"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Karantæne akvarie ?

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Karantæne akvarie ?

Indlæg af Lord Mike »

Hej Forum

Da jeg de sidste par uger har været hårdt ramt af fiskesygdom, har jeg besluttet mig for at opsætte et karentænde akvarie i kælderen så jeg forhåbentlig kan slippe for endnu et mareridt med fiskedød.

I den forbindelse vil jeg høre jeres meninger og meget gerne erfaringer og evt. billeder af jeres karentæne-system eller generalt bare jeres måde at lave et sådan system hvis i har eller skulle sætte sådan et op og derved forhåbentlig at kunne undgå sygdom.

Kom glad :wink:
Senest rettet af Lord Mike søn 26. nov 2017 12:56, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af Lord Mike »

Fedt med al jeres feedback, NOT :crybaby:


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af charlie saltvand »

Der er ikke mange der kører med karentæne kar Michael.. tror det er derfor du ikke får svar. Det er ikke fordi folk ikke kan lide dig :naughty: :T


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af Lord Mike »

Snøft, jo der er... tja jeg har jo aldrig selv haft et karentæne akvarie, men da man jo ikke kan forvente (og kender ikke til) at forhandlere sætte deres nyankomne fisk i karentæne og aldrig selv har gjort og nu har været udsat for stor fiskedød med tab af en hel del mønt så har jeg lovet mig selv at gøre hvad jeg kan for at undgå dette mareridt igen.

Håber du kan li mig Charlie :beer:


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af Tykki »

Men lille skat dog !!!!!! Jeg lagde da sådan en tråd magen til din op for noget tid siden og fik samme resultat,,,,, NOT! Masser af respons, men kunne jeg bruge det? NEJ! Jeg har jo ingen kælder :G :G :G :G :G Og jeg ikke bare kan lide dig, jeg ELSKER dig :T din lille strik :grouphug:


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af PoulD »

Du kunne måske prøve at skrive en PB til Troels i Vindinge. Ved han har haft en del pænt flotte, dyre fisk igennem tiden, og så vidt jeg ved altid givet dem en tid med kobber i et karantænesystem.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af peder »

Tykki skrev:Men lille skat dog !!!!!! Jeg lagde da sådan en tråd magen til din op for noget tid siden og fik samme resultat,,,,, NOT! Masser af respons, men kunne jeg bruge det? NEJ! Jeg har jo ingen kælder :G :G :G :G :G Og jeg ikke bare kan lide dig, jeg ELSKER dig :T din lille strik :grouphug:
Du vrøvler din elendige torskehandler! Jeg lagde to links op i din tråd om præcis det du efterspurgte :y
Men at du ikke orker at trykke på dem............... :angry: :wink:


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af Tykki »

Jeg ville jo bare..............


mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 519
Tilmeldt: tirs 13. dec 2011 11:54
12
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af mchr »

I er sgu søde, og syge...mest syge nu jeg tænker over det!

Jeg kan desværre ikke byde ind med noget da jeg ikke har karantæneakvarie :(


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af Jones »

Google er din ven. Det er nemmere og hurtigere at finde en god løsning der end at vente på svar fra folk her på forum. Der får du også flere løsninger og helt sikkert en, der passer til dig. Men ærlig talt, så er det da bare et akvarie med en skummer og varmelegeme. Evt en skummer, der kan hænge på siden. Nemmere bliver det ikke. Brug nogle stykker nedløbsrør eller lign, så fiskene kan gemme sig. Det er nemt at gøre rent og fiskene er nemme at holde øje med. Lav det ikke for stort, da et mindre er nemmere at arbejde med, nu hvor der er tale om midlertidigt ophold for dyrene.


o_O
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af Twinks »

Jeg har købt et starterkit til ferskvand. Smidt pumpe og alt det lort væk og smidt en rw4, et varmelegeme og en tunze 9001 i. Taget et par ls fra min sump og lidt macro alge. Det står ligenu og tuller.. har ingen fisk deri pt, men gider ikke lukke det ned.

Skulle jeg ville lukke det ryger stenen i sumpen igen og skidtet blir tømt.

Jeg ved at pvc er nemmere at rengørre og tørre ud, men så længe jeg ikke får sygdom med ind betyder det jo intet. Når/hvis jeg får syge fisk ind kan stenen smides ud og ingen skade er sket.

Systemet er 50 ltr total.


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af Jones »

Men du kan jo ikke være sikker på at der ikke er ich i den sten Thomas. Medmindre du venter to måneder inden der kommer nye fisk i. (mener at det er to måneder man siger der skal gå for at man er sikker på at ich er ude af systemet)


o_O
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af Twinks »

Jeg tænker at hvis min fisk går i karantæne i 4-6 uger og ikke viser nogen tegn på ich eller andet sygdoms relateret, så er der heller ikke ich i stenen.

