"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Sygdom dræber mine fisk - Hjælp til diagnose

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Sygdom dræber mine fisk - Hjælp til diagnose

Indlæg af KasperT »

Så blev det min tur til at miste de fleste af mine fiske til en eller anden parasit.

Spørgsmålet er om jeg kan diagnosticere sygdommen, så jeg kan behandle de tilbageværende fisk i karantæne mens DT står tomt.
Alternativt skal de jo aflives, det har jeg det bare dårligt med, men jeg vil omvendt ikke risikere at denne sygdom forbliver i systemet.

Forløbet har varet ca. 3 uger.

Symptomer:
Kløe
"Støvet"/svampet/flosset overflade på fiskene
Mange små hvide pletter (Mindre og i større antal end jeg har set tidligere hvor pletter gik væk af sig selv)
Hurtig respiration
Bleg i farven

Udbrudene bølgede frem og tilbage over 3 uger. Til sidst så alle fiskene faktisk pæne ud i 2-3 dage for så pludselig at dø på under et døgn.
Døde fisk: Flammekejser, Ocellaris klovn, Imperator kejser, bicolor blenny (Det er 3 dage siden nu)
Overlevende: Percula klovn, Z. veliferum kirurg, A. lineatus kirurg (De 2 første viste ingen symptomer på det tidspunkt de andre døde, mens lineatus havde mange pletter som nu er væk igen)

De mulige diagnoser jeg hælder mest til er: Marine Ich, Velvet eller Brooklynella
Det kan sikkert være flere?
Er der noget jeg kan udelukke eller nogen som er mere sandsynlige end andre?

Jeg har ikke haft sygdom før, så jeg vil sætte pris på jeres erfaringer, så jeg måske kan øge sandsynligheden for at starte med den rigtige behandling i første hug.
Så vidt jeg kan læse mig til er det forskellige medicin / behandling der skal bruges til de 3 sygdomme.

Video lige inden fiskene døde:
[video][/video]
[video][/video]


/Kasper

Website: Reef App
dyr200
Reactions:

Re: Sygdom dræber mine fisk - Hjælp til diagnose

Indlæg af dyr200 »

har du til sat en ny fisk for de 3 uger siden, siden du har fået det eller hvordan??


Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Sygdom dræber mine fisk - Hjælp til diagnose

Indlæg af KasperT »

Ja der blev veliferum og flammekejseren tilføjet, så mit gæt er at de har haft det med.


/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Sygdom dræber mine fisk - Hjælp til diagnose

Indlæg af crazy seahorse »

Det var dog noget biks at få slæbt ind.

Som udgangspunkt kan parasitter ikke tåle hyposalinitet og kobber. De tåler det i hvert fald dårligere end fiskene gør.
Så det er mit bud på en behandling.
Omkring diagnose, så er det tricky synes jeg. Jeg kiggede mit arkiv igennem og fandt lidt links, som jeg har gemt. Jeg har flere liggende, men dem skal jeg lige finde frem.
Prøv med dem her først, måske du kan finde det du søger der.
http://www.wetwebmedia.com/amylloodiniumart.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://reefkeeping.com/issues/2004-07/s ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reefsanctuary.com/forum/inde ... ments.155/" onclick="window.open(this.href);return false;

Der er flere links nederst i den artikel jeg lavede om Marine Ich. Måske der er noget at hente der.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=6&t=81748" onclick="window.open(this.href);return false;

Ellers så prøv at finde mere af Steven Pro, der har skrevet mange af artiklerne på Reef Sanctuary. Mener at der er artikler om både Velvet og Brooklynella.

Held og lykke.

Erik

Edit. Nå, Steven Pro har lavet en del, men ikke om Brooklynellea åbenbart. Fandt en samling over hans artikler. http://reefkeeping.com/issues/author/sp.php" onclick="window.open(this.href);return false;


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Sygdom dræber mine fisk - Hjælp til diagnose

Indlæg af KasperT »

crazy seahorse skrev:Det var dog noget biks at få slæbt ind.

