"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Flat worms eller?

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Flat worms eller?

Indlæg af Marco R »

Hej alle,

Har set, at disse sidder i mine skiver (mest kun i denne):

[center]
1
1
[/center]
Mit spørgsmål går på, hvad I har gjort for at komme disse til livs, inden at de bliver et stort problem? Fisk, kemi eller andet? :happy:


Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Flat worms eller?

Indlæg af Bingocaller »

Ligner bestemt en fladorm - min seksstribe tog dem - også min LSD - jeg klarede den uden kemi.


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Flat worms eller?

Indlæg af Allan M »

Jep. Planarier.
Jeg vil gøre alt andet end kemi. Hver gang jeg har brugt kemi, gik det galt.
Gør som Mark - køb nogle fisk der æder dem. Pseudocheilinops ataneia skulle være særdeles effektiv,.


Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Flat worms eller?

Indlæg af Carsten »

Hvis stenen skiven sidder på er til at flytte, så kan et hurtigt dyp i ferskvand meget ofte få fladormene til at slippe. 10-15 sekunder i tempereret ferskvand, medens stenen rystet i vandet


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Flat worms eller?

Indlæg af Anden »

Ja det er Planarier og jeg ville helt sikkert købe rød eller alm scooter blenny eller en anden fisk til at spiser dem


Billede
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Flat worms eller?

Indlæg af Allan M »

Ferskvandsdyp OG fisk, ville være min strategi.
Planarie på skiverne ryger af ved dyp og dem i akvariet ryger når den rigtige fisk kommer i.


Life is a beach and then you dive.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Flat worms eller?

Indlæg af Marco R »

Allan M skrev:Jep. Planarier.
Jeg vil gøre alt andet end kemi. Hver gang jeg har brugt kemi, gik det galt.
Gør som Mark - køb nogle fisk der æder dem. Pseudocheilinops ataneia skulle være særdeles effektiv,.
Jeg vil også helst undgå kemi. Jeg har faktisk lige præcis den fisk, som du nævner. Men ved ikke, hvorfor at den ikke tager dem. Synes nu ikke, at jeg fodre for meget.
Carsten skrev:Hvis stenen skiven sidder på er til at flytte, så kan et hurtigt dyp i ferskvand meget ofte få fladormene til at slippe. 10-15 sekunder i tempereret ferskvand, medens stenen rystet i vandet
Allan M skrev:Ferskvandsdyp OG fisk, ville være min strategi.
Planarie på skiverne ryger af ved dyp og dem i akvariet ryger når den rigtige fisk kommer i.
Den skive, på det vedhæftede billede, vil jeg godt kunne dybe i ferskvand. Den anden sten, med en del skiver (sidder få Planarier i dem), er lidt større, og der sidder flere af de små pæne hvide rørorme, som jeg ikke ønsker dør ved et ferskvandsdyb.

Men det kan være, at jeg skal skaffe et par stykker mere af Pseudocheilinops ataenia, da denne art vist godt kan gå flere sammen, eller er det helt forkert?


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Flat worms eller?

Indlæg af Anden »

Pas nu på Pseudocheilinops ataenia kan gå i flok med det kræver de bliver sat i på samme tid ellers vil den første bare smadre de nye.


Billede
Jesper ØH
Reactions:

Re: Flat worms eller?

Indlæg af Jesper ØH »

Sorry men rolig nu, det er jo kun de gennemsigtige fladorm, havde været meget meget værre hvis det var de røde. Har du ikke en seksstribet gylte ? Ellers er den en fin fisk i baljen. Tag og sug dem ud, så er du hurtigt af med dem.


Jesper ØH
Reactions:

Re: Flat worms eller?

Indlæg af Jesper ØH »

Hvis du skal/vil dyppe så brug noget dyp, og ikke ferskvand. Ferskvand er ikke godt for nogen koraller. Men er helt sikker på du bare kan suge dem ud, og tilføre en gylte eller noget ligende, så du ikke får dem ind igen. Når der købes ved forhandler/privat så dyp korallerne så er du mere sikker på ikke at få skidt ind.


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Flat worms eller?

Indlæg af Anden »

Jesper ØH skrev:Hvis du skal/vil dyppe så brug noget dyp, og ikke ferskvand. Ferskvand er ikke godt for nogen koraller. Men er helt sikker på du bare kan suge dem ud, og tilføre en gylte eller noget ligende, så du ikke får dem ind igen. Når der købes ved forhandler/privat så dyp korallerne så er du mere sikker på ikke at få skidt ind.

han har en gylte og han kan ik suge dem ud da de side på skiver og koraller. Ellers fine råd.


Billede
Jesper ØH
Reactions:

Re: Flat worms eller?

Indlæg af Jesper ØH »

Anden skrev:
Jesper ØH skrev:Hvis du skal/vil dyppe så brug noget dyp, og ikke ferskvand. Ferskvand er ikke godt for nogen koraller. Men er helt sikker på du bare kan suge dem ud, og tilføre en gylte eller noget ligende, så du ikke får dem ind igen. Når der købes ved forhandler/privat så dyp korallerne så er du mere sikker på ikke at få skidt ind.

han har en gylte og han kan ik suge dem ud da de side på skiver og koraller. Ellers fine råd.
Hvorfor skulle de ikke kunnes suges ud på skiver og koraller ?


martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: Flat worms eller?

Indlæg af martinknorr »

Jeg har lige haft samme problem og jeg tilføjede en gylte. Nu finder jeg kun en enkelt i ny og næ. Det er en 1-2 uger siden den kom i.

Mener min er en Halichoeres chrysotaenia


MVH
Martin
8370 Hadsten
Besvar

Tilbage til "Sygdom"