Mit overløb larmer
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
Mit overløb larmer
Hej
Jeg har lige "monteret" sump osv, men mit overløb larmer. Det suger en masse luft med ned, og skyder en masse bobler ned i sumpen fra nedløbet. Jeg har også en Durso der er afprøvet - og den gør kun ondt værre!
Er det muligvis fordi jeg har nedløbsrøret under overfladen i sumpen, at den vil have luft med?
Jeg har lige "monteret" sump osv, men mit overløb larmer. Det suger en masse luft med ned, og skyder en masse bobler ned i sumpen fra nedløbet. Jeg har også en Durso der er afprøvet - og den gør kun ondt værre!
Er det muligvis fordi jeg har nedløbsrøret under overfladen i sumpen, at den vil have luft med?
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2650 Hvidovre
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hillerød
Re: Mit overløb larmer
nej.... men har du kun et nedløbsrør?
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Ja.. Jeg var overbevist om at der ikke var plads til flereverup skrev:nej.... men har du kun et nedløbsrør?

Jeg har fået det indstillet nogenlunde nu, så det kun lige slupre en smule sjældent.. Det må vel være løsningen så
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Men jeg tænker lidt på noget:
Kunne man ikke sætte et T-stykke i bunden af overløbet, og så på den måde køre med et "falsk" sikkerhedsrør? På den måde vil jeg jo også kunne lave en stabil vandstand i overløbet, men jeg ved så ikke hvordan det vil virke med kun en enkelt faldstamme, om det så stadig vil larme?
Kunne man ikke sætte et T-stykke i bunden af overløbet, og så på den måde køre med et "falsk" sikkerhedsrør? På den måde vil jeg jo også kunne lave en stabil vandstand i overløbet, men jeg ved så ikke hvordan det vil virke med kun en enkelt faldstamme, om det så stadig vil larme?
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
det tror jeg ikke vil virke så vil det bare suge luft fra det rør der går op til vandoverfladen og ned gennem vandet, kan dog godt være det dæmper det lidt..... men skal ærligt indrømme jeg ikke har meget erfaring med kun et nedløbsrør.... men hvad med at trække en luftslange ned igennem eller eventuelt bore nogle små huller på nedløbsrøret under akvariet, men her skal nok nogle til med lidt mere erfaring:-)
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Altså, jeg kunne jo lige prøve at trække en luftslange ned igennem senere, for at severup skrev:det tror jeg ikke vil virke så vil det bare suge luft fra det rør der går op til vandoverfladen og ned gennem vandet, kan dog godt være det dæmper det lidt..... men skal ærligt indrømme jeg ikke har meget erfaring med kun et nedløbsrør.... men hvad med at trække en luftslange ned igennem eller eventuelt bore nogle små huller på nedløbsrøret under akvariet, men her skal nok nogle til med lidt mere erfaring:-)

Ang de huller - Hvor ville du lave dem? Så de er under vandet i sumpen eller?
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
jeg ville tænke over vandet i håb om der så vil blive suget luft ind der i stedet for i toppen.... men ved slet ikke om det vil virke
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Kunne jo montere en luftslange i det evt? Men ja, om det vil virke har jeg nu heller ikke nogen anelse om 

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Geografisk sted: Demstrup
Du kan montere to 90graders bøjninger på røret, således at du leder det ned under vandoverfladen i overløbet. Det nederste af bøjningerne skal under overfladen - lav det evt., så du kan justere højden af røret og dermed vandstanden i overløbet.
I "toppen" af dette rør-loop, borer du et 5mm hul, som du sætter en luftslange i. På slangen sætter du en klemme eller en hane.
Åben klemmen/hanen helt, til at starte med og start din retur.
Hanen lukker du herefter langsomt, indtil det stopper med at gurgle.
Denne metode har jeg benyttet i et tidligere setup med ok resultat og jeg gør det igen på mit nye.
/Kim
I "toppen" af dette rør-loop, borer du et 5mm hul, som du sætter en luftslange i. På slangen sætter du en klemme eller en hane.
Denne metode har jeg benyttet i et tidligere setup med ok resultat og jeg gør det igen på mit nye.
/Kim
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
HEj Kim.Nolan skrev:Du kan montere to 90graders bøjninger på røret, således at du leder det ned under vandoverfladen i overløbet. Det nederste af bøjningerne skal under overfladen - lav det evt., så du kan justere højden af røret og dermed vandstanden i overløbet.
/Kim
Det er jo ca samme princip som en Durso, som bare er med et T-stykke, og en 90 graders vinkel der peger ned af i overløbet, og så med en prop på i toppen, med et hul og et stykke luftslange. Hvis jeg slukker helt af for luften der går det helt amok

