"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Erfaringer med Radion xr30w v2

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
nicklassandager
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: man 11. jun 2012 17:55
11
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013

Erfaringer med Radion xr30w v2

Indlæg af nicklassandager »

Hej folkens. Jeg har for nogen tid siden købt en Radion xr30w v2. Synes ikke rigtigt det er lykkedes mig at finde den rette indstilling ifht at få korallerne gjort rigtig glade. Er der nogen af jer der har gode erfaringer med lampen og i så fald - hvilke indstillinger har i kørt med?

Vh
Nicklas
Vh Nicklas
60L Dennerle Nano Marinus med LPS, SPS og lidt fisk. Ecotech Radion xr30w g2 lampe. Mekanisk filtrering, aktivt kul, fosfat-fjerner. Ugentlig 20% vandskift med osmosevand.
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Erfaringer med Radion xr30w v2

Indlæg af KasperT »

Jeg har 4 stk. G2 lamper over mit 160 x 70 x 70 akvarie.

De står på standard natural med 60% lysstyrke.
De er ca. 23 cm over vandet.
Lyset er vist sat til at være tændt i 10 timer.

Jeg har lidt af hvert i mit og alt ser ud til at trives fint.

Over et lille akvarie tror jeg du skal skrue noget mere ned end jeg har gjort.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
nicklassandager
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: man 11. jun 2012 17:55
11
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013

Re: Erfaringer med Radion xr30w v2

Indlæg af nicklassandager »

Jeg kører pt. på max growth programmet på 30% intensitet med 12 timers lystid (inkl programmets op og ned-rampning om morgenen og aftenen). Måske jeg skal sætte lystiden et par timer ned?

I følge klippet her på youtube " onclick="window.open(this.href);return false; bør man ikke køre med fuld styrke på Radion, da deres lysstyrke er voldsomt høj ved fuld lysstyrke.

Er der nogen der har erfaring med skift imellem armaturets forskellige programtyper (natural, max growth, mv..) og hvad der har fungeret bedst for jer?
Vh Nicklas
60L Dennerle Nano Marinus med LPS, SPS og lidt fisk. Ecotech Radion xr30w g2 lampe. Mekanisk filtrering, aktivt kul, fosfat-fjerner. Ugentlig 20% vandskift med osmosevand.
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Erfaringer med Radion xr30w v2

Indlæg af KasperT »

Du skal nok tage et billede så vi kan se hvad det er du synes der er galt :-)

Og så kan det jo også være noget andet end lyset, synes 30% lyder meget fornuftigt.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
nicklassandager
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: man 11. jun 2012 17:55
11
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013

Re: Erfaringer med Radion xr30w v2

Indlæg af nicklassandager »

Akvariet har kørt fint i over 1 år, men nu trives flere af mine koraller ikke så godt som de har gjort. Jeg har en favites og et par af mine acans der er plaget af døende polypper og manglende farve. Derudover synes jeg at væksten i fingrene på eksempelvis min grønne montipora digitata er blevet tynd fremfor de mere "tykke" fingre, de har haft tidligere. Polyp-udfoldelsen på mange af koralerne er heller ikke så god som hidtil - eksempelvis på mine Duncans. Jeg har til gengæld en lyserød birdsnest der vokser som bare fanden, så den er der ikke i vejen med. Discosoma, hammerkoral og Zoaer trives også glimrende.

Der er sket flere ting i mit akvarium her på det sidste, så der kan være andre ting på spil. Jeg har for et par måneder siden haft et uheld med overfodring, der nu er kommet styr på igen. Har desuden et vedvarende pænt træls bobbel-alge angreb jeg arbejder med at få styr på. De spredte sig tidligere i vildskab, men nu synes væksten at være mere moderat igen. Har netop købt to Mithrax der kan hjælpe mig med at slippe af med plagen. Derudover har jeg skiftet fra De Jong salt til Red Sea Coral Pro. Synes bare ikke, at jeg nogensinde har fået et rigtigt godt resultat med koralerne med den nye lampe og tænkte derfor på at høre om andre folks erfaringer om den.

Jeg prøver at tage nogle billeder af mit akvarium i morgen, midt på dagen hvor lyset er mest neutralt.
Vh Nicklas
60L Dennerle Nano Marinus med LPS, SPS og lidt fisk. Ecotech Radion xr30w g2 lampe. Mekanisk filtrering, aktivt kul, fosfat-fjerner. Ugentlig 20% vandskift med osmosevand.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3730
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Erfaringer med Radion xr30w v2

Indlæg af charlie saltvand »

Hejsa.

Hvordan er dit no3 / po4 forhold? Hvad er værdierne?

Hvad / hvordan tilsætter du Kh/mg/ca ? Og eventuelle sporstoffer, jod mm?

Tænker om det kan være andet end lyset der driller? Evt. Nogle værdier.

Held og lykke med det :-)

Hilsen Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nicklassandager
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: man 11. jun 2012 17:55
11
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013

Re: Erfaringer med Radion xr30w v2

Indlæg af nicklassandager »

Jeg har indtil videre forladt mig på at skifte 20 % vand én gang om ugen, fremfor at tilsætte noget. Det kan jeg tillade mig, da det er et 60 l nano og det derfor er overkommeligt i omkostninger til salt. Har faktisk det første halvandet år klaret mig uden at måle, men med de problemer jeg har pt., er det nok ved at være tiden at starte. Det første år har kørt fint, men nu er der jo så stødt nogle problemer til.