Som udgangspunkt kan parasitter ikke tåle hyposalinitet og kobber. De tåler det i hvert fald dårligere end fiskene gør.
Så det er mit bud på en behandling.
Omkring diagnose, så er det tricky synes jeg. Jeg kiggede mit arkiv igennem og fandt lidt links, som jeg har gemt. Jeg har flere liggende, men dem skal jeg lige finde frem.
Prøv med dem her først, måske du kan finde det du søger der.
http://www.wetwebmedia.com/amylloodiniumart.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://reefkeeping.com/issues/2004-07/s ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reefsanctuary.com/forum/inde ... ments.155/" onclick="window.open(this.href);return false;

Der er flere links nederst i den artikel jeg lavede om Marine Ich. Måske der er noget at hente der.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=6&t=81748" onclick="window.open(this.href);return false;

Ellers så prøv at finde mere af Steven Pro, der har skrevet mange af artiklerne på Reef Sanctuary. Mener at der er artikler om både Velvet og Brooklynella.

Held og lykke.

Erik

Edit. Nå, Steven Pro har lavet en del, men ikke om Brooklynellea åbenbart. Fandt en samling over hans artikler. http://reefkeeping.com/issues/author/sp.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Tak Erik!

Jeg har læst en del allerede, men jeg læser lige igennem dem du har refereret også :-)
Som jeg læser det er hyposalinitet kun effektiv mod ich af de 3 nævnte, det var ellers også min foretrukne metode. (Har fundet artikler der siger det modsatte også, det gør det jo ikke lettere)
Kobber er nok den mest bredspektrede behandling som jeg forstår det.
Men det lyder også til at kræve rigtig meget.

Jeg er tilbøjelig til at vælge hyposalinitet til en start, hvis det ikke fjerner sygdommen så må jeg kigge efter alternativer hvis der stadig er liv i fiskene.
Men jeg ser lige om dit materiale kan gøre mig klogere først, tak igen :-)


/Kasper

Website: Reef App
roneld1974
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 167
Tilmeldt: tors 13. jul 2017 15:26
6
Postnummer: 3050 Humlebæk
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: humlebæk

Re: Sygdom dræber mine fisk - Hjælp til diagnose

Indlæg af roneld1974 »

da jeg startede i 74 var rådet at sætte fisken i ferskvand - kan ikke huske hvor lang tid det skulle slå paresiterne ihjel - har ikke selv prøvet det men der må være andre som har hørt eller prøvet det


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Sygdom dræber mine fisk - Hjælp til diagnose

Indlæg af crazy seahorse »

roneld1974 skrev:da jeg startede i 74 var rådet at sætte fisken i ferskvand - kan ikke huske hvor lang tid det skulle slå paresiterne ihjel - har ikke selv prøvet det men der må være andre som har hørt eller prøvet det
Det vil nok slå parasitterne ihjel og fiskene kan nok også klare det - kortvarigt. Men de cyster der ligger i akvariet rammer man jo ikke og så er man lige vidt.
Der er også sket meget siden ´74. Jeg havde også salt dengang og man famlede sig lidt frem da alt jo var forholdsvis nyt. Bundfilter og koralskeletter.
Når vi ikke kunne få gang i algerne under opstarten, så fik jeg anbefalet at tage lidt jord fra bedet, ned i en bøtte med akvarievand og så ryste ryste - og i med hele herligheden. SÅ kom der alger.

