"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Genbruge glasrosebefængt vand?

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Genbruge glasrosebefængt vand?

Indlæg af Ryom »

Jeg er ved at tabe kampen mod glasroser. Og overvejer derfor at tømme og rense hele systemet. Og så skifte alle stenene.
Mit spørgsmål går så på om jeg evt kan genbruge en del af vandet. Hvis jeg f.eks kører det igennem mit 80watt UV filter?
Spørgsmålet er så også om der overhovedet er nogen ide i at genbruge vandet. Hvis jeg alligevel slår alt levende ihjel inden det kommer tilbage i akvariet?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Genbruge glasrosebefængt vand?

Indlæg af Carsten »

Vandet burde da godt kunne genbruges, også uden at have været forbi et uv anlæg.
Evt. kan du lade vandet rende gennem noget filtervat for at fjerne havde der måtte være af små partikler.


Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Genbruge glasrosebefængt vand?

Indlæg af Ryom »

Er der ikke fare for at få en masse glasrose larver med. Hvis ikke jeg renser vandet inden?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Genbruge glasrosebefængt vand?

Indlæg af Carsten »

Ryom skrev:Er der ikke fare for at få en masse glasrose larver med. Hvis ikke jeg renser vandet inden?
Nu formerer glasroser sig ikke med et larve stadie. Så til det et klart nej.
Og skulle der være nogle glasroser der er blevet "fragmenteret" af at stenene hives op af akvariet.
Fanger du jo de stumper i filtervattet.


Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 363
Tilmeldt: lør 18. apr 2009 18:24
14
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Re: Genbruge glasrosebefængt vand?

Indlæg af Niclas »

Carsten skrev: Nu formerer glasroser sig ikke med et larve stadie. Så til det et klart nej.
Alle cnidarier kan lave sexuel formering som inkluderer et larvestadie, også glasroser.


Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Genbruge glasrosebefængt vand?

Indlæg af Ryom »

Kan nu heller ikke forstå hvordan de kan dukke op på alle mulige og umulige steder. Hvis ikke de har et larvestadie eller i det mindste sender nogle æg ud i den frie vandsøjle?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Genbruge glasrosebefængt vand?

Indlæg af Carsten »

Niclas skrev:
Carsten skrev: Nu formerer glasroser sig ikke med et larve stadie. Så til det et klart nej.
Alle cnidarier kan lave sexuel formering som inkluderer et larvestadie, også glasroser.
Er du helt sikker? Har du et link til noget litteratur om det?


Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 363
Tilmeldt: lør 18. apr 2009 18:24
14
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Re: Genbruge glasrosebefængt vand?

Indlæg af Niclas »

Carsten skrev:
Niclas skrev:
Carsten skrev: Nu formerer glasroser sig ikke med et larve stadie. Så til det et klart nej.
Alle cnidarier kan lave sexuel formering som inkluderer et larvestadie, også glasroser.
Er du helt sikker? Har du et link til noget litteratur om det?
Her benytter de Aiptasia larver som modelorganismer for at undersøge hvordan coral værten udvælger sine symbionter :)
srep32366.pdf
(1.79 MiB) Downloadet 328 gange


Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 363
Tilmeldt: lør 18. apr 2009 18:24
14
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Re: Genbruge glasrosebefængt vand?

Indlæg af Niclas »

Ryom skrev:Kan nu heller ikke forstå hvordan de kan dukke op på alle mulige og umulige steder. Hvis ikke de har et larvestadie eller i det mindste sender nogle æg ud i den frie vandsøjle?
Glasroser gør præcis det samme vi kender fra vores koraller, de sender sæd og æg ud i vandsøjlen, mener de fleste glasroser kun har et enkelt køn, dvs. en anemone kun er han eller hun, men der skal sikkert nok være undtagelser til det.


Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Genbruge glasrosebefængt vand?

Indlæg af nbd »

Jeg har selv oplevet at et akvarium blev fuldstændigt overtaget af glasroser. Det virkede som om de opstod af ingenting på de mest umulige steder.

Jeg tror ikke mini-glasroser bliver slået ihjel af UV-lys - det trænger ikke langt nok ind i større organismer. Start hellere forfra med tørre sten og køb en pose levende sand, så burde du slippe for nye glasroser. Det er også fint med en spandfuld vand fra en anden akvarist.

Har du prøvet med pincetfisk og rejer til mekanisk fjernelse?


Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Genbruge glasrosebefængt vand?

Indlæg af Ryom »

ok så gemmer jeg ikke noget af vandet. Og alle koraller bliver klippet af så der ikke er noget LS der kommer med.

Jeg har prøvet med rejer. Og de fjernede også roserne i fraktanken. Men i displayet forsvandt rejerne i løbet af få dage. Hvem af fiskene der er sønderen ved jeg ikke. Mistænker min Pseudochromis (purple dottyback) eller Halichoeres chrysus for at have en sult efter rejer..


Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Genbruge glasrosebefængt vand?

Indlæg af Twinks »



Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Genbruge glasrosebefængt vand?

Indlæg af Ryom »

Har overvejet en filfisk. Og har også prøvet en pincetfisk (den døde efter et par dage).

Men tror det ender med en genstart. Så sker her også noget nyt.. :y

Blev kraftigt inspireret af en billede Peder postede i går med en tank uden ret mange sten. Så tror jeg skal prøve om jeg kan lave noget det ligner.


Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Re: Genbruge glasrosebefængt vand?

Indlæg af Barner »

gik lige at håbede på fragmenter fra dine smukke koraller!
Det er først nu det er lykkes mig at få styr på mine atomtic høje værdier så de tilbageværende koraller igen er begyndt at vokse og få farve. ud over div. hammerkoraller og anemoner er det et sørgeligt syn.


Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Genbruge glasrosebefængt vand?

Indlæg af Ryom »

Barner skrev:gik lige at håbede på fragmenter fra dine smukke koraller!
Det er først nu det er lykkes mig at få styr på mine atomtic høje værdier så de tilbageværende koraller igen er begyndt at vokse og få farve. ud over div. hammerkoraller og anemoner er det et sørgeligt syn.
Ja lige nu hænger mange af mine koraller desværre lidt med hovedet. Men regner da med at komme stærkt igen indenfor overskuelig fremtid.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Genbruge glasrosebefængt vand?

Indlæg af PoulD »

Hvis du gerne vil genbruge vandet, kan du jo f.eks. varme det op til en 40-50 gr. C. Det vil anemonebæster og evt. andre skadedyr næppe kunne overleve.
Det koster lidt mere end UV behandling, men er stadig meget billigere end at blande nyt. At opvarme f.eks. 100 kg vand fra 25 til 40 grader koster ca. 100 x 4,186 x (40-25) / 3600 = ca. 1,74 kWh ~ ca. 3,50 kr.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Sygdom"