"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ingen spildevand i osmoseanlæg??

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Ingen spildevand i osmoseanlæg??

Indlæg af christiantt »

Ja, det ville være smart hvis man kunne lave et anlæg uden spildevand, men problemet er at jeg ikke får noget ud.
Det er et Puratek 200 GPD. Jeg har lige skiftet forfilter, kul og harpiks.
Det producerer rent vand, men der kommet intet spildevand. Efter jeg skiftede de 3 ting kørte jeg det i en time uden problemer.

Nogle råd til hvad jeg bør tjekke??
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Ingen spildevand i osmoseanlæg??

Indlæg af Anden »

Skyllede du dem igennem uden membran på/i som man skal for ikke at stoppe membran med kul støv osv?
Billede
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Ingen spildevand i osmoseanlæg??

Indlæg af Kasper j. »

I enden af slangen til spildevand, der sidder der en plastik-nåleventil. Den kan være kalket til. Du kan prøve at tage den ud og se om du kan blæse luft i gennem.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ingen spildevand i osmoseanlæg??

Indlæg af Carsten »

Kunne lyde som det Kasper skriver, en tilstoppet begrænser. Hullet er meget lille, så der skal stort set intet til for at stoppe hullet.
Og du må ikke bruge anlægget uden at der kommer spildvand. Da du ellers smadrer membranen på rekord tid
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Ingen spildevand i osmoseanlæg??

Indlæg af MoG »

Jeg oplevede fuldstændig det samme på mit puratek 200gpd anlæg..

Der sidder to begrænsere på anlægget . Den ene sidder, som Kasper nævner , i den blå spildevandsslange .. Hiv slangen ud og træk begrænseren ud. Tag en meget tynd nål og skrab kalken væk og pust. Du må endelig ikke tage en for tyk nål bare og mase igennem!!
Den anden begrænser er det aflange rør på toppe. Afmonter det og læg det i citronsyre eller lign. Så kan du puste igennem det.

Når du så har samlet det igen, så start anlægget og skil det ad igen! Jeg har oplevet at måtte gøre det 3-4 gange, før der ikke kom mere kalk og møg .
Hvis der ikke kommer spildevand ud, så futter du membranerne af..
Morten
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3790
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Ingen spildevand i osmoseanlæg??

Indlæg af crazy seahorse »

Enig med de andre, det er restrictoren der er stoppet af kalk og snask.
Da jeg havde problemet, var det efter skift af de to membraner. Jeg ville skylle de to membranhuse grundigt. Kan du få dem af, så læg dem i citronsyre sammen med begge restictorer. Hullet i den lille er så småt og bør sikkert ikke udviddes, så det skal fjernes med syre. Jeg kunne ikke finde en nål der var lille nok i fruens ellers righoldige sortiment af diverse nåle. Citronsyre er nemmere og klarer jobbet.

Erik

Ps. Begge mine nye membraner blev smadret efter ca 1 uge, pga af de tilstoppede restrictorer. Jeg måtte købe nye.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ingen spildevand i osmoseanlæg??

Indlæg af Carsten »

Hvis det er standard restrictorere, så fås de næsten gratis i Kina.

http://www.aliexpress.com/af/reverse-os ... restrictor" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Ingen spildevand i osmoseanlæg??

Indlæg af christiantt »

Anden skrev:Skyllede du dem igennem uden membran på/i som man skal for ikke at stoppe membran med kul støv osv?
Nej, det havde jeg slet ikke tænkt på :-(
Carsten skrev:Hvis det er standard restrictorere, så fås de næsten gratis i Kina.

http://www.aliexpress.com/af/reverse-os ... restrictor" onclick="window.open(this.href);return false;
Tak for linket - må hellere få en backup bestilt :-)


Og så må jeg hellere få renset alle de ting jeg kan. Er der noget jeg skal være opmærksom på i forbindelse med at jeg nok skal rense membranhus nu?? :-)
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Ingen spildevand i osmoseanlæg??

Indlæg af christiantt »

Og en helt anden ting... Hvordan får jeg membranen op af membranhuset?? :D
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ingen spildevand i osmoseanlæg??

Indlæg af Carsten »

christiantt skrev:Og en helt anden ting... Hvordan får jeg membranen op af membranhuset?? :D
Der skal du bruge en
http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=431" onclick="window.open(this.href);return false;

Husk at montere membranen i samme retning som da du tog den ud. Ellers smadrer du den
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Ingen spildevand i osmoseanlæg??

Indlæg af christiantt »

Carsten skrev:
christiantt skrev:Og en helt anden ting... Hvordan får jeg membranen op af membranhuset?? :D
Der skal du bruge en
http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=431" onclick="window.open(this.href);return false;

Husk at montere membranen i samme retning som da du tog den ud. Ellers smadrer du den
Jeg har fået toppen af. Det er selve membranen der sidder rigtig godt fast i huset :D
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3790
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Ingen spildevand i osmoseanlæg??