Ferskvandsdyp er glimrende til fladorme på feks Sarcophyton. Et par minutter i ferskvand, så rasler de af som fluer.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 441
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 23:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Re: Sygdom dræber mine fisk - Hjælp til diagnose

Indlæg af troels »

Det er Amyloodinium Ocellatum. Behandling er kobber eller hyposalinitet


Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Sygdom dræber mine fisk - Hjælp til diagnose

Indlæg af KasperT »

troels skrev:Det er Amyloodinium Ocellatum. Behandling er kobber eller hyposalinitet
Tak for dit svar :-)
Hvilke karakteriska for dig til at pege på den ud af de 3?
Ikke fordi jeg er uenig men jeg vil gerne blive bedre til at diagnosticere :-)


/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Sygdom dræber mine fisk - Hjælp til diagnose

Indlæg af PoulD »

At tage en gælle biopsi fra en genstridig lille akvariefisk kan være ret besværligt (noget nemmere på en Koi), men når du har døde fisk er det jo nemt.
Det er noget lettere at identificere parasitter under et mikroskop. Amyloodinium Ocellatum har et karakteristisk pæreformet udseende: http://www.sci.sdsu.edu/salton/Amyloodi ... latum.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Amyloodinium Ocellatum kan vist ikke behandles med hyposalinitet (de kan dele sig helt ned til 1 ppt, så man skal så langt ned i salinitet, at fiskene heller ikke kan overleve https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6539091" onclick="window.open(this.href);return false; ).

Jeg ville også gerne blive bedre til at diagnosticere parasitter. Der hvor jeg især synes det halter, er at skelne mellem ich og den parasit mange kalder for strespletter (formentlig fordi det er en parasit der altid findes i et ubetydeligt antal men kan eksplodere i antal hvis en eller flere fisk stresses voldsomt). Jeg kan ikke se forskel og jeg har forgæves søgt efter navnet på denne parasit. Ikke nemt når begge betegnes som hvide pletter og ser fuldstændig ens ud. Der er da også en del der mener der er tale om en og samme parasit, men det kan det jo umuligt være hvis det er korrekt, at ich aldrig går i sig selv uden behandling. Langt de fleste tilfælde af strespletter går så vidt jeg forstår over, uden at der dør ret meget mere end højest nogle få fisk. Dette er også min egen erfaring. Mange af mine fisk blev voldsomt oversået med "sukkerkrystaller" da jeg i sin tid tilførte min xanthurum og igen da jeg ca. 1 år senere tilførte min achilles, men begge gange gik det da over igen, helt af sig selv uden, at jeg mistede en eneste fisk.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Sygdom dræber mine fisk - Hjælp til diagnose

Indlæg af KasperT »

I mit gamle akvarie havde jeg også lidt hvide pletter af og til, men ikke noget der slog fiskene ihjel.
Det her er dog helt anderledes, symptomerne er meget mere voldsomme.

Jeg fandt denne her, som faktisk giver nogle brugbare symptomer at gå efter:
https://www.reef2reef.com/threads/velve ... um.217570/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis ellers artiklen er troværdig, hvilket jeg synes den ser ud til, så passer det faktisk utrolig godt på de symptomer jeg har set men ikke tænkt over.

Det er særligt disse to punkter jeg studser over:
Swimming into the flow of a powerhead (unique to velvet).
Acting reclusive (velvet causes fish to be sensitive to light).


Min lineatus nærmest bor foran mine Vortech og om natten er den begyndt at stå oppe ved retur udløbet.

Min imperator gemte sig inde i hulerne undtagen om morgenen hvor lyset var meget dæmpet.
Jeg troede først den blev jagtet, men lysfølsomhed giver meget mere mening i forhold til fiskens adfærd, da den var yderst aktiv når lyset var dæmpet.
Det med lyset gælder også delvist min lineatus, da der er relativt mørkt under ved retur udløbet.

Af samme forfatter er der også denne:
https://www.reef2reef.com/threads/the-d ... et.315957/" onclick="window.open(this.href);return false;

Det passer også meget godt med det store antal små pletter.

Så jeg tror min foreløbige diagnose må blive velvet.
Tvivler på at min lineatus kan reddes, den kæmper for at få ilt.
Men min lille klovn og veliferum har det fortsat fint.

Tror jeg køber et lille karantæne akvarie i morgen og bestiller noget SeaChem Cupramine.


