"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Microbubbles

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Tlaerkegaard
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 25
Tilmeldt: tors 31. mar 2016 16:48
8
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2016

Microbubbles

Indlæg af Tlaerkegaard »

Hej sf!

Jeg er så tæt på at bryde sammen over mine mikrobobler. Har et innovative marine 20g akvarie og alt gik fint i starten. Kæmpede med lidt microbobler fra skummeren som forsvandt efter et par måneder. Så valgte jeg at opgradere returpumpen med en kraftigere. Jeg købte mig så en eheim compact1000 og her startede nedturen. Har haft den i halvanden måned og der er microbobler overalt. Kan se den skyder dem ud med jævne mellemrum. Så prøvede jeg at sætte den gamle retur til efter noget tid. Og det gav stadig bobler. Så tjekkede jeg skummeren. Så var det den som gik amok med bobler. Men selvom jeg slukker den i længere tid så er der stadig bobler. Føler at jeg har prøvet alt. Har virkelig givet op. Nogen der har nogle ideer?

Har prøvet floss imellem skummer og returkammer uden held. Prøvet at skrue ned for pumpen uden held. Hævet og sænket vandstanden i returkammer. Armen alt er prøvet. Nogle ideer eller erfaringer i forhold til ny returpumpe? Takker :-)
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Microbubbles

Indlæg af charlie saltvand »

Kan dit retur rør suge en gang mikro luft ind på vejen op til akvariet fra en samling ell noget?
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Tlaerkegaard
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 25
Tilmeldt: tors 31. mar 2016 16:48
8
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2016

Re: Microbubbles

Indlæg af Tlaerkegaard »

Nej for har prøvet at sætte rør klemmer på og stramme dem til i samlingerne. :/
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Microbubbles

Indlæg af PederP »

Hvis du har en tubberware bøtte eller lign. som din returpumpe har plads til at stå i. Så prøv at sætte pumpen i den nede i returkammeret.
Det vil virke som en ekstra boblefælde. Bedst ville være en bøtte med en sidehøje til lige under vandoverfladen i sumpen.

Bare af nysgerrighed. Hvor stor er sump og akvarium?
Tlaerkegaard
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 25
Tilmeldt: tors 31. mar 2016 16:48
8
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2016

Re: Microbubbles

Indlæg af Tlaerkegaard »

Kan prøve med noget plastik beholder dernede. Men det er jo et lille akvarie, så der er ikke meget plads til noget som helst :-) Har vedhæftet et billede jeg fandt på nettet af opsætningen.
Vedhæftede filer
IMG_5187_small.jpg
funzie
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 79
Tilmeldt: fre 12. apr 2013 15:14
11
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2013

Re: Microbubbles

Indlæg af funzie »

Er du sikker på at pumpen ik er for kraftig så den tømmer sumpen for vand der skal ikke meget til, min retur kan gøre det engang imellem hvis vandniveuet kommer bare 1cm under normalen man kan se at der kommer nærmste en lille skypump og så suger den luft.
Mvh Mogens
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Microbubbles

Indlæg af PederP »

Der er ikke meget plads. Det kan jeg godt se..
Og gætter på du så har skummeren til at stå i samme "kammer" som retur.

Kunne man måske sætte et stykke slange på indsugningen af returen, så den henter vand hvor der er færrest bobler? Evt helt ude i hjørnet under dine overløbskasser..
Tlaerkegaard
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 25
Tilmeldt: tors 31. mar 2016 16:48
8
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2016

Re: Microbubbles

Indlæg af Tlaerkegaard »

Føler ikke at pumpen er for kraftig overhovedet. Har lyst med lygten ned i sumpen, og det ser ikke ud til at der sker noget dernede overhovedet. Har skummeren i kammer 2.

Kan ikke sætte rør på returen da vandet kommer ind fra bunden igennem nogle riller. :/
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: Microbubbles

Indlæg af martinknorr »

Ligegyldigt hvordan man ser på det så suger en af dem jo luft ind. Nu ved jeg ikke om skummeren er standard, men den fjerner jo noget vandvolume. Så det kunne tænkes at der pludselig ikke er vand nok, hvis skummeren ikke er standard, så den trækker luft med ned som funzie er inde på. Min erfaring er at du ikke kan se det oppe fra. For mit eget vedkommende kan jeg kun se det fra siden. Hvis du endda har opgraderet returpumpen til en større så kan det jo sagtens være tilfældet.

Ellers er muligheden jo at der samler sig luft under pumpen af en eller anden grund og når luftlommen bliver stor nok bliver det suget ind i returpumpen.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Tlaerkegaard
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 25
Tilmeldt: tors 31. mar 2016 16:48
8
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2016

Re: Microbubbles

Indlæg af Tlaerkegaard »

Tak for de gode svar.