Hvis der så kommer en fisk i, som har sygdom så er stenen til at smide ud.


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af Lord Mike »

Mht hvordan akvariet skal opsættes har jeg efterhånden en hel del viden om efter en del søgning via google og youtube. Men hvad gøres der set ifh til medicinering og hvilken type medicin skal der bruges hvis sygdom observeres. Mere pga jeg rent faktisk syntes det ikke er så nemt at finde ud af hvad fisken er angrebet af ifht sygdoms type. Samt hvor købes medicin? Kan det købes hos vores forhandlere eller skal man en tur til dyrlægen?


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af Tykki »

Presis, for en " hvid plet " er ikke nødvendigvis Ich , og hvad indebære den såkaldte fløjelssyge osv? Virkeligheden er nok at vi gætter i blinde, og sammenligner med noget der "ligner på nettet" . Mon ikke også der udvikler sig nye ting i takt med det svineri vi udleder i havene på verdensplan? Blot en tanke.


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af Anders månsson »

jeg husker dig som en frækkert fra de glade dage, da vi startede med saltvand i Hvidovre/Valby... DU ER LÆKKER!!!

Men jeg har ikke forstand på karantæne baljer...


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af Carsten »

Lord Mike skrev:Mht hvordan akvariet skal opsættes har jeg efterhånden en hel del viden om efter en del søgning via google og youtube. Men hvad gøres der set ifh til medicinering og hvilken type medicin skal der bruges hvis sygdom observeres. Mere pga jeg rent faktisk syntes det ikke er så nemt at finde ud af hvad fisken er angrebet af ifht sygdoms type. Samt hvor købes medicin? Kan det købes hos vores forhandlere eller skal man en tur til dyrlægen?
Medicin til fisk er i dag blevet forbudt at sælge i butikkerne. forhandlerene må end ikke have det på lager til eget brug.
Men det fåes i udlandet.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af PoulD »

Lord Mike skrev:Mht hvordan akvariet skal opsættes har jeg efterhånden en hel del viden om efter en del søgning via google og youtube. Men hvad gøres der set ifh til medicinering og hvilken type medicin skal der bruges hvis sygdom observeres. Mere pga jeg rent faktisk syntes det ikke er så nemt at finde ud af hvad fisken er angrebet af ifht sygdoms type. Samt hvor købes medicin? Kan det købes hos vores forhandlere eller skal man en tur til dyrlægen?
Mod parasitter bruger nogle i al fald cupramine. Lidt om hvordan og hvorledes kan du finde her http://www.seachem.com/cupramine.php" onclick="window.open(this.href);return false; Der er også en knap til forhandlere. Nok nemmest fra en tysk wesbshop.
Behandling af andre sygdomme end parasitter, er nok betydeligt mere kompliceret. Der findes jo pænt mange forskellige sygdomme og det kræver da i al fald først og fremmest, at du er i stand til at stille en helt korrekt diagnose. Behandling med forkert medicin vil jo typisk gøre ondt værre. Dossering af korrekt mængde eller korrekt induktionstid i forhold til fiskens vægt kan også i nogle tilfælde være en udfordring.
Når jeg f.eks. endnu ikke har behandlet hverken min Achilles eller min Palet med henholdsvis methylphenidat og lithium skyldes det ene og alene at jeg er usikker på den korrekte dossering. Diagnoserne, hhv ADHD og borderline føler jeg mig til gengæld pænt sikker på. :hehe:


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af Lord Mike »

Set i den
Carsten skrev:
Lord Mike skrev:Mht hvordan akvariet skal opsættes har jeg efterhånden en hel del viden om efter en del søgning via google og youtube. Men hvad gøres der set ifh til medicinering og hvilken type medicin skal der bruges hvis sygdom observeres. Mere pga jeg rent faktisk syntes det ikke er så nemt at finde ud af hvad fisken er angrebet af ifht sygdoms type. Samt hvor købes medicin? Kan det købes hos vores forhandlere eller skal man en tur til dyrlægen?
Medicin til fisk er i dag blevet forbudt at sælge i butikkerne. forhandlerene må end ikke have det på lager til eget brug.
Men det fåes i udlandet.
Tja, Så i teorien hvis der ikke kan købes medecin i DK så kan man jo kun bruge et karentæne akvarie til at isolere sin nyindkøbte fisk for de fisk man har i sit display-akvarie så disse ikke bliver smittet hvis nyankommen fisk har sygdom. Og af samme årsag ikke kunne helbrede en evt. sygdom som i sidste ende kan koste den livet... DET ER PÅ EN ELLER ANDEN MÅDE SYGT, men der er vel en årsag til dette...

