nok være det man kalder for "tempered" hvilket vil sige det kan klare varmen fra brænderen af.

Du kan sikkert få en billig udgave af noget varme bestandigt eller du kan købe den sikre løsning nemlig Pyrex glas.... Det ville ikke være sjovt hvis det sprang og grillede lidt liv i baljen ;)

Desuden skulle mange galleri forretninger have denne type glas da det ofte benyttes i billed rammer således et maleri ikke falmer så nemt ;) Har dog aldrig selv spurgt efter det sådan et sted...
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Hey Brian, den HQI jeg købte af dig, er den beskyttet ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der SKAL være glas under lamper som ikke bruger pærer med skrue sokkel. Jager mistede mange dyre Acroporaer fordi det glas som var under hans dyrt indkøbte lamper ikke filtrede det Uv lys fra. Korallerne blev simpelt hen svitset af.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ja Dan det er den ;) Du kan endda finde et lille Aquamedic stempel på glasset !

Carsten ja det lyder ikke godt, men er der andre der kender noget til det ? Og som måske kunne bekræftige min holdning ovenfor....? Jeg ville da gerne vide om den er god nok !
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Jeg har også hørt at alm. glas skulle filtrere uv, men er heller ikke sikker på om det er godt nok. så i sidste ende er det nok mest sikkert at købe specialglas til formålet, oge ved evt. DIY lamper vælge E40 fatninger.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

At der er noget om snakken, kan Jager jo selv kommentere, men ihverfald fik han uden beregning noget andet glas fra fabrikanten, så de har jo nok haft en anelse.
Da det jo ikke er de store stykker af special glas vi bruger, kan det nok
ikke svare sig at løbe risikoen.
Brugeravatar
robo
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 14
Tilmeldt: søn 26. dec 2004 11:45
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af robo »

efter min opfatelse så vil / skulle vandet da filtrer temligt meget
Vandet vil stort set ikke blokere uv lyset. Gennemtrængningen for lys i vand er bølgelængde afhængig, jo kortere bølgelængde jo længere kan lyset trænge ned. Rødt forsvinder først og blåt når længst ned. UV er endnu mere kortbølget end blåt lys, så det trænger sagtens gennem den smule vand vi har i vores baljer. Af UV-B og UV-C er det ydermere den mest skadelige UV-C, der er mest kortbølget og derfor bedst trænger gennem vandet.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"