"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Lidt sparring ift. Marine Ich vs Stress spots

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
11
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Lidt sparring ift. Marine Ich vs Stress spots

Indlæg af ejsing86 »

Hej Folkens :beer:

Er efterhånden ved at være godt træt af flammekejsere :wc:

Jeg købte en for ½ års tid siden som viste sig at have Marine Ich og smittede hele baljen

Ovenstående ville jeg så undgå, og har for nyligt haft en flammekejser til at gå i karantæne et par uger uden skyggen af de der små hvide prikker.. Igår aftes smækker den i DT og min ene klovn går i flæsket på den.. Jeg slukker lyset og de går til ro. Til morgen begynder klovnen igen, som jeg får fisket op. Kejseren har fået en del skrammer, men intet den ikke kan komme sig over.. Her til aften opdager jeg så en del hvide prikker - lige pludselig.. ud af det blå uden at have set skyggen til det ved forhandler / i karantæne. Først i DT får den prikker efter at være blevet stresset ret så meget af den skide klovn

Mit spørgsmål er så ift. ovenstående.. Kan det evt. blot være en slags stress pletter som følge af masse fisk + crazy klovn???? :be:

(pt. er flammekejseren sat i karantæne igen med sænket salinitet for bedre at kunne komme sig)


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Lidt sparring ift. Marine Ich vs Stress spots

Indlæg af Jones »

Sænket til hvad? Du skal ned på 1.009 for at dræbe parasitter. Det virkede for mig


o_O
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
11
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: Lidt sparring ift. Marine Ich vs Stress spots

Indlæg af ejsing86 »

Det er slet ikke det jeg spørger om.. Kender godt til google ;-)

Vil ikke bruge hypo behandling hvis det ikke er nødvendigt..

Burde ich ikke have vist sig i karantæne / hos forhandler?? (Derfor mit spørgsmål om stress pletter, som jeg har set skrevet om på flere fora)

Eller kan der være ICH latent i systemet?? (Synes bare det er mystisk at ingen af de andre fisk har vist det mindste tegn så)


Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Lidt sparring ift. Marine Ich vs Stress spots

Indlæg af dyne »

Har du haft tømt dit system for fisk siden dit udbrud


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Lidt sparring ift. Marine Ich vs Stress spots

Indlæg af Jones »

Det var egentlig blot for at hjælpe. Nu havde du jo ikke skrevet at du kendte til det, og da vi to ikke kender hinanden har jeg ingen forudsætning for at vide hvor erfaren du er. Det korte svar er, nej det burde ikke nødvendigvis have vist sig. Jeg har lige mistet en fisk til, hvad jeg tror er brooklynella, og de viste INGEN tegn ved indkøb. Mine andre fisk i systemet lader til at være sunde og raske, selvom jeg så spøgelser overalt den anden dag.

Jeg havde engang en palet, som ud af det blå fik ich/hvide pletter. Hvad den præcist fik ved jeg ikke, men det viste sig som hvide pletter. Systemet havde kørt i lang tid uden nye fisk.

Jeg ville sænke til 1.009, hvis det var mig. Det gjorde jeg med mine klovne, da den ene pludselig fik pletter. Det hjalp.

Det var mine vise ord. Om de kan bruges må være op til dig. Men husk, at det er for at hjælpe.


o_O
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
11
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: Lidt sparring ift. Marine Ich vs Stress spots

Indlæg af ejsing86 »

Jeps, kørte hypo behandling lige efter bogen med tom DT i et par måneder

Tak for hjælpen, men søger stadig svar på mit eneste spørgsmål..

Kan det være bare være "stress spots"?? Ligesom en palet kan få hvis den er lidt stresset, og som så forsvinder hurtigt igen hvis den får ro og mad?? Eller er det også Ich, bare i mild form??

Ser bare folk på udenlandske fora skrive ting som, "maybe its just stress spots and not ich"


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Lidt sparring ift. Marine Ich vs Stress spots

Indlæg af Tykki »

Ich dræber, hurtigt. Mine omgange har været følgende. 10-14 dage går det fint, så pletter, så manglende appetit, så tynd nakke osv, også RIP. Der har under hver et angreb befundet sig en kælling af en palet som har fået pletter, men aldrig andet end den smed det igen og har overlevet hver gang. Den fik på den anden side også pletter af en ny slags foder!!!! Har et par C. Argi dværge i samme familie som din flamme. De fik pletter da de kom i baljen, men er rene nu. Der må være forskel, men jeg er ikke læge, og jeg tror at det er svært for os at skelne. Tror oven i købet der er flere slags pletter, for jeg syntes at der har været forskel på størrelsen af dem gang fra gang. Et helt rigtigt svar tror jeg ikke du får, før end de fisk er blevet lab undersøgt. Dan


ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
11
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: Lidt sparring ift. Marine Ich vs Stress spots

Indlæg af ejsing86 »

OK - tak for svar.. Ja det virker som om der er meget forskel på de forskellige pletter.. Ved flamme kejseren for 1/2 år side blev hele baljen smittet, men har set pletter nærmest magen til på min palet komme og forsvinde uden andre fisk har haft det.. Håber lidt det er lidt alla det min nye flamme har, da den jo ellers ikke har vist tegn på noget.. Men er det måske det man så bare kalder stress spots og ikke ich??