Noget helt andet er jo også at kunne diagnosticere en evt. sygdom og derved også at kunne vælge hvilken medecin samt dosering og yderligere behandling kan/skal gøres får at fisken skulle have en chance for at blive sygdomsfri igen. Her syntes jeg det i mange tilfælde er det rene gætværk og derfor også en risiko ifht at man komme til at fejlmedicinere og fatal udgang.

Så umiddelbart kan et karentæneakvarie med de regler der så åbenbart er i Dk, kun bruges til at isolere en evt. syg fisk fra diaplayakvarie og ikke behandle.

Jeg går faktisk med tanker om at starte 2 karentæne akvarier op da jeg efter at have startet op igen efter års pause fra saltvand har observeret at få utøj ind fra køb af koraller mm. fra forhandlere som aldrig før. Disse uønsket ting iform af fladorme, glasroser og andet har jeg oplevet i stor stil er kommet fra forhandlere som jeg aldrig har oplevet før.
Til dette skal det siges at det ikke herfra er et spørgsmål om at skulle angribe nogle specifik forhandler da jeg har oplevet at få utøj fra flere forskellige forhandlere jeg har handlet hos (flere forhandlere både i Jylland og på Sjælland) siden jeg opstartede for et par år siden igen. Så jeg ser snart ingen anden udvej end også at skulle starte et karentæne akvarie til koraller.
Når jeg har oplevet dette hos flere forhandlere må der bestemt også sidde en hel del andre derude som har samme oplevelse og derfor også sidde med samme tanker. Jeg laver altid koral dip i et produkt som hedder “Coral Protec Coral Dip” efter de foreskrevet regler ifølge brugsanvisningen, men alligevel er jeg nu flere gange blevet angrebet af bla. Planarier. Udfra dette kan jeg ikke konkludere andet end at “Coral Protec Coral Dip” ikke virker efter hensigten samt at jeg også har oplevet flere koraller som efter behandling af dette produkt har haft nærmest svært ved at komme sig igen.

Det er satme ikke blevet nemmere at være saltvandsakvarist, og jeg har da også flere gange haft tanker om at droppe det igen men nægter at opgive pga modgang da lysten stadig er stor til et flot stykke rev i stuen.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af charlie saltvand »

Nu stopper du sgu da ikke, næsten inden du har startet op. Duer IKKE gamle dreng!


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 441
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 23:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af troels »

Min holdning er simpelt, intet karantæne akvarie, intet akvarie med hvirvelløse dyr. Et karantæne akvarie er så simpelt og billigt at sætte op/køre at det dumt ikke at gøre det..

et styk akvarie 50-250 liter afhængig af hvor mange og store fisk du skal have i karantæne, en styk lampe (10 watt er rigeligt), et varmelegeme, og et stort skumfilter - evt bare en firkantet blok med et powerhead i, nogle stumper pvc rør i stor diameter til skjul.. bum færdig - fyld vand i, tænd filter og vent 2-3 uger.

Da langt de fleste dræbende "sygdomme" er parasitter (ich, Amyloodinium, etc.) som alle dræbes af kobber kommer man ekstremt langt med forebyggende Cupramine behandling. Derfor er det heller ikke afgørende at man er i stand til at diagnostisere den præcise art af parasit. Det eneste andet medikament jeg har haft brug for er Prasi (mod indvoldsorm)


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af PoulD »

Carsten skrev:Medicin til fisk er i dag blevet forbudt at sælge i butikkerne. forhandlerene må end ikke have det på lager til eget brug.
Men det fåes i udlandet.
Er det ikke en sandhed med modifikationer?
Man kan da i hvert fald købe både formalin og malakitgrøn der kan bruges til nogle parasit former - i hvert fald på Koi. Kaliumpermanganat er endnu mere effektivt mod mange parasitter og det kan man da også sagtens købe. Tror langt de fleste fohandlere af Koi sælger et meget bredt udvalg af forskelligt medicin, selv antibiotika har jeg set. Jeg tager for givet at i hvert fald de mange forskellige typer medicin som de åbent reklamerer med, vel må være lovlige at sælge. https://nordjyskkoicenter.dk/medicin/" onclick="window.open(this.href);return false;


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 441
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 23:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af troels »

PoulD skrev:
Carsten skrev:Medicin til fisk er i dag blevet forbudt at sælge i butikkerne. forhandlerene må end ikke have det på lager til eget brug.
Men det fåes i udlandet.
Er det ikke en sandhed med modifikationer?
Man kan da i hvert fald købe både formalin og malakitgrøn der kan bruges til nogle parasit former - i hvert fald på Koi. Kaliumpermanganat er endnu mere effektivt mod mange parasitter og det kan man da også sagtens købe. Tror langt de fleste fohandlere af Koi sælger et meget bredt udvalg af forskelligt medicin, selv antibiotika har jeg set. Jeg tager for givet at i hvert fald de mange forskellige typer medicin som de åbent reklamerer med, vel må være lovlige at sælge. https://nordjyskkoicenter.dk/medicin/" onclick="window.open(this.href);return false;
Cupramine er alle andre medikamenter overlegent - jeg har prøvet stort set alt hvad der findes de sidste 20 år. Cupramine har en succesrate der langt overstiger alt andet (til parasitter)


troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 441
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 23:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af troels »