/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Sygdom dræber mine fisk - Hjælp til diagnose

Indlæg af crazy seahorse »

Den med lysfølsomhed lyder bekendt.
Da jeg i sin tid var ansat i en akvarieforretning var det en af behandlingsmulighederne man opererede med - at man kunne slukke lyset når fiskene fik hvide pletter. Tror det var ment som en alternativ behandlingsform, da Faunamor viste sig at være ret effektiv.
Men det var selvfølgelig i ferskvand. I saltvand døde fiskene bare.
Det lyder bare mærkeligt, som om parasitterne skulle have behov for lys. Men det kan jo godt være.
Fine links i øvrigt. Har fluks lagt dem ind i mit arkiv.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Sygdom dræber mine fisk - Hjælp til diagnose

Indlæg af KasperT »

crazy seahorse skrev:Den med lysfølsomhed lyder bekendt.
Da jeg i sin tid var ansat i en akvarieforretning var det en af behandlingsmulighederne man opererede med - at man kunne slukke lyset når fiskene fik hvide pletter. Tror det var ment som en alternativ behandlingsform, da Faunamor viste sig at være ret effektiv.
Men det var selvfølgelig i ferskvand. I saltvand døde fiskene bare.
Det lyder bare mærkeligt, som om parasitterne skulle have behov for lys. Men det kan jo godt være.
Fine links i øvrigt. Har fluks lagt dem ind i mit arkiv.

Erik
Velvet er en fotosyntetisk dinoflagellat i modsætning til ich, så det giver faktisk ok mening :-)


/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Sygdom dræber mine fisk - Hjælp til diagnose

Indlæg af crazy seahorse »

KasperT skrev:
crazy seahorse skrev:Den med lysfølsomhed lyder bekendt.
Da jeg i sin tid var ansat i en akvarieforretning var det en af behandlingsmulighederne man opererede med - at man kunne slukke lyset når fiskene fik hvide pletter. Tror det var ment som en alternativ behandlingsform, da Faunamor viste sig at være ret effektiv.
Men det var selvfølgelig i ferskvand. I saltvand døde fiskene bare.
Det lyder bare mærkeligt, som om parasitterne skulle have behov for lys. Men det kan jo godt være.
Fine links i øvrigt. Har fluks lagt dem ind i mit arkiv.

Erik
Velvet er en fotosyntetisk dinoflagellat i modsætning til ich, så det giver faktisk ok mening :-)
Ok. Tænkte nok, at det måtte være i den retning.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Sygdom dræber mine fisk - Hjælp til diagnose

Indlæg af PoulD »

Selv når der ikke er tale om dinoflagellater, men også i tilfælde af Ich og andre sygdomme, kan det måske være en god ide, at dæmpe lyset lidt. Tror fiskene er mere mindre stressede når der der ikke er fuld bål på lampen.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Sygdom dræber mine fisk - Hjælp til diagnose

Indlæg af peder »

Sikke noget møg Kasper, de videoer er næsten ikke til at holde ud at se på!
Har selv prøvet det samme med en Konge kejser som udryddede samtlige fisk i baljen, og det gik stærkt!


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Sygdom dræber mine fisk - Hjælp til diagnose

Indlæg af MortenL »

Hej Kasper,

Kan se i din +1000 streng, at fiskene er kommet i karantæne. Må man spørge hvordan det står til med dem, og var der tab og hvor store?

/Morten L


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Sygdom dræber mine fisk - Hjælp til diagnose

Indlæg af KasperT »

MortenL skrev:Hej Kasper,

Kan se i din +1000 streng, at fiskene er kommet i karantæne. Må man spørge hvordan det står til med dem, og var der tab og hvor store?

/Morten L
Klovnen og lineatus kom i pleje da jeg ikke kunne have dem alle i mit karantæne på en gang. Der var en der gerne ville ha et par gratis fisk på trods af sygdom.
Den ene kirurg jeg forsøgte at medicinere døde :-(
Se min tråd om ammoniak og karantæne.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=6&t=86988" onclick="window.open(this.href);return false;


/Kasper

Website: Reef App
Besvar

Tilbage til "Sygdom"