Indlæg af crazy seahorse »

christiantt skrev:
Carsten skrev:
christiantt skrev:Og en helt anden ting... Hvordan får jeg membranen op af membranhuset?? :D
Der skal du bruge en
http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=431" onclick="window.open(this.href);return false;

Husk at montere membranen i samme retning som da du tog den ud. Ellers smadrer du den
Jeg har fået toppen af. Det er selve membranen der sidder rigtig godt fast i huset :D
Nu kan jeg ikke huske om der var problemer med at få mine ud. Men de er vist ikke skruet fast. Jeg mener ikke at der var problemer.
Måske det er lidt kalk? Er det kalk så burde lidt citronsyre kunne løsne det. Det afhænger af om det er råvand de er i forbindelse med, det kan jeg ikke gennemskue.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Ingen spildevand i osmoseanlæg??

Indlæg af christiantt »

crazy seahorse skrev:
christiantt skrev:
Carsten skrev:
christiantt skrev:Og en helt anden ting... Hvordan får jeg membranen op af membranhuset?? :D
Der skal du bruge en
http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=431" onclick="window.open(this.href);return false;

Husk at montere membranen i samme retning som da du tog den ud. Ellers smadrer du den
Jeg har fået toppen af. Det er selve membranen der sidder rigtig godt fast i huset :D
Nu kan jeg ikke huske om der var problemer med at få mine ud. Men de er vist ikke skruet fast. Jeg mener ikke at der var problemer.
Måske det er lidt kalk? Er det kalk så burde lidt citronsyre kunne løsne det. Det afhænger af om det er råvand de er i forbindelse med, det kan jeg ikke gennemskue.

Erik
Jeg har bestilt nye, så jeg må prøve lidt at hvert for at få dem ud :)
De kan godt skrue nede i huset, men de vil bare ikke op :D
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ingen spildevand i osmoseanlæg??

Indlæg af Carsten »

Er der ikke et par små huller i toppen af de indre plastrør?
Hvis ja, så et stykke kraftigt ståltråd igennem hullerne og så få en til af trække medens du holde fast i huset
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Ingen spildevand i osmoseanlæg??

Indlæg af Michael_F »

Kan der ske noget ved at man bruger en for stor nål?
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3790
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Ingen spildevand i osmoseanlæg??

Indlæg af crazy seahorse »

Michael_F skrev:Kan der ske noget ved at man bruger en for stor nål?
Jeg ved ikke eksakt hvad der sker, men formoder at der er en grund til at det er så småt. Måske noget med modtryk.
Hvis ikke det har en betydning, så kunne den jo bare løbe frit.
Jeg afkalker med citronsyre.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Ingen spildevand i osmoseanlæg??

Indlæg af Anden »

Hvis du har blæst kul støv igennem membran så den er ødelagt og der sider nu også kul støv i de riller som membran glider i og derfor sider den fast.
Jeg skriver som jeg gør fordi jeg har gjort det samme med mit "gamle" anlæg men jeg har så købt et ny da både membran og harpiks var sort af støv fra kulfilter.

Det værste er næsten det står i brugervejledning at de skal køres igennem inden man bruger dem men nu læser jeg først sådan nogle når det er forsent.
Billede
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Ingen spildevand i osmoseanlæg??

Indlæg af christiantt »

Anden skrev:Hvis du har blæst kul støv igennem membran så den er ødelagt og der sider nu også kul støv i de riller som membran glider i og derfor sider den fast.
Jeg skriver som jeg gør fordi jeg har gjort det samme med mit "gamle" anlæg men jeg har så købt et ny da både membran og harpiks var sort af støv fra kulfilter.

Det værste er næsten det står i brugervejledning at de skal køres igennem inden man bruger dem men nu læser jeg først sådan nogle når det er forsent.
Jep, der kommer også nye i :)
Der var ikke nogen brugsvejledning med til de 2 filtre. Og når jeg læser på hjemmesiden hvor de er købt, så står der heller ikke noget om det :)
Carsten skrev:Er der ikke et par små huller i toppen af de indre plastrør?
Hvis ja, så et stykke kraftigt ståltråd igennem hullerne og så få en til af trække medens du holde fast i huset
Det skal prøves!! Tak :TH
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Ingen spildevand i osmoseanlæg??

Indlæg af christiantt »

Nu har jeg skiftet begge forfiltre, begge membraner og kul. Er der noget jeg skal være opmærksom på?? Evt udluftning eller skal anlægget bare have lov til at køre en times tid inden brug??
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ingen spildevand i osmoseanlæg??

Indlæg af Carsten »

Det burde kunne klares med at lade anlægget køre i noget tid indtil værdierne er nede igen
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"