Tykki skrev:Presis, for en " hvid plet " er ikke nødvendigvis Ich , og hvad indebære den såkaldte fløjelssyge osv? Virkeligheden er nok at vi gætter i blinde, og sammenligner med noget der "ligner på nettet" . Mon ikke også der udvikler sig nye ting i takt med det svineri vi udleder i havene på verdensplan? Blot en tanke.
Det er stort set irrelevant hvis man bruger kobberbaseret medicin - den tager stort set alle arter af parasitter.


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af Lord Mike »

troels skrev:Min holdning er simpelt, intet karantæne akvarie, intet akvarie med hvirvelløse dyr. Et karantæne akvarie er så simpelt og billigt at sætte op/køre at det dumt ikke at gøre det..

et styk akvarie 50-250 liter afhængig af hvor mange og store fisk du skal have i karantæne, en styk lampe (10 watt er rigeligt), et varmelegeme, og et stort skumfilter - evt bare en firkantet blok med et powerhead i, nogle stumper pvc rør i stor diameter til skjul.. bum færdig - fyld vand i, tænd filter og vent 2-3 uger.

Da langt de fleste dræbende "sygdomme" er parasitter (ich, Amyloodinium, etc.) som alle dræbes af kobber kommer man ekstremt langt med forebyggende Cupramine behandling. Derfor er det heller ikke afgørende at man er i stand til at diagnostisere den præcise art af parasit. Det eneste andet medikament jeg har haft brug for er Prasi (mod indvoldsorm)
Netop den opsætning som du her beskriver er præcis det jeg vil gøre dog vil jeg kommer til at filtrere med et Fluval FX6 filter, selve størrelsen på akvariet bliver omkring de 100liter. Netop brugen af medecin som forebyggende er også det jeg har set blive anbefalet mest forskellige steder på nettet. Så dette vil jeg om muligt bestræbe mig på, i den forbindelse hvor køber du så Cupramine og hvad med dosering (står det på pakken) ? og brugen af kul er vel også vigtigt ifht karentæne akvarie ?

Der er tidligere i tråden blevet anbefalet brug af skummer på KA (karentæn akvarie) men har faktisk stort set ikke set brug af skummer på KA så en skummer bliver ikke aktuelt her, så mon ikke det derfor er en god ide at bruge en lufpumpe evt dem man ser tit ved Discus opdræt med et rundt skumfilter omkring.


troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 441
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 23:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af troels »

Ja dosering står på pakken, men det er kun vejledende. det er EKSTREMT vigtigt at købe et præcist kobber testsæt. Det er et meget lille interval du skal ramme og da kobber absorberes af forskellige materialer, er det tvingende nødvendigt at teste og justere til korrekt mængde. Aktivt kul fjerner kobber, så det må kun bruges efter behandling er slut. Skummer er spild af penge og tid + der er en risiko for at det kan skumme nogle typer medicin ud. Luft pumpe/sten er fint


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af Lord Mike »

charlie saltvand skrev:Nu stopper du sgu da ikke, næsten inden du har startet op. Duer IKKE gamle dreng!

Som skrevet Charlie så er det kun blevet ved tanken, pt nægter jeg at opgive pga modgang :y


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af Lord Mike »

troels skrev:Ja dosering står på pakken, men det er kun vejledende. det er EKSTREMT vigtigt at købe et præcist kobber testsæt. Det er et meget lille interval du skal ramme og da kobber absorberes af forskellige materialer, er det tvingende nødvendigt at teste og justere til korrekt mængde. Aktivt kul fjerner kobber, så det må kun bruges efter behandling er slut. Skummer er spild af penge og tid + der er en risiko for at det kan skumme nogle typer medicin ud. Luft pumpe/sten er fint
Takker mange gange Troels :GO

Men hvor købes det ? Kan det købes i DK ?


troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 441
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 23:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af troels »

Nix, du skal købe det i f.eks. US eller UK, ved ikke om det fåes i Sverige / Tyskland


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af Lord Mike »

Har fundet ud af hvor det kan købes, så til andre som muligvis har interesse så kan det købes her: http://charterhouse-aquatics.com/shop/a ... tion-100ml" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er dog ekstremt dyrt at få sendt til DK, så meld meget gerne ind hvis i kan finde et andet sted det kan købes :y


Besvar

Tilbage til "Sygdom"