"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Alge id, og hjælp til bekæmpelse.

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Alge id, og hjælp til bekæmpelse.

Indlæg af PoulD »

Problemet med den cyano farvetest, - som måske kan forbedres en hel del ved at tilsætte brintoverilte til ferskvandet - er nok, at hvis vandet over nogle timer bliver svagt rødt, så VED man det er cyano. Men hvis vandet ikke bliver svagt rødt, kan det måske godt være cyano alligevel :wink:

Ja, harpiks filter og DI filter er det samme. Problemet med PO4 er, at molekylerne er omtrent så små som vandmolekyler, så de er vanskelige at fjerne med en membran. For at gøre det endnu værre, detekteres PO4 vanskeligt med et TDS meter.
Da PO4 ikke fordamper, akkumuleres det PO4 der måtte være i dit osmosevand, jo op i dit akvarium, hver eneste gang du kompenserer for vandfordampning. Dette er en af flere gode grunde til at bruge et DI / harpiksfilter.

For at det ikke skal være løgn, tilsætter vi en endnu større mængde PO4 med vores foder.

Kan være jeg tager fejl, men jeg har fået indtryk af, at den eneste måde du eksporterer PO4 på er via din skummer - og den fungerer ikke engang optimalt. Dermed vil jeg anse det for højst usandsynligt, at du ikke skulle have en hel del PO4 i baljen. Nogle vil sikkert være uenige, men Red Sea's PO4 test har ry for at være anvendelig hvis PO4 er i den høje ende, men ikke særlig anvendelig ved PO4 i den lave ende

Hvis NO3 så samtidig er 0 eller næsten 0, har man skabt nogle omstændigheder som næsten ikke kunne være bedre for trivsel af lidet kønne skabninger som cyanobakterier (dermed ikke sagt, at man ikke kan få cyano under andre betingelser)

Forresten, hvor længe har din tank egentlig kørt? (hvis den er relativt nystartet er der slet ingen grund til panik, så går det sandsynligvis væk af sig selv)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Sygdom"