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- Beowulf
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9370 Hals
jeg har en kuglehane på mit nedlød, og ved at lukke lidt for den så det ik kan komme så hurtigt igennem nedløbet, så siger det ik ret meget 
kører også med en dorso

kører også med en dorso
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Samme har jeg - Men med kun et enkelt nedløbs rør, er det praktisk talt umuligt at få det indstillet 100% og Durso kan jeg slet ikke få til at køreBeowulf skrev:jeg har en kuglehane på mit nedlød, og ved at lukke lidt for den så det ik kan komme så hurtigt igennem nedløbet, så siger det ik ret meget
kører også med en dorso

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- Beowulf
- Reactions:
- 16
køre på en måde også kun den et nedløbs rør. da mit sikkerheds rør sidder over vandet og kun tage vand hvis hoved røret bliver blokeret.
og kan næsten ik høre mit nedløb, og får heller ik ret mange luftbobler med ned.
med syntes det lyder underligt at din durso ik vil køre ordenligt,
og kan næsten ik høre mit nedløb, og får heller ik ret mange luftbobler med ned.

- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Ja jeg forstår det heller ikke.. Den larmer og bøvser helt vildt, selv med en helt ublokeret luftslange..Beowulf skrev:køre på en måde også kun den et nedløbs rør. da mit sikkerheds rør sidder over vandet og kun tage vand hvis hoved røret bliver blokeret.
og kan næsten ik høre mit nedløb, og får heller ik ret mange luftbobler med ned.med syntes det lyder underligt at din durso ik vil køre ordenligt,

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
hvor meget flow er der igennem røret og hvor stort er røret? tænker bare om du eventuelt har for højt flow igennem, så kan man vel prøve og skrue lidt ned for returpumpen og se om det så er nemmere at indstille
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Jeg vil skyde på at der ryger omkring 500L/T igennem det lige pt.. Så det skulle ikke være for meget 

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- M.G.Larsen
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4050 Skibby
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Skibby
Kører hverken durso eller andre fancy tricks i mit overløb...
Har såmænd efter en snak med carsten fre decocean, skåret røret af ca. 10 cm. længere nede.
Regulerer så vandstanden i overløbet med min kugleventil nede ved sumpen, og beholder fuldt flow på min returpumpe.
Har ingen problemer med at pumpe 3000 l/t gennem 25mm røret. Må faktisk have ventilen ca 1/3 lukket.
Er der nogle der mener denne metode fejler noget?
Har såmænd efter en snak med carsten fre decocean, skåret røret af ca. 10 cm. længere nede.
Regulerer så vandstanden i overløbet med min kugleventil nede ved sumpen, og beholder fuldt flow på min returpumpe.
Har ingen problemer med at pumpe 3000 l/t gennem 25mm røret. Må faktisk have ventilen ca 1/3 lukket.
- M.G.Larsen
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4050 Skibby
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Skibby
Glemte lige at sige at det er selvfølgelig 100% lydløst...
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Kører du med et enkelt nedfalds rør også kun?M.G.Larsen skrev:Kører hverken durso eller andre fancy tricks i mit overløb...
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
LOL har i kugle hane på jeres nedløbs rør. Det er godt nok modigt. har set flere eksempler på at de stopper til også bliver jeres sump tømt. ud over akvariet.Han$en skrev:Samme har jeg - Men med kun et enkelt nedløbs rør, er det praktisk talt umuligt at få det indstillet 100% og Durso kan jeg slet ikke få til at køreBeowulf skrev:jeg har en kuglehane på mit nedlød, og ved at lukke lidt for den så det ik kan komme så hurtigt igennem nedløbet, så siger det ik ret meget
kører også med en dorso
Det du kan gører er at tage en lille luft slange 50 Cm. sætte 2 x strips om den 15-20 cm. nede ikke lukke tæt, så enderne peger hver sin vej på stripsne. før derefter de 30 cm. ned i dit rør- og lad de 20 cm. være over vande.
Princippet bruger jeg selv ingen støj overhovedet. heller ikke slurpen
- Beowulf
- Reactions:
- 16
har også en sikkerheds rør der tager alt vandet hvis hovedrøret bliver blokeret. så ik noget jeg er bange forronny.w skrev:LOL har i kugle hane på jeres nedløbs rør. Det er godt nok modigt. har set flere eksempler på at de stopper til også bliver jeres sump tømt. ud over akvariet.Han$en skrev:Samme har jeg - Men med kun et enkelt nedløbs rør, er det praktisk talt umuligt at få det indstillet 100% og Durso kan jeg slet ikke få til at køreBeowulf skrev:jeg har en kuglehane på mit nedlød, og ved at lukke lidt for den så det ik kan komme så hurtigt igennem nedløbet, så siger det ik ret meget
kører også med en dorso

- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
Hvorfor lave det så besværligt når man via 2 rør et hovede rør og et sikkerheds rør, med en lille vinkel på kan lave et komplet lydløst overløb....ronny.w skrev:LOL har i kugle hane på jeres nedløbs rør. Det er godt nok modigt. har set flere eksempler på at de stopper til også bliver jeres sump tømt. ud over akvariet.Han$en skrev:Samme har jeg - Men med kun et enkelt nedløbs rør, er det praktisk talt umuligt at få det indstillet 100% og Durso kan jeg slet ikke få til at køreBeowulf skrev:jeg har en kuglehane på mit nedlød, og ved at lukke lidt for den så det ik kan komme så hurtigt igennem nedløbet, så siger det ik ret meget
kører også med en dorso
Det du kan gører er at tage en lille luft slange 50 Cm. sætte 2 x strips om den 15-20 cm. nede ikke lukke tæt, så enderne peger hver sin vej på stripsne. før derefter de 30 cm. ned i dit rør- og lad de 20 cm. være over vande.
Princippet bruger jeg selv ingen støj overhovedet. heller ikke slurpen
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Okay er det mere besværligt at montere 2 x strips på en luftslange end at lave en Dorso eller med 90 graders vinkel.
tror faktisk ikke det bliver mere enkelt end den med luftslangen og ikke alle laver overløbet så stort at det kan rumme 3 x rør
tror faktisk ikke det bliver mere enkelt end den med luftslangen og ikke alle laver overløbet så stort at det kan rumme 3 x rør
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
tror faktisk 3 huller er ved at være standard nu til dags.. er ihvertifalde den løsning jeg altid vil anbefale, et enkelt rør kan jo også blive stoppet. selv om det ikke er så sansynligt.ronny.w skrev:Okay er det mere besværligt at montere 2 x strips på en luftslange end at lave en tursopipe eller med 90 graders vinkel.
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Jamen vi er da enig ang. de 3 rør. selvom jeg kun kører med et rør pt. men mit næste setup bliver i hvert fald med mere end et rør.
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
mennu har hansen jo kun et nedløbsrør og det kan vi jo ikke lave om på vi kan bare prøve at gøre det mere lydløst 

- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Lige præcis - Jeg havde ikke lige lyst til at ofre 10L diaplay på at lave 3 hullerverup skrev:mennu har hansen jo kun et nedløbsrør og det kan vi jo ikke lave om på vi kan bare prøve at gøre det mere lydløst

Jeg vil prøve luftslangen som Ronny.w nævner..
Jeg skal lige høre Ronny - Skal jeg forstå det som at du mener jeg skal proppe 20cm luftslange ned i røret, og lade resten stikke ud af toppen af nedløbsrøret?

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Jeg laver lige en Udgave til dig i form af billeder LOL. 5 min.
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Sørg nu for at Stripsne sidder ordenligt fast rundt om luftslangen så denne ikke bliver suget ned. ( ud af løkken i stripsne ).
Det kan så godt være at du skal rykke lidt rundt på luftslangen, så denne får fat i spiralen inden i røret ( spiralen af vandet ) (aner ikke hvad det hedder, håber dog du ved hvad jeg mener )

Det kan så godt være at du skal rykke lidt rundt på luftslangen, så denne får fat i spiralen inden i røret ( spiralen af vandet ) (aner ikke hvad det hedder, håber dog du ved hvad jeg mener )

- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Fedest!! Det vil jeg sgu lige prøve, og se hvordan det vil gå her!ronny.w skrev:Sørg nu for at Stripsne sidder ordenligt fast rundt om luftslangen så denne ikke bliver suget ned. ( ud af løkken i stripsne ).
http://farm5.static.flickr.com/4144/484 ... e746_b.jpg
http://farm5.static.flickr.com/4106/484 ... 7794_b.jpg
http://farm5.static.flickr.com/4149/484 ... 399d_b.jpg

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200