"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvide pletter i nyt akvarie

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Hvide pletter i nyt akvarie

Indlæg af Michael_F »

Hej,

Jeg har for ca halvanden måned siden, startet mit nye Red Sea Reefer op. Det er indkørt med Red Sea Mature kit, som løber de forskellige faser igennem, på ca 21 dage.
Det er gået rigtig fint. Jeg har haft de to faser, har kørt målinger løbende, som alle har set rigtig fine ud. For ca 14 dage siden, satte jeg en chromis i fra Plantorama i akvariet sammen med CUC. Det er også gået rigtig fint. En uge efter fik jeg en kaninfisk fra DecOcean, og en ugen efter flyttede jeg så en chromis + en gul kirurg over, som har gået i mit gamle akvarie. Alt så ud til at køre rigtig fint.

Skummeren trækker fint med snask ud. Værdierne ser fine ud. Jeg har lidt cyano hist og pist, men det forsvinder nok, når akvariet bliver mere modent. Alle fisk ser rigtig sunde ud, og svømmer fint rundt.

I går aftes opdager jeg så, at min gule kirurg har et par små hvide pletter. Jeg læste efterfølgende en del om det, da jeg ikke har haft det før. Kirurgen har gået et par år i et andet akvarie, og jeg har haft den i mit gamle akvarie i ca 3 måneder. Uden pletter.
Her til formiddag, er pletter her stadig og jeg synes de er ret synlige. Det er kun kirurgen som er angrebet. Den svømmer stadig aktivt rundt og ser ikke ud til at være påvirket af det.
Kan det være introduceret fra DecOcean eller Plantorama? Godt nok hamrende irriterende :embarassed: Et QT er ikke en mulighed for mig, og konen synes jeg allerede har været rimelig overbærende med to akvarier i stuen de sidste par måneder...

Spørgsmålet er så, hvad jeg gør nu?

Mit gamle akvarie kører stadig i stuen. Der er stadig et par fisk tilbage, som jeg ikke har fået flyttet over, samt et par koraller. Det er ca 112L + 40L sump. Det kører lige nu uden skummer, da den kører på det nye akvarie.

Jeg kan læse mig til, at hvide pletter kan kureres ved at køre Fish Only i et akvarie, og så sænke saltniveau til omkring 1.006. Og så samtidig "sulte" parasitterne i det nye akvarie henover 8-10 uger, hvor der så ingen fisk er i overhovedet. Er det rigtigt forstået?

Et par yderligere spørgsmål.
1. Skal jeg køre med eller uden skummer i akvariet med fisk?
2. Skal der skiftes vand i akvariet med fisk?
3. Skal der køres med skummer i det nye akvarie hvor alle mine koraller vil være?
4. Er der noget jeg skal være specielt opmærksom på i begge akvarier?

Så vidt jeg har forstået, kan CUC ikke angribes, så det kan jeg godt lade blive i det nye akvarie. Derudover skal jeg have alle LS op af det akvarie som kører med fisk, da al bakterie mv i stenene vil dø, af den lave saltbalance.

Jeg håber I kan komme med lidt input.

På forhånd tak - og godt nytår


Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Hvide pletter i nyt akvarie

Indlæg af Michael_F »

Kan det være stress? Kan jeg evt give det et par dage/uge for at se om det går væk af sig selv?


Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Hvide pletter i nyt akvarie

Indlæg af Steen »

Det kan godt være stress.

Jeg ville ikke køre uden skummer hverken med eller uden fisk/koraler.
Vandskifte er altid en god ide. Især hvis akvariet ikke lige køre så godt ( vand værdier )
Osmosevand er altid at fortrække jeg ville aldrig selv undvære det.


Besvar

Tilbage til "Sygdom"