Bør lige tilføje, at Macadoo hjalp mig med at måle på alle tænkelige værdier på akvariet for et lille 1/2 års tid siden og der så alt rigtig fint ud. Jeg ved godt at det ikke nødvendigvis er tilfældet nu - pointen er bare, at akvariet tidligere har været stabilt og fuldt kørende.

Hvad vil i foreslå jeg starter med at måle på? Tænker at købe nogle Salifert kits i Tyskland.
Vh Nicklas
60L Dennerle Nano Marinus med LPS, SPS og lidt fisk. Ecotech Radion xr30w g2 lampe. Mekanisk filtrering, aktivt kul, fosfat-fjerner. Ugentlig 20% vandskift med osmosevand.
Brugeravatar
nicklassandager
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: man 11. jun 2012 17:55
11
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013

Re: Erfaringer med Radion xr30w v2

Indlæg af nicklassandager »

Her er to koraler jeg har bøvl med. En polyp i en af mine Acan er død. Min Favia har mistet sin farve og polyperne ser ud til at have det skidt.

Det er ret svært at tage gode billeder med telefonen...
Vedhæftede filer
IMG_20140727_140449.jpg
IMG_20140727_140356.jpg
Vh Nicklas
60L Dennerle Nano Marinus med LPS, SPS og lidt fisk. Ecotech Radion xr30w g2 lampe. Mekanisk filtrering, aktivt kul, fosfat-fjerner. Ugentlig 20% vandskift med osmosevand.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Erfaringer med Radion xr30w v2

Indlæg af pederrevnørd »

nicklassandager skrev:Jeg har indtil videre forladt mig på at skifte 20 % vand én gang om ugen, fremfor at tilsætte noget. Det kan jeg tillade mig, da det er et 60 l nano og det derfor er overkommeligt i omkostninger til salt. Har faktisk det første halvandet år klaret mig uden at måle, men med de problemer jeg har pt., er det nok ved at være tiden at starte. Det første år har kørt fint, men nu er der jo så stødt nogle problemer til.

Bør lige tilføje, at Macadoo hjalp mig med at måle på alle tænkelige værdier på akvariet for et lille 1/2 års tid siden og der så alt rigtig fint ud. Jeg ved godt at det ikke nødvendigvis er tilfældet nu - pointen er bare, at akvariet tidligere har været stabilt og fuldt kørende.

Hvad vil i foreslå jeg starter med at måle på? Tænker at købe nogle Salifert kits i Tyskland.
Hej Nicklas,

Det er totalt umuligt at hjælpe dig, hvis du ikke har andet end 6 måneder gamle målinger, og i min bog et rigtigt skidt sted at spare.

Du bør som minimum have følgende måleudstyr:

Refraktometer
Termometer
CA
KH
Mg
No3

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
14
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Erfaringer med Radion xr30w v2

Indlæg af Benny »

nicklassandager skrev:Jeg har indtil videre forladt mig på at skifte 20 % vand én gang om ugen, fremfor at tilsætte noget. Det kan jeg tillade mig, da det er et 60 l nano og det derfor er overkommeligt i omkostninger til salt. Har faktisk det første halvandet år klaret mig uden at måle, men med de problemer jeg har pt., er det nok ved at være tiden at starte. Det første år har kørt fint, men nu er der jo så stødt nogle problemer til.

Bør lige tilføje, at Macadoo hjalp mig med at måle på alle tænkelige værdier på akvariet for et lille 1/2 års tid siden og der så alt rigtig fint ud. Jeg ved godt at det ikke nødvendigvis er tilfældet nu - pointen er bare, at akvariet tidligere har været stabilt og fuldt kørende.

Hvad vil i foreslå jeg starter med at måle på? Tænker at købe nogle Salifert kits i Tyskland.
Jeg er overrasket over, at du ikke har fået problemer før nu, og hvorfor vil du gå over åen efter vand (test kits i tyskland), er det ikke nemmere at købe dem i Danmark ?
Hilsen
Benny
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Erfaringer med Radion xr30w v2

Indlæg af Carsten »

Er ganske enig med Benny, det vil være at gå over åen efter dyrt vand, ved at købe de test sæt som Peder remser op.
De 4 sæt koster i Tyskland 307,- plus porto.
Samme 4 sæt kan købes i Danmark for 234,- plus porto hvis du ikke selv henter dem.
Nok ikke lige det tal du havde regnet med, sådan er det bare
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Erfaringer med Radion xr30w v2

Indlæg af MarkBruhn »

Ja de fleste ting er faktisk billigere i DK ift Tyskland...
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Ole Bach
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 398
Tilmeldt: fre 15. feb 2013 21:48
11
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2013

Re: Erfaringer med Radion xr30w v2

Indlæg af Ole Bach »

MarkBruhn skrev:Ja de fleste ting er faktisk billigere i DK ift Tyskland...
Tysk moms er også kun 19%
Vi har jo dansk moms på 25%

Når man som privat handler indenfor EU skal man ikke betale yderligere moms, men som virksomhed er det jo lidt anderledes hvilket sammen med den højere salgsmoms gør produkterne dyrere for kunderne
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Erfaringer med Radion xr30w v2

Indlæg af Carsten »

Dodomand skrev:
MarkBruhn skrev:Ja de fleste ting er faktisk billigere i DK ift Tyskland...
Tysk moms er også kun 19%
Vi har jo dansk moms på 25%

Når man som privat handler indenfor EU skal man ikke betale yderligere moms, men som virksomhed er det jo lidt anderledes hvilket sammen med den højere salgsmoms gør produkterne dyrere for kunderne

ØHH! Bytter du ikke lidt om på tingene. Mark skriver at tingene er billigere her i landet end Tyskland.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"