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Lidt sparring ift. Marine Ich vs Stress spots

Indlæg af Jones »

Det er det måske, men som Tykki nævner, så kræver det en undersøgelse at fastslå.


o_O
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
11
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: Lidt sparring ift. Marine Ich vs Stress spots

Indlæg af ejsing86 »

Nej ok.. Nok svært at fastslå på min flamme.. Tror jeg vil forsøge mig med 1.020 i salt og masser af ro og foder.. Hvis det hjælper må det næsten være "stress spots".. Ellers må jeg i gang med det tungere skyts og håbe på at den ikke har gjort skade på resten af fiskene.. Venter i spænding.. Men er det rigtigt forstået at der er noget der hedder "stress pletter" som de fleste fisk kan rammes af, men ikke er så alvorlig som ich og velvet??


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Lidt sparring ift. Marine Ich vs Stress spots

Indlæg af Wiinberg »

Søg på forum. Mener Erik startede en rigtig god tråd om emnet for et stykke tid siden.


Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Lidt sparring ift. Marine Ich vs Stress spots

Indlæg af Mic4700 »

Læs Eriks fine tråd , der er god info. :GO

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... Marine+ich" onclick="window.open(this.href);return false;


ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
11
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: Lidt sparring ift. Marine Ich vs Stress spots

Indlæg af ejsing86 »

Der for ½ år siden læste jeg den faktisk, og super brugbar info ift. Marine Ich :) Fik bare ikke læst kommentarerne igennem ift. stress pletter / andre parasitter end Marine Ich, som rigtig mange oplever.. Lige præcis det jeg synes at have oplevet (og håber ift. min nye flamme) Tusind tak for sparringen :beer: Godt at vide, at man ikke (nødvendigvis) skal få hjertet gal i halsen, hvis man opdageder nogle hvide pletter :GO

Rigtig rigtig mange siger straks DET ER Marine Ich, hvis der er lidt pletter, som ligne små saltkorn, men det kan jo så være alt muligt :W


Brugeravatar
Claus7080
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 35
Tilmeldt: ons 27. jul 2016 22:19
7
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Lidt sparring ift. Marine Ich vs Stress spots

Indlæg af Claus7080 »

Hej,

I sommers satte jeg en Japonicus Palet direkte i min tank, efter få dage fik den pletter.. rigtig mange plette. Kirurgen var fra starten efter den og den redde sig også et total hævet øje.
Efter 1 lille uge fik Kirurgen, palet og Foxface også pletter.
I et par uger med ned-gnavede negle, hvor der havde været pletter on/off på de andre fisk, forsvandt pletterne på de andre og efter en uges tid mere forsvandt de også på Japonicus.

Alle fisk overlevede og siden har der ikke været noget tegn på pletter.
Kirurgen og Japonicus er stadigvæk ikke de bedste venner, men Japonicus er efterhånden samme størrelse som Kirurgen så den får ikke skrammer mere.

Jeg tror selv det har været stress..
Det eneste jeg gjorde for at redde dem, var masser af vandskift, rigeligt med foder, især Noritang, så de aldrig gik sulten i seng.


Fra ferskvand til saltvand så helt ny verden
Opstartet 445 ltr med 95 ltr sump/refugium (vandmængde), den 12.02.17


Tanken i Brejning
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=86367" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Lidt sparring ift. Marine Ich vs Stress spots

Indlæg af PoulD »

Jeg kan særdeles godt forstå dit spørgsmål, men desværre tror jeg ikke nogen kan give dig et svar.

Selvom du læser hele Erik's tråd og samtlige artikler der bliver linket til i tråden + kæmpe bunker af andet materiale om ich, tror jeg ikke du vil få svar på dit spørgsmål. Der er alt for mange direkte modstridende informationer og observationer. Sat lidt på spidsen konluderer Erik vel, at det er praktisk talt er umuligt at fisk kan overleve et angreb af ich. Så er der jo bare det, at formentlig i tusindvis af saltvandsnørder har oplevet, når de tilfører en ny fisk, at den nytilførte og andre fisk får hvide pletter på finner og krop, som ligner ich på en prik (bogstaveligt talt, syg joke :D), uden at fiskene dør. Jeg har også oplevet det selv. Både da jeg tilførte min xanthurum og min achilles blev den nytilførte fisk totalt overfyldt med saltkorn, især finner og gæller, og fik 'blinde' øjne. De hhv. 2 og 3 kirurger jeg havde i forvejen fik også hvide pletter, omend i mindre grad. Jeg syntes fiskene var alt for små og for stressede til at fange en af dem og tage et skrab til en mikroskopisk undersøgelse, så jeg gennemsøgte nettet for billeder og ud fra alle de billeder jeg fandt af fisk med ich var jeg 100% overbevist om, at det var hvad mine fisk havde fået.

Samtlige fisk kom sig dog fint ved begge lejligheder så, forudsat Eriks konklussion er korrekt, må det jo nødvendigvis have været en anden form hvide pletter mine fisk har haft. I så fald er de fleste af de billeder man kan finde på nettet af ich, måske i virkeligheden slet ikke ich, men en anden parasit der imiterer Cryptocaryon irritans. Måske er 99,9% af alle tilfælde der diagnosticeres som ich så i virkeligheden ikke ich.

Måske vil man ikke engang med en mikroskopisk undersøgelse kunne se forskel for, så vidt har læst, er der Cryptocaryon irritans i alt havvand over hele verden, så selvom de ganske vist p.t. er klassificeret som én art, skulle det da næsten være mærkeligt om der ikke fandtes forskellige slags. Jeg tænker, man vel ikke 100% kan udelukke, at der kunne være nogle Cryptocaryon irritans der er mere dødelige end andre. Bare en tanke.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Sygdom"