"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

LED lys bliver svagere

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

LED lys bliver svagere

Indlæg af Sarah R »

Hej

Jeg har et spørgsmål som jeg håber I kan svare på:

Jeg har tre stk. Kessil 360 We over mit akvarium, men jeg synes at lyset bliver svagere og svagere. Da jeg købte dem var lyset så kraftigt at jeg ikke kunne se de små LED chips der sidder og lyser, men nu synes jeg at de nemt kan ses. Alle tre lamper er fra sidste år, så de burde da ikke allerede nu begynde at brænde af?
Det skal lige siges at lyset er skruet helt op på dem alle, og de hænger 35-40 cm over vandet.
MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: LED lys bliver svagere

Indlæg af Anden »

Slukker de bare eller dæmpes de langsomt før de slukkes?

Min er super varm når den er tændt på max og den slukkede bare mens den var varm og det "døde" den af og så fik jeg en ny som jeg dæmper en halv time før den slukkes så den slukkes når den er kold og alså ik brænder af og den har nu kørt i lidt over et år og den har det fint og lyser stadig på fuld kraft, jeg købte en celestial 35f på samme tid og den er jeg super glad for da den har indbygget controler og ik bliver brandvarm på samme møde med det er en spot(dense matrix) ligesom Kessil den koster bare det halve af en Kessil med controler.


Edit: har du controler(og hvilken) på eller slukker og tænder du manuelt eller med ur?
Senest rettet af Anden tors 30. jun 2016 09:05, rettet i alt 1 gang.
Billede
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: LED lys bliver svagere

Indlæg af FEM64 »

Som du forklarer det, så nej. De skal beholde deres styrke meget længe. Specielt kvalitetslamper som Kessil. Der er to ting som drastisk reducerer levetiden på LEDs. Varme og overspænding/strøm. Den første er nem. Bliver de meget varme? Huset må helst ikke bliver meget varmere end godt håndvarm og man skal helt sikkert kunne holde hånden direkte på huset i længere tid med 100% knald på. Overspænding/strøm er sværere men mon ikke Kessil har styr på det?
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: LED lys bliver svagere

Indlæg af Carsten »

Overspænding/strøm, det burde driveren vel regulere.
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: LED lys bliver svagere

Indlæg af Sarah R »

Anden skrev:Slukker de bare eller dæmpes de langsomt før de slukkes?

Min er super varm når den er tændt på max og den slukkede bare mens den var varm og det "døde" den af og så fik jeg en ny som jeg dæmper en halv time før den slukkes så den slukkes når den er kold og alså ik brænder af og den har nu kørt i lidt over et år og den har det fint og lyser stadig på fuld kraft, jeg købte en celestial 35f på samme tid og den er jeg super glad for da den har indbygget controler og ik bliver brandvarm på samme møde med det er en spot(dense matrix) ligesom Kessil den koster bare det halve af en Kessil med controler.


Edit: har du controler(og hvilken) på eller slukker og tænder du manuelt eller med ur?
De er sat til en timer, så de slukker bare. Jeg har desværre ikke mulighed for at skrue dem manuelt ned før de skal slukkes.
Jeg synes ikke de er så varme når de kører på fuld knald ( de tidligere var meget varme og "døde" som du skriver), men det kan jo også være fordi at de ikke lyser så kraftigt mere som de burde gøre.
Det er først her på det seneste at de er skruet helt op. Jeg plejer at køre dem på halv styrke, men synes som sagt at de blev svagere så har efterhånden skruet dem mere og mere op.
Lamperne hænger frit og kan nemt komme af med varmen, samtidig med at rummet de er i, er forholdsvist koldt hele året.
MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: LED lys bliver svagere

Indlæg af FEM64 »

Carsten skrev:Overspænding/strøm, det burde driveren vel regulere.
Enig. Jeg kender ikke Kessil men udtalte mig generelt. LEDs holder utrolig længe med den rigtige spænding og strøm SAMT at være kølet ordentligt.

Hvis Sarah har 3 som opfører sig helt ens så lyder det helt forkert i min optik. Går til din forhandler Sarah og er de købt privat, så find noget at sammenligne med. Både styrke og varme. Umiddelbart er der noget galt her.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: LED lys bliver svagere

Indlæg af Anden »

Det jeg mener med varmen er bliver de over 60grader så mister de styrke og bliver svagere og svagere med tiden så det er mit gæt men hvis de som du siger ik bliver varme forstår jeg ik hvorfor.
Billede
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: LED lys bliver svagere

Indlæg af Sarah R »

FEM64 skrev:
Carsten skrev:Overspænding/strøm, det burde driveren vel regulere.
Enig. Jeg kender ikke Kessil men udtalte mig generelt. LEDs holder utrolig længe med den rigtige spænding og strøm SAMT at være kølet ordentligt.

Hvis Sarah har 3 som opfører sig helt ens så lyder det helt forkert i min optik. Går til din forhandler Sarah og er de købt privat, så find noget at sammenligne med. Både styrke og varme. Umiddelbart er der noget galt her.
Ja det må jeg hellere gøre. De er købt i Tyskland over nettet, men de må efterhånden kende mig, da de har taget sig af alle reklamationerne :biggrin:
MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: LED lys bliver svagere

Indlæg af Carsten »

Kan det være en fejl produktion?
Jeg har haft flere 10 watts dioder, som lavede samme nummer. Hvor de andre i kæden lyste lige som de skulle.
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: LED lys bliver svagere

Indlæg af Sarah R »

Det kan god være, selvom de ikke er anskaffet på samme tid. Men de kan vel godt komme fra samme produktion alligevel.
MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3789
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: LED lys bliver svagere

Indlæg af crazy seahorse »

Nu kender jeg ikke de lamper, men hvis de som mine Radion har et frontglas (det har de sikkert som en beskyttelse) så kan det dæmpe dem meget.
Da jeg fik kigget op under mine Radion, så var frontglasset nærmest matteret af salt. Den saltspray der ofte opstår i luften over et akvarie sætter sig også der.
Det dæmper så meget, så da jeg fik vasket mine af med RO vand, så reagerede korallerne på det. Nogle blev oven i købet bleget en smule pga den øgede lysmængde.
Har du kigget på de glas? Bare en mulighed.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: LED lys bliver svagere

Indlæg af Sarah R »

crazy seahorse skrev:Nu kender jeg ikke de lamper, men hvis de som mine Radion har et frontglas (det har de sikkert som en beskyttelse) så kan det dæmpe dem meget.
Da jeg fik kigget op under mine Radion, så var frontglasset nærmest matteret af salt. Den saltspray der ofte opstår i luften over et akvarie sætter sig også der.
Det dæmper så meget, så da jeg fik vasket mine af med RO vand, så reagerede korallerne på det. Nogle blev oven i købet bleget en smule pga den øgede lysmængde.
Har du kigget på de glas? Bare en mulighed.

Erik
Jo det renser jeg engang imellem, men det er sjældent at der er saltsprøjt på dem.
MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: LED lys bliver svagere

Indlæg af toni »

Hvis en LED chips udsættes for høj varme over tid, vil lys effekten blive ringere og ringere. Den kan miste op til 30 % i effekt bare ved 1 overophedning desværre og så vil de jo blive dårligere hver gang dette sker. Kessil som er relativ kompakt og dermed har meget lidt overflade til afkøling kan jeg godt forestille mig kan blive meget varm hvis de kører på 100 % på varme sommerdage..

Jeg ville kontakte Kessil hvis jeg var dig..
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"