Jeg har prøvet tage pumpen ud og sætte den for sig selv i en stor spand. Pumpen skyder stadig en masse mikrobobler ud i spanden. Så det er pumpen den er galt med. Ligemeget hvordan jeg vender og drejer pumpen, så kommer der super små mikrobobler ud og ligger sig på siderne af hele spanden. :/

Sender den ind som reklamation.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Microbubbles

Indlæg af Carsten »

Prøv at sætte den gamle pumpe på og se om boblerne forsvinder. Hvis de gør det, så har du jo løsningen på boblerne.
Og må bare konstatere at den nye pumpe er for kraftig
Tlaerkegaard
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 25
Tilmeldt: tors 31. mar 2016 16:48
8
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2016

Re: Microbubbles

Indlæg af Tlaerkegaard »

Det er her det bliver lidt mærkeligt. Den gamle pumpe pumpede ikke mikrobobler ud inden jeg satte den nye til. Nu har jeg sat den gamle til og jeg har stadig mikrobobler. Så ville man muligvis nok tro at det kunne være i forhold til min sump, højde på vandet, eller samlingerne i returrør, men når Ehim pumpen smider bobler ud i en spand, så kan vi vel kun konstatere at det er pumpen der er fejl på?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Microbubbles

Indlæg af Carsten »

Synes ikke at jeg vil støtte den konklusion du er kommet frem til.
Hvor skulle den luft som pumpen smider rundt komme fra?
funzie
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 79
Tilmeldt: fre 12. apr 2013 15:14
11
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2013

Re: Microbubbles

Indlæg af funzie »

Prøv at sætte den gamle pumpe i spanden med vand.
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: Microbubbles

Indlæg af martinknorr »

Jeg må tilslutte mig Carsten. Synes det lyder en smule mærkværdigt, kan heller ikke se hvor luften skulle komme fra. Det er jo ikke fordi den kan trække luft ud af ingenting.
Kan du ikke invitere en af de garvede saltvandsnørder på kage og få lidt hjælp. Som gammel Aalborggenser ved jeg at flere kan bestikkes med netop kage :GO
MVH
Martin
8370 Hadsten
Tlaerkegaard
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 25
Tilmeldt: tors 31. mar 2016 16:48
8
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2016

Re: Microbubbles

Indlæg af Tlaerkegaard »

Jeg syntes bare det er mærkeligt at den skyder bobler ud ligemeget hvad fanden jeg gør, om jeg hæver vandstanden så at der slet ikke er noget fald fra overløb, det hjælper heller ingenting. Heller ikke at slukke skummeren. Har også haft den nede i tanken, og der skyder den stadig bobler ud.

Men hvis der er nogen der evt kunne have et bud på boblerne er de velkommen til at kigge forbi, så giver jeg en øl eller noget kaffe :-)
funzie
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 79
Tilmeldt: fre 12. apr 2013 15:14
11
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2013

Re: Microbubbles

Indlæg af funzie »

Du er åbenbar ikke den eneste der har problemer med den pumpe.
" onclick="window.open(this.href);return false;

det må nok være pumpen mystisk
nogle mener det er cavitation bubbles
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: Microbubbles

Indlæg af martinknorr »

Det ser mystisk ud. Så er der da godt nok tryk på!
MVH
Martin
8370 Hadsten
Tlaerkegaard
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 25
Tilmeldt: tors 31. mar 2016 16:48
8
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2016

Re: Microbubbles

Indlæg af Tlaerkegaard »

Jeg er kommet frem til at mine mikrobobler kommer fra min skummer. Det er en IM Ghost skimmer Desktop size. Har haft den i et halvt år, så det er ikke fordi den ikke er kørt til. Jeg må prøve at give den et bad i eddike i en dags tid og se om det kan hjælpe på det.

Kan hører boblerne blive suget ind i returpumpen og banket til små bobler som kommer ud af mine retur rør. Føler at mit system er meget følsom overfor mikrobobler. Bare at jeg trækker vejret tæt på "Sumpen" bliver der skabt en masse bobler, som bliver suget ind i min returpumpe. :/
Tlaerkegaard
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 25
Tilmeldt: tors 31. mar 2016 16:48
8
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2016

Re: Microbubbles

Indlæg af Tlaerkegaard »

"Det sidste med at trække vejret var ironisk" :D
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Microbubbles

Indlæg af PoulD »

funzie skrev:Du er åbenbar ikke den eneste der har problemer med den pumpe.
" onclick="window.open(this.href);return false;

det må nok være pumpen mystisk
nogle mener det er cavitation bubbles
Så vidt jeg kan se har den pågældende pumpeejer siden konstateret, at årsagen var små huller i slangen på udgangen af pumpen

@trådstarter: Microbobler fra IM Ghost skimmer er der tilsyneladende mange hundrede andre som lider under https://www.google.dk/?gws_rd=cr&ei=2sE ... crobubbles" onclick="window.open(this.href);return false;
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"