"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ats lad os se og høre lidt om din ;)

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Ats lad os se og høre lidt om din ;)

Indlæg af Anden »

Hej her er min lille udgave som er lavet ved at lime en alge fast på udløb for hang-on-back filter på et 23liters edge.
Vedhæftede filer
Høst hver 3.dag
Høst hver 3.dag
image.jpg
image.jpg
Billede
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4658
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Ats lad os se og høre lidt om din ;)

Indlæg af Anders månsson »

Ulleolsen: pvc plejer at være det pvc man køber hos akvarie forhandler mfl. Men du kan sikkert også bruge vvs rør hvis de ellers passer i diameter mm
Ulleolsen
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 13
Tilmeldt: tirs 25. jun 2013 15:52
10
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2013

Re: Ats lad os se og høre lidt om din ;)

Indlæg af Ulleolsen »

Nu har jeg fået lavet overløb efter en masse inspiration fra stig's lækre balje og det kører sådan set også perfekt men hvordan fanden laver i andre den rille i pvc'en til canvasarket.

Har lavet en rille med feincutter og vinkelsliber og røret klemmer sig bare sammen og resultatet er ikke en fin rislen ned af arket tværtimod så ligner det en syndflod nærmere niagaravandfaldet med med vand alle steder.
Nogle gode råd???
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4658
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Ats lad os se og høre lidt om din ;)

Indlæg af Anders månsson »

Tja... rillen skal være snor lige og rillen så snæver som muligt (her ville det være nemt at sige noget sjofelt), lærredet skal kun lige kunne presses op... ha ha
håber det lykkes for dig!
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: tirs 2. okt 2012 17:46
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Re: Ats lad os se og høre lidt om din ;)

Indlæg af Mikki »

Ulleolsen skrev:Nu har jeg fået lavet overløb efter en masse inspiration fra stig's lækre balje og det kører sådan set også perfekt men hvordan fanden laver i andre den rille i pvc'en til canvasarket.

Har lavet en rille med feincutter og vinkelsliber og røret klemmer sig bare sammen og resultatet er ikke en fin rislen ned af arket tværtimod så ligner det en syndflod nærmere niagaravandfaldet med med vand alle steder.
Nogle gode råd???
Nu er min en skrå Ats så har ikke det problem med min, men mindes at have set (muligvis youtube) at folk med lodrette Ats satte en skinne på begge sider af deres så den køre vandet ind på canvas, det skulle fjerne plasken og centrere vandet ind på canvas, hvis det giver mening?
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Ats lad os se og høre lidt om din ;)

Indlæg af Meller »

Anders månsson skrev:Tja... rillen skal være snor lige og rillen så snæver som muligt (her ville det være nemt at sige noget sjofelt), lærredet skal kun lige kunne presses op... ha ha
håber det lykkes for dig!
men når den er så snæver kan der ikke komme ret meget vand igennem? jeg har svært ved at få nok vand ud af min :-( skal jeg bare gøreden bredere og bredere for mere vand? den sider på returen, så svært at sætte mere tryk på
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4658
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Ats lad os se og høre lidt om din ;)

Indlæg af Anders månsson »

rillen burde ikke være bredere end dit lærred normalt... prøv at tage et billede og hvad er flowet samt diamter på pvc? så er det nemmere at vurdere op sagen...
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Ats lad os se og høre lidt om din ;)

Indlæg af Meller »

man kan ikke rigtigt se flowet på billedet, men det er et 25 mm rør der er brugt, det burde være rigeligt da røret fra returpumpen og op er mindre, tror faktisk det er 18 mm :S
men returen (32mm) går lige ned i sumpen, hvor der øverst oppe er sat en muffe som minder lidt op et y stykke, men falder direkte ned, men har et rør ud på 45 grader som kort efter går i 25mm og ud til atsén, det 32mm rør der falder direkte ned går så over i refugiumet, men inden det skal det forbi en hane, som jeg næsten helt har lukket, lukker jeg den mere stige vandet i returkameret :-/
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4658
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Ats lad os se og høre lidt om din ;)

Indlæg af Anders månsson »

hhhm hvor lang er afstanden imellem lys og lærred? Mit lys er rykket nærmere til og er nu ca 7cm fra. det kan være dit lys skal tættere på! prøv det før du begynder at regulere på flowet. Det ville jeg prøve... du kan nok ikke få mere flow over

alger elsker kraftigt lys og kraftigt flow!
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Ats lad os se og høre lidt om din ;)

Indlæg af Meller »

det er en 20W på ca. 10 cm afstand :-/
men en eller anden effekt har den, for algerne i mit display er de seneste par uger begyndt at ændre sig, og mit refugium har ikke længere grønne alger :S
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Ats lad os se og høre lidt om din ;)

Indlæg af jonas _sandager »

Efter knap 3 uger er der ved at komme gang i min Upflow Algae Scrubber.
Den kører med en Eheim 400 luftpumpe, og indtil videre en lille træsten samt en lille almindelig luftsten. Skal have fat i to lange træsten, så der kan komme ekstra mange bobler! Er der nogen der ved hvor man kan købe dem til en god pris? :)
Der er pt 10W koldt hvidt lys på. Det bliver skiftet til 15W grolys om en måned, og hvis der er brug for det, har jeg 15W ekstra, jeg kan komme på. Men jeg vil tro det bliver overkill, da jeg også kører med en fornuftig størrelse skummer.
Her er væksten indtil videre. Det får lov til at vokse videre indtil der er kommet ordentlig gang i det :)
Billede20150312_0005 by jonas_sandager, on Flickr
Ulleolsen
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 13
Tilmeldt: tirs 25. jun 2013 15:52
10
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2013

Re: Ats lad os se og høre lidt om din ;)

Indlæg af Ulleolsen »

Nogle der kan komme med en forklaring på hvorfor et overløb virker i 15 timer og suger fint i de 15 timer for derefter ikke atkunne suge synderligt meget.
Jeg har sat en returpumpe (tunge silence 2000l/t og mit overløb er lavet i 32mm
Boeriis
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 97
Tilmeldt: søn 18. apr 2010 17:00
14
Postnummer: 5270 Odense N
Saltvand siden?: 2010

Re: Ats lad os se og høre lidt om din ;)

Indlæg af Boeriis »

Hej her er mit ATS Det er en acryl kasse der er limet på siden af min sump det er 12x75 cm med et fald på 3cm Lys 60w led 16 røde og 3 blå Der er et flow på ca 2500 L lyset køre 12 timer
Vedhæftede filer
20150313_103643.jpg
20150313_100447.jpg
20150312_163653_1.jpg
20150312_163641.jpg
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"