"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Blåt lys

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Gulerodskagen
Reactions:

Blåt lys

Indlæg af Gulerodskagen »

Hej

Jeg ville egentligt gerne have lidt blåt lys over baljen, men er det nødvendigt eller er det bare for at det skal se godt ud ?

Jeg har en lampe hængende over akvariet nu og jeg søger forslag til hvordan man kunne få blå lys på.

Har tænkt lidt på at et alm. enkeltrørs armatur ville være ok men at det nok skygger for meget for HQI lampen.

Hvad kan man gøre ? ville det være ok bare at skifte røret i loftet ud med et blåt rør eller skal det være helt tæt på akvariet ?


nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Det blå lys er primært fordi, det ser godt ud. Men lidt gavnligt er det da givet vis også, men det er langt fra nødvendigt. HQI-pærer kan fint levere det lysspektrum og intensitet, der er nødvendig for koraller.

Med blå rør kan du udvide den periode i døgnet, hvor der er lys over akvariet. Du kan f.eks. have dt blå lys tændt i 12 timer og nøjes med omkring 8 timers HQI.

Jeg har mine blå rør til at hænge ca. 20 cm over overfalden, kun lidt under HQI-lamperne. Hermed skygger de ikke.


Gulerodskagen
Reactions:

Indlæg af Gulerodskagen »

nyberg : har du et billed af det ?


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Kan du ikke hægte det på siden af din HQI lampe, lidt lige som du så i en anden tråd jeg lige har gjort med 2x54w T5 ?


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Gulerodskagen
Reactions:

Indlæg af Gulerodskagen »

hej brian .. tjooo. jeg må se om jeg kan få strikket noget sammen.


Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"